اصول نگهداری از توربین دندانپزشکی

اصول نگهداری از توربین دندانپزشکی

دندانت
3 شهریور 1402 / 9 دقیقه مطالعه

اصول نگهداری از توربین دندانپزشکی

قبل از اینکه به اصول نگهداری از توربین‌های دندانپزشکی بپردازیم لازم است درباره این دستگاه که یکی از تجهیزات دندانپزشکی پر کاربرد استفاده مختصر توضیحاتی را ارائه دهیم. توربین‌های دندانپزشکی از جمله ابزارهای ماشینی دندانپزشکی(دستگاه) و یا به عبارت بهتر هندپیس‌ها (Handpiece) هستند که به شلنگ‌های مخصوصی که به یونیت‌های دندانپزشکی وصل هستند متصل شده و فرزهای آن‌ها با فشار هوا به چرخش در می‌آیند. 

در واقع با فشردن پدال پایی یونیت، فشار هوا توسط یونیت تامین شده و باعث به چرخش درآمدن فرز می‌شود. جالب است بدانید به طور معمول فرزها با سرعتی در حدود ۴۵۰۰۰۰ دور در دقیقه می‌چرخند و مشخصا برای تراش دندان استفاده می‌شوند. اگر نیاز است که با فرز توربین دندانپزشکی بیشتر آشنا شوید، می توانید مقاله فرز توربین دندانپزشکی چیست را مطالعه نمایید.

همان‌طور که پیش از این اشاره کردیم هندپیس‌ها شامل انواع توربین‌ها، انواع آنگل‌ها، هندپیس جرم‌گیری و هندپیس‌های جراحی و… هستند که البته عموم مردم این ابزارها را با نام دریل‌های دندانپزشکی می‌شناسند.

روش نگهداری از توربین دندانپزشکی

قطعات توربین‌های دندانپزشکی هر از چندگاهی احتیاج به تعویض دارند از آنجایی که قطعات این دستگاه بسیار گران‌قیمت هستند بهتر است با انجام اصولی‌ترین روش‌ نگهداری از توربین‌ دندانپزشکی خود را از خرید ابزارهای این وسیله برای مدت زمان طولانی بی‌نیاز کنید. شما میتوانید برای خرید تجهیزات و ابزار دندانپزشکی اطفال از سایت دندانت بازدید کنید.

روش نگهداری از توربین دندانپزشکی

بیشتر بخوانید: بیش از 10000 ایمپلنت دندانی با استفاده از سیستم روباتیک Yomi قرار داده شده است

این نکات به شما کمک می‌کند تا علاوه بر افزایش عمر مفید دستگاه خود و حفظ عملکرد آن را در بهترین حالت ممکن، نیاز به تعمیرات را کاهش داده و در نتیجه از هرگونه هزینه اضافی غیر ضروری برای کلینیک خود جلوگیری کنید. مهمتر از همه، لازم است که همیشه دستورالعمل‌های برند سازنده توربین دندانپزشکی خود مطالعه کنید. به خصوص آنکه که تعمیرات و نگهداری برندهای مختلف گاهی با هم متفاوت هستند. در زیر دو اصل اساسی برای نگهداری از هندپیس‌ها و مشخصا بهترین و اصولی‌ترین روش نگهداری از توربین دندانپزشکی را لیست کرده‌ایم:

  1. ضدعفونی و تمیز کردن:

توصیه می‌کنیم بعد از موارد زیر توربین را حتما ضدعفونی و تمیز کنید.

  • ترجیحاً بعد از هر بار استفاده
    • و پس از مدت زمان طولانی بدون استفاده کردن

در ادامه مراحل تمیز کردن را به صورت زیر انجام دهید:

  • فرز سر توربین را با حجم زیادی آب سرد یا گرم شست‌وشو دهید.
  • توصیه می شود برای جلوگیری از هر گونه آسیب به محصول از یک برس با موهای نرم استفاده کنید.
  • هرگز از آب داغ استفاده نکنید، زیرا ممکن است باعث مسدود شدن بلبرینگ و گیره دستگاه شود.
  • از مواد شیمیایی یا ساینده استفاده نکنید ، زیرا به سطح بیرونی توربین یا هندپیس آسیب رسانده و ظاهر آن ها را خراب می کنند.
  • به هیچ عنوان توربین دندانپزشکی را در مایعات ضدعفونی کننده قرار ندهید، زیرا باعث خوردگی و زنگ زدگی قطعات مکانیکی در مدت زمان بسیار کم می‌شود.
  • از دستمال‌های ضدعفونی‌کننده یا الکل برای ضدعفونی یا تمیز کردن قطعات بیرونی توربین دندانپزشکی استفاده نکنید؛ چرا که بخار آن از سوراخ های دستگاه به داخل نفوذ کرده و باعث خوردگی قسمت‌های داخلی دستگاه می‌شود.
مراحل تمیز کردن توربین دندانپزشکی

