فرول دندانپزشکی چیست؟

فرول دندانپزشکی چیست؟

دندانت
24 تیر 1402 / 9 دقیقه مطالعه

فرول دندانپزشکی چیست؟

در دندانپزشکی، فرول به ساختارهای دندانی‌ای گفته می‌شود که به صورت نواری دایره‌ای شکل است و محیط دندان را در بالای حاشیه تاج دندان برای تثبیت تاج رویی یا برای ترمیم‌های مشابه آماده می‌کند. فرول‌ها در حفظ تاج دندان ضروری هستند و پایه‌ای محکم برای ترمیمی بادوام ایجاد می‌کنند. در واقع، پس از عمل کانال ریشه، معمولاً فرول به عنوان روکشی برای استحکام بخشیدن به ساختار باقی‌ مانده‌ی دندان، کمک به عملکرد آن، پشتیبانی و حفظ تاج یا ترمیم استفاده می‌شود. استفاده از فرول در دندانپزشکی برای دستیابی به موفقیت در درمان‌های پروتز بسیار مهم است؛ به گونه‌ای که عاملی حیاتی برای برنامه ریزی مرحله‌ی پروتز در درمان دندان قدامی‌ای محسوب می‌شود که تحت درمان ریشه قرار گرفته است. همچنین این ماده عنصری برای پیش بینی طول عمر و ترمیم دندان محسوب می‌شود.

در دندانپزشکی، هدف اوّلیه از ترمیم، ترمیم ساختار دندان آسیب دیده یا از دست رفته و بازگرداندن دندان به عملکرد طبیعی، زیبایی و اکلوژن است. برای دستیابی به این هدف، ترمیم مورد نظر نیاز به مقاومت و پایداری دارد. فرول نقش مهمی در دستیابی به این ویژگی‌های اساسی دارد. همان‌طور که در دندانت مشاهده می‌کنید این ساختار دو عملکرد اصلی دارد. ابتدا، از روکش یا ترمیم دندان آماده شده پشتیبانی و در برابر تغییرات جانبی مقاومت می‌کند. در ثانی، با اطمینان از این‌که ساختار دندانِ آماده‌ شده بیش از حد نازک نیست، خطر شکستگی عمودی یا مورب ریشه را به حدّاقل می‌رساند.

اهمیّت فرول دندانپزشکی

یکی از موارد رایج که در آن استفاده از فرولها حیاتی‌ست، درمان ریشه است. پس از عمل کانال ریشه، تاج دندان اغلب روی دندان درمان شده قرار می‌گیرد تا عملکرد دندان بازیابی شود و از آسیب بیشتر جلوگیری کند. با این حال، ساختار دندان ممکن است به دنبال عمل کانال ریشه ضعیف شود و برای اطمینان از پایداری و طول عمر روکش، به پشتیبانی بیشتری نیاز داشته باشد. برای تامین این پشتیبانی از فرول استفاده می‌شود که به صورت نواری عمودی و دایره‌ای شکل از تاج دندان حمایت و حفظ استحکام دندان را فراهم می‌کند.

در دندان‌های قدامی، فرول از اهمیّت بیشتری برخوردار است زیرا به تقویّت ساختار تاجی دندان کمک می‌کند. زیبایی ظاهری دندان‌های قدامی نیز افزایش یافته و نقشی اساسی در رضایت طولانی مدّت از دندان دارد. هنگامی که فرول کافی وجود نداشته باشد، یا آماده سازی به صورت معیوب انجام گرفته باشد، احتمال شکستگی تنشی افزایش می ‌یابد و در نتیجه درمان به رویکردهای تهاجمی نیاز پیدا می‌کند. شما میتوانید برای خريد تجهيزات مصرفی دندانپزشكي به سایت دندانت مراجعه کنید.

توجّه به ساختار تاج دندان برای تامین ارتفاع و عرض فرول ضروری است تا اطمینان حاصل شود که دندان پایه‌ای پایدار برای موفقیّت طولانی مدّت دارد. در برخی موارد، ممکن است نیاز به اصلاح آماده‌ سازی دندان برای افزایش ارتفاع فرول یا تنظیم محلّ حاشیه‌ی ترمیم به منظور ایجاد پشتیبانی لازم برای تاج دندان یا سایر ترمیم‌ها باشد. ارتفاع ایده‌آلاین ساختاربسته به نوع ترمیمی که روی دندان قرار می‌گیرد می‌تواند متفاوت باشد. برای روکش‌های دندانی، به طور کلّی توصیه می‌شود که فرول حداقل 2 میلی‌متر ارتفاع داشته باشد تا حفاظت و مقاومت کافی در برابر شکستگی ایجاد شود. این ارتفاع همچنین به توزیع یکنواخت نیروی انسداد (یا فشار گاز گرفتن) و به کاهش خطر عوارض یا شکست و طول عمر ترمیم کمک می‌کند. شما میتوانید برای خرید لوازم عمومی دندانپزشکی به سایت دندانت مراجعه کنید.

