عکس از باندینگ دندان فاصله دار

باندینگ دندان فاصله دار چیست؟

دندانت
14 اردیبهشت 1402 / 8 دقیقه مطالعه

باندینگ دندان فاصله دار چیست؟

diastema چیست؟

دیاستما اصطلاح بالینی برای فاصله بین دندان‌ها است. در حالی که شکاف‌ها می توانند در هر جایی از دهان شما ایجاد شوند، دیاستما بین دو دندان اینسایزور شایع است (دیاستمای خط وسط).

فاصله بین دندان‌های شما ممکن است کوچک یا بزرگ باشد. دیاستما معمولاً تأثیر منفی بر سلامت دهان و دندان شما ندارد. با این حال، در برخی موارد، می‌تواند‌ نشانه بیماری لثه باشد.

دیاستما هم کودکان و هم بزرگسالان را تحت تاثیر قرار می‌دهد. این عارضه در کودکان شایع‌تر است و ممکن است پس از رویش دندان‌های دائمی (بزرگسالان) شکاف بین دندان‌هایشان بسته شود.

دیاستم خط وسط (زمانی که بین دو دندان اینسایزور بالایی فاصله وجود دارد) در بین جمعیت‌های خاصی شایع تر است. به عنوان مثال، افرادی که سیاه پوست هستند در مقایسه با افرادی که سفیدپوست یا آسیایی تبار هستند بیشتر در معرض دیاستما هستند. اگر قصد خرید باندینگ دندانپزشکی را دارید، پیشنهاد می کنیم برای کسب اطلاعات بیشتر تا انتهای این مقاله همراه ما باشید.

آیا دندان فاصله دار قابل پیشگیری است؟

دلایل ایجاد دندان فاصله‌ دار چیست؟

بسیاری از افراد از نظر ژنتیکی مستعد ابتلا به دیاستما هستند. به همین دلیل است که این وضعیت گاهی در خانواده‌ها دیده می‌شود. دیاستما ممکن است ناشی از:

۱.دندان‌های از دست رفته

۲.دندان‌هایی که خیلی کوچک هستند.

۳.فرنوم بزرگ (باند بافت همبند که لب شما را به لثه‌ها متصل می‌کند).

۴.بیماری لثه

۵.تطابق نداشتن اندازه استخوان های فک

در برخی موارد، دیاستما ممکن است به دلیل رفلکس بلع غیر طبیعی ایجاد شود. به عنوان مثال، هنگام قورت دادن، زبان شما باید به سقف دهان فشار بیاورد. با این حال، اگر به جای آن زبان خود را روی دندان‌های جلویی خود فشار دهید، فشار مکرر می تواند باعث ایجاد شکاف در طول زمان شود.

مطالعه بیشتر: معرفی انواع بی حسی دندان پزشکی

برای برخی افراد، شکاف بین دندان‌هایشان در نتیجه بیماری پیشرفته لثه ایجاد می‌شود. در این شرایط، عفونت استخوان فک شما را فرسایش ‌دهد و باعث ایجاد شکاف و لق شدن دندان‌ها ‌شود. شما میتوانید برای خرید لوازم بهداشتی دندان به سایت دندانت مراجعه کنید.

دلایل ایجاد دندان فاصله‌ دار چیست؟

آیا دندان فاصله دار قابل پیشگیری است؟

هیچ راهی برای جلوگیری از دیاستما زمانی که ناشی از ژنتیک باشد وجود ندارد. این به سادگی یک ویژگی است که والدین یا پدربزرگ و مادربزرگ شما به شما منتقل کرده اند.

با این حال، می توانید با رعایت بهداشت دهان و دندان و مراجعه به دندانپزشک خود برای معاینه منظم، خطر ابتلا به دیاستم مرتبط با عفونت را کاهش دهید. اگر متوجه قرمزی، تورم، خونریزی یا سایر علائم بیماری لثه شدید، فوراً با دندانپزشک خود ملاقات کنید.

اگر دندان فاصله دار به دلیل عفونت ایجاد نشود، جای نگرانی نیست. دیاستما تاثیر منفی بر سلامت دهان و دندان شما ندارد. در واقع، بسیاری از مردم فاصله بین دندان‌های خود را به عنوان یک ویژگی منحصر به فرد زیبایی پذیرفتند.

