درمان دندان ضربان دار

درمان دندان ضربان دار

دندانت
21 مهر 1402 / 10 دقیقه مطالعه

درمان دندان ضربان دار

در این مقاله از دندانت، فروشگاه تجهیزات دندانپزشکی در خصوص درمان دندان ضربان دار صحبت خواهیم کرد. آیا تا به حال درد نبض گونه یا درد ضربان دار دندان را تجربه کرده‌اید؟ این درد ماهیتی تکرار شونده دارد به عبارتی این درد می‌آید و می‌رود و در بیش‌تر مواقع حالتی شدید دارد. این درد مبهم ساعت‌ها یا روزها ادامه دارد و گاه خود به خود تشدید و حتی از بین می‌رود اما در بعضی مواقع نشان از مشکل حادتری مثل عفونت پالپ دندان دارد. اما دقیقا چه چیزی باعث این نوع درد می‌شود؟ همان‌طور که اشاره کردیم این درد گاه به دلیل عفونت پالپ، گاه به دلیل پوسیدگی و یا حتی به دلیل عفونت سینوس‌ها ایجاد می‌شود. در ادامه مطلب به علت دندان ضربان دار و درمان آن می‌پردازیم.

درد ضربان دار دندان نشانه چیست؟

درد ضربان دار دندان یکی از رایج‌ترین انواع درد است و ممکن است نیاز به درمان دندانپزشکی داشته باشد. این درد عمدتا نشانه وجود پوسیدگی، عفونت و بیماری پریودنتال لثه، مشکلات دندان عقل یا موارد دیگر است که در زیر به صورت لیست وار به آن‌ها اشاره کرده‌ایم:

  • ترمیم‌های شکسته شده: گاهی اوقات ترمیم‌های دندانی مشکلاتی پیدا می‌کنند، برای مثال دچار شکستگی می‌شوند که همین شکستگی دندان را در معرض پوسیدگی و نبض زدن دندان پر شده قرار می‌دهد. در مورد افراد مسن این مشکل رایج‌تر است، چرا که افراد مسن به دلیل سایش تدریجی دندان‌های خود بیش‌تر در معرض شکسته شدن پرکردگی قرار می‌گیرند.
  • بیماری پریودنتال: بیماری لثه که از آن به عنوان بیماری پریودنتال نیز یاد می‌شود، از دیگر عواملی است که می‌تواند باعث ایجاد نبض زدن دندان شود، یعنی همان دردی که می‌آید و می‌رود. این بیماری را جدی بگیرید و روند درمان آن را به تعویق نیندازید چرا که این بیماری در صورت عدم درمان علاوه بر درد شدید و ضربان دار در فک، ممکن است باعث عقب رفتن لثه و بروز جلوه نازیبایی از دندان‌ها شود. همچنین درد و التهاب ناشی از این بیماری اعمال روزمره زندگی مانند غذا خوردن، مسواک زدن و... را با مشکلاتی مواجه می‌کند.
  • عفونت دندان: عفونت یکی از علل شایع دل زدن دندان است که به دلایل متعددی رخ می‌دهد ولی پروسه ایجاد آن به ایجاد شکستگی در عاج دندان و یا پوسیدگی دندان و در نهایت عفونی شدن پالپ دندان برمی‌گردد. به عبارتی آبسه دندان به باکتری اجازه می‌دهد تا وارد قسمت زنده دندان که شامل رگ‌های خونی و عصب‌هاست شود (یعنی همان پالپ دندان) و در نهایت آن را عفونی کند. گاه این عفونت می‌تواند از دندان به فک یا حتی سایر مناطق بدن گسترش یابد.
  • دندان عقل: گاهی اوقات نیز دندان عقل و فشاری که به سایر دندان‌‎های مولر وارد می‌کند دلیل دندان ضربان دار است. محل قرارگیری دندان عقل، درست در انتهای حفره دهان و عقب‌تر از سایر دندان‌هاست، بنابراین گاهی اوقات با قرارگیری نامناسب این دندان داخل فک و یا به دلیل کوچک بودن آرواره‌ها، این دندان با وارد کردن فشار به دندان‌های دیگر باعث ایجاد درد در آن‌ها می‌شود.
درد ضربان دار دندان نشانه چیست؟

علت درد ضربان دار دندان چیست؟

همان‌طور که پیش از این اشاره کردیم گاهی اوقات درد ضربان دار در یک یا چندین دندان به دلایل گوناگون رخ می‌دهد. این دلایل شامل پوسیدگی، کوچک بودن آرواره‌ها و فشار دندان عقل بر سایر دندان‌ها، بیماری پریودنتال لثه و حتی عفونت کانال ریشه دندان و... هستند. اما این دردها گاه با اثر محرکی خاص پدیدار می‌شوند، در زیر درباره این محرک‌ها که از دیگر دلایل دندان ضربان دار هستند، صحبت کرده‌ایم.

