عکس از تکنیک بریج دندانپزشکی

تکنیک بریج چیست؟

دندانت
22 آبان 1401 / 10 دقیقه مطالعه

تکنیک بریج چیست؟

وجود دندان های سالم و مرتب به زیبایی انسان کمک می کند. اما متاسفانه به دلایلی ممکن است افراد دندان خود را از دست بدهند. نبود دندان در دهان به شدت خود را نشان می دهد. این کار باعث کاهش اعتماد به نفس افراد در هنگام برقراری ارتباط می شود. شما می توانید برای بررسی قیمت و خرید اسید اچ دندانپزشکی از سایت دندانت دیدن نمایید.

راه های زیادی برای برطرف کردن این مشکل وجود دارد از انواع ایمپلنت ها گرفته تا روش های غیر تهاجمی مدرن. یکی از این روش ها استفاده از روکش بریج است که به وسیله اسید اچ بریج در روی دو دندان کناری چسبیده می شود. این روش به عنوان یک روش غیر تهاجمی و سودمند برای جبران دندان از دست رفته استفاده می شود. در این مقاله قصد داریم تا همراهان خود را با این روش  بیشتر آشنا کنیم.

 این تکنیک به زبان ساده، ایجاد یک رویه دندان مانند است که با اتصال به دو دندان کناری ثابت می شود. بریج همانطور که از نام آن برداشت می شود یک پل رابط است. یک دندان افتاده در واقع فاصله بین دو دندان سالم است. بریج برای جایگزینی این فاصله به کار می رود. در حالت کلی دندانپزشک برای ثابت کردن این دندان مصنوعی در جای خالی، دو دندان کناری را که به اصلاح پایه خوانده می شود، می تراشد. این تراشیدن به خاطر ثابت کردن قالب ایجاد شده است. سپس از طریق اچ کردن اسید بر روی دو دندان کناری علاوه بر ضد عفونی کردن آنها، سطح ناهمواری جهت چسبیدن بهتر دندان افتاده ایجاد می کند.

اسید اچ 3 عددی

۷۴۰,۰۰۰

اسید اچ 100 میل جامبو

۱,۹۶۰,۰۰۰

اسید اچ 1.2 میل

۳۱۵,۰۰۰

  بریچ ها  از اجزای مختلفی تشکیل شده است مجموع این اجزا درکنار هم جایگزین دندان افتاده می شوند. این اجزا شامل :

  • اباتمنت (Abutment)  همان دندان یا ایمپلنتی که روکش های دندان بر روی آن متصل می‌شوند.
  • کانکتور  (Connector) موجب اتصال پونتیک به روکش ها یا اجزای نگهدارنده پونتیک می شود.
  • aریتینر (Retainer) را مجموعه ای از اجزای نگهدارنده پونتیک می نامند ریتینر باعث فیکس شدن پونتیک می‌شود.
  • روکش دندان (dental crown) که نوعی ریتینر می باشد به عنوان نگهدارنده پونتیک و مجموعه بریج مورد استفاده قرار می گیرد.
  • پونتیک (Pontic) همان دندان مصنوعی است که در جای خالی دندان افتاده  قرار می‌گیرد.
  • نوع اسید اچ بریج به کار رفته باید تمام سطوح را پرکند و قابلیت چسبندگی هر کدام از جنس مواد بالا را داشته باشد.

آموزش بریج در دندانپزشکی

بریج جایگزینی برای دندان های افتاده است که از طریق ثابت شدن به دو دندان کناری فضای خالی را پر می کند. بریج به وسیله اسید اچ بریج و ایجاد سطح ناهموار در دو دندان اطراف ثابت می شود.  انجام این درمان در دندانپزشکی توسط متخصص زیبایی و ترمیمی انجام می پذیرد. نحوه ی کار به این صورت است که در ابتدا متخصص زیبایی و ترمیم دو دندان کنار دندان افتاده را می تراشد. تراشیدن دندان های اطراف برای ثابت کردن پایه های بریچ است. نکته مهمی که باید به آن اشاره کنیم این است که هر دو دندان مجاور باید سالم باشد تا توان نگهداری از بریج را داشته باشند. سپس از طریق قالب گیری، بریج مناسب دندان های بیمار را اندازه گیری می کند. شما میتوانید برای خريد تجهيزات و ابزار اندودانتيكس از سایت دندانت بازدید کنید.

