عکس از یک رانژور دابل اکشن دندانپزشکی

رانژور دندانپزشکی چیست و چه کاربردی دارد؟

دندانت
19 مرداد 1401 / 7 دقیقه مطالعه

رانژور دندانپزشکی چیست و چه کاربردی دارد؟

رانژور یک ابزار جراحی به نسبت سنگین است که دارای لبه های تیز با سر های قاشقی یا اسکوپی شکل است. این ابزار معمولا برای بیرون آوردن استخوان ها ریز و کوچک استفاده می شود. جالب است بدانید که Rongeur از یک کلمه ی فرانسوی(gnawer) به معنی جونده گرفته شده است. در صورتی که نیاز به بررسی قیمت و خرید رانژور دندانپزشکی دارید می توانید از سایت دندانت اقدام کنید.

عکس از رانژور دابل اکشن

از رانژور در دندانپزشکی معمولا برای حذف بخش های باقی مانده دندان بعد از کشیدن دندان، قطعات و بافت لثه استفاده می شود.

رانژور ها در عمل جراحی فک و صورت برای برداشتن قطعات استخوانی یا بافت های نرم استفاده می شود.

رانژور دندانپزشکی چیست؟

دندانپزشکان معمولا برای برداشتن تکه های مانده ی دندان در دهان از این وسیله استفاده می کنند. البته بسیار مهم است که دقت کنید در هنگام استفاده از این ابزار، استخوان بیشتر از حد انتظار را بر ندارید. این وسیله بیشتر از نیرویی که شما با دست وارد می کنید به استخوان فشار می آورد.

در دندانپزشکی از رانژور ها می توان برای جدا کردن و نگه داشتن بافت ها استفاده کرد. البته همانطور که پیش تر گفته شد، جنس های محکم تر این وسیله برای برش دادن و برداشتن استخوان و رسیدن به محل جراحی مورد نظر کاربرد استفاده می شود.

برای شکافتن راحت تر استخوان ها و وارد کردن نیرو کمتر به استخوان توسط کادر درمان، از فنر هایی استفاده می کنند که باعث سهولت در انجام این کار می شود. شما میتوانید برای خرید ابزار و مواد پروتز از سایت دندانت بازدید کنید.

بیشتر بخوانید: انواع فایل روتاری

کاربرد رانژور دندانپزشکی

از گذشته تا به امروز مشکلات استخوانی و ارتوپدی برای افراد مختلفی رخ داده است. البته در گذشته مردم بر این باور بودند که این دسته از مشکلات با بالا رفتن سن رخ می دهد اما امروزه شاهد بروز این مشکلات برای جوانان و حتی نوجوانان نیز هستیم.

با پیشرفت علم و تکنولوژی جراحان و متخصصان پیراپزشکی به ابزار جراحی فوق العاده و کاربردی دسترسی پیدا کرده اند که در میان آن ها می توان به رانژور اشاره کرد.

این ابزار بسیار کاربردی در حین عمل های جراحی که مربوط به استخوان ها به کادر درمان و تیم جراحی کمک های شایانی کرده است. این ابزار که دارای نوکی نازک اسکوپی شکل هستند برای بیرون آوردن استخوان ها(به خصوص استخوان های ریز) کاربرد دارند.

عکس از چند پزشک در حال جراحی به کمک رانژور دندانپزشکی

این وسیله دارای انواع مختلفی است که در ادامه به بررسی آن ها خواهیم پرداخت.

انواع رانژور

در این بخش می خواهیم به بررسی انواع رانژور بپردازیم و ویژگی های هرکدام را بازگو کنیم:

  • دابل اکشن
  • سینگل اکشن
  • IVD

رانژور دابل اکشن: جراحان از این وسیله برای برداشتن استخوان هایی که در طول جراحی مانع کار هستند استفاده می کنند. اما شاید بپرسید چرا باید اسم دابل اکشن یعنی دو کاره بر روی این محصول گذاشته شود؟ یک طرف این وسیله برای برداشتن استخوان ها استفاده می شود و طرف دیگر آن دقیقا حکم قیچی را برای استخوان ها دارد و کار برش و تراز دادن استخوان ها انجام میدهد.

رانژور سینگل اکشن: این وسیله که نوع دیگر از این خانواده به حساب می آید، دارای سرقلم هایی خمیده شکل و نازک هستند که برای خارج کردن استخوان ها استفاده می شود. حتی از این وسیله هم برای برداشتن مانع های استخوانی در زمان جراحی نیز استفاده می کنند.

الواتور

۱,۱۹۹,۰۰۰

الواتور آناتومیک مستقیم 3

۷۰۰,۰۰۰

الواتور مثلثی

۲۷۲,۵۰۰

این ابزار به اندازه دابل اکشن ها قدرتمند نیستند اما می توان برای استخوان هایی که تراکم کمتری دارند، مانند دندان، استفاده کرد. به همین دلیل این وسیله یکی از تجهیزات لازم و ضروری در امر دندانپزشکی به حساب می آید.