علت درد ضربان دار دندان چیست؟
  • غذاها و نوشیدنی‌های سرد: بستنی، تکه‌های یخ، آب سرد و بسیاری دیگر از غذاها یا نوشیدنی‌های سرد، از علل شایع دندان ضربان دار هستند. درصورتی که مشکلاتی مانند پوسیدگی و یا عفونت کانال ریشه را داشته باشید اجتناب از این محرک‌ها یا استفاده از خمیر دندان مخصوص دندان‌های حساس می‌تواند کمک کننده باشد.
  • غذاها یا نوشیدنی های گرم: در واقع هر دو غذای سرد یا گرم می‌توانند باعث ایجاد حساسیت و درد شوند. چای و قهوه از رایج‌ترین و محبوب‌ترین نوشیدنی‌ها هستند که در صورتی که دندان، پوسیدگی و یا عفونت داشته باشد باعث ایجاد نبض زدن دندان می‌شوند. پس توجه داشته باشید که پرهیز از غذاها و نوشیدنی‌های داغ و سرد از شروع دردهای ضربان دار دندان جلوگیری می‌کند.
  • مسواک زدن: شاید برایتان جالب باشد که بدانید که مسواک زدن همیشه و در هر شرایطی مفید نیست! در واقع اگر دندان شما پوسیده و یا پالپ آن عفونی شده باشد ممکن است هنگام مسواک زدن یا مدت کوتاهی پس از آن دردهای ضربان دار را تجربه کنید. اما در صورتی که پوسیدگی دندان در مراحل اولیه خود باشد مسواک زدن ملایم می‌تواند باعث کاهش گسترش پوسیدگی و به نوعی جلوگیری از عفونی شدن پالپ شود.

در نهایت اگر دندان درد شما با رعایت تمامی موارد فوق بهبود نیافت، ممکن است نیاز به مراجعه به مراکز دندانپزشکی (مطب و یا کلینیک) داشته باشید. گاهی اوقات با یک پرکردن ساده مشکل حل می‌شود اما گاهی نیاز به درمان کانال ریشه (عصب کشی) و یا حتی ایمپلنت پیدا می‌کنید.

درمان درد ضربان دار دندان

از آنجایی که درد ضربان دار ماهیتی متناوب دارد (یعنی می‌آید و می‌رود) دندان درد ضربان دار و لزوم و زمان مراجعه به دندانپزشک می‌تواند کاملا شما را گیج کند، با اینحال بهترین راه برای تعیین اینکه آیا دندان درد ضربان دار شما نیاز به درمان دارد یا خیر، معاینات منظم دندانپزشکی است. بنابراین تنها کسی که می‌تواند در این زمینه بهترین مشاوره و راهنمایی را ارائه دهد بدون شک دندانپزشک است که با کمک عکس‌های رادیوگرافی بهترین نوع درمان را برای شما انتخاب می‌کند.

درمان درد ضربان دار دندان

در برخی موارد بسیار نادر، درد ضربان دار دندان می‌تواند نتیجه درد ارجاعی (Referred pain) باشد. درد ارجاعی باعث ایجاد درد در یک قسمت از بدن مانند دندان‌ها می‌شود، اما در واقع سرمنشا آن قسمت دیگری از بدن است. بنابراین، دردهای نامرتبط به دندان می‌توان باعث دندان درد و یا فراتر از آن دردهای ضربان‌ دار شود.

مطالعه بیشتر: درد دندان بعد از عصب کشی

درمان خانگی دل زدن دندان

فرض کنید که نبض زدن دندان و لثه درد دارید و قبل از اینکه به دندانپزشک مراجعه کنید به دنبال راه حلی برای تسکین دندان درد خود هستید. در زیر بهترین درمان‌های خانگی برای دندان درد ضربان دار را معرفی کرده‌ایم:

