عکس از دندانپزشک در حال انجام تمرین دست

ورزش های ضروری برای دندانپزشکان

دندانت
28 آبان 1401 / 4 دقیقه مطالعه

ورزش های ضروری برای دندانپزشکان

بدن انسان برای قرار گرفتن در یک موقعیت ثابت و به مدت طولانی طراحی نشده است. اما امروزه برخی مشاغل مانند دندانپزشکی مستلزم ایستادن و نشستن طولانی مدت فرد در جایی ثابت است. این عدم تحرک موجب بروز مشکلات جسمی و روحی زیادی می‌شود.

داشتن تحرک علاوه بر اینکه می‌تواند خستگی ناشی از کار را کمتر کند، باعث افزایش دقت و تمرکز دندانپزشک نیز خواهد شد. در ادامه ورزش‌ها و حرکاتی را که دندانپزشکان قابلیت انجام آن‌ در داخل و خارج از مطب را دارند معرفی می‌کنیم. با اینکه خرید تجهیزات دندانپزشکی با کیفیت نیز می توانید تاثیر زیادی در کاهش خستگی دندانپزشک داشته باشد اما با این حال ما چند ورزش مناسب برای دندانپزشکان را برای شما در ادامه بیان خواهیم کرد.

حرکات کششی گردن (Ear to shoulder rainbow)

بیشترین بخش درگیر در بدن دندانپزشکان ناحیه گردن است. خم کردن گردن به مدت طولانی به یک سمت باعث دفرمه شدن و یا به وجود آمدن قوز در ناحیه پشت می‌شود. جهت پیشگیری می‌توان حرکت زیر را برای هر سمت به مدت 10 ثانیه 10 بار تکرار کرد. کشش‌ها باید تا آستانه درد ادامه پیدا کنند. شما میتوانید برای خرید تجهیزات پزشکی به سایت دندانت مراجعه کنید.

آموزش حرکت کششی گردن مخصوص دندانپزشکان

حرکت Up and Over

این یک حرکت ساده و فوق العاده مفید جهت رفع خستگی دندانپزشک است که می‌توان به صورت نشسته نیز آن را انجام داد. به منظور انجام این حرکت دست‌های خود را در هم گره بزنید و به بالای سر خود ببرید. سپس دست‌ها را به طرفین جابه‌جا کنید. لازم است که سر و گردن در راستای بازوها و مستقیم قرار بگیرند.

بیشتر بخوانید: روز جهانی غذا

عکس از حرکت UP AND OVER

کشیدن عضلات پشت(Lift Back)

به منظور انجام این حرکت کافی است که دست‌های خود را در پشت سر خود قرار دهید. حال گردن و قفسه سینه خود را به سمت عقب خم کنید و با دست‌های خود میزان عقب رفتن سر را کنترل کنید. برای انجام این حرکت به صورت نشسته لازم است که پشتی صندلی شما کوتاه باشد.

براش بین دندانی پروفشنال

۱۲۹,۸۰۰

مسواک شاین

۸۰,۰۰۰

پک ارتودنسی

۲۱۰,۰۰۰

حرکت اصلاحی مچ و پنجه(Wrist Relaxer)

مهم‌ترین عضو بدن در شغل دندانپزشکی دست‌ و ناحیه ساعد است. انجام حرکت زیر علاوه بر رفع خستگی، مانع خشکی مفاصل در ناحیه مچ شده و دقت دندانپزشک را در انجام کار بالاتر می‌برد.

عکس از حرکت های اصلاحی برای مچ و پنجه

بیشتر بخوانید: رابردم دندانپزشکی چیست؟

حرکت چرخش کمر(Spinal twist and Variation)

برای انجام این حرکت در مطب نیازی به وزنه و هالتر نیست. دندانپزشک باید در حالی که نشسته است، بالاتنه خود را به یک سمت بچرخاند. سر و دست در یک جهت می‌چرخند و پا باید از قسمت زانو به سمت مخالف کشیده شود. سپس همین حرکت را برای سمت مقابل نیز انجام دهید.

بررسی حرکت چرخشی کمر برای دندانپزشکان

کشش قفسه سینه را به نقی از دندانا طب بخوانید:

برای این تمرین، می‌توانید از یک کش در خانه استفاده کنید، یا بیشتر امکانات باشگاه دارای یک دستگاه کابل هستند (ابتدا با وزن سبک تا متوسط شروع کنید). یک کش را در چارچوب در یا یک منطقه امن و پایدار بالای سر خود نگهدارید.
درحالی‌که کف دست هایتان رو به بیرون است، کش را به‌آرامی با یک نگه داشتن دو ثانیه در پایین بکشید. تیغه‌های شانه را به هم و پایین فشار دهید. این تمرین را برای ۱۰ تکرار دو تا سه بار در هفته انجام دهید.

حرکت باز و بسته کردن انگشتان(Open and close)

این حرکت اصلاحی را می‌توان در چند ثانیه و حتی در میان یک عمل دندانپزشکی انجام داد. کافی است با قدرت هر چه تمام تر دست‌های خود را مشت کرده و سپس باز کنید. این کار موجب تقویت جریان خون در این ناحیه شده و جانی دوباره به سرپنجه‌های شما خواهد بخشید.

5 / 5
امتیاز مقاله
امتیاز شما در رابطه با این مقاله ؟

5 / 5. 1

دیدگاه کاربران ثبت نظر جدید
  • پوریا عرفانی 5 تیر 1403

    برای جلوگیری از اختلالات اسکلتی عضلانی و حفظ سلامت و عملکرد درازمدت در عمل بالینی، چه تمرینات ضروری باید در برنامه روزانه گنجانده شود؟

  • کیمیا حسنی 6 خرداد 1403

    ممنون از مقاله بسیار خوبتون که آگاهی لازم رو میده 🙏