عکس فردی که مسواک در درست دارد و بر روی آن خمیر دندان است

روزی چندبار مسواک بزنیم؟

دندانت
25 مهر 1401 / 10 دقیقه مطالعه

روزی چندبار مسواک بزنیم؟

زیبایی دندان‌ها و راه‌های تامین بهداشت آنها از جمله موضوعاتی است که در چند سال اخیر توجه به آن بسیار رشد داشته است. یکی از پر استفاده‌ترین روشهای تامین بهداشت دهانی مسواک زدن است. مسواک زدن هر روزه نه تنها راهی برای تمیز نگه داشتن دهانتان بلکه راهی برای سالم نگه داشتن کل بدن است. انجمن دندانپزشکان آمریکا مسواک زدن دو بار در روز و هر بار حدود ۲ دقیقه را توصیه میکند. اما در صورتی که بیماران شما دچار خرابی دندان شدند، نزد دندانپزشکان برای ترمیم توانند بروند. همچنین دندانپزشکانی که قصد خرید تجهیزات دندانپزشکی را دارند می توانند محصولات سایت دندانت را بررسی کنند.

هنگامی که درست مسواک میزنید پلاک‌های ایجاد شده و باکتری‌هایی را از دهان خود پاک میکنید که در صورت عدم پاک شدن آنها، در بین دندانها و روی زبان جمع می‌شوند. این کار از بیماری‌های لثه و پوسیدگی دندان پیشگیری میکند و همچنین سیستم ایمنی را قویتر کرده و سبک زندگی شما نیز سالم‌تر میکند. در ادامه می‌خواهیم درباره اصول مسواک زدن و موضوعات مرتبط با آن صحبت کنیم.

اسکنر داخل دهانی

۴۵۰,۰۰۰,۰۰۰

لایت وایرلس لوپ دندانپزشکی

۴۵,۷۸۰,۰۰۰

دستگاه ایرپالیش مخزن دار دو کاره

۹۰,۴۵۵,۰۰۰

قدم اول در تمیز کردن و مسواک زدن دندان‌ها داشتن وسایل مورد نیاز است. این وسایل شامل موارد زیر است:

  • مسواک
  • خمیر دندان
  • نخ دندان
  • دهان شویه (در صورت تمایل)

مسواک شما باید هر 3 تا 4 ماه تعویض شود زیرا در صورت استفاده بیشتر از این، مسواک پوسیده شده و کارایی آن کاهش می‌یابد.

بهترین خمیردندان برای بزرگسالان، خمیردندان فلورایدی است که توسط انجمن دندانپزشکان آمریکا تایید شده باشد.

چند دقیقه مسواک بزنیم؟

حال میخواهیم مراحل درست مسواک زدن را قدم به قدم بررسی کنیم.

  1.  ابتدا دندان‌های خود را با مقدار کمی آب مرطوب کنید. سپس مقدار کمی خمیر دندان به اندازه یک نخود را روی مسواک خود قرار دهید.
  2. مسواک را با زاویه ۴۵ درجه نسبت به لثه‌های خود روی دندان‌هایتان قرار دهید و به آرامی به صورت دایره‌های کوچک شروع به تمیز کردن دندان‌هایتان کنید.
  3. لبه خارجی دندان‌هایتان را مسواک بزنید و مطمئن شوید که به دندان‌های آسیای بزرگ هم میرسید.
  4. مسواک را برعکس کنید تا به قسمت داخلی دندانها دسترسی داشته باشید. ابتدا قسمت پشتی دندان‌های جلویی در بالا و سپس قسمت پشتی دندانها در پایین را مسواک بزنید.
  5. برای از بین بردن باکتری‌ها و یا پلاک‌های گیر کرده روی زبان در طول پروسه مسواک زدن، زبانتان را نیز مسواک بزنید.
  6. خمیر دندان باقی مانده را از دهانتان بیرون بریزید و پروسه را با شستن دهان با آب سرد به اتمام برسانید.

 کل این کار باید چیزی حدود ۲ دقیقه طول بکشد.

