عکس از دهان که با شان پرفوره پوشانده شده است

شان پرفوره چیست؟

دندانت
6 مهر 1401 / 7 دقیقه مطالعه

شان پرفوره چیست؟

استفاده از البسه بیمارستانی و سایر وسایل مانند شان‌ها می‌تواند خطر انتقال بیماری و عفونت را به حداقل برساند. جهت کسب اطلاعات بیشتر در رابطه با‌شان پرفوره جراحی تا انتهای این مطلب ما را همراهی کنید. شما می توانید برای بررسی قیمت و خرید شان پرفوره دندانپزشکی از سایت دندانت دیدن فرمایید.

شان پرفوره جراحی چیست؟‌

شان جراحی یکی از تجهیزات اتاق عمل است که برای پوشاندن قسمت‌هایی از بدن استفاده می‌شود که تحت عمل جراحی قرار نمی‌گیرند و غیر استریل است. در واقع شان‌ها به کارکنان اتاق عمل کمک می‌کنند تا قسمت‌های استریل شده برای جراحی را جدا کنند و روشی برای کاهش انتقال آلودگی می‌باشد. این تجهیزات اتاق عمل در انواع مختلف تولید می‌شود که دارای اهداف و قسمت‌های مختلف می‌باشد و در عمل‌های مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرد. همچنین در 2 نوع استریل و غیر استریل موجود می‌باشد که استفاده از آن‌ها بسیار آسان است. شما میتوانید برای خرید تجهیزات ترمیمی و زیبایی از سایت دندانت بازدید کنید.

عکس از دو جراح در اتاق جراحی

شان جراحی ساده

شان پرفوره جراحی ساده که به آن‌شان جراحی عمومی نیز می‌گویند یکی از شان‌های اتاق عمل است و پارچه‌ای است که برای پوشاندن ناحیه اطراف محل جراحی، میز ابزار جراحی در اتاق عمل و تخت بیمار استفاده می‌شود. در دو نوع استریل و غیر استریل با ابعاد مختلف کیفیت بالا پارچه 38 گرم ضخامت متوسط ​​می تواند از انتقال مایع جلوگیری کند.

عکس از جراحی یک فرد به کمک شان پرفوره

رنگ این‌شان سبز است که باعث می‌شود خون به راحتی توسط تیم جراحی تشخیص داده شود. در دسته بندی دیگر شان‌ها نیز به دو دسته یکبار مصرف و چند بار مصرف تقسیم می‌شوند. شان‌های های یکبار مصرف پارچه‌های اسپان باند و اسپان لیس هستند. اما پارچه‌های چند بار مصرف از پنبه ساخته شده‌اند و ضد حساسیت، ضد آلرژی و مقاوم در برابر تعریق هستند.

شان پرفوره (70*70) 10 عددی

۵۶,۴۰۰

شان پرفوره (50*50) 10 عددی

۳۵,۲۵۰

آستین یکبار مصرف الیافی 20 عددی

۳۹,۵۲۵

بیشتر بخوانید: هوش مصنوعی در دندانپزشکی

چگونگی استفاده از شان های بیمارستانی

هنگام قرار دادن شان‌های استریل روی بیمار یا میز باید دقت شود که تمام سطح میز یا بدن بیمار را بپوشانند تا لبه‌های آنها روی دستان پرستار یا جراح قرار گیرد. پهن کردن آنها در بیمارستان‌ها امری حساس است. حساس بودن به این معنی است که هنگام پهن شدن سطح دست بالا یا پایین است. این بدان معنی است که دستان شما نباید برای لمس وسایل آلوده یا غیر استریل شده آنقدر پایین باشد و دستان شما نباید برای لمس لامپ تیالیستی آنقدر بالا باشند. از شان‌های استریل کثیف یا پاره شده استفاده نکنید. همچنین هر ناحیه زیر سطح میز آلوده تلقی می‌شود.

عکس از جراحانی که با کمک شان پرفوره در حال جراحی هستند

کارایی شان پرفوره در بیمارستان

شان‌های بیمارستانی پارچه‌های استریلی هستند که به طور گسترده در بیمارستان‌ها به ویژه در بخش‌های جراحی استفاده می‌شود و روزانه تعداد زیادی از شان‌ها استفاده می‌شود. به عبارت دیگر یکی از مهم‌ترین و پرکاربردترین وسیله‌ها در بخش جراحی به حساب می‌آیند که موجب استریل کردن و غیر عفونی بودن بیمار می‌شود و بسته به نوع آن برای پوشاندن قسمت‌های مختلف استفاده می‌شود. این پارچه‌ها روی میز عمل، بدن بیمار و موارد فوق الذکر پهن می‌شوند و در حین کار جراح، نوعی جداکننده بین دست‌های جراح و دست‌های بیمار ایجاد می‌کنند.