اهمیّت فرول دندانپزشکی

بیشتر بخوانید: پانسمان حفره خشک دندان

انواع فرول دندانپزشکی

مناسب بودن این ساختار به عوامل مختلفی از جمله محل و میزان آسیب دندان، نوع ترمیم و وضعیت ساختار دندان باقیمانده بستگی دارد. در اینجا برخی از انواع رایج فرول در دندانپزشکی آورده شده است:

1- فرول کامل: نوعی فرول است که کل ساختار تاج دندان از جمله دیواره‌های باکال، لینگوال و پروگزیمال را می‌پوشاند. نوع کامل برای دندان‌هایی ایده‌آل است که ساختار تاجی کافی دارند و برای مقاومت در برابر نیروهای اکلوزال بالا به ترمیمی بادوام نیاز دارند.

2- فرول جزئی: نوعی فرول است که تنها بخشی از ساختار تاج دندان را می‌پوشاند. این نوع برای دندان‌هایی مناسب است که ساختار تاجی محدودی دارند، زیرا به دندانپزشک این اطمینان را می‌دهد که ساختار دندان باقی‌مانده بیش از حد ضعیف نمی‌شود یا به خطر نمی‌افتد.

3- کور فرول: نوعی از این ساختارهاست که در آن از مواد تشکیل‌دهنده‌ی هسته برای حمایت از ساختار باقی‌مانده‌ی دندان و ایجاد ماندگاری کافی برای ترمیم استفاده می‌شود. فرول‌های هسته یا کور فرول اغلب زمانی استفاده می‌شوند که ساختار دندان از بین رفته باشد و ساختار دندان باقی‌مانده آنقدر قوی نیست که بتواند ترمیم را بدون پشتیبانی اضافی حمایت کند.

بیشتر بخوانید: فایل روتاری دندانپزشکی چیست؟

انواع فرول دندنانپزشکی

4- تاج فرول: این نوع مربوط به زمانی است که روکش رویی با ساختار دندان درگیر می‌شود.

5- فرول اصلاح شده: نوعی فرول است که برای بهبود حفظ یا پایداری یک ترمیم اصلاح یا گسترش یافته است. به عنوان مثال، نوع اصلاح شده ممکن است روی ساختار ریشه گسترش یابد تا پشتیبانی اضافی‌ای برای تاج یا ترمیم فراهم کند. انواع اصلاح‌شده اغلب زمانی استفاده می‌شوند که پیکربندی ساختار دندان طبیعی حفظ نمی‌شود یا این‌که در آن مقاومت کافی ایجاد نمی‌شود.

6- بدون فرول: انواع بدون فرول نشان‌دهنده‌ی عدم وجود ساختار تاجی در قسمت بالای حاشیه‌ی بازسازی دندان است. عدم استفاده از فرول به طور کلّی منع می‌شود زیرا ممکن است منجر به شکست زودهنگام ترمیم به دلیل ساختار ناکافی دندان برای حمایت از آن شود که اغلب به دلیل طراحی نامناسب آماده سازی دندان است. طرح‌های ضعیف فرول نیز می‌تواند منجر به افزایش نشت حاشیه‌ی دندان و پوسیدگی مکرّر شود.

بنابراین، نوع فرول به طور قابل توجّهی بر موفقیّت طولانی مدّت ترمیم‌های دندانی تأثیر می‌گذارد.

ست تری بی دندانی 8 عددی

۱,۱۴۲,۰۰۰

سینی یکبار مصرف 350 گرمی

۴۹,۷۵۰

سرنگ پرمولاستیک

۱,۶۵۰,۰۰۰

انواع دیگری از فرول‌های دندانی عبارت‌اند از:

  • فرول یکنواخت: فرولی است که دارای عرض مساوی 1.5 میلی متر در اطراف محیط دندان است.
  • فرول غیر یکنواخت: فرول غیر یکنواخت دارای عرض های متفاوت در اطراف محیط دندان است.

علاوه بر این انواع، طبقه بندی دیگری نیز بر اساس عامل خطر وجود دارد:

  • رده A بدون خطر پیش بینی شده - دارای 4 دیوار سالم است.
  • رده B کم خطر - دارای 3 دیوار سالم و 1 دیوار دیستال یا مزیال
  • رده C ریسک متوسط
  • رده D پرخطر - 2 دیوار مزیال و دیستال، 2 دیوار مجاور یا 1 دیوار با بارهای جانبی سنگین

