عکس سه بعدی از دهان و دندان

اسید اچ بریج چیست

دندانت
23 آبان 1401 / 7 دقیقه مطالعه

اسید اچ بریج چیست

دندان به عنوان یک عضو مهم که هم در سلامتی و هم در زیبایی تأثیر به سزایی دارد، شناخته می شود. فقدان هر کدام از دندان ها، علاوه بر مشکلات ناشی از هضم و گوارش، موجب کاهش اعتماد به نفس افراد می شود. عدم پرکردن دندان کنده شده موجب فاصله گرفتن دندان های مانده و حرکت لثه ما بین آنها می شود. این فاصله همچنین  بستر مناسبی را جهت رشد و پرورش باکتر های زاید دهان و دندان را فراهم می آورد. وجود باکتر ها در محل خالی موجب نفوذ به ریشه دندان های کناری می شود. شما می توانید برای بررسی قیمت و خرید اسید اچ دندانپزشکی از محصولات سایت دندانت استفاده کنید.

با مرور زمان در صورت عدم رسیدگی لثه به حالت شل شدگی تغییر یافته و باعث ایجاد التهاب و پاکت دندان می شود. اگر در هر صورت این مشکل درمان نشود علاوه بر پوسیدگی دندان های مجاور، امکان از دست دادن آنها نیز فراهم می شود. دراین مقاله قصد داریم تا از طریق یکی از معرفی یکی از روش های جایگزینی دندان افتاده به همراهان محترم، در خصوص نحوه چسابدن انواع بریج ها در دهان اطلاعات مناسبی را در اختیار همراهان همیشگی خود قرار دهیم.

دردنیای راه حل های درمانی متنوعی برای جبران دندان افتاده و پرکردن فضای خالی آن وجود دارد. این راه حل ها بر اساس انتخاب بیماران از فواید و مضررات، هزینه ها و دوره درمان متفاوتی برخوردارند. انواع ایمپلنت ها، پروتز های ثابت و دائم و....از جمله این روش های درمانی می باشد. در این میان استفاده از روش درمانی بریج ،مورد تایید بسیاری از دندانپزشکان دنیا قرار دارد. بریج ها طیف گسترده ای دارند که از بریج های محافظه کارانه تا تهاجمی تقسیم می شوند. بریج ها به صورت ثابت در دهان قرار می گیرند این امر موجب ماندگاری بالای این نوع درمان می شود. به همین دلیل جایگزین مناسبی برای دندان های افتاده می باشد. آنها به وسیله ماده ای با نام اسید اچ بریج به دندان های اطراف چسبیده می شوند. شما میتوانید برای خرید تجهیزات و لوازم ایمپلنت از سایت دندانت بازدید کنید.

اسید اچ یک ماده اسیدی واسطه ای است.که در درمان های مختلف از جمله پرکردن دندان، کامپوزیت، موارد زیبایی و... کاربرد دارد. اسید به کار رفته در این ماده اسید سولفوریک است که در غلظت های مختلفی مورد استفاده قرار می گیرد. این ماده اسیدی قابلیت استفاده در انواع بریج ها را دارد درحالت کلی بریج ها به دو دسته زیر تقسیم می شوند

اسید اچ 3 عددی

۷۴۰,۰۰۰

اسید اچ 100 میل جامبو

۱,۹۶۰,۰۰۰

اسید اچ 1.2 میل

۳۱۵,۰۰۰

بریج محافظه کارانه به بریجی گفته می شود که برای اتصال به دندان های کناری آسیب زیادی به ظاهر آنها وارد نمی کنند. این حفظ ظاهر از طریق تراش خوردن اندک یا بدون تراش است. و سپس با استفاده از اچ کردن و اسیدی شدن به دندان های مجاور می چسبد. دندانپزشکان سعی می کنند از طریق دقت در استفاده اسید اچ در تمام نقاط دندان های مجاور، احتمال کنده شدن روکش بریج را به حدالق برسانند.

در مقابل بریج های محافظه کار نوع تهاجمی آن قرار دارد. این بریج ها به کلی شکل و ظاهر دندان ها را تغییر می دهند و آنها را به شکل یک میخ یا پیچ جهت ثابت نگه داشتن بریج ها می کنند. اسید به کار رفته معمولا در این نوع به گونه ای است که ناهمواری های ایجاد شده بتواند مانند شیارهای کوچک،  مدت چسبندگی وکیفیت آن ها را بالا ببرند.

اسید اچ در حالت های مختلفی مورد مصرف قرار می گیرد که از جمله آنها می توان به محلول مایع، ژل، سرنگ یا بطری اشاره کرد. معمولا اسید اچ بریج ها به صورت ژل مورد استفاده قرار می گیرند. در ادامه از طریق معرفی انواع  بریچ ها نکات مهمی را در خصوص استفاده از اسید اچ بریج بازگو می کنیم .

