عکس نزدیک از پست دندان

پست دندان چیست؟

دندانت
28 اسفند 1401 / 8 دقیقه مطالعه

پست دندان چیست؟

پست دندان میله‌ای فلزی است که در کانال ریشه‌ی دندان کاشته می‌شود.  کاشت چنین میله‌ای معمولاً در صورتی انجام می‌گیرد که دندان به قدری ضعیف باشد که نتوان آن را با ابزارهای دندانپزشکی نگه داشت و اعمال مورد نظر را روی‌ آن انجام داد.

در واقع، اگر بخش‌ قابل توجّهی از دندان باقی مانده باشد، مناسب‌ترین ترمیم برای دندان پرکردن آن خواهد بود. این در حالی است که اگر مقدار باقی‌مانده‌ی دندان کم باشد، پرکردن دندان نه‌تنها سودمند نیست بلکه ممکن است باعث از بین رفتن دوام دندان و شکسته شدن آن شود. به همین دلیل است که روکش، پست و کور (core) در چنین مواردی بهترین گزینه در نظر گرفته می‌شوند. شما می توانید برای خرید فایبرپست دندانپزشکی از محصولات سایت دندانت دیدن نمایید.

دو نوع پست دندانپزشکی مختلف وجود دارد. مورد اوّل، نوع سفارشی آن است که در آزمایشگاه ساخته می‌‌شود. در این نوع از کانال ریشه قالبی می‌سازند و مدلی کاملاً متناسب با کانال ریشه‌ی فرد درون آن قرار می‌دهند. مورد دوّم نوعی است که از پیش در اشکال و اندازه‌های مختلف ساخته شده و بدون فوت وقت در کانال ریشه قرار می‌گیرد. هر دو مدل می‌توانند از جنس فولاد ضد زنگ یا فیبر کربن باشند؛

پست در دندانپزشکی به چه معناست؟

روش پست و کور به شما این امکان را می‌دهد که به جای کشیدن و جایگزینی دندان با ایمپلنت، دندان خود را حفظ کنید و از هزینه‌ی بیشتر جلوگیری کنید. قابل ذکر است که فقط زمانی که بیش از 50 درصد از ساختار اصلی دندان شما برداشته شده باشد، این روش توصیه می‌شود. در چنین حالتی، این عمل باعث حفاظت مکانیکی از روکش و کور دندان می‌شود. در حالی که اگر میزان کافی‌ای از ساختار دندان برای نگه داشتن روکش در بالای آن باقی مانده باشد، این عمل نباید انجام شود.

قرار دادن پست در ابتدای کار مانند ستونی برای ساختار مورد نظر دندان‌پزشک عمل می‌کند؛ چرا که حضور آن چسباندن سایر مواد از جمله کور و روکش را به باقی‌مانده‌ی دندان ممکن می‌کند. اگر قبلاً درمان کانال ریشه برای دندانی انجام گرفته باشد، می‌‌توان آن را بلافاصله وارد کانال ریشه کرد تا پس از آن کور و بعد روکش روی آن‌ها قرار گیرد. امّا اگر دندان پیشتر درمان کانال ریشه نداشته باشد، اوّل باید کانال ریشه‌ی مناسب را برای قرارگیری در آن ایجاد کرد. در غیر این صورت، دندان باید کشیده شود و ایمپلنت تنها گزینه‌ی باقی‌مانده برای درمان است.

بیشتر بخوانید: درمان دندان ضربان دار

پست در دندانپزشکی به چه معناست؟

پست و روکش یعنی چه؟

اگر بخش قابل توجّهی از ساختار دندان از بین برود، پست و کور می‌توانند به حفظ تاج و روکش دندان کمک کنند. روکش‌های دندانی در بالای دندان‌ها قرار می‌گیرند تا از آسیب یا عفونت بیشتر دندان محافظت کنند.

پست و روکش ترکیبی از یک پست (که تا کانال ریشه دندان شما امتداد می‌یابد) و یک روکش دندان است. علاوه بر موارد قبل، عنصر سوّمی به نام "کور" وجود دارد که شما در هنگام پرداخت صورت حساب دندان‌پزشکی ممکن است نام آن را بشنوید. این سه عنصر همیشه در چنین ترمیم‌هایی وجود دارند، فقط گاهی اوقات کور در نوع سفارشی که پیش از این به آن اشاره کردیم، گنجانده می‌شود و گاهی نیز، بر روی مدلِ از پیش ساخته شده، یعنی در مواد پرکننده استفاده می‌شود. مورد دوّم امروزه بسیار رایج‌تر از مورد اوّل است.

پست همیشه به یک کانال ریشه نیاز دارد، زیرا باید تا عمق کانال ریشه‌ی دندان امتداد داشته و بتواند چنگال بیشتری برای گرفتن کور داشته باشد. یک روکش نیز، زمانی می‌تواند در برابر تمام نیروهایی که در سال‌‌های آینده روی آن قرار می‌‌گیرند مقاوم باشد، که یک کور محکم داشته باشد؛ شما می توانید برای خرید تجهیزات و ابزار دندانپزشکی اطفال از محصولات سایت دندانت دیدن نمایید.

