عکس هسته در فایبرپست دندانپزشکی

انواع فایبر پست در دندانپزشکی

دندانت
21 شهریور 1401 / 6 دقیقه مطالعه

انواع فایبر پست در دندانپزشکی

تخریب دندان ها در سنین بالاتر میتواند بسیار شدید باشد. گاهی ممکن است دندان به حدی تخریب شده باشد که امکان قرار دادن روکش و ترمیم بر روی آن نباشد. در چنین شرایطی و به منظور حفظ ظاهر دندان از فایبر پست استفاده میکنند. در ادامه این تکنیک مهم دندانپزشکی را بررسی میکنیم. با ما همراه باشید.شما می توانید برای اطاعات بیشتر مقاله فایبر پست دندانپزشکی چیست و چه کاربردی دارد؟ را نیز در همین سایت مطالعه کنید.

در ساخت پست های جدید از مواد غیر فلزی استفاده میشود. به صورت کلی میتوان فایبر پست را بر اساس جنس وکاربردی که دارند به سه دسته تقسیم کرد.

فایبر پست هایی که در حال حاضر موجود هستند معمولا از سه جنس کربن، کوارتز و یا فایبر گلاس هستند. توجه داشته باشید که فایبر پست در واقع از در هم تنیدن الیافی از جنس موادی که نام برده شد ساخته میشود و همین موضوع به آن استحکام فوق العاده ای می بخشد.

فایبر پست ها از نظر سایز و اندازه هم دسته بندی میشوند و در اندازه های 0.5، 1، 2 و 3 به بازار عرضه میشوند.

تمامی الیاف فوق در بستری از رزین قرار گرفته و فایبر پست نهایی به دست می آید. اپوکسی و bis-GMA اصلی ترین پایه های رزینی هستند که مورد استفاده قرار میگیرد، اخیرا هم نتایج مثبتی در خصوص استفاده از پلی آمید ها به عنوان پایه رزین به دست آمده است.

فایبر پست 10 عددی

۸۶۰,۰۰۰

فایبرپست کوارتز 6 عددی با دریل

۵۳۹,۵۵۰

پین داخل کانال استیل 12 عددی

۱۳۰,۵۰۰

زمان استفاده از سمان فایبر پست

در اثر ضربه و یا پوسیدگی ممکن است تاج به طور کلی تخریب شود.استفاده از فایبر پست معمولا برای دندان هایی است که بیش از 50 درصد تخریب شده باشند. حتما باید پیش از جایگذاری فایبر پست عمل ترمیم ریشه و اندو روی دندان مورد نظر صورت گرفته باشد. چراکه باید بستر لازم برای قرار دادن فایبر پست در داخل ریشه فراهم باشد.

در صورتی که دندان تخریب شده توسط کور و پست فلزی ترمیم شود، در صورت وارد شدن فشار نامتعارف امکان شکستگی آن از ناحیه سرویکال وجود دارد. شکستگی در این ناحیه دندان را غیر قابل ترمیم میکند و باید به دنبال سایر درمان ها بود. این در حالی است که فایبر پست حتی در صورتی که داخل ریشه بشکند باز هم دندان قابلیت ترمیم خود را حفظ میکند. به همین دلیل است که امروزه برای استحکام بخشیدن به درمان اندو از فایبر پست استفاده میشود. شما میتوانید برای خرید تجهیزات ترمیمی و زیبایی از سایت دندانت بازدید کنید.

عکس از دندان و فایبرپست

بیشتر بخوانید: انواع آمپول بی حسی دندانپزشکی

همانطور که قبل تر گفته شد در مواردی نیز ممکن است فقط از کور استفاده شود. این مورد زمانی رخ میدهد که دندان به حدی تخریب نشده است که کور بدون تکیه گاه بماند. در این زمان میتوان به تنهایی و بدون استفاده از پست، تنها از کور برای ترمیم دندان استفاده کرد (که همان درمان کامپوزیتی است).

باید توجه داشت که برخی دندانپزشکان در مواردی که تخریب دندان شدید باشد، ایمپلنت را به بیمار پیشنهاد میکنند. ایمپلنت دندان اگرچه روش با دوام تری به حساب می آید اما هزینه آن بسیار بیشتر از قرار دادن پست و کور میباشد. بنابراین لازم است حتما بیماران از هزینه های پایین تر درمان با فایبر پست آگاه باشند.

بیشتر بخوانید: علت دندان درد بعد از عصب کشی و پانسمان

آیا پیش از ساخت فایبر پست باید عکس رادیوگرافی گرفته شود؟

بله، لازم است که حتما پیش از درمان اندوانتیک و قرار دادن فایبر پست از دندان ها تصویر برداری شود. این کار به خوبی ارتفاع کانال ریشه و تعداد کانال های فرعی و اصلی را نشان میدهد و لازم است که فایبر پست بر اساس شرایط دندان یا دندان های مورد نظر ساخته شده و در اختیار دندانپزشک قرار بگیرد.

عکس از رادیوگرافی دیجیتال در دندانپزشکی

پست‌های فایبرگلاس و مزایای آن‌ها را به نقل از دنتیوا بخوانید:

یکی از جدیدترین فایبر پست‌هایی که امروزه به صورت گسترده از آن در مطب‌های دندان‌پزشکی استفاده می‌شود پست فایبرگلاس است. پست فایبرگلاسی از الیاف گلس در ماده زمینه‌ای از جنس رزین اپوکسی تهیه می‌شود و به علت مزایای زیادی که دارد نسبت به انواع دیگر فایبر پست‌ها بیشتر از آن استفاده می‌شود.

چه اقداماتی پیش از چسباندن فایبر پست انجام دهیم؟

معاینه و تصویر برداری دو مورد مهم است که حتما باید پیش از استفاده از فایبر پست مدنظر داشته باشیم. در معاینه باید به وجود آبسه و عفونت دقت کنیم و همچنین آسیب بافت دندان مورد نظر را ارزیابی کنیم. سپس اگر دندان یا دندان های مورد نظر از لحاظ ظاهری مشکلی نداشتند، تصویر برداری از کانال ریشه را انجام می دهیم که در بالا توضیح داده شد. برای مطالعه بیشتر در سایت های غیر فارسی می توانید از این سایت استفاده کنید.

5 / 0
امتیاز مقاله
امتیاز شما در رابطه با این مقاله ؟

0 / 5. 0

دیدگاه کاربران ثبت نظر جدید
  • ترانه محمدی 5 تیر 1403

    انواع مختلفی از فایبر پست های مورد استفاده در دندانپزشکی مدرن چیست و چگونه ترکیبات و طرح های مواد آنها بر کاربردهای بالینی و عملکرد طولانی مدت آنها در ترمیم های دندان تأثیر می گذارد؟

  • کاوه فرخی 5 خرداد 1403

    امکان استفاده از فایبر پست در دهان محدودیتی دارد ؟