بریج ها در حالت کلی به 4 نوع تقسیم بندی می شوند:

بریج معمولی یا سنتی (Traditional dental bridge)

رایج ‌ترین نوع بریج های دندانپزشکی، بریج سنتی است. از این بریج‌ هنگامی استفاده می‌شود که در دو طرفِ جایِ خالیِ دندان، دندان های سالم‌ حضور داشته باشند.. برای نصب این بریج،  دندان‌های کناری را می‌تراشند و سپس از طریق اسیدی کردن تمام نقاط هر دو دندان، سطحی ناهمواری را ایجاد می کنند که بریج  بتواند بهتر بر روی آنها قرار بگیرد.

بیشتر بخوانید: پانسمان دندان عصب کشی شده

بریج کانتی لور (Cantilever dental bridge)

مشابه بریج سنتی است با این تفاوت که در هنگام نصب به جای تراشیدن هر دو دندان فقط یک دندان تراشیده می شود. کانتی لور با توجه به موارد خاص دندانی و لثه‌ای در نظر گرفته می شود.  در این روش، بریج کانتی لور بر روی یک دندان قرار می‌گیرد. این بریج زمانی کاربرد دارد که یکی از دندان های اطراف سالم نباشد.

بریج مری لند (Maryland dental bridge)

مانند بریج سنتی دندان است با این تفاوت که پشت دندان ها کمی تراشیده می شوند و سپس اسید اچ بریچ  بر پشت دندان ها زده می شود و از طریق یک پایه به روکش وصل می شود. دراین حالت که یکی از روش های غیر تهاجمی می باشد دندان ها تراشیده نمی شوند.

بریج بر پایه ایمپلنت (Implant-supported dental bridge)

این روش زمانی است که بیش از یک دندان افتاده باشد و یا موقعیت دندان ها برای نصب روکش مناسب نباشد.

چگونه می توان عمر روکش بریج دندان ها را افزایش داد

بریج ها معمولا عمر طولانی دارند اما گاهی اوقات به دلیل از دست رفتن اسید اچ میانه آنها یا سیمان های چسبانده آنها روکش ها دچار شل شدگی می شوند که باعث نفوذ باکتری ها در آن دندان ها می شود و حتی گاهی قسمت باقی مانده دندان را نیز دچار پوسیدگی می کند.  با رعایت بهداشت دهان و معاینات منظم می توان از این عمل جلوگیری کرد و عمر روکش های بریج را افزایش داد.

وپژگی های اسید اچ دندانپزشکی و سایزها و بسته بندی های مختلف آن را به نقل از کلینیک ژنیک تهران بخوانید:

اسید اچ دندانپزشکی در قالب و بسته بندی های مختلف از جمله در سرنگ های استاندرد و درپوشیده در اندازه های متفاوت از سایزهای 1.2 میلی لیتر تا 50 میلی لیتر ساخته شده اند. از دیگر موارد بسته بندی این ماده در بطری های پلمپ شده در سایزهای 5 تا 15 میلی لیتر ساخته شده و در اختیار مصرف کننده قرار می گیرد.

بیشتر بخوانید: بلیچینگ دندان چیست؟

نتیجه گیری

در دندانپزشکی هر جا اثری از چسبندگی وجود داشته باشد می توان رد پایی از اسید اچ را پیدا کرد. اسید اچ ها در انواع روکش ها و پروتز ها مورد استفاده قرار می گیرند. کاربرد این ماده ایجاد ناهمواری بر روی مینای دندان می شود. در درمان دندان های خالی  و قرار دادن بریج نیز از اسید اچ بریج  استفاده می شود که مخصوص چسباندن بریج به دندان است. رعایت نظافت می تواند عمر اسید اچ بریج ها و همچنین روکش ها را افزایش دهد.

شما می توانید برای بررسی مقالات بیشتر از این سایت استفاده کنید.

5 / 0
امتیاز مقاله
امتیاز شما در رابطه با این مقاله ؟

0 / 5. 0

دیدگاه کاربران ثبت نظر جدید
  • فرشاد مومنی 2 تیر 1403

    آیا می توانید اطلاعاتی در مورد نقش اسید اچ بریج در درمان های دندانپزشکی، به ویژه کاربردها و مزایای آن در محیط های بالینی ارائه دهید؟

  • ژینا ارزنده 6 خرداد 1403

    اسید اچ برای لثه ضرر ندارد و مشکلی ایجاد نمیکنه ؟