عکس نزدیک از کودکی که در دندانپزشکی است.

زمینه سازی برای هدایت رفتاری موفق در دندانپزشکی کودکان

دندانت
28 آبان 1401 / 3 دقیقه مطالعه

زمینه سازی برای هدایت رفتاری موفق در دندانپزشکی کودکان

دنیای کودکان با بزرگسالان متفاوت است. از دید کودکان دندانپزشک یا خوب است و یا بد.  متقاعد کردن کودک در مورد مفید بودن اقدامات دندانپزشکی به انجام پروسه درمان کمک می‌کند. با توجه به دردناک بودن این اقدامات لازم است که کودکان به وسیله هدایت رفتاری با دندانپزشک همکاری کنند. استفاده از تکنولوژی روز کمک بسیاری به این موضوع کرده است.  مثلاً کودک می‌تواند در حین انجام اقدامات دندانپزشکی مشغول انجام یک بازی ویدئویی یا مشاهده کارتون باشد.  همچنین استفاده از تصاویر شخصیت‌های کارتونی و رنگ‌های جذاب در طراحی محیط و دکوراسیون مطب در جذب کودکان بسیار موثر است. به همین علت است که دندانپزشکان اطفال در هنگام خرید تجهیزات دندانپزشکی باید دقت بیشتری کنند.

اعتماد متقابل به دندانپزشک در کودکان وجود ندارد و به همین دلیل اغلب در هنگام دیدن ابزار کار و یا در حین احساس درد دچار استرس و اضطراب ‌می‌شوند. هدایت رفتاری یکی از مفیدترین تاکتیک‌هایی است که می‌توان به منظور مدیریت کودک در حین انجام اقدامات دندانپزشکی به کار برد. یکی از روش‌های ساده روانشناسی، تقویت مثبت است. در این روش هر جا که کودک با پزشک همکاری کند پاداش دریافت خواهد کرد. این پاداش می‌تواند اسباب بازی، خوراکی و یا دریافت هدیه‌ای کوچک باشد.

بند ریموور

۱,۱۴۷,۰۵۰

زونالین زولیران

۳۶۳,۸۷۰

قیچی کراون بر سر صاف

۳۷۶,۴۷۰

از مهم‌ترین متد هدایت رفتاری می‌توان به حواس پرتی اشاره کرد. دندانپزشک باید بتواند با گفتار ، رفتار و ابزار در اختیارش حواس کودک بیمار را از آن‌چه در حال رخ دادن است پرت کند.  به این منظور می‌توان بازی‌های دیداری با کودک انجام داد و یا از کودک سوالاتی ساده پرسید، اخیراً استفاده از بازی‌های ویدئویی و حیوانات نیز به منظور ایجاد حواس پرتی رواج بیشتری پیدا کرده است.

عکس از دختری که در دندانپزشکی بر روی صندلی نشسته است.

در مواردی که اضطراب و بی‌قراری شدیدی در کودک مشاهده می‌شود، می‌توان از بی حس کننده‌های جنرال و موضعی نیز استفاده کرد. در این موارد می‌توان کودک را به استنشاق گاز نیتروژن اکساید ترغیب نمود و یا مطابق با پروتکل‌های موجود داروی آرامبخش تزریق نمود.

توجه: برای کودکان زیر 11.5 کیلوگرم معمولاً استفاده از آرامبخش‌ها توصیه نمی‌شود.

تصویرسازی مثبت از محیط مطب دندانپزشکی می‌تواند یکی دیگر از فاکتورهای تأثیر‌گذار در میزان همکاری کودکان باشد.

 هرگز نباید از محیط‌های درمانی به عنوان یک تهدید نام برد. همچنین میزان آگاهی دندانپزشک از انواع ارتباطات کلامی و غیرکلامی در حوزه روانشناسی اطفال می‌تواند به مدیریت شرایط کمک کند.

5 / 0
امتیاز مقاله
امتیاز شما در رابطه با این مقاله ؟

0 / 5. 0

دیدگاه کاربران ثبت نظر جدید