پانسمان آلژینات چیست؟

پانسمان آلژینات چیست؟

دندانت
5 شهریور 1401 / 6 دقیقه مطالعه

پانسمان آلژینات چیست؟

پانسمان آلژینات از جلبک دریایی ساخته شده است به همین دلیل است که با محیط زیست، سازگار است و برای زخم‌هایی که در معرض میکروب و باکتری قرار دارند، پانسمان مناسبی به شمار می‌رود. جهت بررسی قیمت و خرید پانسمان آلژینات دندانپزشکی از محصولات دندانت دیدن فرمایید.
بهترین راه برای ترمیم زخم عمیق، بستن پانسمانی مناسب مخصوص زخم است. پانسمانی که متناسب با ترشح‌ها، اندازه زخم، میزان خون‌ریزی و نوع جراحت باشد، گزینه مناسبی است.
در ادامه مطلب به ویژگی‌های این پانسمان خواهیم پرداخت. برای کسب اطلاعات بیشتر و خرید محصولات معرفی شده می توانید به وبسایت دندانت مراجعه کنید.

بیشتر بخوانید: سیلر دندانپزشکی چیست؟

خمیر پانسمان موقت کوی مور 40 گرمی

۱۸۵,۰۰۰

خمیر پانسمان موقت نوری فلو 5 عددی

۱,۰۹۰,۰۰۰

خمیر پانسمان موقت

۳۲۰,۰۰۰

برای بستن چه زخم هایی از پانسمان آلژینات استفاده کنیم؟

پانسمان آلژینات برای زخم هایی مناسب است که ترشحات خاصی تولید می کنند و علاوه بر آن می‌تواند سطح زخم را مرطوب نگه دارد که باعث سهولت در روند درمان می شود. زخم هایی که روند ترمیم طولانی‌تری دارند، زمان تعویض پانسمان آن‌ها بیشتر است؛ مانند زخم‌های دیابتی، زخم‌های جراحی، زخم‌های ناشی از سوختگی شدید و زخم های فشاری و تروما. شما میتوانید برای خرید لوازم بهداشتی دندان از سایت دندانت بازدید کنید.

بیشتر بخوانید: اسید اچ بریج چیست

نحوه بستن پانسمان آلژینات

روش استفاده از پانسمان آلژینات چیست؟

برای استفاده از این پانسمان باید تیم پزشکی در محل حضور داشته باشد و بر روند پانسمان نظارت کند.
ابتدا باید بدانید زخم شما باید حتما تمیز باش و برای این کار می‌توانید از مواد مختلفی استفاده کنید. بعد محل زخم را با استفاده از یک گاز یا پد خشک کنید. پانسمان آلژینات را روی زخم قرار داده و هر روز محل زخم را بررسی کنید.
بسته شدن یک زخم ساده ممکن است بین ۵ تا ۷ روز زمان ببرد، پس باید در این مدت پانسمان بررسی شده و در صورت مشاهده ترشحات غیرعادی در ناحیه زخم پانسمان عوض شود. در صورت تعویض پانسمان از سرم شستشو برای پاکسازی زخم استفاده کنید.
ممکن است زخم به پانسمان بچسبد، در صورت وقوع این مشکل می‌توانید با سرم شستشو پانسمان را از زخم جدا کنید.
برداشتن یکباره پانسمان به بافت زخم آسیب می‌رساند مانع ترمیم کامل زخم می‌شود.

اگر زخم شما دچار خونریزی شدید بود، از این پانسمان استفاده نکنید. این زخم ترمیم و نگهداری فرآیند پیچیده‌تر و حساس تری دارد. زخم‌های ناشی از سوختگی درجه ۳ نیز احتمال زیادی دارند که به پانسمان بچسبند و در هنگام جدا کردن پانسمان، پوست به همراه آن جدا شود. این کار روند ترمیم زخم را به شدت کند می کند.
زخم‌هایی که خشک هستند یا ترشح کمی دارند، نیازی به استفاده از پانسمان آلژینات ندارند و از پانسمان‌های مخصوص و ساده‌تری می توان برای این زخم ها استفاده کرد. از پانسمان‌های آلژینات اغلب در دندانپزشکی‌ها برای بستن زخم استفاده می‌شود.

بیشتر بخوانید: زونالین چیست؟

موارد ممنوعه برای استفاده از پانسمان آلژینات چیست؟

عکس از استفاده از آلژینات که علامت خطر بر روی ان قرار گرفته است


ممکن است شما جزو افرادی باشید که به مواد سازنده پانسمان آلژینات حساسیت داشته باشید، در صورت مشاهده علائم حساسیت سریعاً به پزشک مراجعه کنید.

