عکس از نمای نزدیک دندان

هر چند وقت یک‌بار به دندان‌پزشکی مراجعه کنیم؟

دندانت
20 مرداد 1401 / 5 دقیقه مطالعه

هر چند وقت یک‌بار به دندان‌پزشکی مراجعه کنیم؟

طبق توصیة انجمن دندانپزشکی باید حداقل دو بار در سال و در فواصل شش‌ماهه برای سلامت و بهداشت دندان و دهان به دندانپزشکی مراجعه کنیم. خدمات دندانپزشکی نقش مهمی در سلامت کلی دهان و دندان دارد. دندان سالم بخش مهمی از زیبایی ظاهری انسان به شمار می‌رود. نادیده‌گرفتن مشکلات دهان و دندان باعث می‌شود این مشکلات گسترش پیدا کرده و به مشکلات جدی‌تری تبدیل شوند که ممکن است قابل‌درمان نباشند. درحالی‌که مراقبت صحیح و مراجعه به دندانپزشک به‌صورت منظم باعث حفظ سلامت بیشتر دندان‌ها در طول عمر می‌شود. برای مطالعه مقالات و معرفی محصولات عالی سایت دندانت همواره در کنار شماست.

عکس از مطب دندانپزشکی

بیشتر بخوانید: گوتا پرکا چیست؟

مراحل ویزیت دندانپزشکی

طی مراجعه به دندانپزشکی در دو مرحله ویزیت می‌شوید. مرحلة اول بررسی کامل دهان و دندان و مرحلة دوم شامل معاینه و درمان دندان است. شما میتوانید برای خريد تجهيزات و لوازم ارتودنسی به سایت دندانت مراجعه کنید.

عکس از بیمار در حال ویزیت و معاینه دهان

1.مرحله اول بررسی کامل دهان و دندان

در مرحلة اول طی معاینة دندان، دندانپزشک تمام حفره دندان را بررسی می‌کند و در برخی مواقع برای بررسی این حفره‌ها از اشعة ایکس (عکس opg) کمک می‌گیرند. همچنین با معاینة دندان‌ها تجمع پلاک روی دندان تشخیص داده می‌شود. پلاک یک‌لایة شفاف و چسبنده از باکتری است که اگر از روی دندان برداشته نشود به‌مرور زمان سفت و تبدیل به جرم دندانی یا کلکولوس می‌شود. جرم دندانی یا کلکولوس با مسواک زدن و استفاده از نخ دندان تمیز نمی‌شود و اگر بر روی دندان‌ها باقی بماند منجر به بیماری‌های دهان و لثه می‌شود.

بیشتر بخوانید: ابزار دندانپزشکی چیست؟

عکس از بررسی و معاینه کامل دهان

۲. مرحله دوم معاینه و درمان

در مرحلة بعد لثه‌ها با پروب پریودنتال، بررسی می‌شوند. درصورتی‌که عمق بین لثه و دندان‌ها کم باشد، لثه‌ها سالم هستند؛ اما اگر عمق فضای بین لثه و دندان زیاد باشد، لثه‌ها دچار بیماری هستند. طی این مرحله علاوه بر لثه‌ها، زبان، گلو، صورت و گردن نیز معاینه می‌شوند تا علائم سرطان و نشانه‌هایی مانند تورم، التهاب و قرمزی شناسایی شوند. طی این ویزیت، دندان‌ها جرم‌گیری و تمیز خواهند شد. زیرا جرم‌گیری دندان در خانه امکان‌پذیر نیست. پس از جرم‌گیری دندان‌ها، یک‌لایه پولیش از جنس خمیر شنی بر روی دندان‌ها قرار می‌گیرد تا هرگونه لکه سطحی روی دندان‌ها از بین برود. در مرحلة آخر دندانپزشک با استفاده از نخ دندان فضای بین دندان‌های شما را تمیز می‌کند.

عکس از پزشک در حال معاینه دهان بیمار

در فواصل زمانی هر مراجعه به دندانپزشکی چه اقدامات باید انجام داد؟

در فواصل زمانی بین هر مراجعه به دندانپزشکی باید از لثه و دندان‌های خود مراقبت کنید. با مسواک زدن منظم و استفاده از نخ دندان می‌توان از ایجاد جرم و پلاک جلوگیری کرد. در ادامه با چند نکتة مفید برای مراقبت صحیح از دندان‌ها در خانه آشنا خواهید شد:

  • حداقل دو بار در روز مسواک بزنید و از خمیردندان‌هایی که حاوی فلوراید هستند استفاده کنید.
  • روزانه یک‌بار از نخ دندان استفاده کنید.
  • برای کمک به کنترل باکتری‌هایی که توسط پلاک به وجود می‌آیند از دهان‌شویه استفاده کنید، این کار به داشتن تنفس تازه نیز کمک می‌کند.

برای عصب کشی به چند جلسه نیاز دارید؟ پاسخ آنرا به نقل از کلینیک زاگرس بخوانید:

در روز اول، دندانپزشک پالپ عفونی را از کانال خارج می‌کند و محلول آنتی بیوتیک را در آن ناحیه قرار می‌دهد. اگر قبل از مراجعه خود احساس درد داشتید، بعد از عصب کشی احساس آرامش خواهید کرد زیرا عفونت برطرف شده است.
در نوبت بعدی، کانال به طور کامل تمیز و استریل می‌شود. فاصله زمانی بین اولین ویزیت و دومین ویزیت مهم است زیرا در این فاصله مطئمن می‌شوید که عفونت به طور کامل از بین رفته و هیچ اثری باقی نمانده است.

رانژور

۸۴۱,۱۷۶

سوزنگیر مایو هگار

۱,۵۶۲,۰۰۰

فورسپس ریشه فک پایین

۲,۱۷۸,۰۰۰

هرچند وقت یک‌بار باید چکاپ دندان انجام دهیم؟

پس از این که توسط دندانپزشک معاینه شدید زمان ملاقات بعدی برای چکاپ دندان‌های شما مشخص می‌شود که می‌تواند از ۳ ماه تا ۱ سال دیگر متغیر باشد. اگر زیر ۱۸ سال سن دارید ممکن است نوبت بعدی چکاپ دندان‌های شما تا یک سال بعد باشد. اما به‌طورکلی هرچه خطر ابتلا به مشکلات دهان و دندان کمتر باشد، زمان مراجعات بعدی نیز طولانی‌تر است. بنابراین افرادی که دهان و دندان آن‌ها از سلامت خوبی برخوردار است هر ۶ تا ۱۲ ماه یک‌بار مراجعه به دندانپزشک برای آن‌ها کافی است. اما افرادی که از مشکلات دهان و دندان رنج می‌برند نیاز به مراجعات بیشتری دارند.

عکس از بیمار و دندانپزشک در مطب دندانپزشکی
5 / 0
امتیاز مقاله
امتیاز شما در رابطه با این مقاله ؟

0 / 5. 0

دیدگاه کاربران ثبت نظر جدید
  • علی گنجی 5 تیر 1403

    چگونه ویزیت های منظم دندانپزشکی می تواند نتایج درازمدت سلامت دهان را بهبود بخشد و بیماران چه مزایای خاصی از مراقبت های دندانپزشکی حرفه ای منسجم به دست می آورند؟

  • سارا ناطق 5 خرداد 1403

    چکاپ دندان در دوران بارداری هم واجب هستش ؟

  • حسین کریم‌پور 5 خرداد 1403

    ممنون از مقاله بسیار خوبتون خیلی خوب بود که متوجه شدم هر چند وقت یکبار باید به دندانپزشک مراجعه کنیم 🙏