عکس نزدیک از فورسپس کاهورن

فورسپس کاهورن چیست؟

دندانت
28 اسفند 1401 / 8 دقیقه مطالعه

فورسپس کاهورن چیست؟

کشیدن دندان‌های لق شده شاید اولین خاطره اغلب افراد از دندانپزشکی باشد. در طول عمر هر فردی بیشترین مراجعه به دندانپزشک، به منظور کشیدن دندان‌ها انجام می‌شود. فرآیند کشیدن شاید برای بیمار نهایتا چند دقیقه به طول بیانجامد اما ابزارها و مهارت‌هایی در این زمینه مورد نیاز است تا کشیده شدن دندان با کمترین درد و شکستگی اتفاق بیافتد. دو ابزار مهم که برای کشیدن دندان مورد استفاده قرار می‌گیرند، الواتور و فورسپس هستند. در این مقاله قصد داریم به معرفی فورسپس و به ویژه فورسپس کاهورن(Cowhorn) بپردازیم، در مقالات بعدی انواع دیگر فورسپس و الواتور به شما عزیزان معرفی خواهد شد. شما میتوانید برای خرید فورسپس دندانپزشکی اقدام به خرید از سایت دندانت، فروشگاه اینترنتی تجهیزات دندانپزشکی نمایید.

دندان چگونه کشیده می‌شود؟

به منظور انجام این فرآیند باید ابتدا دندان مورد نظر در جای خود لق شود. اصطلاح لق شدن در دندانپزشکی تحت عنوان لوکسه شدن به کار می‌رود، بنابراین ابتدا دندان مورد نظر را لوکسه می‌کنیم. سپس لازم است که در استخوان اطراف ریشه دندان که همان آلوئول (alveolus) می‌باشد فضای بیشتری را باز کنیم، که دسترسی ابزار به دندان را افزایش دهیم. این دو مرحله اغلب با کمک گرفتن از الواتور انجام می‌شود، مگر اینکه پیش از مراجعه دندان به اندازه کافی لوکسه شده باشد. حال به وسیله فورسپس مخصوص دندان و بقایای ریشه را از جای خود خارج می‌کنیم. توجه داشته باشید که استفاده از این ابزارها منجر به کاهش درد بیمار و سالم ماندن بافت‌های اطراف دندان خواهد شد. در صورتی که مایل باشید درباره فورسپس دندانپزشکی بیشتر بدانید می توانید مقاله فورسپس دندانپزشکی چیست را مطالعه کنید.

نحوه کشیدن دندان

انواع فورسپس

Forceps یا انبر دستی یکی از ابزار مهم کشیدن دندان است که دسترسی دندانپزشک به دندان مورد نظر را افزایش می‌دهد. فورسپس از سه قسمت دسته (handle)، لولا (Hinge) و نوک (beak) تشکیل شده است. تغییرات در شکل و اندازه این سه قسمت منجر به نام گذاری و به وجود آمدن انواع مختلف فورسپس شده است، برای مثال فورسپس کاهورن در قسمت نوک ظاهری شبیه شاخ گاو دارد و به همین دلیل Cowhorn نامیده می‌شود. شما میتوانید برای خرید تجهیزات پزشکی از سایت دندانت بازدید کنید.

انگشتان دندانپزشک در قسمت دسته فیکس می‌شوند، به گونه‌ای که دسته در مشت دندانپزشک قرار بگیرد، نحوه گرفتن دسته برای کشیدن دندان‌های ردیف بالا و پایین با یکدیگر تفاوت دارد. قسمت لولا باعث باز و بسته شدن نوک فورسپس شده و نیرو را به آن ناحیه منتقل می‌کند. همچنین دو نوع لولای انگلیسی و آمریکایی داریم که در ظاهر با یکدیگر متفاوت هستند. و در نهایت قسمت نوک یا سر را داریم که در اطراف دندان قرار می‌گیرد و در شکل‌ها و اندازه‌های مختلفی وجود دارد. بر این اساس فورسپس را به انوع گوناگونی تقسیم می‌کنند که عبارتند از:

  • فورسپس استخوان ماگزیلا (فک بالا)
  • فورسپس یونیورسال بالا برای بزرگسالان و اطفال
  • فورسپس پرمولر بالا
  • فورسپس سانترال و canine بالا
  • فورسپس مولر بالا
  • فورسپس کاهورن بالا
  • فورسپس ریشه کش بالا
  • فورسپس عقل بالا
  • فورسپس استخوان ماندیبل (فک پایین)
  • فورسپس یونیورسال پایین برای بزرگسالان و اطفال
  • فورسپس پرمولر پایین
  • فورسپس سانترال و canine پایین
  • فورسپس مولر پایین
  • فورسپس کاهورن پایین
  • فورسپس ریشه کش پایین
  • فورسپس عقل پایین

توجه فرمایید در صورتی که مایل هستید اطلاعات بیشتری در زمینه انواع فورسپس دندانپزشکی بدانید مقاله لینک شده را مطالعه فرمایید. لازم به ذکر است که انواع فورسپس برای افراد راست دست یا چپ دست به صورت اختصاصی طراحی شده‌اند، بنابراین در هنگام خرید حتما به این نکته دقت فرمایید. البته در فورسپس‌های یونیورسال تفاوتی میان راست دست و چپ دست وجود ندارد. همانطور که گفته شد در این مقاله قصد داریم فورسپس کاهورن را معرفی کنیم، در ادامه با این ابزار کاربردی آشنا می‌شویم.