عکس از نحوه بریج گذاشتن دندان

سوال مهمی که در اینجا مطرح می شود اینکه چه نوع بریجی مناسب است: پاسخ دادن به این سوال به مواردی همچون

  • شرایط و وضعیت لثه بیمار
  • تعداد دندان های از دست رفته بیمار
  • وضعیت سن و سلامتی افراد و موارد مربوط به بهداشت دهان و دندان
  • میزان هزینه کرد

 بستگی دارد. اگر بیمار دندان های مجاور قوی و مناسبی داشته باشد استفاده از بریج مری لند یا بر پایه ایمپلنت مناسب است.

در صورتی که بیمار هزینه کافی برای قراردادن پایه ایمپلنت نداشته باشد یا اینکه دندان های مجاور از استحکام کافی برخوردارنباشند، بریج سنتی به این افراد پیشنهاد می شود.

اگر یکی از دندان های مجاور فرد سالم و دیگری از وضعیت مناسبی برخوردار نباشد،  دندانپزشکان بریج کانتی لو را به بیماران پیشنهاد می دهند.

بعد ازآن قالب پروتز متشکل از سه دندان را در فضای مناسب آن قرار می دهند. متخصص زیبایی سعی می کند تا با فیکس کردن دندان ها در جای خود راحتی استفاده را برای بیماران فراهم کند. با این کار بریج جایگزین همیشگی دندان افتاده می شود. در ادامه آموزش های لازم در خصوص مراحل روکش بریج  و نحوه محکم کردن آن با استفاده از اسید اچ بریج را به علاقه مندان ارائه خواهیم داد.

بیشتر بخوانید: ابزار دندانپزشکی اطفال چیست؟

مراحل نصب روکش بریج دندان های افتاده

 روکش بریج روشی است درمانی که تحت بی حسی موضعی انجام می پذیرد.  این روش درمانی دو مرحله است که بسیار مشابه روش درمانی روکش ونیر یا همان لامینت است.  بستگی به موارد اشاره شده در بالا فرد بیمار با مشورت متخصص زیبایی از بریج مناسب استفاده می کند. برای انجام بریج ، طی کردن چند مرحله ضروری است که در ادامه با این مراحل بیشتر آشنا خواهیم شد.

عکس نزدیک از بریج دندانپزشکی

مرحله اول؛ آماده سازی دندان برای روکش کردن

متخصص زیبایی و ترمیم در این مرحله ، دندان بیمار را برای روکش کردن آماده می کند.  برای انجام این کار، دندان را قبل از تغییر شکل با استفاده از یک دریل کوچک تمیز می کند. دلیل انجام این کار، اطمینان از شرایط دندان بیمار است.  سنجش میزان مقاومت دندان ها در این مرحله انجام می پذیرد. همچنین لازم است اندازه و ظاهر دندان با روکش آن در این مرحله هماهنگی داشته باشد. بعد از آن دندانپزشک الگویی از دندان های بیمار تهیه می کند و برای لابراتور های دندانپزشکی جهت ساخت قالب ارسال می کند. از این قالب برای ساخت روکش دندان بیمار استفاده می شود که برای هر فرد متفاوت است و بر اساس فضای دندان های اوست. معمولا قالب گیری از چند روز تا چند هفته طول می کشد در این زمان، دندانپزشک از یک روکش موقت جهت حفظ زیبایی و جویدن راحت غذا برای بیمار استفاده می کند روکش موقت از جنس پلیمرهای آکریلیک است. آکریل همرنگ دندان و منومر با هم مخلوط می شوند تا یک قوام خامه ای ایجاد شود. سپس بر روی دندان ها قرار می گیرد.

بیشتر بخوانید: پانسمان دندان و سیگار

مرحله دوم؛ جایگذاری روکش ساخته شده

در ادامه روکش جدید ساخته شده بر روی دندان بیمار قرار خواهد گرفت. برای افزایش میزان چسبندگی دندان با روکش، دندانپزشک از اسید اچ استفاده می کند که یک ماده واسطه ای است. این کار به منظور ایجاد نا همواری روی سطح دندان ها و چسبندگی بهتر است. همچنین اسید اچ بریج خاصیت ضد عفونی کنندگی و همچنین ضد باکتریایی دارد. در ادامه دندانپزشک با قرار دادن روکش های ساخته شده بر روی دندان بیمار در صدد ثابت کردن آن برمی آید. راحتی بیمار در این مرحله بسیار مهم است. از همین رو از بیماران خواسته می شود چند بار دندان های خود را روی هم بگذارند تا نا همواری ها و مواردی که موجب ناراحتی آنان می شود را بر طرف کنند. بعد از اطمینان، روکش روی دندان ها فیکس و چسبانده می شود. نکته مهم این است که حتما اسید اچ بریج باید کاملا خشک شود تا بتواند مفید واقع شود. در صورتی که خشک نشده باشد با مواد دیگرترکیب می شود . باعث سستی پایه های بریج می شود.

