بلیچینگ دندان چیست؟

بلیچینگ دندان چیست؟

دندانت
18 اردیبهشت 1402 / 9 دقیقه مطالعه

بلیچینگ دندان چیست؟

بلیچینگ دندان رایج ترین روش در دندانپزشکی زیبایی است. بلیچینگ دندان یکی از محافظه‌کارانه‌ترین و مقرون ‌به‌ صرفه‌ترین درمان‌های دندانپزشکی برای دندان‌های زرد یا تیره­تر نسبت به سایر روش‌های تهاجمی مانند روکش یا باندینگ برای زیباتر شدن لبخند شماست.

بلیچینگ برای افرادی که دندان‌ها و لثه‌های سالم و ترمیم نشده دارند ایده آل است. سفید کردن دندان ممکن است رنگ دندان را کاملا تغییر ندهد اما به درجاتی رنگ ان را روشن تر خواهد کرد.

دندان‌های زرد در مقایسه با دندان‌های قهوه‌ای به بلیچینگ به خوبی پاسخ می‌دهند. تغییر یا روشن کردن دندانهایی با رنگ های قهوه­ای دشوارتر است و ممکن است نیاز به سفید کردن طولانی مدت داشته باشد. اگر سیگار می‌کشید، باید بدانید که نتیجه سفید کردن دندان ماندگاری کمتری برای شما خواهد داشت.

دندان­ها ممکن است به دلایل مختلف زرد شوند یا تغییر رنگ دهند. اگرچه سن یک دلیل مهم است اما سیگار کشیدن، برخی غذاها مانند: قهوه، چای و آنتی بیوتیک­ ها نیز می توانند باعث زرد شدن دندان­ها شوند. در این زمان است که بلیچینگ یک راه عالی برای تبدیل دوباره رنگ دندان­های زرد و تیره به دندان­هایی سفید است.


انواع روش های بلیچینگ دندان

با ظهور درمان­های جدید، لبخند زیباتر اکنون در دسترس افراد بیشتری قرار گرفته است. پیش­تر گفته شد که یکی از محبوب ترین عمل­های زیبایی، بلیچینگ است. رنگ طبیعی عاج مینا می تواند به زرد، نارنجی، قهوه ای، خاکستری یا حتی آبی یا سبز تبدیل شود.
علل تغییر رنگ عبارت است از: نوشیدن زیاد قهوه یا تنباکو، آسیب به پالپ دندان، مصرف آنتی بیوتیک تتراسایکلین یا سطوح بالای فلوراید در حین رشد دندان­ها، خوردگی ناشی از پرکردگی­های نقره، و از بین رفتن طبیعی مینای دندان با افزایش سن.

اگرچه بسیاری از لکه‌ها را می توان با روش بلیچینگ با موفقیت از بین برد، اما بلیچینگ ممکن است برای افرادی که دندان­های حساس دارند ناراحت کننده باشد. در ادامه به معرفی انواع روش­های بلیچینگ می­پردازیم.

  1. بلیچینگ در کلینیک
  2. بلیچینگ خانگی (با تجویز دندانپزشک)
  3. بلیچینگ دندان‌ها با پالپ آسیب دیده
  4. کیت­های سفید کننده بدون نسخه
انواع روش های بلیچینگ دندان

بلیچینگ دندان در خانه

دندان­ها ممکن است به دلایل مختلف زرد به نظر برسند، اما کارهای زیادی وجود دارد که می­توانید با انجام دادن انها، سرعت این روند را کاهش دهید. این روش­ها شامل نکاتی از پرهیز از برخی غذاها تا مسواک زدن گاه به گاه با جوش شیرین و پراکسید هیدروژن است.

در حالی که کیت­های سفید کننده دندان به راحتی در اکثر داروخانه‌ها در دسترس هستند، بسیاری ترجیح می­دهند با استفاده از داروهای طبیعی به از بین بردن لکه‌ها و محافظت از مینای دندان کمک کنند.

1. ایجاد تغییرات در رژیم غذایی

2. مسواک زدن با جوش شیرین

3. استفاده از پراکسید هیدروژن

4. بلیچینگ با میوه

بروملین، که آنزیمی است که در آناناس وجود دارد، ممکن است به سفید شدن دندان‌ها کمک کند.