بیشتر بخوانید: پانسمان حفره خشک دندان

چند بار در روز مسواک بزنیم؟

درست مسواک زدن تنها شامل عمل و نحوه مسواک زدن نیست بلکه دفعات مسواک زدن هم نقش بسیار مهمی در سلامت دندانها دارد. در بین افرادی که به سلامت دندان خود اهمیت میدهند و مرتب مسواک می‌زنند، یکی از بزرگترین مشکلات مسواک زدن بیش از حد است. به گونه‌ای که افراد با زیاد مسواک زدن به لثه‌های خود آسیب میزنند. طبق تحقیقات انجام شده و توصیه‌های انجمن دندانپزشکی آمریکا مسواک زدن روزانه به صورت روزی دو مرتبه و هر بار حدود ۲ دقیقه برای حفظ سلامت دندان‌ها توصیه شده است. در نظر داشته باشید که کیفیت و چگونگی مسواک زدن از تعداد دفعات آن بسیار مهم‌تر است و حتی در صورت انجام اشتباه آن امکان آسیب رسیدن به لثه‌ها نیز وجود دارد.شما میتوانید برای خرید دستگاه دندانپزشکی از سایت دندانت بازدید کنید.

عکس از مسواکی که بر روی آن خمیر دندان است.

قبل از مسواک زدن به چه نکاتی دقت کنیم؟

نکات بسیار مهمی هستند که باید قبل از مسواک زدن به آنها دقت کنیم تا این کار بیشترین کارایی را دشته باشد. همانطور که گفتیم کیفیت مسواک زدن بسیار مهمتر از کمیت و صرفا انجام دادن آن است. داشتن مسواک مناسب یکی از مهمترین نکات قبل از شروع به مسواک زدن است. اگر مسواک شما خیلی سفت باشد ممکن است به لثه‌های شما آسیب برساند و ایجاد عفونت کند. اگر چندین ماه است که از مسواکی استفاده کرده و آن را تعویض نکرده‌اید فرسوده شدن برس‌های مسواک میتواند عملکرد آن را به میزان زیادی کاهش دهد. یادگیری نحوه صحیح مسواک زدن بسیار مهم است زیرا اگر این کار را اشتباه انجام دهید، ممکن است حتی به دندان‌های خود آسیب وارد کنید.

انتخاب خمیردندان مناسب از دیگر مواردی است که بسیار اهمیت دارد اگر خمیر دندان شما استاندارد نبوده تاثیر کمی در باکتری زدایی و از بین بردن آلودگی‌ها دارد. همچنین ممکن است موادی در آن وجود داشته باشند که به دندان‌های شما آسیب بزند پس خمیردندان را طبق توضیحاتی که ارائه میدهیم انتخاب کنید. اگر شرایط خاصی دارید مثلاً زخمی در دهان شما وجود دارد، دندان کشیده‌اید، آبسه دارید و... حتماً قبل از مسواک زدن با پزشک خود مشورت کنید چرا که پس از برخی پروسیجرهای دندانپزشکی مسواک زدن می‌‌تواند به ضرر شما نیز باشد.

بیشتر بخوانید: فرول دندانپزشکی چیست؟

انتخاب مسواک مناسب

مسواک مناسب مسواکی است که بتوانید با آن به حداکثر قسمت‌های دندان و دندان‌های عقبی دسترسی داشته باشید و به راحتی آنها را تمیز کنید بدون اینکه فشار و یا آسیبی به لثه شما وارد شود. مسواک‌های موجود در بازار معمولا در سه حالت نرم، سفت و متوسط قرار دارند. مسواک‌های سفت خیلی استاندارد نیستند چرا که انعطاف پذیری لازم را نداشته و دسترسی شما به دندان‌های عقبی و قسمت‌های مختلف دندان‌ها را کم می‌کنند. همچنین با برس‌های ضخیمی که دارند احتمال آسیب به لثه را بالا می‌برند. پس توصیه می‌کنیم از مسواک‌هایی که دندانه‌های آنها ضخیم و سفت است استفاده نکنید. مسواک‌های نرم اما خلاف این هستند. انعطاف پذیر بوده و قابلیت دسترسی خوبی به شما میدهند. مشکل این مسواک‌ها دوام پائین است که کمی زودتر فرسوده شده و نیاز به تعویض سریع‌تری دارند. مسواک‌های متوسط نیز بین این دو نوع قرار میگیرند و ماندگاری بیشتری از مسواک‌های نرم دارند. شما میتوانید برای خرید تجهیزات ترمیمی و زیبایی به سایت دندانت مراجعه کنید.

