عکس لب یک خانم که در کنار آن یک آمپول وجود دارد که برای بوتاکس انجام میشود

بوتاکس در دندانپزشکی چیست؟

دندانت
9 مرداد 1401 / 6 دقیقه مطالعه

بوتاکس در دندانپزشکی چیست؟

مطابق با تعریف کتابخانه ملی پزشکی ایالات متحده، بوتاکس دارویی است که از توکسین باکتری کلستریدیوم بوتولونیوم به دست می‌آید. در واقع این توسکین عامل مسمومیت غذایی کشنده بوتولیسم نیز می‌باشد. این ماده ،به عنوان یک ماده تزریقی فلج کننده در عمل‌های زیبایی، مورد تایید سازمان غذا و دارو ایالات متحده (FDA) قرار گرفته است. در حال حاضر از دوزهای پایین بوتاکس به منظور درمان طیف وسیعی از مشکلات مانند تعریق زیاد، پلک زدن بیش از اندازه، مثانه بیش فعال و حتی میگرن استفاده می‌شود.

عکس کارتونی از خانمی که بوتاکس کرده است

عملکرد بوتاکس به واسطه بلاک کردن سیگنال‌های عصبی که باعث حرکت ماهیچه‌ها می‌شوند، صورت می‌گیرد. این عملکرد بوتاکس مانع از انقباض ماهیچه‌ها شده و به صورت موقت باعث نرم شدن بافت اطراف محل تزریق می‌گردد. رسیدن به نتیجه نهایی بوتاکس به طور معمول چند ساعت طول می‌کشد و اثرات خود را تا حدود سه ماه بعد حفظ می‌کند. شما میتوانید برای خرید تجهیزات پزشکی از سایت دندانت بازدید کنید.

ضدعفونی کننده دست اچ سی 500 میل به همراه پمپ

۱۶۳,۸۶۰

محلول ضدعفونی کننده ابزار سارفوسپت اینسترومنت یک لیتری

۴۷۰,۰۰۰

محلول ضدعفونی کننده دست درموسپت پلاس 500 میل

۱۹۵,۰۰۰

بوتاکس در دندانپزشکی

بیشتر افراد با شنیدن نام بوتاکس به یاد از بین بردن چین و چروک‌ها در عمل‌های زیبایی می‌افتند. درست است که FDA بوتاکس را در این زمینه تایید کرده است، اما خاصیت بلاک عصبی آن باعث شده که بوتاکس دارای فواید دیگری نیز باشد. بوتاکس در دندانپزشکی، علاوه بر عمل‌های زیبایی، در موارد زیر نیز کاربرد دارد:

  • درمان اختلالات TMJ:
  • اختلال مفصل تمپورومندیبولار می‌تواند درد زیادی را در عضلات جونده ایجاد کند. درمان‌های روتین برای این مشکل تنوع زیادی دارند. این درمان‌ها شامل تجویز ضدافسردگی‌ها، سوزن درمانی، ضد التهاب‌ها و ماساژ درمانی هستند. نتایج تحقیقات انجام شده نشان داده است که تزریق بوتولونیوم توکسین نوع A به عضلات جونده نتایج بسیار مؤثری را به همراه داشته و این مشکل را برطف نموده است.
عکس لب یک خانم که در کنار آن یک آمپول وجود دارد که برای بوتاکس انجام میشود

بیشتر بخوانید: پانسمان دندان و سیگار

همچنین از بوتاکس می‌توان در موارد در رفتگی TMJ نیز استفاده نمود. این مفصل معمولاً به دلیل فشار وارد شده توسط عضله تریگوئید از جای اصلی خود خارج می‌شود، بنابراین در این موارد تزریق بوتاکس به عضله تریگوئید خارجی می‌تواند کمک کننده باشد.

  • درمان بروکسیسم یا دندان قروچه:
  • ثابت شده است که تزریق دوطرفه بوتاکس به عضلات مستر و تمپورالیس می‌تواند نقش مهمی در درمان دندان قروچه ایفا نماید.
  • درمان ترشح بیش از حد بزاق(سیالوره):
  • این مشکل می‌تواند در اثر انواع مشکلات نورولوژیک مانند فلج مغزی یا پارکینسون رخ دهد. به منظور درمان این مشکل برای بیماران داروهای آنتی کولینرژیک تجویز می‌شود، با این وجود این داروها عوارض متعددی را به همراه دارند. تزریق بوتاکس به غدد بزاقی می‌تواند این مشکل را با عوارض کمتری بهبود بخشد.
  • بهبود بخشیدن به لبخند لثه‌ای (Gummy Smile) بدون مداخلات جراحی:

این مشکل معمولاً در اثر نقص در فعالیت عضلات ماگزیلاری و زایگوماتیک ایجاد می‌شود. این مشکل نیز با تزریق بوتاکس و با کمترین ریسک ممکن قابل رفع شدن است.

