قلم دایکال دندانپزشکی چیست؟

قلم دایکال دندانپزشکی چیست؟

دندانت
21 اردیبهشت 1402 / 7 دقیقه مطالعه

قلم دایکال دندانپزشکی چیست؟

در دندانپزشکی و مشکلات دندان، خیلی از اوقات این مشکل ایجاد می‌شود که شدت خرابی دندان های بیمار به حدی می­رسد که پر کردن دندان با روش های معمول دیگر جوابگو نیست و از طرفی به علت همین خرابی بیش از حد، ریشه­های دندان و حتی لثه بیمار به عواملی همچون سرما و گرما حساس شده اند؛ در این مواقع دندانپزشک میتواند از روشی برای محافظت از دندان در بخش­های عمیق­تر، از سرما و گرما استفاده کند که یکی از این روش ها کف بندی با استفاده از هیدروکسید کلسیم یا همان دایکال­ها است.

دایکال نام تجاری مشهوری در حیطه دندانپزشکی برای لاینری بر پایه هیدروکسید کلسیم است که امروزه انواع متفاوتی از کلسیم هیدروکسید موجود می­باشد. شما می توانید برای خرید قلم دایکال دندانپزشکی بر روی لینک قرار داده شده کلیک نمایید.

قلم دایکال دندانپزشکی چیست؟

دایکال یک کف بند سفت و سخت و خود تنظیم شونده بر پایه هیدروکسید کلسیم برای دندان است که در دو نوع لاینر و بیس است.

لاینر ها معمولا ضخامت کمتری دارند و بیشتر برای اهداف دارویی (همانند اثرات دارویی روی پالپ) و جهت محافظت شیمیایی در حفره­ها به کار میروند، اما بیس­ها ضخامت بیشتری دارند و هدف از استفاده آنها بیشتر برای حفاظت حرارتی و مکانیکی از دندان­ها است.

همانطور که گفته شد، از دایکال­ها در پوشش مستقیم و غیرمستقیم پالپ و به عنوان پایه و لاینر دندانی محافظ زیر مواد پرکننده دندان استفاده می‌شود.
دایکال­ها به عنوان پوشش محافظ زیر چسب‌های دندان، وارنیش‌ها، مواد پرکننده و سایر مواد پایه طراحی شده است. لازم به ذکر است که آنها از پلیمریزاسیون ترمیم های اکریلیک و کامپوزیت نیز جلوگیری نمی کنند. علاوه برا این موارد، با تشکیل یک پایه محافظ در زیر سطح پایین و آماده شده دندان­ها، مواد ترمیمی و سایر مواد پایه، می­توانند ساخت عاج ثانویه را تحریک کنند.

دایکال پتانسیل برای بهبود زیبایی، و همچنین عملکرد بالینی اثبات شده با زمان‌های تنظیم سریع و ویژگی‌های جابجایی عالی فراهم می‌کند.

بیشتر بخوانید: اسپریدر دندانپزشکی چیست؟

دایکال در دو رنگ عاج و دنتین ارائه می شود که امکان ترمیم­های زیبایی طبیعی­تر را فراهم می کند. آنها همچنین برای ایجاد مقاومت بالا در برابر انحلال ناشی از اسیدهای مورد استفاده در تهویه ساختارهای دندانی فرموله شده اند.

پوشش پالپ با دایکال، و همچنین با هیدروژل، تشکیل عاج واکنشی را در حاشیه اتاقک پالپ تحریک می‌کند. دایکال به بسته شدن نسبی در اثر قرار گرفتن در معرض پالپ کمک می کند و یک پل عاجی ترمیمی معیوب ایجاد می کند. با توجه به مواد استفاده شده در این محصول، قابلیت مقاومت بالایی در مقابل اسید فسفریک را دارا می­باشد.

یکی از جایگزینه­ای دایکال، هیدروکسی آپاتیت کلیسم مشتق شده از پوسته تخم مرغ است، هیدروکسی آپاتیت کلسیم مشتق از پوسته تخم مرغ نتایج بهتری را در مقایسه با دایکال در پارامترهای درد و تشکیل ضخامت برای عاج ترمیمی به همراه دارد.

