نحوه تشخیص پوسیدگی دندان از روی عکس

نحوه تشخیص پوسیدگی دندان از روی عکس

دندانت
3 شهریور 1402 / 6 دقیقه مطالعه

نحوه تشخیص پوسیدگی دندان از روی عکس

اگر به دنبال تشخیص پوسیدگی دندان از روی عکس هستید احتمالا می‌خواهید خودتان شخصا و بدون کمک پزشک و یا پرسنل متخصص رادیوگرافی عکس OPG خود را تفسیر کنید. اصلاح رادیوگرافی به مجموعه عکس‌هایی که با کمک اشعه ایکس ثبت می‌شوند گفته می‌شود. هرچند که تفسیر چنین عکس‌هایی سخت نیست با اینحال در این مطلب از دندانت، فروشگاه آنلاین تجهیزات دندانپزشکی، قصد نداریم از شما یک متخصص رادیولوژی بسازیم.

اما توجه داشته باشید که پس از خواندن این مطلب دانش تشخیص پوسیدگی دندان از روی عکس رادیوگرافی را خواهید داشت. از شما دعوت می‌کنیم تا انتهای این مطلب همراه ما باشید.

چگونه پوسیدگی دندان را از روی عکس تشخیص دهیم

حتما بعد از گرفتن عکس رادیوگرافی مثلا عکس OPG دندان خود متوجه بخش‌های تیره و روشن در این عکس‌ها شده‌اید. اساس کار تشخیص پوسیدگی دندان بر اساس همین نواحی تاریک و روشن است به طوری‌که وجود نقاط تیره رنگ در عکس به معنای پوسیدگی آن دندان قلمداد می‌شود. شاید برایتان جالب باشید علت این موضوع را بدانید، در ادامه مطلب توجه شما را به چرایی در نظر گرفتن نقاط تیره به عنوان محل پوسیدگی جلب می‌کنیم.

تشخیص پوسیدگی دندان از روی عکس

تفسیر نقاط تیره و روشن در عکس رادیوگرافی

همان‌طور که بارها دیده‌اید عکس‌های رادیوگرافی دندان که به فیلم رادیوگرافی نیز شهرت دارند؛ متشکل از نقاط تیره و روشن است. قسمت تیره به بافت نرم دندان که در مرکزیت دندان واقع شده و پالپ نامیده می‌شود اختصاس دارد. علت روشن بودن این ناحیه را می‌توان سهولت عبور اشعه‌های ایکس از آن عنوان کرد. برای مثال اشعه ایکس قادر نیست از بافت سخت استخوان (بافت کلسیفینه) عبور کند بنابراین عاج و ریشه‌های دندان به رنگ‌های روشن در عکس‌ها مشخص هستند.  

بیشتر بخوانید: مگدانت مسیری برای شناخت و آشنایی با تجهیزات دندانپزشکی

تفسیر نقاط تیره و روشن در تصویر دندان

جالب است بدانید عبارت بافت کلسیفینه عبارتی علمی در پزشکی و دندانپزشکی است که در واقع به تجمع یون‌ها و مولکول‌های کلسیم در بافت‌ها و قسمت‌های مختلف بدن اشاره دارد.

علت تیره بودن پوسیدگی‌ها‌ در عکس‌های رادیوگرافی

با در نظر گرفتن نقاط تیره و روشن و چرایی وجود چنین کنتراستی، می‌توان دلیل تیره بودن پوسیدگی‌های دندان یا همان حفره‌های دندانی را بهتر متوجه شد. همان‌طور که گفتیم پوسیدگی‌های دندان به صورت حفره‌ در ساختار دندان ایجاد می‌شوند و به سبب از بین رفتن بافت متراکم دندان در این قسمت‌ها، اشعه ایکس به سهولت از آن‌ها گذر کرده (همانطور که به سهولت از بافت نرمی چون پالپ عبور می‌کند) و به همین دلیل همانند بافت پالپ در تمامی عکس‌های رادیوگرافی مانند OPG به صورت تیره مشخص است.

بیشتر بخوانید: دندان کشیدن در بارداری

علت تیره بودن پوسیدگی‌ها‌ در عکس‌های رادیوگرافی

به عبارت دیگر از آنجایی که در دمینرالیزاسیون (یا همان فرآیند پوسیدگی دندان) محتوای معدنی دندان کاهش پیدا کرده و یا به دلیل وسیع بودن پوسیدگی و عمیق شدن حفره‌ها خالی از مواد معدنی می‌شود؛ در نتیجه کمتر "سخت" بوده و چگالی کمتری دارد و بنابراین اشعه ایکس راحت‌تر به آن قسمت از دندان نفوذ کرده و آن را به صورت یک نقطه تاریک ثبت می‌کند.