انواع فورسپس

فورسپس کاهورن چیست؟

فورسپس‌های کاهورن دارای نوکی بلند هستند و از آن‌ها بیشتر برای کشیدن دندان‌های مولر بالا و پایین استفاده می‌شود. معمولا در حالت عادی برای کشیدن این دندان‌ها از فورسپس مولر استفاده می‌کنیم اما در مواقعی که دندان پوسیدگی شدید دارد استفاده از فورسپس کاهورن ارجح می‌باشد. فورسپس‌های کاهورن بالا و پایین از نظر ظاهری با یکدیگر تفاوت‌هایی دارند که در ادامه با آن آشنا می‌شویم، همچنین این فورسپس‌ها برای افراد راست دست و چپ دست باید به صورت جداگانه تهیه شوند، ضمنا فورسپس کاهورن فک سکت راست با فک سمت چپ تفاوت دارند.

بیشتر بخوانید: معرفی انواع تری قالب گیری

فورسپس کاهورن فک بالا چیست؟

همانطور که گفته شد Cowhorn به معنی شاخ گاو است و این به علت تیز و بلند بودن تیغه‌های سری این فورسپس است. مدل مورد استفاده در فک بالا دارای یک سری با تیغه‌های متفاوتی است. یکی از این تیغه‌ها خود به دو قسمت تقسیم شده و حالت دو شاخه دارد، اما تیغه دیگر تک شاخه و بلند می‌باشد. توجه داشته باشید که این تیغه‌ها تیز و محکم بوده و با استحکام بالایی به اطراف دندان جفت و جور می‌شوند. سپس دندان پزشک با حرکات رفت و برگشت به سمت بوکال دندان و خط وسط لثه، دندان را از جای خود خارج می‌کند.

نحوه قرارگیری تیغه دو شاخه و تک شاخه در فورسپس کاهورن فک چپ و راست با یکدیگر تفاوت دارد.

بیشتر بخوانید: تشخیص پوسیدگی دندان در خانه

فورسپس کاهورن فک بالا

فورسپس کاهورن فک پایین

از این فورسپس هم برای کشیدن دندان‌های مولر پایین استفاده می‌شود، در این فورسپس‌ها مانند سایر مدل‌های فک پایین قسمت beak با بولا زاویه دارد. در کاهورن فک پایین هر دو تیغه تک شاخ، بلند و تیز هستند و مانند مدل فک بالا از تیغه دو شاخه خبری نیست. دندانپزشک تیغه‌ها را در اطراف دندان مورد نظر فیکس می‌کند و سپس با حرکات چرخشی (Rotational) دندان را از جای خود خارج می‌کند. این فورسپس هم در قسمت سری ظاهری شبیه شاخ‌های گاو نر دارد.

در هنگام خرید فورسپس کاهورن فک پایین (ماندیبولار) حتما به راست دست یا چپ دست بودن محصول خریداری شده دقت کنید و آن را با توانایی‌های خود تطبیق دهید.

هیلینک را به نقل از کلینیک قلهک بخوانید:

ابزار دیگری که در کاشت استفاده می شود هیلینک(پیچ کاور) است. از این پیچ برای پوشاندن و بستن ایمپلنت استفاده می شود ، بعد از این مرحله بافت لثه بر روی آن کشیده می شود. از این ابزار در جراحی های دو مرحله ای استفاده می شود. در جراحی های یک مرحله ای ، هیلینک ایمپلنت جایگزین پیچ کاور می شود ، اندازه های این ابزار را می توان با کد رنگی که بر روی هر یک از آنها درج شده است ، تشخیص داد.

نکاتی مهم در خصوص فورسپس کاهورن

توجه داشته باشید که فروسپس کاهورن در بزرگسالان استفاده می‌شود و به جز در موارد معدودی در اطفال کاربرد ندارد.

توجه کنید که استفاده نادرست از Cowhorn به دلیل تیز بودن تیغه‌ها می‌تواند خطرناک باشد و به استخوان آلوئولار در سمت باکال آسیب بزند، همچنین در صورت بی اختیاطی احتمال آسیب دیدن دندان‌های مجاور نیز محتمل است. این آسیب به ویژه هنگام استفاده از مدل انگلیسی می‌تواند بیشتر باشد.

جنس این فورسپس‌ها معمولا از استیل ضد زنگ یا فولاد کربنی است. بنابراین می‌توان به منظور استرلیزاسیون از اتوکلاو استفاده کرد.

استفاده از این فورسپس در دندان‌های چند ریشه‌ای که دارای فورکاشن هستند بیشتر کاربرد دارد، به همین دلیل در برخی منابع این فورسپس را در دسته فورسپس‌های فورکاشن قرار می‌دهند. همچنین در پوسیدگی تاج همچنان می‌توان از فورسپس کاهورن استفاده نمود.

روش مرسوم استفاده از فورسپس Cowhorn برای کشیدن این است که فورسپس را تا حد امکان به صورت اپیکال به داخل فورکاسیون دندان‌های مولر وارد کنید. شکل گوه‌ای سر این فورپس نیروی آپیکالی را اعمال می کند که باعث پارگی رباط‌های پریودنتال و لوکسه شدن دندان مورد نظر می‌شود.

توجه داشته باشید که هنگام استفاده از این مدل فورسپس باید ناحیه فورکا سالم باشد، وگرنه کاهورن کارایی لازم را نخواهد داشت.

5 / 0
امتیاز مقاله
امتیاز شما در رابطه با این مقاله ؟

0 / 5. 0

دیدگاه کاربران ثبت نظر جدید
  • فرامرز خلیلی 3 خرداد 1403

    اگر دندان پوسیدگی زیادی داشته باشه با چه ابزاری دندان را میکشند ؟