مشخصات دایکال­ها:

  1. عدم مهار پلیمریزاسیون
  2. مهار پرتوها (رادیواپاک)
  3. تحریک تشکیل عاج ثانویه برای اطمینان از عملکرد
  4. محافظت از پالپ
  5. ترکیب هیدروکسید کلسیم
  6. آسیب پذیری کمتر نسبت به مایعات خوراکی

بیشتر بخوانید: حلال چسب روکش دندان

قلم دایکال دندانپزشکی چیست؟

کاربرد دایکال در دندانپزشکی

همانطور که ذکر شد دایکال­ها در عین اینکه دارای جایگزین­هایی هستند اما کاربرد های بسیار زیادی در حیطه دندانپزشکی برایشان معرفی شده است که در زیر به اختصار به بعضی از آنها اشاره ای می‌شود. شما میتوانید برای خرید لوازم عمومی دندانپزشکی از سایت دندانت بازدید کنید.

توجه شود که همچنان برای استفاده از دایکال در زیر کامپوزیت­ها نیاز به مطالعات و تحقیقات بیشتری است تا نتیجه دقیقی از این چنین استفاده ای به دست آید.

کاربرد دایکال ها:

1. پوشش مستقیم پالپ

2. یک مانع  و محافظ بین مواد ترمیمی و پوشش غیرمستقیم پالپ یا به عبارتی جایی که عاج به مواد ترمیمی می رسد

3. پایه و لاینر محافظ برای زیر مواد پرکننده دندان

4. تحریک کننده ساخت عاج ثانویه

5. به عنوان پر کننده ریشه کانال در دندان های تک ریشه ای استفاده می‌شده است.

6. درمانی آسان و راحت برای بستن دائمی اپکس در دندان­های شیری

7. قابلیت چسبندگی به سطوح فلزی را دارد.

8. قابلیت گند زدایی کانال

9. تسریع در روند ترمیم آسیب­های پری اپیکال

10. جلوگیری از افزایش ریزنشت اپیکال

11. جلوگیری از خونریزی لثه و استفاده جهت انعقاد خون

بیشتر بخوانید: ورزش های ضروری برای دندانپزشکان

کاربرد دایکال در دندانپزشکی

میکرو لیکیج را به نقل از دیدی نت بخوانید:

اگرچه آمالگام به وسیله ی کندانسور به دیواره‌ های حفره فشرده می شود اما فاصله ای بسیار ریز بین دیواره حفره و آمالگام باقی می ماند که باکتری‌ها می‌توانند از این فضا استفاده کنند و به داخل دندان نفوذ نمایند. به این فرآیند میکرولیکیج یا ریزنشت می گویند. وارنیش با پر کردن این فضا می تواند جلوی ورود باکتری ‌ها را بگیرد.

قلم دایکال

۱۷۵,۲۹۴

قلم دایکال دوسر

۱۷۵,۲۹۴

قلم دایکال دوسر

۱۲۰,۰۰۰

سخن پایانی

دایکال ها با توجه به قدرت خود تنظیم شوندگی و سخت شدن، و همچنین با توجه به طیف رنگی آن (عاج و دنتین) و کاربردهای گسترده آنها در ترمیم، پر کردن و ترمیم­های زیبایی دندان، از میزان استفاده بالایی برخوردار می­باشند.

در این مقاله سعی شد که معرفی مختصری در مورد این محصول دندانپزشکی که یکی از مهمترین و کاربردی ترین تجهیزات دندانپزشکی است، انواع آن و همچنین کاربرد های آن به عمل آید و به سوالات شما عزیزان پاسخ داده شود. (در صورت داشتن هر گونه ابهام و یا سوال در مورد دایکال، شما می‌توانید با کارشناسان ما در ارتباط باشید.)