عکس از روکش گذاشتن بر روی دندان از طریق بریج

 از جمله جدیدترین روش هایی که برای بر طرف کردن فضای خالی دندان افتاده استفاده می شود و زمان کمتری را نسبت به روش قبلی شامل می شود استفاده از روکش بریج دندان فوری است. در این روش دندانپزشکان می توانند یک روزه روکش دندان بیماران را انجام دهند. روش انجام این روش بدین صورت است که در ابتدا یک قالب از دندان بیمار که به روکش نیاز دارد گرفته می شود و سپس به دستگاه میلینگ یا پیرینتر های 3 بعدی که در مطب دندانپزشک قرار دارد منتقل می شود. زمان تقریبی ساخت در حدود ده الی  پانزده دقیقه می باشد بعد از آن دندانپزشک روکش را  با استفاده از اسید اچ بریج بر روی دندان بیمار قرار می دهد.

نکات مهم

  • بریج ها ممکن است بعد از چند سال، اسید اچ بریچ میانه خود را که باعث اتصال آنها به دندان شده است، را از دست بدهند. به همین دلیل حفظ نظافت دندان های روکش دار بسیار مهم است.
  • دندانپزشک به شما آموزش می‌دهد که چگونه بریج خود را تمیز نگه دارید و زیر آن را پاک کنید که بهتراست با استفاده از نخ دندان سوپر فلاس انجام شود. نحوه استفاده به این صورت است که:
  • قسمت انتهایی برای عبور دادن نخ دندان از زیر بریجهای
  • قسمت معمولی برای برداشتن پلاک میکروبی از فضاهای بین دندانی
  • قسمت اسفنجی برای تمیز کردن فضاهای باز بین دندانی

اسپاتول محکمه

۱۱۰,۰۰۰

اسپری روغن 500 میل

۴۵۰,۰۰۰

تری شماره دو 12 عددی

۸۷,۷۵۰

مزایای بریج های دندانی را به نقل از کلینیک ایرانمهر بخوانید:

حالا که با بریج دندان و مراحل آن آشنا شدید، بهتر است از مزایای این روش کاشت دندان نیز آگاه شوید. بریج های دندانی دارای چندین مزیت هستند، از جمله:
بریج های دندانی به طور موثر جایگزین دندان های از دست رفته می شوند و عملکرد موثری در زیبایی دندان ها و لبخند فرد دارند.
علاوه بر این، پل های دندان به بیماران این امکان را می دهند که به طور طبیعی غذا بخورند و صحبت کنند زیرا دیگر شکافی در فک وجود ندارد.

نتیجه گیری

اسید اچ بریج  نوعی ماده چسبنک اسیدی آبی رنگ است که برای چسباندن روکش بریج دندان افتاده در دهان به کار می رود. بریج ها ممکن است بعد از چند سال، اسید اچ بریچ میانه خود را که باعث اتصال آنها به دندان شده است، را از دست بدهند. به همین دلیل حفظ نظافت دندان های روکش دار بسیار مهم است.

شما می توانید برای بررسی مقالات غیر فارسی از این سایت استفاده کنید.

5 / 0
امتیاز مقاله
امتیاز شما در رابطه با این مقاله ؟

0 / 5. 0

دیدگاه کاربران ثبت نظر جدید
  • رویا ابراهیمیان 16 تیر 1403

    سلام، سپاس از دندانت بابت منتشر کردن این مقاله خوب. مقاله‌ای مشابه و خوبی هم در سایت اقتصاد آفرین با موضوع بریج دندان که توسط داود یوسفی نوشته شده، وجود داره. اون مقاله هم مقاله‌ای جالب و کاملیه. من هر دو مقاله رو مفید و خوب میدونم، واسه همین خوندنشون رو به شما توصیه میکنم.

  • فرشاد مومنی 31 خرداد 1403

    تکنیک بریج در دندانپزشکی ترمیمی با سایر گزینه های جایگزینی دندان از نظر دوام، زیبایی و رضایت بیمار چگونه مقایسه می شود؟

  • نسرین رنجبر 3 خرداد 1403

    بریج دندان از مقاومت و استحکام بالا برخوداره ؟ و اینکه چه مدت عمر خواهد کرد ؟

  • Selina 19 اسفند 1402

    I am not certain where you’re getting your info, but
    great topic. I must spend a while studying more or working out more.

    Thanks for fantastic info I used to be searching for this information for my mission.

    Take a look at my blog post بریج دندان