مراقبت از پانسمان دندان هنگام مسواک‌زدن را به نقل از دندانپزشکی میخک بخوانید:

بعد از پانسمان موقت دندان، ممکن است نگرانی در مورد مسواک‌زدن دندان‌ها هم برایتان پیش بیاید. اما باید بدانید که مسواک‌زدن دندان‌های پانسمان شده به شکل عادی اشکالی ندارد. ولی بهتر است در چنین شرایطی از مسواک‌های نرم یا فوق‌نرم استفاده کنید و با دقت و به آرامی تمام دندان‌ها را مسواک بزنید. همچنین استفاده از نخ دندان برای دندان‌هایی که تازه پر شده‌اند یا پانسمان دارند هم نیاز به دقت دارد. اگر پرکردگی به لبه دندان برسد، باید بسیار مراقب باشید.

مزایای استفاده از پانسمان آلژینات چیست؟

این پانسمان یک آنتی باکتریال قوی و مقاوم در برابر هر نوع باکتری است؛ به همین دلیل روند ترمیم زخم را ساده‌تر کرده و برابر آسیب‌هایی مثل عفونت محافظت می‌کند.
انعطاف‌پذیری که این پانسمان در محل زخم دارد، باعث حرکت‌ راحت‌تر فرد آسیب دیده می‌شود.

در صورتی که علاقه مند به مطالعه پانسمان آلژینات چیست به زبان های غیرفارسی هستید می توانید از این سایت کمک بگیرید.

بیشتر بخوانید: پروب دندانپزشکی چیست؟

تعریف کلی "پانسمان آلژینات در دندانپزشکی چیست؟" به نقل از وب سایت sciencedirect:

پانسمان آلژینات در ورقه های غیر بافته و طناب موجود است و یک محصول فیبری است که از جلبک دریایی قهوه ای به دست می آید. آلژینات در تماس با مایع زخم یک ژل تشکیل می دهد. این پانسمان ها قابلیت جذب مایعات تا 20 برابر وزن خود را دارند و در زخم های عفونی و غیر عفونی قابل استفاده هستند.

سخن پایانی

در این نوشته تلاش شد تا یکی از بهترین پانسمان ها یعنی پانسمان آلژینات را به شما معرفی کنیم. در نظر داشته باشید که از پانسمان خودسرانه پرهیز کنید. پانسمان نیز مانند سایر موارد پزشکی باید با دستور و تجویز پزشک انجام پذیرد.

5 / 0
امتیاز مقاله
امتیاز شما در رابطه با این مقاله ؟

0 / 5. 0

دیدگاه کاربران ثبت نظر جدید
  • زهرا اسدی 11 شهریور 1403

    یه سوال داشتم درباره پانسمان آلژینات. من شنیدم که این نوع پانسمان از جلبک دریایی ساخته می‌شه و برای ترمیم زخم‌های عفونی و ترشح‌دار خیلی مؤثره. اما نمی‌دونم آیا استفاده از پانسمان آلژینات نیاز به مراقبت خاصی داره یا اینکه هر کسی می‌تونه به راحتی ازش استفاده کنه؟ مثلاً اگه کسی زخم دیابتی داشته باشه، آیا این پانسمان براش مناسب‌تره یا باید از پانسمان‌های دیگه‌ای استفاده کنه؟

  • مهدی رضایی 11 شهریور 1403

    سلام دوستان، من اخیراً با یه مسئله روبرو شدم و می‌خواستم بدونم پانسمان آلژینات دقیقاً چیه و برای چه نوع زخم‌هایی استفاده می‌شه؟ یکی از دوستام که پرستاره به من گفت که این نوع پانسمان برای زخم‌های عمیق و ترشح‌دار خیلی خوبه، اما من اطلاعات دقیقی ندارم. آیا کسی می‌دونه پانسمان آلژینات چطور عمل می‌کنه و آیا برای همه نوع زخم‌ها مناسبه؟ مثلاً اگه یه زخم سطحی داشته باشیم، باز هم می‌تونیم از این پانسمان استفاده کنیم یا بهتره فقط برای زخم‌های خاصی به کار بره؟ ممنون می‌شم اگه کسی بتونه توضیحات بیشتری بده.

  • راحله 14 مرداد 1403

    چطوری قبل از اینکه از این پانسمان روی بدن خودمون استفاده کنیم مطمئن شیم که بهش حساسیت نداریم؟ بعد در صورت حساسیت داشتن عوارض استفاده از این پانسمان آلژینات خیلی خطرناکه؟

  • محمد 14 مرداد 1403

    این پانسمان آلژینات صرفا برای دهان و پانسمان دندان ها استفاه می شه یا برای سایر زخم ها هم کاربرد داره؟ بعد این پانسمان ها تاریخ مصرف هم دارند؟ ما چنتا از اینا تو خونه داریم ولی نمی دونیم مال کیه دقیقا اگر نشونه ای داره که با اون میشه فهمید که تاریخ مصرف این پانسمان ها گذشته یا نه لطفا بگین

  • حسن فدایی 30 خرداد 1403

    مزایای استفاده از پانسمان آلژینات در کاربردهای دندانپزشکی چیست و از نظر اثربخشی و راحتی بیمار چگونه با سایر انواع پانسمان مقایسه می شود؟

  • مینا کریمی 30 اردیبهشت 1403

    این پانسمان بعد از مدتی برداشته میشه !