عکس نزدیک از سرنگ و شیشه دارو

سلامت ضعیف دهان و دندان ممکن است خطر ابتلا به نوع شدید COVID-19  برای بیماران قلبی را افزایش دهد

دندانت
28 آبان 1401 / 3 دقیقه مطالعه

سلامت ضعیف دهان و دندان ممکن است خطر ابتلا به نوع شدید COVID-19  برای بیماران قلبی را افزایش دهد

گزارشی از قاهره، مصر: مطالعات قبلی بهداشت ضعیف دهان را با التهاب بیش از حد و بیماری های قلبی عروقی مرتبط دانسته اند. برای مثال، شدت ابتلا به COVID-19 با پاسخ های بیش التهابی مرتبط است. بنابراین، محققان دانشگاه قاهره در مصر دست به انجام پژوهشی زده‌اند که نشان دهد آیا ارتباطی بین سلامت دهان و دندان ضعیف و شدت بیشتر COVID-19 در بیماران مبتلا به بیماری قلبی عروقی وجود دارد یا خیر؟!

آنها در تحقیقات خود ‌دریافته‌اند که وضعیت سلامت دهان یک عامل خطر مضاعف برای چنین بیمارانی است. محققان با استفاده از یک پرسشنامه، وضعیت سلامت دهان، شدت علائم  COVID-19، مدت زمان بهبودی و سطوح پروتئین واکنشی C (CRP) را در 308 بیمار مصری SARS-CoV-2 مثبت و 86 بیمار دیگر مبتلا به بیماری قلبی عروقی ارزیابی کردند. این تحقیقات نشان دهنده آن است که دندانپزشکان بعد از خرید تجهیزات دندانپزشکی باید در نگهداری و استریل کردن آن ها نیز کوشا باشند تا از جلوگیری بیماری هایی مانند کرونا جلوگیری کنند.

براش بین دندانی پروفشنال

۱۲۹,۸۰۰

مسواک شاین

۸۰,۰۰۰

پک ارتودنسی

۲۱۰,۰۰۰

دومین موضوع مورد بحث در پژوهش مذکور، تجزیه و تحلیل زیر گروه بود. تأثیر سلامت دهان بر شدت کرونا با استفاده از امتیاز سلامت دهان و دندان بر سطح CRP و زمان بهبودی به عنوان نقاط پایانی ثانویه ارزیابی شد.

 به گفته محققان، ارتباط بین سلامت دهان و دندان بالا و شدت COVID-19 یک رابطه معکوس معنادار را نشان داد، همانطور که رابطه معناداری بین سلامت دهان و زمان بهبودی و سطح CRP وجود داشت. سلامت دهان و دندان ضعیف با افزایش سطح CRP و تاخیر در بهبودی به ویژه در بیماران مبتلا به بیماری قلبی مرتبط است.

ارتباط میان کووید 19 و سلامت دهان

دکتر احمد مصطفی باسونی، مشاور قلب و عروق در دانشگاه قاهره و یکی از محققان این مطالعه، در یک بیانیه مطبوعاتی اظهار داشت: «بافت‌های دهان می‌توانند به عنوان مخزن SARS-CoV-2 عمل کنند و بار ویروسی بالایی را در حفره دهان ایجاد کنند. بنابراین، ما حفظ بهداشت دهان و دندان و بهبود اقدامات بهداشت دهان و دندان را به ویژه در هنگام عفونت COVID-19 توصیه می‌کنیم.

 اقدامات ساده‌ای مانند رعایت بهداشت دهان و دندان، افزایش آگاهی در مورد اهمیت بهداشت دهان و دندان چه در رابطه با عفونت COVID-19 یا بیماری‌های سیستمیک با استفاده از رسانه‌ها و پزشکی اجتماعی، ویزیت منظم دندانپزشکی به ویژه در بیماران مبتلا به بیماری قلبی عروقی و استفاده از ضد میکروبی دهانشویه‌های ضد میکروبی می‌توانند در پیشگیری یا کاهش شدت بیماری COVID-19 کمک کنند.

وی افزود: بهداشت دهان و دندان باید بخشی از گرفتن شرح حال و معاینه معمول در بیماران قلبی باشد. اقدامات سبک زندگی باید به همه بیماران قلبی در خصوص رعایت بهداشت دهان و دندان با مراجعه منظم به دندانپزشک آموزش داده شود.

5 / 0
امتیاز مقاله
امتیاز شما در رابطه با این مقاله ؟

0 / 5. 0

دیدگاه کاربران ثبت نظر جدید