اگر ترجیح می‌دهید فاصله بین دندان‌های خود را ببندید، گزینه‌های درمانی زیادی وجود دارد که به شما در رسیدن به اهداف زیبایی خود کمک می کند.

درمان‌های زیبایی برای دندان فاصله دار:

اگر دندان‌های شما سالم هستند و به سادگی می‌خواهید فاصله بین دندان‌هایتان را ببندید، چندین روش درمانی زیبایی وجود دارد، از جمله:

باندینگ دندانی، پرسلن ونیر، ارتودنسی، فرنکتومی، بریج‌های دندانی، ایمپلنت دندان از دست رفته.

در این مقاله قرار است راجع به باندینگ کامپوزیت صحبت کنیم.

بیشتر بخوانید: تا چند ساعت پس از پانسمان دندان نباید چیزی خورد؟

آیا دندان فاصله دار قابل پیشگیری است؟

باندینگ دندانی چیست؟

باندینگ دندان یک درمان زیبایی دندان است که از رزین کامپوزیت همرنگ دندان استفاده می‌کند. باندینگ برای بسیاری از مسائل دندانی استفاده می‌شود، از دندان شکسته یا ترک خورده گرفته تا شکاف یا تغییر رنگی که از آن ناراضی هستید. دندانپزشک شما می‌تواند با دقت این رزین را به شکل و اندازه مناسب تراش دهد تا شکاف بین دندان‌های اینسایزور شما را بپوشاند و لبخند صاف تری برای شما به ارمغان بیاورد!

این روش به خودی خود ساده است و دندانپزشک شما می‌تواند آن را در یک ویزیت انجام دهد. اولین قدم در باندینگ دندان، زبر کردن دندان‌های فاصله دار است تا مواد باندینگ به اندازه کافی به آن‌ها بچسبد. بسته به شدت شکاف، دندانپزشک شما ممکن است برای اطمینان از اینکه چیزی احساس نمی‌کنید، ناحیه را بی حس کند.

باند یونیورسال نسل 8

۲,۹۷۰,۰۰۰

باندینگ نسل 7

۱,۱۰۰,۰۰۰

باندینگ نسل 5

۴۴۵,۰۰۰

در طول پروسه باندینگ، دندانپزشکان از رزین کامپوزیت برای رفع عیوب زیبایی مانند gap دندان استفاده می‌کنند. در این روش بیمار یک بار ویزیت می‌شود. این فرآیند معمولاً 30 دقیقه تا یک ساعت طول می‌کشد. پس از باندینگ، بیماران می‌توانند فعالیت‌های عادی خود را از سر بگیرند.

مطالعه بیشتر: کامپوزیت سرامیکی چیست؟

چه افرادی کاندید درمان با باندینگ کامپوزیت هستند؟

باندینگ دندان برای بهبود زیبایی لبخند شما استفاده می‌شود. در این روش از مواد رزین کامپوزیت همرنگ دندان برای موارد زیر استفاده می شود:

  • Chipها یا ترک‌های دندان های خود را پنهان کنید.
  • استتار تغییر رنگ دندان.
  • شکاف‌ها و فضاهای بین دندان‌های خود را ببندید.
  • دندان‌های خود را بلندتر نشان دهید.
  • شکل دندان‌های خود را تغییر دهید.

نکته مهم قبل از بستن دندان فاصله دار با باندینگ:

افرادی که علاقه‌مند به سفید کردن دندان هستند باید قبل از باندینگ این کار را انجام دهند. دندانپزشکان مواد باندینگ را با رنگ دندان تطبیق می‌دهند. اگر بیماران پس از باندینگ دندان‌های خود را سفید کنند، دیگر با دندان‌ها مطابقت نخواهد داشت. سپس ممکن است نیاز به استفاده از مواد باندینگ اضافی برای به دست آوردن نتایج زیبایی مورد نظر بیماران باشد.

همان ماده کامپوزیت رزین مورد استفاده در باندینگ دندان نیز در دندانپزشکی ترمیمی برای موارد زیر استفاده می شود:

 (aپر کردن حفره‌ها.