یک مطالعه نشان داده که ژل­های سفید کننده دندان حاوی بروملین یا پاپائین، پتانسیل بالینی قابل توجهی برای سفید کردن دندان­ها دارند.

با این حال، تحقیقات بیشتری برای تعیین اینکه آیا این آنزیم­ها موثر هستند یا نه، ضروری است و مالش مستقیم دندان­ها با تکه‌های میوه توصیه نمی­شود، زیرا اسید موجود در میوه در واقع می تواند رنگ دندان­ها را بدتر کند.

بلیچینگ دندان در خانه

در بلیچینگ دندان از چه موادی استفاده می­شود؟

مواد بلیچینگ دندان، مواد حاوی پراکسید هستند که برای از بین بردن تغییر رنگ­های داخلی و یا خارجی دندان در نظر گرفته شده­اند. محصولات حرفه­ای بلیچینگ دندان در مطب متخصصان، بیش از یک قرن است که در دندانپزشکی استفاده می‌شود.
دو نوع سیستم بلیچینگ حرفه­ای در حال حاضر برای درمان دندان­ها موجود است: 1) سفید کننده‌های داخل مطب که توسط دندانپزشکان تجویز می­شود. 2) محصولاتی که برای استفاده در منزل تحت نظر دندانپزشک برای بیماران تجویز می­شود. در حال حاضر، رایج‌ترین فرمول‌هایی که استفاده می‌شود، ژل‌های پراکسید هیدروژن یا کاربامید پراکسید هستند.

البته در سال های اخیر انواعی از محصولات، فرمول­ها و محصولات بدون نسخه به عموم مردم معرفی شده است.

مزایای بلیچینگ دندان

در واقع هیچ چیز منفی برای سفید کردن دندان وجود ندارد. راستش را بخواهید، چگونه می توانید در بهبود ظاهر دندان­های خود شک کنید؟ با این اوصاف، در اینجا به چند مورد از مزایای بلیچینگ اشاره می‌کنیم:

1. سفید کردن کامل

نکته مهم در مورد سفید کردن دندان­ها این است که می توانید روی آن حساب کنید. به هر حال، دندانپزشکان متخصص دندان هستند، بنابراین آنها دقیقا می‌دانند که چه کاری انجام دهند. از سوی دیگر، یک درمان خانگی برای سفید کردن رنگ دندان­ها نتایج یکسانی را به همراه نخواهد داشت.

2. درمان قابل اعتماد

وقتی کیت سفید کننده دندان را از فروشگاه‌ها خریداری می‌کنید، هرگز نمی‌دانید واقعاً چه چیزی می­خرید و آیا این محصول برای دندان­های شما خوب است یا خیر. خوشبختانه، سفید کردن دندان در مطب قابل اعتمادتر است و شما می توانید مطمئن باشید که دندان­های شما زیر دست افراد متخصص هستند.

شما نمی توانید به دلیل محصولات نامشخص آسیبی به دندان­های خود وارد کنید. بهتر است مسیری را بروید که می‌دانید ایمن و مؤثر است.

3. افزایش اعتماد به نفس

یک لبخند جدید این قدرت را دارد که اعتماد به نفس شما را بهبود ببخشد.

پنهان کردن دندان­ها غیرممکن است و تا زمانی که آنها را سفید نکنید، باید با موضوع تغییر رنگ آنها کنار بیایید.

4. نتیجه سریع

بر خلاف روش­های سفید کننده خانگی، بلیچینگ دندان نزد متخصص می تواند کل لبخند شما را در عرض چند جلسه درمان تغییر دهد و لازم نیست هفته‌ها منتظر بمانید تا تغییری در ظاهر دندان­های خود مشاهده کنید.

5. ظاهر زیباتر

یک لبخند جدید و درخشان­تر می تواند ظاهر شما را کاملاً تغییر دهد.

دندان­های شما بخشی از صورت شما هستند و اولین چیزی است که مردم وقتی به شما نگاه می­کنند، می‌بینند. بنابراین، هنگامی‌که بلیچینگ می‌کنید، نه تنها استایل خود را تغییر می­دهید، بلکه کل ظاهر خود را نیز بهبود بخشیده­اید!

معایب و عوارض بلیچینگ دندان

قبل از استفاده از پراکسید هیدروژن برای بلیچینگ در خانه یا مطب متخصص، خطراتی وجود دارد که باید در نظر بگیرید.