بیشتر بخوانید: هوش مصنوعی در دندانپزشکی

منابع:

Lavadent.com

Sciencedirect.com

Jioh.org

Dentaltix.com

Dentidental.ir

تعریف "قلم دایکال در دندانپزشکی چیست؟" به نقل از وبسایت cdofsuntree:

بی حسی عصای دندانی چیست؟
به جای استفاده از شات‌ها و سوزن‌های سنتی، دندانپزشک شما می‌تواند از یک عصا، یک وسیله دستی قلم مانند، برای بی‌حس کردن سریع دندان‌تان استفاده کند. قلم به یک کامپیوتر کوچک با یک کارتریج بی حس کننده در بالای آن متصل می شود. زمانی که زمان آن می رسد که دندانپزشک شما آن ناحیه را بی حس کند، در حالی که قلم را روی دندان شما نگه می دارد، از پدال پا برای روشن کردن دستگاه استفاده می کند.

برخلاف شات‌ها یا سوزن‌ها، عصای دندانی دارای بازخورد فشاری است که در صورت مواجهه با مقاومت کند می‌شود و به دندانپزشک هشدار می‌دهد که موقعیت عصا را تغییر دهد - یکی از دلایل رایج درد دندان در حین تزریق، فشار بیش از حد دندانپزشک به سمت پایین در هنگام تجویز بی‌حسی موضعی است. سوزن سنتی

فواید بیهوشی چوبی دندانی
برای راحتی بیمار طراحی شده است
ظاهری غیر تهدید کننده، تمیز و قلم مانند
قرار دادن دقیق در هنگام تجویز داروی بیهوشی
بی حس کننده به طور خودکار با سرعت جریان ثابت تحویل داده می شود
در صورت وجود مقاومت در حین عمل، دستگاه به دندانپزشک هشدار می دهد تا بتواند موقعیت عصا را تغییر دهد

5 / 0
امتیاز مقاله
امتیاز شما در رابطه با این مقاله ؟

0 / 5. 0

دیدگاه کاربران ثبت نظر جدید
  • ناهید صابری 11 شهریور 1403

    سلام دوستان، من تازه کلینیک دندانپزشکی خودم رو راه انداختم و دنبال خرید تجهیزات باکیفیت هستم. یکی از وسایلی که بهش برخوردم، قلم دایکال دندانپزشکی بود. راستش دقیقاً نمی‌دونم این قلم چطور کار می‌کنه و چه کاربردهایی داره. آیا این قلم دایکال فقط برای استفاده در موارد خاصی مناسبه یا می‌تونم برای همه بیماران ازش استفاده کنم؟ همچنین، اگه بخوام یه قلم دایکال با کیفیت بخرم، چه برندهایی رو پیشنهاد می‌کنید؟ اگه کسی تجربه یا اطلاعات دقیقی در این زمینه داره، لطفاً راهنمایی کنه.

  • کامران معصومی 11 شهریور 1403

    سلام به همگی، من توی یکی از جلسات آموزشی دندانپزشکی شنیدم که قلم دایکال دندانپزشکی برای قرار دادن مواد دایکال خیلی مفیده و باعث می‌شه کار دقیق‌تر انجام بشه. اما راستش هنوز کاملاً متوجه نشدم که این قلم چه تفاوتی با ابزارهای دیگه داره. آیا استفاده از قلم دایکال واقعاً کار رو راحت‌تر می‌کنه و ارزش خرید داره؟ چون من همیشه دنبال تجهیزاتی هستم که کارم رو سریع‌تر و دقیق‌تر کنه. اگه کسی قبلاً از این قلم استفاده کرده یا اطلاعات بیشتری داره، لطفاً تجربه‌ش رو به اشتراک بذاره تا بتونم تصمیم بهتری بگیرم.

  • شیما محمدی 30 خرداد 1403

    قلم دایکال دندان چه ویژگی ها و مزایایی دارد و چگونه به بهبود کارایی و دقت در عمل های دندانپزشکی کمک می کند؟

  • حسن یزدانی 1 خرداد 1403

    دایکال فقط برای پرکردن محدوده هوایی که خرابی خیلی زیادی دارند استفاده میشه ؟