عکس از چندین ابزار قالب گیری دندان

انواع مواد قالب گیری دندان

دندانت
27 آذر 1401 / 9 دقیقه مطالعه

انواع مواد قالب گیری دندان

در دندانپزشکی از مواد قالب گیری جهت ساخت قالبی کامل از دندان های مصنوعی برای بیمار استفاده میشود، با استفاده از مواد قالب گیری میتوان به راحتی بافت داخلی دهان را تشخیص و شبیه سازی کرد.

در علم دندانپزشکی،قالب گیری دندان ها با هدف های مشخصی از جمله ارتودنسی، لمینت و روکش های دندانی،ساخت پروتز های متحرک و یا بریج دندانپزشکی استفاده میشود.

جالب است که بدانید مواد قالب گیری دارای کیفیتی است که جزئی ترین ویژگی دندان و لثه را بعد از شکل گیری نشان میدهد‌

مراقبت از دهان و دندان بسیار با اهمیت و مهم است اما در مواقعی مثل تصادفات رانندگی،حوادث و یا عدم رعایت درست بهداشت دهان و دندان باعث خرابی دندان ها میشود و احتمال اینکه مجبور به کشیدن دندان ها بشویم بسیار زیاد است.

در این مواقع اکثر افراد از خالی بودن جای دندان خود ناراضی و ناراحت می شوند و این موضوع را با دندانپزشک خود در میان گذاشته و به دنبال راه حلی جایگزین میروند.

در دندانپزشکی برای جایگزین کردن دندان های از دست رفته یا در حال از دست رفتن مانند عصب کشی راه حل های بسیاری وجود دارد،مثل بریج،روکش دندان و ایمپلنت.

در این قسمت برای جایگزین کردن دندان،در مراحل اولیه باید یک دید کامل به محیط دهان بیمار داشته باشیم!به همین دلیل از دندان و لثه بیمار قالب گیری انجام میشود.

مزیت قالب گیری دهان این است که،یک قالب مشابه به لثه بیمار را به دندانپزشک تحویل می دهد، تا دندان ساخته شده به راحتی با توجه به فرم مخصوص لثه جایگذاری شود و کاملا مشابه مدل طبیعی خود باشد.

در این مواقع قالب گیری صحیح و حرفه ای بسیار اهمیت دارد، به این دلیل که بافت دهان بسیار نرم و لطیف است و با هرگونه اشتباه در قالب گیری،دندان جایگذاری نمی شود یا باعث ایجاد مشکلاتی مثل خراش بر روی لثه میشود.

پس در نتیجه به طور کل از قالب گیری در دندانپزشکی برای تشخیص شرایط دهان بیمار ساختن یک تری اختصاصی و کراوان موقت استفاده می شود،گاهی هم از قالب گیری برای آموزش تکنسین های لابراتور جهت ساخت یک کست از فک بیمار استفاده میشود. شما میتوانید برای خريد ابزار لابراتواري به سایت دندانت مراجعه کنید.

آرسی پرپ 10 سی سی حاوی کاباماید پراکساید

۴۷۵,۰۰۰

اسید سیتریک

۲۷۸,۰۰۰

اسپری تست سرما 200 میل

۹۳,۶۰۰

انواع موارد قالب گیری دندان به نقل از وب سایت ncbi.nlm.nih:

انواع
نوع 1: ترکیب قالب گیری با ذوب کم. به صورت ورق، طناب و چوب موجود است. مواد ورقه ای قوس های بی دندانی را تحت تاثیر قرار می دهد و از فرم چوب برای قالب گیری حاشیه استفاده می شود.
نوع 2: ترکیب قالب گیری با ذوب بالا که به عنوان ترکیب سینی نیز شناخته می شود. برای ساخت سینی های قالب گیری استفاده می شود.

نام مواد قالب گیری دندان

در دندانپزشکی از مواد مختلفی برای قالب گیری استفاده میشود، نام تعدادی از مواد ترکیبی به شرح زیر است؛

  • پلی اتر
  • پلی سوفلید
  • سیلیکون افزایشی
  • سیلیکون غیر افزایشی یا تراکمی

و.....

پلی اتر: پلی اتر در زمانی بسیار کوتاه میکس میشود و دارای رایحه قابل قبول و ملایمی است که این ماده را به یکی از موارد مطلوب برای انتخاب دندانپزشکان تبدیل کرده است.

پلی سولفید:دارای قدرت میکس بالایی است اما به دلیل بوی شدید و نامطبوعی که دارد دارای خواستار کمی است.