 (bپرکردن دندان نقره ای قدیمی با یک جایگزین با زیبایی بهتر.

 (cمحافظت از ریشه های دندانی که در اثر تحلیل لثه دچار اکسپوز شده‌ اند.

باندینگ دندانی cosmetic بسیار رایج است. در واقع، امروزه یکی از متداول‌ترین روش‌هایی است که در دندانپزشکی انجام می‌شود.

تفاوت باندینگ و ونیر پرسلن:

روکش‌های پرسلن shell های سرامیکی سفارشی هستند که به سطوح باکالی دندان شما می‌چسبند. برای قرار دادن آن‌ها، دندانپزشک شما معمولاً باید مقداری مینای دندان طبیعی شما را بتراشد. پس از قرار دادن روکش‌های چینی قابل برگشت نیستند. آنها هر 10 تا 20 سال یکبار نیاز به تعویض دارند.

از طرف دیگر، باندینگ دندان ممکن است نیازی به برداشتن مینای دندان نداشته باشد. در نتیجه، پیوند کاملاً برگشت پذیر است. شما احتمالاً هر سه تا 10 سال یکبار نیاز به تعویض خواهید داشت.

ممکن است بشنوید که دندانپزشکان از اصطلاح "کامپوزیت ونیر" استفاده می‌کنند. این زمانی است که دندانپزشک شما از مواد کامپوزیت رزین برای پوشاندن کل سطح دندان شما استفاده می‌کند.

باندینگ یونیورسال(نسل هشتم) را به نقل از پیشرو دنت بخوانید:

اخیرا تولید کنندگان مواد دندانی، نوع جدیدی از ادهزیوها را با نام باندینگ های یونیورسال معرفی کرده اند که در واقع نسل هشتم هستند و می توانند به صورت total Etch و هم به صورت self Etch استفاده شوند. در این سیستم، اچ، پرایمر و باندینگ در یک بطری قرار دارند که این امر به ساده تر شدن فرآیند کار کمک شایانی می کند. نکته: نسل های 6 و7 و8 از سیستم اچ سلف تبعیت می کنند و اچینگ و پرایمینگ عاج و دندان به طور همزمان صورت می گیرد.

بیشتر بخوانید: فورسپس کاهورن چیست؟

مراقبت‌های پس از باندینگ چیست؟

پس از باندینگ دندان، بهداشت دهان و دندان برای سالم و روشن نگه داشتن دهان ضروری است. حداقل دو بار در روز با یک مسواک نرم و خمیر دندان حاوی فلوراید مسواک بزنید و یک بار در روز از نخ دندان بین دندان‌های خود استفاده کنید. علاوه بر این، شما باید به طور منظم برای معاینه به دندانپزشک خود مراجعه کنید.

از آنجایی که مواد باندینگ دندان شکننده است، باید از جویدن اشیاء سفت مانند ناخن، درب خودکار، یخ و غیره پرهیز کنید. همچنین هرگز نباید با دندانتان درب هیچ قوطی یا محفظه‌ای را باز کنید. اگر احساس کردید روی باندینگ دندانتان ناهمواری ایجاد شده یا هنگام غذاخوردن احساس غیرعادی داشتید، حتما با پزشکتان تماس بگیرید. شما می توانید برای خرید سایر تجهیزات دندانپزشکی نیز از محصولات دندانت نیز دیدن کنید.

منابع:

https://www.colgate.com

https://my.clevelandclinic.org

5 / 0
امتیاز مقاله
امتیاز شما در رابطه با این مقاله ؟

0 / 5. 0

دیدگاه کاربران ثبت نظر جدید
  • علیرضا موسوی 2 تیر 1403

    چگونه می توان از باندینگ دندان فاصله دار برای بستن فاصله بین دندان ها به طور موثر استفاده کرد و ملاحظات برای اطمینان از ظاهر طبیعی و نتایج طولانی مدت چیست؟

  • احمد علوی 6 خرداد 1403

    باندینگ دندان فاصله دار به صورت دائمی هستش و طول عمر زیادی داره ؟