رانژور  IVD: این نوع که مختص افراد با مهارت است برای بررسی مهره های دیسک کمر به کار برده می شود که برای برداشتن بافت ها کمک می کند. این وسیله برای جدا کردن استخوان ها در طی عمل جراحی بسیار کاربردی است.

این وسیله که شبیه به انبردست است، در بسیاری از عمل های جراحی مانند جراحی های مغز و اعصاب، جراحی کودکان، جراحی فک و صورت، جراحی های دندان، جراحی های دست و ارتوپدی استفاده می شود.

بیشتر بخوانید: اسید اچ بریج چیست

رانژور جراحی

جراحان برای راحتی از این وسیله در جراحی ها متفاوت استفاده می کنند که در ادامه به بررسی مختصری از کاربرد این وسیله در جراحی های غیر دندان پزشکی می پردازیم.

جراحی دهان، فک و صورت:

از این ابزار در جراحی فک برای جدا کردن قطعات استخوانی یا بافت نرم استفاده می شود که به صورت کلی برای  این نوع جراحی ها فوق العاده است.

Rongeur های مناسب برای برش های انتهایی و جانبی یا کناری:

از رانژور برای برش زدن استخوان، برجسته کردن آن، برداشتن استخوان هایی که در بالای استخوان های قدیمی رشد کرده اند، کاربرد دارد. علاوه بر آن می توان از این ابزار برای برداشتن لبه های تیز و برآمده حفره ها بعد از عصب کشی استفاده کرد.

عکس از رانژور جراحی در دندانپزشکی

این وسیله قیچی شکل با لبه هایی که دارد طوری طراحی شده است که در هنگام برش ذراتی که نیاز به پاکسازی دارند را به بیرون هدایت می کند که این امر باعث راحتی کادر درمان می گردد.

جراحی دست:

همچنین از رانژور می توان برای بریدن استخوان قطع شده که بر اثر ضربه آسیب دیده است استفاده کرد تا پوست روی جراحت ایجاد شده بسته نشود. جراحی تاندون یکی از رایج ترین جراحی هایی است که در آن از این وسیله استفاده می کنند تا از بافت های استخوانی محافظت کنند.

فورسپس رانژور

با اینکه رانژورها دارای طراحی های متفاوتی هستند، اما غالبا این وسیله طراحی شبیه به فروسپس ها دارند به همین علت برخی از دندانپزشکان به آن ها فورسپس رانژور می گویند. بیشتر متخصصین دندان، مانند دندان سازان و دندان پزشکان برای ارتباط گرفتن با دستیاران خود این نام را انتخاب کردند تا ارتباط بین آن ها بهتر و راحت باشد.

عکس از رانژور سینگل اکشن

اینجکشن تزریق در دندانپزشکی را به نقل از دنتا طب بخوانید:
اینجکشن در دندانپزشکی بسیار حائز اهمیت است که با کمک آن مخزن شیشه‌ای از ماده بیحسی با سرسوزن به بیمار تزریق می‌شود و بیمار را برای انجام کار دندانپزشکی آماده می‌کند اینجکشن تزریق در دو نوع ثابت و کمرشکن در بازار وجود دارد. اینجکشن تزریق یکی از ابزار دندانپزشکی برای عصب‌کشی می‌باشد.

رانژور

۸۴۱,۱۷۶

سوزنگیر مایو هگار

۱,۵۶۲,۰۰۰

فورسپس ریشه فک پایین

۲,۱۷۸,۰۰۰

کلام آخر

شما در این متوجه شدید که رانژور ها اکثرا برای برش دادن استخوان ها استفاده می شود و میتوان از این ابزار در جراحی های مختلفی مانند دندانپزشکی، دست، فک و دهان و... استفاده کرد. علاوه بر آن با انواع این ابزار آشنایی کامل پیدا کردید.

 این ابزار نیز مانند بسیاری از تجهیزات پزشکی قابلیت ضد عفونی کردن را دارد و در صورتی که صلاح دانستید می توانید بعد از استفاده، به خصوص بعد از عمل جراحی مغز استخوان، این وسیله را از بین ببرید. می توانید از سایت های معتبر دیگر هم استفاده کنید.

5 / 0
امتیاز مقاله
امتیاز شما در رابطه با این مقاله ؟

0 / 5. 0

دیدگاه کاربران ثبت نظر جدید
  • تمنا کریمی 2 تیر 1403

    هدف از رانژور دندان در عمل بالینی چیست و چگونه استفاده از آن باعث بهبود اثربخشی و کارایی درمان های دندانپزشکی می شود؟

  • کاوه سعدی 6 خرداد 1403

    رانژور قدرت آسیب وارد کردن به استخوان ها رو هم داره ؟