عکس از دندان و فایبرپست

طریقه گذاشتن فایبر پست

دندانت
21 شهریور 1401 / 6 دقیقه مطالعه

طریقه گذاشتن فایبر پست

پس از معاینه و شناخت دقیق مسیر کانال ریشه، درمان ریشه یا اندوانتیک را انجام میدهیم. پس از انجام اندو در صورتی که بافت باقی مانده دندان به گونه ای باشد که بتوانیم آن را با کامپوزیت ترمیم کنیم، این کار را انجام میدهیم و در غیر این این صورت شرایط دندان را برای قرار دادن فایبر پست بررسی میکنیم. طبیعتا اگر در معاینه دندان مورد نظر شرایط لازم را برای قرار دادن فایبر پست نداشته باشد، از انجام آن صرف نظر میکنیم. اگر تا کنون مقاله فایبرپست دندانپزشکی چیست و چه کاربردی دارد؟ را مطالعه نکردید می توانید برای تکمیل اطلاعات خود ابتدا آن را بخوانید.

در غیر این صورت فایبر پست با اندازه مناسب را بر اساس ارتفاع ریشه انتخاب میکنیم. طبیعتا باید اندازه فایبر پست به گونه ای باشد که مقداری از آن از ریشه بیرون بماند. که تاج دندان بر روی آن قرار گیرد.

فایبر پست 10 عددی

۸۶۰,۰۰۰

فایبرپست کوارتز 6 عددی با دریل

۵۳۹,۵۵۰

پین داخل کانال استیل 12 عددی

۱۳۰,۵۰۰

چسباندن فایبر پست

پس از انتخاب فایبر پست مناسب به وسیله پیزو فضای لازم را در دندان ایجاد میکنیم. سپس با کلرهگزیدین داخل فضای ایجاد شده را شستشو میدهیم. شستشو با کلروهگزیدین به باندینگ محکم تر کمک میکند.

حال فایبر انتخاب شده را در فضایی که ایجاد کرده ایم تست میکنیم تا از درستی اندازه آن مطمئن شویم. اگر اندازه انتخاب شده مناسب نبود آن را تغییر خواهیم داد.

سپس محلول اچ را به مدت 15 الی 20 ثانیه به فضای کانال تزریق میکنیم و بعد به خوبی آن را شستشو میدهیم. توجه شود که اچ نباید به هیچ عنوان در حفره باقی بماند. سپس حفره را به وسیله هوا خشک میکنیم. توصیه شده به منظور بهتر خشک شدن از فون کاغذی نیز استفاده شود. شما میتوانید برای خرید ابزار و تجهیزات جراحی و پریو به سایت دندانت مراجعه کنید.

عکس از نحوه گذاشتن فایبر پست دندان

در مرحله بعد لازم است که در حفره ایجاد شده سمان بریزیم. توجه کنید که برای فایبر پست ها حتما از سمان های دوال کیور استفاده شود. استفاده از سمان لایت کیور و سلف کیور به هیچ عنوان توصیه نمیشود.

با توجه نسل باند مورد استفاده در مرحله بعدی از پرایمر و یا خود باند به عنوان پرایمر استفاده میکنیم. به خوبی فضای داخل حفره و دیواره ها را به مواد باند آغشته میکنیم. سپس سمان را به آرامی و مرحله مرحله به کانال ریشه منتقل میکنیم.

سپس اضافات سمان از اطراف حفره برداشته میشود. در اینجا میتوان از کیور استفاده کرد که مجموعه شکل بگیرد. حال کور ما آماده شده و میتوانیم به خوبی فایبر پست را داخل آن بگذاریم.

بیشتر بخوانید: انواع بی‌ حسی دندان پزشکی

نحوه کار با فایبر پست

جایگذاری فایبر پست مستلزم شرایطی است که حتما باید در معاینات دندانی پیش از عمل در نظر داشته باشیم. موارد مثل خونریزی بافت لثه، وجود عفونت یا آّبسه، ترشحات چرکی و یا درد غیر قابل تحمل، از جمله مواردی است که جایگذاری فایبر پست در آن ها ممنوع است.

لق بودن دندان و حرکت آن نیز باید حتما مدنظر قرار گیرد. چراکه فایبر پست داخل بافت ریشه قرار میگیرد و در صورتی که ریشه تحلیل رفته باشد باید به دنبال روش های جایگزینی مثل ایمپلنت باشیم.