بیشتر بخوانید: پریودنتیت چیست؟

پست و روکش یعنی چه؟

تفاوت پست و روکش دندان

در برخی موارد، ممکن است بخش‌های کافی‌ای از دندان برای بازگرداندن آن به عملکرد معمولی باقی نمانده باشد. هنگامی که این اتفاق می‌افتد، می‌توان یک پست و کور را برای نگه داشتن روکش بر روی دندان و یا برای بازسازی یا ساختن بخش‌های از دست رفته‌ی دندان انجام داد. در مواردی که میزان کور بسیار کمی از دندان باقی مانده باشد، برای انجام روکش وجود پست و کور ضروری است.

پست‌ها همیشه برای روکش مورد نیاز نیستند؛ زیرا گاهی اوقات می‌توان کور را توسط کانال‌ها و اتاقک‌های پالپ (محفظه‌هایی در داخل دندان) نگه داشت. امّا اگر کانال‌های ریشه برای نگه داشتن کور در جای مناسب خود ضعیف باشند، به آن هم نیاز است. به عبارت دیگر، هیچ‌گاه نمی‌توان خانه‌ای جدید را روی پایه‌ای خراب‌شده ساخت. پس از همه‌ی این اعمال روکش دندان در جای مناسب خود قرار خواهد گرفت.

بیشتر بخوانید: آمالکپ چیست؟

مراحل پست و روکش دندان

این مراحل شامل سوراخ کردن عریض‌ترین کانال ریشه و قرار دادن پست در آن است. هرچه که کانال مورد نظر درازتر باشد، کور و روکش پشتیبانی بیشتری خواهند داشت. برای اطمینان از این‌که آن به اندازه‌ی کافی در پایین واقع شده و در یک راستا با کانال ریشه قرار دارد، از آن با اشعه ایکس عکس‌برداری می‌شود. در این حالت، اگر در جای مناسبی قرار گرفته باشد، پرکننده‌ی کامپوزیت در اطراف آن ساخته می‌شود.

اگر کانال ریشه شکل نامناسبی داشته باشد، انواع سفارشی گزینه‌ی در دسترس دندان‌پزشک خواهند بود. برای این کار قالبی با موادّی خاص در کانال ریشه قرار داده می‌شود تا شکل کانال را کپی کند و به آزمایشگاه ارسال شود. حالا پست به همراه کور متصل به آن باز می‌گردد تا دیگر نیازی هم به ساخت کامپوزیت نباشد. پس از این مراحل، قالب‌هایی نیز برای تاج یا روکش گرفته می‌شود و پس از بازگشت از آزمایشگاه در جای مناسب خود قرار می‌گیرد. روکش را باید روی هر دندانی که پایه‌ی مناسبی دارد قرار داد تا از آن محافظت شود؛

مراحل پست و روکش دندان

پروتزهای ثابت دندانی که به آن روکش دندان هم می‌گوییم را به نقل از بابکان بشناسید:

علاوه بر تامین استحکام برای ساختار از دست رفته دندان، زیبایی یک دندان سالم را نیز تامین می‌کند. زیرا می‌تواند دندان‌هایی که دچار شکستگی‌های مادرزادی، دندان‌هایی که اندازه‌های کوچک‌‌تر یا نا متناسب با سایر دندان ها را دارند. دنتال کراون ممکن است از فلزاتی مانند طلا، یا نوعی آلیاژ چینی به نام پرسلن یا ترکیبی از این دو ساخته شوند.

جمع‌بندی

در مواردی که مقدار کمی از دندان آسیب دیده باشد، می‌توان آن را با پر کردن ترمیم کرد.

پست میله‌ای از جنس فلز است که در هنگامی که قسمت‌های قابل توجّهی از دندان باقی نمانده باشد، درون کانال ریشه قرار می‌گیرد. چنین عملی پایه‌ی مناسبی برای قرارگیری کور (Core) در اطراف و سپس روکش در قسمت بالایی دندان ایجاد خواهد کرد. دو مدل سفارشی و از پیش‌ساخته‌شده از آن وجود دارد که دندان‌پزشک بنا به شکل کانال ریشه یکی از آن‌ها را برای بیمار در نظر می‌گیرد. شما می توانید برای آشنایی و خرید انواع تجهیزات دندانپزشکی از سایت دندانت دیدن نمایید.

در صورت از بین رفتن بسیاری از قسمت‌های دندان، آخرین گزینه کشیدن دندان و استفاده از ایمپلنت است.

منابع:

https://jamiethedentist.com/post-crowns/what-is-a-post-crown/

https://brooksher.com/blog/dentist-recommends-post-core-insurance/
5 / 4.5
امتیاز مقاله
امتیاز شما در رابطه با این مقاله ؟

4.5 / 5. 8

دیدگاه کاربران ثبت نظر جدید
  • جواد سیدی 20 خرداد 1403

    اجرای پست دندان برای عدم آسیب به لثه محدودیتی داره ؟

  • محمد ثابتی 21 اردیبهشت 1403

    پست دندان به محکمی ایمپلنت هستش و زود خراب نمیشه ؟
    چه مدت عمر میکند؟

  • Francisco 30 بهمن 1402

    Good blog you’ve got here.. It’s hard to find good
    quality writing like yours nowadays. I really appreciate individuals
    like you! Take care!!

    Also visit my web site – پست دندان چیست؟