  • شستشو با آب نمک: محلولی از آب نمک با آب ولرم درست کرده و دهان خود را با آن شست‌وشو دهید. به شور کردن بیش از حد محلول احتیاجی نیست. پیشنهاد می‌کنیم به ازای 200 تا 250 میلی‌لیتر آب تنها نصف قاشق چای خوری نمک بریزید.
  • شستشو با پراکسید هیدروژن: از این محلول به عنوان جایگزینی برای شستشو با آب نمک استفاده می‌شود. با محلولی که از نسبت‌های مساوی آب و پراکسید هیدروژن درست می‌کنید دهان خود را شستشو دهید و حواستان باشد به هیچ وجه این محلول را قورت ندهید.
  • مسکن های  OTC: داروهای OTC یا بدون نسخه داروهایی مانند ایبوپروفن هستند که بدون تجویز پزشک هم قابل خریداری از تمامی داروخانه‌ها هستند. معمولا دندانپزشکان استامینوفن را برای و برای بزرگسالان داروهایی مانند ایبوپروفن، ناپروکسن و حتی آسپیرین تجویز می‌کنند. توجه کنید که در صورتی که از آسپرین استفاده می‌کنید، آن را قورت دهید یعنی آن را درست روی دندان یا لثه خود قرار ندهید.  قرار دادن قرص آسپیرین داخل دهان ممکن است به حفره دهان شما آسیب بزند.
  • ژل‌های بی‌حس کننده: این ژل ها و مایعات تسکین دهنده درد را مستقیماً روی دندان ضربان دار و لثه‌های مجاور آن بمالید. این ژل‌ها حاوی لیدوکائین یا بنزوکائین هستند و می‌توانند برای مدتی ناحیه دردناک را بی‌حس کنند. این محصولات معمولا تنها برای استفاده کوتاه مدت در نظر گرفته می‌شوند.
  • کمپرس آب سرد: بر اساس نظر محققان کمپرس آب سرد و یا حتی قالب‌های یخ می‌تواند سیگنال‌های درد به مغز شما را متوقف کند.
  • روغن گل میخک: این درمان طبیعی محل درد را بی‌حس می‌کند. برای استفاده از این روغن از یک پنبه کمک بگیرید، پنبه را به روغن آغشته کنید و آن را مستقیماً روی محل درد بکشید. این روغن حتی ممکن است به اندازه بنزوکائین و لیدوکائین موجود در ژل‌های بی‌حس کننده موثر باشد.

روش‌های بالا درمان‌های اصولی و استاندارد خانگی برای درمان ذوق ذوق دندان هستند برخی دیگر از درمان‌های جایگزین وجود دارد که کارکرد بیش‌تر آن‌ها ثابت نشده است اما بسیاری افراد با امتحان کردن آن‌ها نتیجه گرفته‌اند. در نهایت تمامی این روش‌ها اثر موقتی دارند و دندان درد شما را به طور کل از بین نمی‌برند، این روش‌ها را به صورت مفصل در زیر توضیح داده‌ایم:

  • سیر: جالب است بدانید در روش استفاده از روغن میخک، آلیسین که در زمان خرد کردن میخک‌ها آزاد می‌شود اثری ضد باکتریایی دارد، اما دقیقا مشخص نیست که بتواند درد را هم به اندازه میکروب‌زدایی خود کاهش دهد. در این هنگام پیشنهاد می‌شود سیر را خرد کنید و همراه با این روغن و یا بدون آن روی دندان خود بمالید.
  • عصاره وانیل:

عصاره وانیل دارای اتانول است. اتانول می‌تواند محل درد را برای مدتی بی حس کند، همچنین آنتی‌اکسیدان‌های موجود در وانیل ممکن است باعث تسریع روند بهبودی شوند. برای استفاده از عصاره وانیل می‌توانید همانند روش استفاده از روغن میخک از یک پنبه کمک بگیرید.

  • چای نعنا: چای با عصاره نعناع فلفلی که حالتی خنک کننده دارد می‌تواند دندان درد و لثه درد شما را تسکین دهد.

از سایر درمان‌های سنتی در این خصوص می‌توان به استفاده از پوست نارگیل، پوست انبه، برگ‌های آفتابگردان، برگ تنباکو و... اشاره کرد.

کلام آخر

داشتن درد ضربان دار دندان که می‌آید و می‌رود، می‌تواند بسیار خسته کننده باشد، اما به طور کلی پیشنهاد می‌کنیم با بروز هرگونه درد به دندانپزشک مراجعه کنید چرا که ممکن است دندان شما در مرحله ابتدایی پوسیدگی باشد و با به تعویق انداختن روند درمان عفونی شود.

اما گاهی شرایط رفتن فوری به دندانپزشک را ندارید و یا درد به حدی شدید است که نمی‌توانید آن را تا رفتن به مطب دندانپزشکی تحمل کنید در این صورت می‌توانید از توصیه درمان‌های خانگی برای تسکین درد دندان ضربان دار خود استفاده کنید. این روش‌ها طیف وسیعی از استفاده از قرص‌های مسکن بدون نسخه و ژل‌های بی حسی لیدوکائین دار تا استفاده از وانیل و روغن میخک را شامل می‌شود. با اینحال در صورتی که دلیل دندان درد شما، عفونت باشد ممکن است دندانپزشک برای شما آنتی‌بیوتیک تجویز کرده و سپس نسبت به درمان کانال عفونی شده اقدام کند.

https://my.clevelandclinic.org/health/diseases/10957-toothache

https://www.webmd.com/oral-health/home-remedies-toothache

5 / 1
امتیاز مقاله
امتیاز شما در رابطه با این مقاله ؟

1 / 5. 1

دیدگاه کاربران ثبت نظر جدید