عوارض جانبی رایج روش­های سفید کردن دندان شامل حساسیت دندان و لثه و همچنین لثه‌های ملتهب است.

هر فردی که این علائم را در طول درمان خود در خانه تجربه می‌کند باید استفاده از محصول را متوقف کند و با دندانپزشک خود تماس بگیرد تا در مورد گزینه‌های دیگر صحبت کند.

برخی از افراد ترجیح می­دهند سفید کردن دندان با پراکسید هیدروژن را در کلینیک دندا­نپزشک انجام دهند. دندانپزشک از فرد می­خواهد که ابتدا برای تمیز کردن دندان­ها مراجعه کند. تمیز کردن سطح دندان‌ها باعث می‌شود که پراکسید هیدروژن به طور یکنواخت در دندان‌ها نفوذ کند و نتیجه بهتری بگیرید.

دندانپزشک همچنین سلامت دندان­ها را بررسی می­کند. به عنوان مثال ترک های دندان می سبب می­شوند پراکسید بیشتر به داخل دندان نفوذ کند. اگر پراکسید با عاج ظریف زیرین تماس پیدا کند، مشکل ساز می­شود زیرا ممکن است باعث تحریک یا حساسیت شود.

قلم بلیچینگ خانگی 4 میل

۳۶۰,۰۰۰

بلیچینگ آفیس سه بیمار 37%

۱,۳۵۰,۰۰۰

محلول لکه بر دندان

۱۹۵,۰۰۰

کدام روش بلیچینگ دندان بهتر است؟

سفید کردن زوم نوعی درمان در مطب است که فقط یک یا دو ساعت طول می‌کشد. بنابراین اگر به دنبال سریع ترین روش بلیچینگ دندان (و موثرترین روش سفید کردن دندان) هستید، این همان است!

عملکرد این مواد به این صورت است که ابتدا دندان‌پزشک دندان‌های شما را تمیز می‌کند و هر گونه پلاک یا تارتار را از بین می‌برد.

سپس از یک تِرِی برای اعمال ژل سفید کننده زوم روی دندان­های شما استفاده می‌کنند. یک نور آبی خاص ژل را فعال می‌کند و به آن کمک می‌کند تا به دندان شما نفوذ کند و هرگونه لکه و رنگ تیره­تر دندان را از بین ببرد.

پس از حدود 15 دقیقه، دندانپزشک ژل را برمی‌دارد. سپس این عمل را دو تا چهار بار تکرار می‌کنند. و دقیقاً به همین ترتیب، شما به طرز محسوسی لبخند سفیدتر و روشن تری دارید!

پس از درمان، دندانپزشک دستورالعمل‌های نگهداری را به شما می‌دهد تا بتوانید رنگ جدید دندان‌های خود را به بهترین شکل حفظ کنید.

کدام روش بلیچینگ دندان بهتر است؟

سفید کردن زوم یکی از مقرون به صرفه ترین و موثرترین روش­های بلیچینگ موجود است و بهترین راه برای دستیابی به دندان‌های روشن تر و سفیدتر است.

کدام روش بلیچینگ دندان بهتر است؟


سخن پایانی

تعداد کمی از مردم به طور طبیعی دندان‌های سفید دارند، زیرا با افزایش سن دندان­ها زرد می‌شوند. با این حال، رعایت بهداشت دهان و دندان عالی و انجام معاینات منظم دندانپزشکی می تواند به روشن نگه داشتن رنگ دندان­ها کمک کند.

افرادی که دندان­های زرد دارند لزوما دچار بیماری یا مشکلی نیستند، اما دندانپزشک می تواند از بین رفتن مینای دندان و پوسیدگی دندان را بررسی کند.

درمان­های طبیعی می تواند به افراد کمک کند تا دندان­های خود را در خانه سفید کنند. دندانپزشک همچنین می تواند بلیچینگ دندان­ها را بطور حرفه­ای ارائه دهد. شما می توانید برای مشاهده انواع تجهیزات دندانپزشکی از سایت دندانت دیدن نمایید.

5 / 0
امتیاز مقاله
امتیاز شما در رابطه با این مقاله ؟

0 / 5. 0

دیدگاه کاربران ثبت نظر جدید