ماندرل دندانپزشکی چیست

ماندرل دندانپزشکی چیست؟

دندانت
2 مهر 1402 / 5 دقیقه مطالعه

ماندرل دندانپزشکی چیست؟

پولیش و فینیش دندان دو فرآیند مهم در حفظ یا ایجاد درخشندگی سطح دندان ‌ها هستند. این فرآیند تنها به منظور ایجاد زیبایی نبوده و می‌ تواند در پلاک ‌های دندانی را از بین ببرد، بنابراین اثرات درمانی نیز دارد. سطح دندان و کامپوزیت پس از مدتی براق بودن و درخشندگی خود را از دست می ‌دهد، به همین منظور ممکن است دندانپزشک به شما پولیش دندان را توصیه کند. در این فرآیند از ابزارهای مخصوص پرداخت دندان مانند دیسک ‌ها، نوارها و برس ‌ها استفاده می ‌شود. ماندرل دندانپزشکی هم یکی دیگر از این ابزار است که در ادامه با آن آشنا خواهیم شد. شما می توانید برای خرید ماندرل دندانپزشکی به لینک قرار داده شده مراجعه کنید.

ماندرل دندانپزشکی

معرفی ماندرل دندانپزشکی

همانطور که گفته شد در فرآیند پرداخت از دیسک ‌ها استفاده می شود. دیسک با چرخش خود سطح مورد نظر را می ساید تا اکلوژن مناسب به دست آید. چرخش دیسک توسط هندپیس دندانپزشکی تامین می شود. ماندرل در واقع به عنوان رابط میان هندپیس و دیسک عمل می کند. ماندرل‌ها از یک طرف دیسک متصل شده و از طرف دیگر حرکات دورانی هندپیس را دریافت می کنند. همچنین ماندرل می تواند علاوه بر دیسک به سایر چرخنده ها یا کاپ پرداخت هم متصل شود. در مواردی حتی می توان ماندرل ها را به مولت های پرداخت (خورشیدی یا دیسکی) نیز متصل نمود.

ماندرل چیست

ماندرل در یک انتهای خود دارای یک پیچ (که به آن Huey گفته می شود) یا دکمه متصل کننده (که به آن Moore گفته می‌شود) است. یکی از مشکلات رایجی که در خصوص ماندرل دندانپزشکی وجود دارد، محکم نشدن آن بر روی دیسک پرداخت است. به منظور رفع این مشکل همیشه باید از دیسک های پرداخت مخصوص برای هر ماندرل استفاده کرد. ضمنا خرید یک ماندرل با جنس مناسب هم تاثیر به سزایی در محکم ماندن و جدا نشدن ماندرل در طی فرآیند پولیش و پرداخت دارد.

ماندرل فشاری

۲۵۵,۰۰۰

کیت بلیچینگ خانگی سه مرحله‌ای

۲,۸۰۰,۰۰۰

MIR 2.0 کیت سمباده بین دندانی

۱,۴۳۰,۰۰۰

جنس ماندرل از فلز ضد زنگ بوده و استحکام بسیار بالایی در برابر فشار دارد. همچنین ماندرل وسیله ای چند بار مصرف بوده و لازم است پس از هر بار استفاده آن را به منظور استرلیزاسیون داخل دستگاه اتوکلاو قرار داد. همچنین بهتر است پیش از اتوکلاو حتما مورد ضد عفونی با مواد گند زدا قرار گیرد. در ادامه بیشتر با کاربرد این ابزار دندانپزشکی آشنا می شویم.

بیشتر بخوانید: اسید اچ بیسکو چیست؟

کاربرد ماندرل دندانپزشکی

همانطور که گفته شد ماندرل در پولیش و پرداخت به منظور چرخاندن دیسک قابل استفاده است، اما همیشه از ماندرل‌ها در فرآیند پرداخت استفاده نمی شود. معمولا زمانی که نیاز با سایش حداکثری باشد پای ماندرل دندانپزشکی به میان می آید. از این سایش حداکثری معمولا در تنظیم اکلوژن ترمیم های آمالگام، طلا(یا سایر فلزات)، سرامیک، کامپومر، گلاس آینومر و همچنین برای پرداخت ونیر کامپوزیت استفاده می شود.

