عکس از چندین کندانسور دندانپزشکی در سینی

کندانسور دندانپزشکی چیست؟

دندانت
15 شهریور 1401 / 8 دقیقه مطالعه

کندانسور دندانپزشکی چیست؟

دندانپزشکی یکی از آن مکان‌هایی است که باید حداقل سالانه یک بار به آن مراجعه کنید. بهداشت دهان و دندان یکی از مهم‌ترین مواردی است که باید رعایت شود. همانطور که می‌دانید بدون دندان‌های سالم نمی‌توان سلامت بقیه اعضای بدن را تضمین کرد. وقتی به دندانپزشکی می‌روید حتما با ابزار و وسایل مختلفی برخورد کرده‌اید. در صورتی که قصد بررسی قیمت و خرید کندانسور دندانپزشکی را دارید می توانید محصولات دندانت را مشاهده کنید.

دستگاه‌های مختلفی در دندانپزشکی استفاده می‌شود که هر کدام کاربرد خاص خود را دارند. کندانسور یکی از مهمترین ابزارهای دندانپزشکی است. این دستگاه یکی از پرکاربردترین وسایل در دندانپزشکی است و بدون آن دندانپزشکان قادر به انجام کارهایی مانند پرکردن دندان نیستند. در ادامه به موضوع انواع کندانسور دندانپزشکی، خواهیم پرداخت.

عکس از کندانسور های دندانپزشکی

کندانسور در دندانپزشکی چیست؟

کندانسور یکی از وسایل ترمیمی و زیبایی در دندانپزشکی است. کندانسور برای متراکم کردن آمالگام برای پر کردن دندان استفاده می‌شود. این وسیله به خصوص برای ترمیم دندان‌های خلفی استفاده می‌شود. کندانسورها معمولاً مسطح با قطر نوک متفاوت هستند. دلیل متفاوت بودن قطر این دستگاه استفاده از آن بر روی دندان‌های مختلف می‌باشد. کندانسورهای یک طرفه نیز بسیار محبوب هستند و در بازار در دسترس می‌باشند. شما میتوانید برای خرید تجهیزات و ابزار دندانپزشکی اطفال به سایت دندانت مراجعه کنید.

عکس از کندانسور دندانپزشکی

کاربرد کندانسور در دندانپزشکی

اگر دندان شما نیاز به عصب کشی یا پر کردن داشته باشد، مواد ترمیمی در حفره دندان قرار می‌گیرد. برای فشرده‌سازی و متراکم کردن مواد ترمیم‌کننده از دستگاهی به نام کندانسور استفاده می‌شود. این وسیله اجازه می‌دهد تا مواد موجود در حفره تا حد امکان فشرده شود تا احساس تیز یا برجستگی در دندان‌ها نکنید. کندانسور دندانپزشکی برای متراکم کردن برخی از مواد کامپوزیت استفاده می‌شود.

فایل روتاری 4 عددی

۷۲۰,۰۰۰

فایل روتاری 6 عددی

۶۹۵,۰۰۰

فایل روتاری 25 میل

۱,۰۷۴,۱۵۰

عکس نزدیک از کندانسور دندانپزشکی

کندانسورهای دندانپزشکی در اشکال و اندازه‌های مختلف برای مصارف و کاربردهای مختلف تولید می‌شوند. از مهم‌ترین انواع کندانسور دندانپزشکیی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

کندانسور معمولی

استوانه ای

Back Action

کامپوزیت

مارکلی

شاید تعجب کنید که کندانسور Back Action چیست؟ قسمت گردنی این کندانسورها دارای زاویه خاصی به نام کندانسورهای بک اکشن می‌باشد. این زاویه برای دسترسی بهتر به کندانسور است. لطفا توجه داشته باشید که بسته به نوع خازن، اندازه هر دو انتهای وسیله ممکن است، متفاوت باشد.

عکس انواع کندانسور های دندانپزشکی

برخی از کندانسورها مانند کندانسور مارکلی، انتهای باریکی برای فشرده‌سازی مواد ترمیمی طراحی کرده‌اند. لبه‌های کندانسورهایی که برای متراکم کردن مواد کامپوزیت استفاده می‌شوند، برخلاف کندانسورهای آمالگام باید دارای سطح صاف باشند.