نکته حائز اهمیت در مورد این نواحی تیره آن است که باید به سرعت درمان شوند در غیر این صورت این پوسیدگی‌ها به بافت نرم و زنده دندان به نام پالپ رسیده، باعث عفونی شدن آن شده و با تحریک کردن اعصاب آن باعث نکروز یا از بین رفتن اعصاب دندان شما می‌شوند. در این مرحله به اصطلاح گفته می‌شود که دندان شما به عصب رسیده است. پس لازم است حتی کمرنگ‌ترین نقاط تیره یعنی نقاطی که در معرض پوسیدگی هستند و هنوز به حفره‌های عمیق تبدیل نشده‌اند مورد توجه قرار بگیرند.

ژل محافظ لثه تک عددی

۱,۰۰۰,۰۰۰

آمالکپ 1 واحدی

۱,۹۹۸,۱۵۰

سایلن

۹۹۰,۰۰۰

حساسیت عاج دندان را به نقل از نمناک بخوانید:

حساسیت دندان که حساسیت شدید عاج دندان نیز نامیده می شود، زمانی رخ می دهد که قسمت حساس دندان موسوم به عاج، در اثر از بین رفتن مینای دندان یا تحلیل لثه ایجاد شود. حساسیت دندان معمولا به صورت درد، هنگام خوردن و آشامیدن غذاها و نوشیدنی های داغ، سرد، شیرین و حتی تنفس هوای سرد تجربه می شود.

پوسیدگی‌ها در عکس رادیوگرافی بایت بینگ

در عکس‌های رادیوگرافی بایت بینگ دندانپزشک قادر خواهد که علاوه بر پوسیدگی عاج و ریشه، پوسیدگی‌های بین دندانی را نیز بررسی کند. در این عکس‌ها همانند سایر عکس‌های رادیوگرافی، نقاط تیره رنگ علامت وجود پوسیدگی هستند. هنگامی که از دندان خود عکس رادیوگرافی می‌گیرید، بافت های معدنی سخت دندان، برخی از تابش اشعه ایکس را مسدود می‌کند. در نتیجه، این بخش‌های محافظت‌شده در فیلم رادیوگرافی از نظر رنگ روشن‌تر به نظر می‌رسند. در صورتی که دندانتان پوسیده شده است شما میتوانید علت آن را در مقاله علت پوسیدگی دندان بیابید.

کلام آخر

پوشش خارجی مینای دندان در فیلم‌های رادیوگرافی روشن‌ترین رنگ را نشان می‌دهد. دلیل هم مشخص است، مینای دندان بافتی سراسر پوشیده شده از ماده معدنی و کلسیم است که چگالی معدنی بیشتری نسبت به سایر قسمت‌های دندان مانند قسمت پالپ دارد. در عین حال، عاج‌ دندان بافت معدنی کمتری نسبت به مینا داشته و بنابراین با کنتراستی تیره‌تر از مینا روی فیلم رادیوگرافی مشخص است. برای خريد تجهيزات و ابزار اندودانتيكس روی لینک کلیک کنید.

همچنین فضای توخالیِ داخلِ دندان که به پالپ شناخته می‌شود و حاوی سلول‌های عصبی و رگ‌های خونی است، تاریک‌ترین قسمت فیلم‌های رادیوگرافی را تشکیل می‌دهد. دلیل آن است که در  این ناحیه بیشتر ضخامت دندان از بافت نرم غیر کلسیفیه تشکیل شده است، بنابراین درصد بیشتری از اشعه ایکس قادر است از آن ناحیه عبور کند و در نتیجه به رنگ تیره مشخص می‌شود.

5 / 3.7
امتیاز مقاله
امتیاز شما در رابطه با این مقاله ؟

3.7 / 5. 14

دیدگاه کاربران ثبت نظر جدید
  • Bahar 24 تیر 1403

    سلام خسته نباشید ببخشید می خواستم بپرسم که اگر دندون های شیری بچه دچار پوسیدگی شده باشه لازمه درمان بشه یا چون شیریه و می فته نیازی نیست؟ من شیندم کیفیت نگهداری از دندان شیری می تونه رو دندون های اصلی هم اثر بذاره

  • مهیار 24 تیر 1403

    ببخشید اعتبار این عکس های دندانپزشکی حدودا چه مدت زمانیه؟ من 6 ماه پیش رفتم دکتر عکس برداری کردم ولی با توجه به مخارجم همون موقع توان پرداخت هزینه های درمان رو نداشتم الان دست و بالم باز تره می خواستم بدونم که می شه با همون عکس تشخیص داد یا بهتره عکس جدید بگیرم

  • علی گنجی 20 خرداد 1403

    مشکلات ریشه دندان هم در عکس ها قابل مشاهده هستند؟

  • سیمین یکتا 21 اردیبهشت 1403

    عکس های رادیو گرافی برای دوران بارداری مشکلی دارند ؟

  • Mason 3 اسفند 1402

    I think this is one of the such a lot significant information for me.
    And i am happy studying your article. However wanna commentary
    on few general issues, The website style is great, the articles is in point
    of fact excellent : D. Just right activity, cheers

    Here is my blog post … تشخیص پوسیدگی و عفونت دندان از روی عکس رادیولوژی