کاربرد ماندرل دندانپزشکی

همچنین برخی ماندرل ها امکان اتصال به آنگل و استفاده از طریق آن را دارند.

بیشتر بخوانید: سطح های مختلف دندان

انواع ماندرل دندانپزشکی

انواع بسیار زیادی از ماندرل های دندانپزشکی در بازار وجود دارد، به گونه ای که می تواند انتخاب نهایی را دشوار سازد. در بازار ایران ماندرل های ساخت آلمان، روسیه، چین و آمریکا وجود دارند که بیشتر آن‌ها از کیفیت نسبتا مناسبی برخوردار هستند. توجه داشته باشید که ماندرل مناسب باید به راحتی به همه انواع دیسک پرداخت متصل شده و جدا کردن اتصال آن نیز کار مشکلی نباشد.

انواع ماندرل دندانپزشکی

اتصال ماندرل به صفحه پرداخت موضوع مهمی است و انواع ماندرل در دندانپزشکی را بر اساس آن به دو دسته پیچی و فشاری طبقه بندی می کنند. همچنین برای دیسک های پولیش مرکز دار و بدون مرکز از انواع مختلفی از ماندرل مورد استفاده قرار می گیرد، به این ترتیب که از ماندرل پیچی برای دیسک های پولیش بدون مرکز و از ماندرل فشاری برای دیسک های پولیش مرکز دار استفاده می شود.

بیشتر ماندرل های موجود در بازار از نوع پیچی هستند، این ماندرل ها به دلیل نحوه آسان تر استفاده و استحکام قابل قبولب که دارند، در میان دندانپزشکان از محبوبیت بیشتری برخوردار هستند.

از برند های معروف ماندرل در بازار ایران می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • برند آکوراتا (Acurata) محصول کشور آلمان
  • برند Tor VM محصول کشور روسیه
  • برند Cosmedent محصول کشور آمریکا

سیلیکون دی اکساید را به نقل از سورنا دنتال بخوانید:

از سیلیکون دی اکساید بیشتر بعنوان عامل پولیش در ابزارهای پرداخت و پولیش الاستومتری یا لاستیک‌های ساینده استفاده می‌شود. در ابزارهای دندانپزشکی هم این ماده را بیشتر به در کاپ‌های الاستومتری و لاستیکی بکار میبرند و همینطور در مراحل نخست پرداخت و دومین مرحله‌ی پولیش هم در سیستم پرداخت و پولیش آستروپل (موجود در کشورهای آمریکای شمالی) بکار گرفته می‌شد.

جمع بندی

ماندرل دندانپزشکی ابزاری از مجموعه ابزار های پرداخت و پولیش دندانپزشکی است که شاید کمتر به آن توجه شود. این فلز ضد زنگ وظیفه انتقال قدرت چرخشی هندپیس به دیسک های پرداخت را بر عهده دارد. از ماندرل در مواردی که نیاز به سایش شدید و تنظیم اکلوژن است استفاده می شود. هم اکنون بهترین ماندرل های دندانپزشکی با قیمت مناسب و کیفیت عالی در سایت دندانت در اختیار شما عزیزان و همکاران گرامی قرار گرفته است. همچنین شما میتوانید علاوه بر خرید ماندرل دندانپزشکی اقدام به خرید انواع تجهیزات دندانپزشکی از سایت دندانت نمایید.

5 / 1
امتیاز مقاله
امتیاز شما در رابطه با این مقاله ؟

1 / 5. 1

دیدگاه کاربران ثبت نظر جدید
  • رضا احدی 2 تیر 1403

    چه فاکتورهای کلیدی را باید در هنگام انتخاب یک ماندرل دندان در نظر گرفت، و کیفیت و سازگاری آن با ابزارهای مختلف دندانپزشکی چگونه بر کارایی و نتایج رویه‌ای تأثیر می‌گذارد؟

  • یاسر صادقی 6 خرداد 1403

    بعد از استفاده یک ماندریل برای یک شخص باید آن تعویض بشه و امکان استریل کردنش وجود ندارد ؟