یکی از روش‌های استریل کردن این ابزار ماشینی، قرار دادن آن داخل دستگاه اتوکلاو است. در این حالت به دلیل خشک شدن بسیاری از قطعات داخلی توربین و ایجاد اصطکاک بین قطعات آن، لازم است که وسیله خود را روغن‌کاری کنید که در ادامه درباره روش صحیح روغن‌کاری نیز توضیحاتی را ارائه داده‌ایم.

  • روغن کاری:

برای آنکه روغن کاری توربین دندانپزشکی به صحیح ترین شکل ممکن صورت بگیرد به نکات زیر توجه کنید:

  • پس از تمیز کردن توربین و انواع هندپیس‌ها، آن‌ها را بلافاصله با خمیر پولیش، روغن کاری کنید. روغن‌کاری که خود نوعی روش نگهداری از توربین دندانپزشکی است از جهت رفع قدرت سایشی ذرات تشکیل دهنده ژل های پاک کننده و نفوذ آن‌ها به فرزهای سر هندپیس‌ها و توربین‌ها اهمیت دارد.
  • استفاده از روان‌کننده برای نگهداری ابزار و تجهیزات دندانپزشکی ضروری است. برای روغن‌کاری کارامد و مؤثر، مهم است که از روغن‌های آئروسل با کیفیت، ترجیحاً 100% مصنوعی استفاده کنید. این روغن‌ها مزایای زیادی داشته و به افزایش عمر مفید ابزار کمک کرده و معمولا قیمت مناسبی دارند و از روغن های معدنی سنتی گران‌تر نیستند.
  •  توربین را  قبل از جدا کردن از لوله تامین هوا بشویید یا تمیز کنید.
  • از یک برس و آب گرم برای تمیز کردن قسمت بیرونی هندپیس قبل از استریل کردن استفاده کنید.
  • هرگز توربین دندانپزشکی خود را در مواد ضدعفونی کننده سرد یا ضدعفونی کننده‌های شیمیایی نشویید، همچنین مواد ضد عفونی‌کننده را به آن‌ها اسپری نکنید یا آن‌ها را داخل ظروف محتوی مواد ضدعفونی کننده قرار ندهید چرا که این ممکن است به قطعات فلزی و داخلی دستگاه شما آسیب زده و باعث خوردگی و زنگ زدگی آن‌ها شود.
  • اتصالات را این ابزار ماشینی را  نیز می‌توان با الکل و یک اپلیکاتور پنبه تمیز کرد. از ضدعفونی کننده‌ها در حالت سرد استفاده نکنید زیرا ممکن است به حلقه‌ها آسیب برسانند.
  • سطوح فیبر نوری دستگاه را می‌توان با استفاده از ایزوپروپیل الکل روی یک اپلیکاتور پنبه تمیز کرد.
  • همیشه بعد از روغن‌کاری توربین را به مدت 20 ثانیه روشن بگذارید تا روغن یا در اصطلاح روان‌کننده اضافی خارج شود.

بیشتر بخوانید: فورکیشن چیست؟

3.    جلوگیری از ضربه دیدن توربین:

از توربین خود در برابر افتادن و هر گونه ضربه محافظت کنید. چرا که این کار ممکن است باعث آسیب به هد توربین و اختلال در عملکرد آن شود.

4.    تخلیه کمپرسور هوا و تعویض فیلتر هوا:

رسیدگی به کمپرسور هوای توربین‌های دندانپزشکی و انواع هندپیس‌ها نیز یک روش نگهداری از توربین دندانپزشکی به شمار می‌رود. برای این‌کار توجه داشته باشید که به‌صورت هفتگی هوای داخل کمپرسور را تخلیه کنید. تعویض فیلتر هوا به صورت دوره‌ای و همچنین انتخاب فیلتری که قابلیت جذب رطوربت کمپرسور را دارد از دیگر عوامل موثر در نگهداری از توربین دندانپزشکی به شمار می‌رود.