عکس نزدیک از فردی که در حال تزریق با آمپول به دهان است
  • درمان لبخند نامتقارن:
  • ماهیچه‌های دپرسور لب تحتانی مسئول تقارن خنده در افراد هستند. در صورتی که یکی از این عضلات بیشتر منقبض شود، لبخند فرد نامتقارن خواهد شد. تزریق بوتاکس به ماهیچه بیش از حد فعال می‌تواند این مشکل را حل کرده و لبخند متقارن را به فرد برگرداند.
  • تنظیم لب‌ها پیش و پس از انجام جراحی‌های دهان و دندان:
  • در این موارد دندانپزشک می‌تواند با استفاده از بوتاکس و بر حسب صلاحدید خود فشار عضلات را از روی محل جراحی بردارد. همچنین به وسیله بوتاکس می‌توان میزان ترشح غدد بزاقی را نیز تنظیم نمود.

بیشتر بخوانید: تشخیص پوسیدگی دندان در خانه

آیا تزریق بوتاکس از وظایف دندانپزشک است؟

مراقبت از سلامت دهان و دندان در صدر وظایف همه‌ دندانپزشکان قرار دارد و تزریق بوتاکس، به ویژه در مواردی که برای زیبایی استفاده می‌شود، در اولویت وظایف دندانپزشکان نیست. با این وجود برخی اعتقاد دارند که دندانپزشکان، با توجه به اطلاعات سرشاری که در زمینه آناتومی و عملکرد دهان و دندان دارند، بهترین افراد برای تزریق بوتاکس به حساب می‌آیند.

طرفداران این موضوع عنوان می‌کنند که دندانپزشکان با توجه به تزریقات متعددی که در ناحیه دهان انجام داده‌اند، طبیعتاً تزریق بوتاکس را نیز با تبحر بالاتر، سرعت بیشتر و درد کمتری انجام خواهند داد.

عکس فردی در حال ترزیق بوتاکس در لب

علی رغم بحث برانگیز بودن کاربرد بوتاکس در دندانپزشکی، شواهد نشان‌دهنده آن است که استفاده از بوتاکس در دندانپزشکی می‌تواند برای هر دو جنبه زیبایی و سلامت دهان و دندان کمک کننده باشد. مطابق با داده‌های دانشکده زیبایی شناختی چهره آمریکا، حدود 10 درصد از دندانپزشکان در حال حاضر به منظور تزریق بوتاکس آموزش دیده‌اند و این آمار در حال رشد می‌باشد. در همین حال انجمن دندان پزشکان آمریکا نیز تمامی اعضا خود را به فراگرفتن آموزش‌های تزریق بوتاکس ترغیب می‌کند.

آیا ورود بوتاکس به دندانپزشکی پدیده بزرگ بعدی خواهد بود؟ نمی‌توان با قاطعیت گفت اما با توجه به روند افزایش تقاضا و پیش رفتن انجمن‌های دندانپزشکی به این سمت و سو، می‌توان تا حدودی این موضوع را پیش‌بینی کرد.

موارد منع تزریق بوتاکس را به نقل از مجله سیب بخوانید:

تزریق بوتاکس به افراد زیر توصیه نمی شود: خانمهای باردار، مادران شیرده، بیمارانی که قبلا به بیماری سستی ماهیچه ای ( Myasthenia Gravis ) مبتلا هستند، افرادی که مبتلا به عفونت هستند و بیمارانی که دز بالای داروهای ضد انعقاد خون مصرف می کنند. قابل ذکر است افرادی که آسپرین و ویتا مینE مصرف می کنند، تزریق بوتاکس می تواند باعث کبودی در ناحیه تزریق شود.

آمالکپ سپهر 1 واحدی

۱,۵۵۰,۰۰۰

آمالکپ 5 واحدی

۴,۱۵۰,۰۰۰

آشکارساز پوسیدگی دندان 3 میل

۲۴۰,۰۰۰

کلام آخر

شما می توانید برای خواندن مقالات بیشتر به بخش بلاگ سایت دندانت(مگدانت) و برای خرید تجهیزات دندانپزشکی از دندانت محصولات را مشاهده کنید و خریدتان را نهایی کنید.

5 / 0
امتیاز مقاله
امتیاز شما در رابطه با این مقاله ؟

0 / 5. 0

دیدگاه کاربران ثبت نظر جدید
  • حمید نادری 5 تیر 1403

    بوتاکس چگونه در دندانپزشکی استفاده می شود و مزایای درمانی و ملاحظات خاصی برای استفاده از آن در درمان های دندانپزشکی چیست؟

  • مینا صادقی 5 خرداد 1403

    دندانپزشکان هم واجد شرایط بوتاکس در صورت هستند ؟