سیلیکون افزایشی:سختی متوسطی دارد و رایحه ای قابل قبول دارد که میتواند انتخاب خوبی باشد

سیلیکون غیر افزایشی:رایحه مطبوعی دارد و از سختی متوسطی برخوردار است.

بیشتر بخوانید:

درمان سریع دندان درد در بارداری

انواع پانسمان دندان

مواد قالب گیری دندان چیست؟

گاهی اوقات بعضی افراد در حوادث یا عدم رعایت بهداشت دهان و دندان،دندان های خود را از دست میدهند.

 در اکثر مواقع از دست دادن دندان باعث از دست دادن اعتماد به نفس افراد میشود از همین رو این افراد به دنبال راه حلی جایگزین برای دندان خود می گردند،در این مواقع دندانپزشکان با استفاده از مواد قالب گیری یک شکل دقیق از بافت های داخلی لثه و دندان به وجود می آورند تا بتوانند دندانی دقیق و مشابه به دندان طبیعی بیمار ساخته و جایگزین آن کنند.

در مراحل قالب گیری از مواد مختلفی استفاده می شود که هر کدام دارای خصوصیت های متفاوتی هستند و بنا بر مقاومتی که دارند انتخاب و به کار برده میشوند.

به طور مثال،یکی از مواد قالب گیری پلی سولفید است که ماده ای ساخت و دارای زمانی میکس یک دقیقه و بیست دقیقه میباشد،کارشناسان ساخت کس ها این زمان بندی ها را در کنار مقاومت ماده میگذارند و ماده مورد نظر را انتخاب و استفاده میکنند.

مواد قالب گیری دندان در دندانپزشکی

مواد های متفاوتی برای قالب گیری دندان وجود دارد و بیشتر بر اساس مقاومتی که دارند انتخاب می شوند.

برای انتخاب مواد های قالب گیری فاکتور های مختلفی وجود دارد که بر اساس آنها مواد را انتخاب می کنیم ولی عاملی که به صورت مشترک بین تمام مواد وجود دارد زمان میکس آن است

زمان میکس به این صورت است که هرچه زمان مخلوط کردن مواد قالب گیری بیشتر و طولانی تر باشد احتمال وارفتگی مواد بیشتر خواهد بود،و بر این اساس مواد مورد نیاز انتخاب میشود.

بعد از انتخاب ماده مورد نظر باید حتما به مواردی دقت شود مثلاً نسبت آب به پودر به این صورت که باید خمیری نه سفت و نه شل به دست بیاید و در زمان استفاده و شکل گیری هم به سرعت سفت شود تا دقیق مشابه قالب لثه و دندان شکل بگیرد.

عوامل دیگری هم در مواقع مخلوط شدن مواد موثر است مثل

  • رطوبت هوا
  • دمای آب
  • نوع گچ( پودر قالب گیری )

بیشتر بخوانید:

سلامتی و مشکلات دندان در زنان باردار

انواع گلاس آینومر

مواد لازم برای قالب گیری دندان

در مواقعی می توانیم به دو صورت عمل قالب گیری را انجام دهیم در حالت اولیه قالب گیری از قسمت منفی دندان ها و بافت اطراف آن می باشد و قسمت مثبت را هم می توان با استفاده از گچ های ریخته گری از دندان و بافت ‌های اطراف آن به دست آورد،در علم دندانپزشکی این مدل قالب گیری را با عنوان کست ( cast)میشناسند.

آرسی پرپ

۵۴۰,۰۰۰

کن گوتا پرکا

۱۸۶,۰۰۰

کن گوتا پرکا تزریقی

۱,۱۳۳,۵۵۰

بعد از انتخاب به ماده مورد نظر برای قالب گیری به سراغ مراحل قالب گیری می رویم قالب گیری سه مرحله دارد:

  • قالب گیری اولیه: دندانپزشک از قالب گیری اولیه برای تشخیص مدل و سابقه درمان،ارتودنسی،روکش موقت و تری های اختصاصی استفاده میشود،قالب گیری اولیه برای این موارد بیشتر استفاده میشود:مدل تشخیصی،تری های اختصاصی،روکش موقت،ارتودنسی و مدل درمان.
  • قالب گیری نهایی: در این مرحله قالب سفت شده و دندانپزشک به جزئیات بافت دندان دسترسی کامل دارد،تکنسین لابراتور در این مرحله میتواند با کمک گرفتن از جزئیات به دست آمده .اقدامات مربوطه را جهت ساخت دندان مصنوعی انجام دهد.
  • قالب گیری بایت: در این قسمت بیمار باید خمیری که بین دندانهای فک بالا به فک پایین گذاشته شده را گاز بگیرد تا به این صورت فرم دقیق دندان ها بر روی خمیر شکل بگیرد.