فرز الماسی مدل مخروطی ته صاف توربین 5 عددی

۴۶۰,۰۰۰

فرز الماسی مدل استوانه ای با نوک مورب توربین 5 عددی

۷۲۵,۰۰۰

فرز الماسی زیرکونیوم مدل تخم مرغی توربین 5 عددی

۸۰۰,۰۰۰

5.    رفع انسداد مجاری هوا و آب توربین:

مجاری تامین کننده هوا و آبِ توربین‌های دندانپزشکی نباید گرفتگی داشته باشند، همانطور که پیش از این اشاره کرده بودیم، فرزها با نیرویی که توسط هوا از یونیت تامین می‌شود می‌چرخند و آب نیز در طول پروسه تراش دادن دندان، این ابزار را خنک نگه می‌دارد. پس انسداد هر دوی این مجاری عملکرد دستگاه را مختل کرده و عمر دستگاه را کاهش می‌دهد. به همین منظور لازم است که با وسیله‌ای به نام سوند از مسدود نبودن این مجاری اطمینان حاصل کرده و در صورت گرفتگی نسبت به رفع آن اقدام کنید.

6.    استفاده از فرزهای استاندارد:

همواره به یاد داشته باشید از بهترین برندهای فرز موجود در بازار استفاده کرده و به هیچ عنوان فرزهایی تحت عنوان استوک و دست دوم را در توربین‌های دندانپزشکی قرار ندهید. یکی از مشکلاتی که محصولات بی‌کیفیت که عموما استوک و دست دوم هستند به وجود می‌آورند مربوط به سطح غیرصاف و به اصطلاح تاب‌دار این فرزها است.

این حالت تابدار باعث سختی کار دندانپزشک و تراش غیراصولی دندان‌ها می‌شود و حتی اگر دندانپزشک مهارت زیادی داشته باشد مجبور به اعمال فشار زیاد به توربین برای تصحیح کارکرد آن می‌شود. در نتیجه این اعمال فشار، بلبرینگ کارتریج نیز آسیب می‌بیند.

دیگر روش نگهداری از توربین دندانپزشکی نصب صحیح فرز است. اگر این نصب به درستی انجام نشود مثلا اگر تا انتها جایگذاری نشود باعث شکستن بلبرینگ‌ها و افزایش فشار به شفت و در نهایت شل شدن شفت می‌شود.

7.    فشار هوای استاندارد

 به طور کلی باید فشار هوای یونیت 2.3 بار (BAR) و سرعت چرخش آن معادل 370 الی 380 دور دقیقه باشد. در صورتی‌که فشار هوا و یا سرعت چرخش بیش‌تر از این مقدار باشد بلبرینگ‌ها شکسته و شفت و پروانه آسیب می‌بینند.

گاهی اوقات هم فشار هوایی که وارد توربین دندانپزشکی می‌شود کم است در این حالت رگولاتور دستگاه شما مشکل داشته و باید تعمیر شود.

طراحی توربین دندانپزشکی را به نقل از فیروز دنتال بخوانید:

از یک جنبه دیگر می توان انواع توربین دندانپزشکی را معرفی کرد. این موضوع بر اساس تغذیه توربین های دندانپزشکی تعیین می شود. برخی از توربین های دندانپزشکی با هوای فشرده و برخی از آن ها با جریان برق کار می کنند. توربین های دندانپزشکی که با هوای فشرده کار می کنند، می توانند از طریق هوای فشرده توربین را بچرخانند. سرعت توربین های دندانپزشکی که با هوا کار می کنند، 400 هزار دور در دقیقه است.

کلام آخر

هندپیس و توربین‌ های دندانپزشکی ارزان نیستند، اما خوشبختانه در صورت استفاده صحیح می‌توانند سال‌ها مورد استفاده قرار گیرند. با این حال بسیار ظریف و شکننده هستند پس برای جلوگیری از خراب شدن دستگاه باید اصول و روش نگهداری از توربین دندانپزشکی را بدانید. رعایت اصول بالا مثل تمیز و ضدعفونی کردن، روغن کاری و... علاوه بر افزایش طول عمر دستگاه و صرفه‌جویی در هزینه‌های شما، باعث کارایی موثر و بهینه توربین دانپزشکی می‌شود. همچنین شما میتوانید برای خرید انواع فرز دندانپزشکی از محصولات سایت دندانت دیدن نمایید.

5 / 0
امتیاز مقاله
امتیاز شما در رابطه با این مقاله ؟

0 / 5. 0

دیدگاه کاربران ثبت نظر جدید
  • کیمیا علوی 2 تیر 1403

    اصول اساسی نگهداری توربین های دندانی چیست و چگونه می توان با رعایت این اصول عملکرد و طول عمر تجهیزات دندانپزشکی را در یک محیط بالینی بهینه کرد؟

  • حسین تقوی 6 خرداد 1403

    توربین های موجود در فروشگاه تون از چه برند های هستند ؟