بیشتر بخوانید: هوش مصنوعی در دندانپزشکی

کندانسور پروگیزیمال چیست؟

کندانسور پروگزیمال یک کندانسور دندانپزشکی است که برای فشرده‌سازی مواد آمالگام استفاده می‌شود. کندانسور پروگزیمال برای فشرده‌سازی مواد داخل حفره دندان مورد استفاده قرار می‌گیرد. این محصول در قسمت مرکزی و کناره‌های دندان استفاده می‌شود. همچنین این کندانسورها دارای دو سر صاف و دندانه‌دار هستند. این کندانسور یکی از رایج‌ترین ابزارهای دندانپزشکی است که کار دندانپزشکان و بیماران را آسان می‌کند.

عکس از چندین کندانسور در دندانپزشکی

کندانسور دندانپزشکی صاف چیست؟

نوع دیگری از کندانسورها، کندانسور صاف دندانپزشکی است. توجه داشته باشید که کندانسورهای صاف برای متراکم کردن مواد در حفره‌های عمیق مناسب نیستند. استفاده از این کندانسورها نسبت به کندانسورهای پروگزیمال راحت‌تر است و نمی‌توان از آن‌ها برای ترمیم‌های پیچیده استفاده کرد. این محصولات کاربردی نیز در اندازه‌ها و انواع مختلفی تولید و به فروش می‌رسند.

طریقه نگهداری و مراقبت از انواع کندانسور دندانپزشکی

یکی از مهم‌ترین موارد در حفظ سلامت دستگاه‌های پزشکی، نحوه نگهداری از آنها در طول و بعد از پروسه پزشکی است که به یکی از چالش‌های بزرگ پزشکان و دستیاران پزشکی تبدیل شده است. کندانسور دندانپزشکی از فولاد ضد زنگ ساخته شده و در برابر مواد ضدعفونی‌کننده بسیار مقاوم است. مقاومت در برابر خوردگی دستگاه‌های پزشکی یکی از شاخص‌های مهم در انتخاب دستگاه محسوب می‌شود. انتخاب هوشمندانه ابزار ضد زنگ می‌تواند شما را از مشکلات دائمی ناشی از آسیب بافت فیزیکی و فرسودگی ابزار نجات دهد.

عکس نزدیک از کندانسور دندانپزشکی

بنابراین، در آینده، عملکرد و ظرفیت تحت تأثیر کاهش عملکرد ناشی از سایش و استهلاک ابزار قرار نخواهد گرفت. علاوه بر این انتخاب یک برند مورد اعتماد نه تنها کیفیت عملکرد ابزار را تضمین می‌کند، بلکه با انتخاب عمر طولانی‌تر و ابزار با کیفیت می‌توانید از مزایای اقتصادی انتخاب مناسب بهره‌مند شوید. برای محافظت هر چه بیشتر از محصول، توصیه می‌شود قبل از سفت شدن آمالگام و چسبیدن آن به سطح کندانسور، آن را با وسیله‌ای فلزی مانند سوند یا پارچه‌ای مانند گاز استریل تمیز کنید.

آمالگام چیست؟

آمالگام دندانپزشکی یکی از مواد ترمیمی قوی و انعطاف‌پذیر است. دلیل استفاده از آن‌ها در دندانپزشکی این است که آمالگام ارزان و آسان برای استفاده است. آمالگام در هنگام قرار دادن روی دندان به راحتی شکل می‌گیرد. همچنین برای مدت کوتاهی نرم باقی می‌ماند تا بتواند حجم‌های نامنظم را در دندان‌ها پر کند و سپس سفت می‌شود. آمالگام‌ها نسبت به سایر مواد ترمیمی مانند کامپوزیت‌ها طول عمر بیشتری دارند.