قالب به دست آمده که یک سازه گچی است به نسبت مقاومتی که دارد به دو دسته تقسیم میشود

  • قالب گچی: در مواقعی که مقاومت قالب اهمیت چندانی ندارد قالب گچی می تواند گزینه مناسبی باشد به دلیل این که جزئیات را به خوبی نشان می دهد.
  • قالب دنتال استون: این قالب نسبت به قالب گچی از مقاومت بسیار بالاتری برخوردار است.

معایب مواد قالبگیری آلژینات را به نقل از کلینیک زاگرس بخوانید:

قالب آلژینات دارای اشکالات قابل توجهی است. قدرت استحکام کمی ‌دارد و مقاوم نیست. جزئیات دقیق لازم برای ساخت پروتزهای ثابت را نشان نمی‌دهد. علاوه بر این، به سرعت خشک می‌شود و دندانپزشک نمی‌تواند با دقت تمام ابعاد و زوایای دندان را نشان دهد. آلژینات همچنین زمانی که باید بیش از یک مدل از یک قالب تولید شود، کارامد نیست. با این حال، آلژینات همچنان ماده انتخابی قالب گیری دندانی برای قالب‌های تمام دهانی، دستگاه‌های ارتودنسی، محافظ‌های دهان و پروتزهای متحرک از جمله ساخت پروتزهای کامل و جزئی است.

مواد قالب گیری دندان یک بار مصرف

به طور کلی مواد قالب گیری که برای یک بیمار استفاده میشود فقط تا زمانی که دندان مصنوعی ساخته شود قابل استفاده است و بعد از آن برای بیمار دیگری استفاده نمی شود به این صورت گاهی به آن مواد قالب گیری یکبار مصرف هم گفته می شود.

مواد قالب گیری درجه یک را میتوانید از سایت دندانت تهیه کنید.

امیدواریم این مقاله برای شما مفید واقع شده باشد.

5 / 3.3
امتیاز مقاله
امتیاز شما در رابطه با این مقاله ؟

3.3 / 5. 3

دیدگاه کاربران ثبت نظر جدید
  • رقیه 23 مرداد 1403

    می‌خواستم بدونم که آیا مواد قالب‌گیری متفاوت برای انواع مختلف دندان‌ها استفاده میشن؟ مثلاً برای دندان‌های عقبی باید از ماده خاصی استفاده کرد تا قالب دقیق‌تر بشه؟ ممنون میشم اگر راهنمایی کنید.

  • زهرا 23 مرداد 1403

    من چند وقت پیش مجبور شدم دوباره قالب‌گیری کنم چون دفعه اول قالب خوب نشد. دندانپزشک گفت که ماده قالب‌گیری اولی مناسب نبوده. چطور میشه اطمینان حاصل کرد که دندانپزشک از بهترین ماده برای قالب‌گیری استفاده کنه؟

  • محمود 23 مرداد 1403

    من همیشه فکر می‌کردم فقط یک نوع ماده برای قالب‌گیری وجود داره. سوالم اینه که آیا بعضی از این مواد ممکنه باعث تحریک لثه‌ها بشن؟ اگر کسی تجربه‌ای در این مورد داره، خوشحال میشم که به اشتراک بذاره.

  • مرضیه 23 مرداد 1403

    سلام
    چرا دندانپزشک‌ها از مواد مختلف برای قالب‌گیری استفاده می‌کنن؟ آیا نوع ماده به نتیجه نهایی تأثیر می‌ذاره؟ مثلاً آیا بعضی مواد دقیق‌تر هستن یا برای موارد خاصی مثل ایمپلنت بهتر عمل می‌کنن؟

  • رزیتا مرتضوی 22 خرداد 1403

    انواع مختلف مواد قالب گیری دندان موجود در دندانپزشکی چیست و چگونه خواص و ویژگی های آنها بر مناسب بودن آنها برای کاربردهای مختلف دندانی تأثیر می گذارد؟

  • حسین اقایی 27 اردیبهشت 1403

    به جز مواد قالب گیری یک بار مصرف مواد های قالب گیری دیگری هم هستند که یعنی چند بار و برای چند نفر استفاده میشوند ؟؟؟!!!