عکس از دندان و فایبرپست

همچنین آسیب دندان نباید به گونه ای باشد که عملا فایبر پست را نتوان در بافت باقی مانده قرار داد و یا نتوان تاج مصنوعی را بر روی فرول آن جایگذاری کرد. ضمنا بافت استخوانی سالم نیاز است که به خوبی از پست فایبر حمایت نماید.

مراقبت های پس از درمان با فایبر پست

طبیعی است که پس از انجام هرگونه عملی باید تا زمان بهبودی کامل و حتی پس از آن بیشتر مراقب سلامتی خود باشیم. رعایت بهداشت دهان و دندان پس از قرار دادن فایبر پست قطعا باید بیش از پیش مورد توجه قرار بگیرد. به همین منظور پس از عمل حتما موارد زیر را رعایت نمایید.

بیشتر بخوانید: پانسمان دندان و روزه

عکس از نحوه گذاشتن فایبرپست در دهان
  • از دهان شویه استفاده کنید.
  • از خمیر دندان حاوی فلوراید استفاده کنید.
  • برای جلوگیری از تشکیل پلاک دندانی حداقل روزی دوبار مسواک بزنید.
  • حداقل روزی یکبار به آهستگی نخ دندان بکشید.
  • ویزیت های سالانه دندانپزشکی را حتما در برنامه زندگی خود بگنجانید، حتی اگر سابقه هیگونه خرابی دندان و ترمیم ندارید.
  • مواد دخانی و نوشیدنی های الکلی را به شدت محدود کنید.
  • در صورتی که دچار خشکی دهان هستید حتما بیشتر آب بنوشید و مشکل را درمان کنید.
  • از وارد آوردن فشار اضافی و شکستن مغزها و آجیل با دندان های خود پرهیز کنید.

بریج دندان را به نقل از دکترتو بخوانید:

بریج‌ها نوعی دندان‌های مصنوعی هستند که برای جایگزینی دندان‌های ازدست‌رفته استفاده می‌شوند. بریج معمولا از پرسلن ساخته‌می‌شود و با رنگ طبیعی دندان‌های شما مطابقت دارد. بریج دندان ممکن است از چینی ساخته شده‌باشد که به یک فلز قوی‌تر در زیر آن متصل است. برای بریج یک دندان ممکن است نیاز باشد دندان‌های مجاور سالم باشند تا دندان سالم ۲ طرف بریج، با روکش‌هایی به نام نگهدارنده پوشانده شوند، تا آن را در جای خود محکم نگه‌دارند یا ممکن است برای ایجاد استحکام، نیاز به حمایت از ایمپلنت‌های دندانی در زیر دندان باشد.

سوزن گیر کارباید

۱,۲۹۴,۱۱۷

شان گیر

۳۸۴,۵۵۲

فورسپس عقل فک پایین

۷۵۲,۱۰۰

آیا فایبر پست را میتوان از محل خود جدا کرد؟

یکی از اصلی ترین دلایل محبوبیت فایبر پست قابلیت جداسازی و اتصال مجدد آن است. حدود 20 درصد درمان های ریشه ممکن است نیاز به ترمیم و بازسازی مجدد داشته باشند. این موضوع بدون برداشتن پست از محل خود ممکن نیست.

فایبر پست ها را میتوان ظرف مدت 15 الی 20 دقیقه از محل خود جداکرد و بدون هیچ گونه آسیبی به بافت دندان ترمیم ریشه را به انجام رساند. اگر علاقه مند به مطالعه مقالات غیر فارسی هستید می توانید از این سایت استفاده کنید.

5 / 1
امتیاز مقاله
امتیاز شما در رابطه با این مقاله ؟

1 / 5. 1

دیدگاه کاربران ثبت نظر جدید
  • نازنین اسدی 31 خرداد 1403

    بهترین روش ها برای گذاشتن فایبر پست در ترمیم دندان چیست و چه تکنیک هایی پایداری و ماندگاری مطلوب پست را در کانال ریشه تضمین می کند؟

  • حمید اکبری 2 خرداد 1403

    عمر فایبر پست ها به اندازه کامپوزیت هستش؟ یا به صورت کلی باهم تفاوت دارند ؟