یک مطالعه در سال 1989 نشان داد که بیشتر آمالگام‌ها 10 تا 12 سال دوام می‌آورند، اما کامپوزیت‌های دندانی نیمی از این زمان را دوام می‌آورند. با این حال، ادامه تحقیقات در مورد خواص فیزیکی کامپوزیت‌ها این اختلاف را کاهش داده است. درواقع پرکننده‌های آمالگام دوام بیشتری دارند، اما بسیاری از مردم ظاهر آن را دوست ندارند. آمالگام تقریباً 50 درصد جیوه دارد. با این حال، مقدار آزاد شده آنقدر ناچیز است که هیچ خطری برای سلامتی ندارد.

بیشتر بخوانید: پانسمان دندان و روزه

ترمیم آمالگام توسط کندانسور

یکی از رایج‌ترین و کاربردی‌ترین روش‌های درمانی که توسط دندانپزشکان انجام می‌شود، ترمیم آمالگام است. موادی که در طول زمان استحکام خود را حفظ می‌کنند، آمالگام نامیده می‌شوند. آمالگام گسترش باکتری‌ها را در زیر مواد ترمیمی به حداقل می‌رساند، بنابراین موادی که در آن‌ها آمالگام استفاده می‌شود در برابر پوسیدگی مقاوم‌تر و سخت‌تر هستند.

عکس از کندانسور دندانپزشکی

قیمت آمالگام کمتر از سایر مواد کامپوزیت است. به همین دلیل بسیاری از افراد تمایل به استفاده از آمالگام دارند. از ابزارهای مختلف دندانپزشکی برای ترمیم دندان با آمالگام استفاده می‌شود که یکی از این ابزارها کندانسور است. آمالگام ماده‌ای است که در دمای 121 درجه در اتوکلاو جیوه آزاد می‌کند. بنابراین، پس از پایان درمان، باید با گاز فلزی یا پارچه‌ای تمیز شود. آمالگام در محل توسط کندانسور دندانپزشکی سفت می‌شوند و معمولاً 5-7 سال دوام می‌آورند.

سوند را به نقل از دنتی دنتال بخوانید:

این ابزار در درمان های دندانپزشکی بسیار مهم است و برای تشخیص پوسیدگی ، و تمیز کردن اطراف دندان از ماده قالبگیری و سمان دندانپزشکی ، درآوردن نخ زیر لثه ، چک کردن وضعیت لثه و عمق شیار لثه و حتی به عنوان کارور کاربرد دارد.

قلم بلیچینگ خانگی 4 میل

۳۶۰,۰۰۰

ژل محافظ لثه تک عددی

۱,۰۰۰,۰۰۰

آشکارساز پوسیدگی دندان

۲۶۰,۰۰۰

کلام آخر انواع کندانسور دندانپزشکی

امروزه پیشرفت‌های تکنولوژیکی ابزار و تجهیزات جدیدی را برای دندانپزشکان تولید می‌کند. ساخت ابزارهای پیشرفته دندانپزشکی باعث راحتی دندانپزشکان و بیماران می‌شود. بنابراین دندانپزشکان می‌توانند خدمات بهتری در زمینه دهان و دندان ارائه دهند. در نگاه اول کندانسور دندانپزشکی یک ابزار بسیار ساده و ابتدایی است، با این حال یکی از مفیدترین ابزارها در دندانپزشکی می‌باشد.

این دستگاه از فولاد مرغوب ساخته شده و در سایزهای مختلف موجود می‌باشد. امیدواریم که از این منابع برای به دست آوردن اطلاعات مناسب در مورد کندانسور دندانپزشکی استفاده کرده باشید. در صورتی که به زبان انگلیسی تسلط کافی دارید می توانید از سایت های غیر فارسی زبان مانند سایت pattersondental نیز برای کسب اطلاعات بیشتر استفاده کنید.

5 / 4.2
امتیاز مقاله
امتیاز شما در رابطه با این مقاله ؟

4.2 / 5. 550

دیدگاه کاربران ثبت نظر جدید
  • محمد صادقی 5 تیر 1403

    وظایف اصلی کندانسور دندانپزشکی چیست و طراحی و استفاده از آن چگونه به دستیابی به ترمیم های دندانی موثر کمک می کند؟

  • رضا لطیفی 5 خرداد 1403

    سلام وقت بخیر کندانسور در سایت موجود دارید ؟