بیشتر بخوانید: سلامت دهان و دندان در بارداری

کاربرد فرول دندانپزشکی

  1. دندانپزشکی ترمیمی: فرول‌ها در ترمیم‌های تک دندانی، چند واحدی و تمام دهان نقش مهمی در دندانپزشکی ترمیمی دارند. این ساختارها به حفظ توزیع نیروی اکلوزال و پایداری ترمیم کمک می‌کنند و برای محافظت از دندان در برابر عواقب نامطلوب، از جمله خطر شکست یا حتّی شکستگی بیشتر، حیاتی هستند.
  2. آماده سازی تاج: در روش‌های آماده سازی تاج، از این ساختار برای ایجاد ماندگاری و مقاومت کافی در تاج دندان استفاده می شود و خطر شکستگی یا آسیب ساختاری به ساختار دندان موجود را کاهش می‌دهد. فرول کامل معمولاً با آماده کردن دور دندان در اطراف استامپ دندان ایجاد می شود.
  3. آماده سازی بریج: بریج ها اغلب در موارد از دست دادن دندان استفاده می‌شوند، جایی که شکاف باید با ترمیم پر شود. دندان پایه، معمولاً روکشی دریافت می‌کند که به یک پانتیک متصل و جایگزین دندان از دست رفته می‌شود. فرول‌ها برای آماده‌سازی بریج حیاتی هستند و پشتیبانی لازم را برای روکش های اباتمنت فراهم می‌کنند.
  4. درمان ریشه: پس از انجام درمان ریشه، ممکن است ساختار تاجی دندان شکسته یا ضعیف شود و برای حفظ استحکام دندان به پشتیبانی بیشتری نیاز باشد. در این موارد می‌توان یک فرول اضافه کرد تا حمایت و مقاومت لازم را برای تاج دندان یا ترمیم مشابه ایجاد کند.
  5. ساخت ایمپلنت: ایمپلنت‌هایی که در فک پایین یا فک بالا قرار می‌گیرند، برای تحمل تنش‌ها به حمایت و پشتیبانی نیاز دارند و می‌توان فرول‌هایی را برای کمک به این کار اضافه کرد. فرول‌ها را می‌توان به ایمپلنت اضافه کرد تا طول عمر دندان را بهبود ببخشد، از شکستگی ایمپلنت جلوگیری کند و بار را به طور یکنواخت توزیع کند.
  6. ملاحظات زیبایی: در زمینه‌ی ملاحظات زیبایی شناختی، فرولی ایده‌آل است که از قسمت داخلی تاج در برابر نیروهای جانبی محافظت و حداکثر ماندگاری را فراهم کند. فرول‌ها نتایج زیبایی ترمیم را به ویژه برای دندان‌های قدامی افزایش می‌دهند.
  7. دندانپزشکی پیشگیرانه: از فرول‌ها می‌توان در دندانپزشکی پیشگیرانه برای تقویت دندان‌های مستعد شکستگی و سایش استفاده کرد و به جلوگیری از نیاز دندان به درمان‌های تهاجمی‌تر مانند درمان و کشیدن کانال ریشه کمک کرد.
کاربرد فرول دندانپزشکی

مراقبت دندانی منظم را به نقل از ایستگاه دندان بخوانید:

رعایت مراقبت‌های بهداشتی صحیح، استفاده منظم از مسواک و نخ دندان، و مصرف محصولات بهداشت دهان ودندان مناسب می‌تواند به حفظ و افزایش عمر روکش دندان کمک کند. همچنین، رعایت نکات تغذیه‌ای سالم و اجتناب از غذاها و نوشیدنی‌هایی که می‌توانند روکش دندان را تحلیل و آسیب برسانند، نیز مهم است.

 کلام آخر

فرول دندان جزئی ضروری در دندانپزشکی مدرن است که پشتیبانی و نگهداری لازم از ترمیم‌های دندانی را فراهم می‌کند. این ساختار‌ها به صورت دایره‌ای‌شکل زیر تاج رویی، نقش مهمّی در ایمن‌سازی ترمیم‌های دندانی، ایجاد ماندگاری و مقاومت برای روکش‌ها، بریج‌ها و سایر ترمیم‌های دندانی دارند. طراحی و قرار دادن صحیح فرول‌ها در دندانپزشکی می‌تواند به حداکثر کردن طول عمر و موفقیّت کلّی ترمیم کمک کند و امکان ترمیم دندان‌های از دست‌رفته یا آسیب‌دیده و بهبود کیفیت زندگی بیمار را فراهم کند. در نظر داشته باشید شما می توانید برای خرید تجهیزات دندانپزشیکی از سایت دندانت دیدن نمایید.

منابع:

https://dentagama.com/news/what-is-ferrule-in-dentistry
https://pankeygram.org/understanding-tooth-ferrule/
https://www.nature.com/articles/sj.bdj.2010.580
https://leeannbrady.com/restorative-dentistry/ferrule-do-you-have-enough
https://www.juniordentist.com/what-is-ferrule-effect-and-types-of-ferrules.html
5 / 0
امتیاز مقاله
امتیاز شما در رابطه با این مقاله ؟

0 / 5. 0

دیدگاه کاربران ثبت نظر جدید
  • صادق خرازی 5 تیر 1403

    هدف از فرول دندان در دندانپزشکی ترمیمی چیست و وجود یا عدم وجود آن چه تاثیری بر استحکام و طول عمر ترمیم دندان دارد؟

  • حمید عسگری 6 خرداد 1403

    فرمول مقاوم هستش و در حقیقت از تاج دندان محافظت می‌کنه درست متوجه شدم ؟؟