عکس از دو پزشک در حال جراحی کردن

شان مناسب جراحی چیست؟

با همراهی در این قسمت از این مقاله، سعی می‌کنیم مواردی را که برای‌شان جراحی مناسب است گردآوری کرده و به بررسی جامع این نوع محصول برای افزایش آگاهی و اطلاعات در مورد این محصول بپردازیم تا بتوانیم نیازهای شما را برآورده کنیم. با توجه به نیاز شما معمولاً از شان‌های استریل برای جداسازی قسمت‌های بدن بیمار از سایر قسمت‌های غیر استریل استفاده می‌شود. رنگ آن‌ها معمولا سبز، آبی و گاهی خاکستری است و دید جراح را در حین جراحی نسبت به رنگ قرمز بهبود می‌بخشد. جالب است بدانید که در چهار دسته اصلی‌شان ساده،‌شان مایو،‌شان مخصوص پا و‌شان بزرگ سوراخ‌دار قرار می‌گیرند.

بیشتر بخوانید: پانسمان در بارداری

عکس از چندین جراح در حال عمل جراحی در اتاق عمل
  • ‌شان ساده: از این نوع‌شان برای پوشاندن اعضای بدن بیمار، میز عمل و تخت‌های اتاق عمل استفاده می‌شود.
  • مایو: از مایو برای پوشاندن میزهای جراحی و سینی‌های اتاق عمل استفاده می‌شود.
  • شان‌های مخصوص ساق پا: این شان‌ها به ویژه برای جراحی ناحیه تناسلی، ادراری و مقعدی کاربرد دارند.
  • شان مخصوص بزرگ: این‌شان تمام قسمت‌های بدن بیمار و نه فقط محل جراحی را می‌پوشاند.

از نظر برخی افراد باید به این نکته اشاره کرد که میزان استفاده از‌شان در اتاق عمل کم است، اما اهمیت استفاده از این محصول در اتاق عمل واضح است و تمرکز بر روی ناحیه جراحی باعث افزایش و جلوگیری از انتشار خونریزی می‌شود.

رنگ‌های انواع لباس تکنسین و پرسنل بیمارستان را به نقل از همیار مد بشناسید:

حتما دقت کرده‌اید که اغلب لباس‌های اتاق‌عمل به رنگ سبز و آبی هستند. البته انتخاب این رنگ‌ها دو دلیل دارد.
اولین دلیل این است که وقتی جراحان رنگ سبز یا آبی را می‌بینند، به آن‌ها کمک می‌شود که راحت‌تر بتوانند خون موجود در بافت‌ها را مشاهده کنند. به نوعی حساسیت چشم نسبت به رنگ قرمز زیاد می‌شود.
دومین دلیل برای انتخاب رنگ آبی این بود که اگر از رنگ قرمز و زرشکی و صورتی برای تکنیسین استفاده شود، حساسیت چشم به رنگ قرمز خون کاهش پیدا می‌کند. از طرفی تمرکز زیاد روی رنگ قرمز باعث اشکال در بینایی می‌شود و چشم جراحان، به طور ناخودآگاه روی سطوح سفید، نقطه‌های سبز می‌بینند.

کلام آخر

شان جراحی نوعی وسیله پزشکی پارچه‌ای است. پارچه‌ای که برای شان‌ها استفاده می‌شود بسته به یکبار مصرف یا چندبار مصرف بودن آن متفاوت است، مانند اسپان باند، اسپان لیس و بدون پرز. شان‌ها را می‌توان چندین بار استریل کرد، اما شان‌های اسپان‌باند و اسپان‌ لیس یک‌بار مصرف هستند و نمی‌توان آن‌ها را چندین بار استریل کرد. در اتاق عمل برای جداسازی قسمت استریل (قسمت جراحی) از قسمت غیر استریل در حین جراحی استفاده می‌شود. شان‌ها اغلب در رنگ‌های سبز و آبی می‌باشند چرا که این رنگ‌ها به‌منظور تسهیل تشخیص خون برای پزشکان و تیم‌های جراحی و دیدن و تشخیص بهتر اجزای داخلی هستند. شما می توانید برای مطالعه منابع غیر فارسی از این سایت استفاده کنید.

5 / 0
امتیاز مقاله
امتیاز شما در رابطه با این مقاله ؟

0 / 5. 0

دیدگاه کاربران ثبت نظر جدید
  • لیلا توکلی 31 خرداد 1403

    رویکرد نوآورانه شان پرفور چگونه بر حوزه دندانپزشکی تأثیر گذاشته است و چه تکنیک ها یا مشارکت های خاصی کار او را در پیشرفت مراقبت های دندانی متمایز کرده است؟

  • مراد حسنی 2 خرداد 1403

    ممنون از مقاله بسیار خوبتون خیلی عالی توضیح دادید تا شان رو بشناسیم