عکس چندین مسواک رنگارنگ در کنار هم

انتخاب خمیردندان سازگار با دندان‌ها

خمیردندان یکی از ابزارهای سلامت دهان است که تنوع بسیار زیادی برای انتخاب آن وجود دارد. معمولاً خمیردندان‌های موجود در بازار در یکی از سه حالت ژله‌ای، پودری و یا خمیری هستند. اکثر ویژگی‌های خمیر دندان‌ها مانندطعم آنها، نوع آنها و... به سلیقه شما بستگی دارد. بهتر است خمیر دندانی را انتخاب کنید که با این ویژگی‌های آن راحت‌تر باشید. اما چه ویژگی هایی در یک خمیردندان وجود دارد که باید به آنها دقت کنیم؟ میزان فلوراید موجود در خمیر دندان از مهمترین ویژگی‌های یک خمیر دندان خوب است. بهترین خمیر دندان‌ها، موارد حاوی فلوراید تایید شده توسط انجمن دندانپزشکان آمریکا هستند. سعی کنید از خمیردندان‌هایی که مواد افزودنی غیرضروری زیادی دارند اجتناب کنید. به عنوان مثال خمیردندان‌هایی که طعم شیرین دارند در مواد تشکیل دهنده خود دارای شکر هستند که سبب پوسیدگی دندان‌ها میشود.

بیشتر بخوانید: قلم کامپوزیت چیست؟

عکس نزدیک از مسواکی که خمیر دندان بر روی آن ریخته می شود.

چند دقیقه مسواک بزنیم؟

برای این که عمل مسواک زدن بتواند بهترین کارایی خود را در باکتری‌زدایی و از بین بردن آلودگی‌ها داشته باشد، توصیه میشود که در هر بار مسواک زدن حداقل 2 دقیقه این عمل طول بکشد. چرا که زمان کمتر از آن سبب کاهش کیفیت مسواک زدن دندان‌ها خواهد شد. زمان مسواک زدن شما باید به‌گونه‌ای باشد که زمان کافی به تمیز کردن هر دندان برسد. میتوانید در ابتدا چند دفعه با ساعت زمان بگیرید و هنگامی که به طور تقریبی متوجه شدید که ۲ دقیقه مسواک زدن صحیح چقدر طول میکشد، بدون ساعت این کار را انجام دهید.

بیشتر بخوانید: درمان دندان ضربان دار

عکس فردی که مسواک در درست دارد و بر روی آن خمیر دندان است

ترکیبات شیمیایی خطرناک موجود در خمیر دندان را به نقل از جهان شیمی بخوانید:

تری کلوزان. یکی از ترکیبات شیمیایی خطرناک که در ترکیب این شوینده استفاده می شود تریکلوزان یا C12H7Cl3O2 است که اولین بار در سال ۱۹۶۴ در سوئد توسط شرکت Ciba-Geigy ثبت اختراع شد و در خمیردندان به عنوان ضد قارچ و آنتی بیوتیک برای پیشگیری از بیماری های لثه عمل می کند.

عکس خانمی در حال مسواک زدن

اگر از مسواک برقی استفاده میکنید به دلیل چرخش خودکار سر آن پروسه کمی متفاوت خواهد بود. مانند مسواک دستی، ابتدا دهان را کمی خیس کرده و به همان اندازه خمیردندان روی مسواک قرار میدهیم. سپس مسواک را روشن کرده و آن را با زاویه ۴۵ درجه نسبت به لثه روی دندان قرار میدهیم. ابتدا از دندان‌های عقبی فک پایین شروع کنید و با فشار کمی که روی دندانها میگذارید هر دندان را جداگانه مسواک بزنید. سپس مسواک زدن دندان‌های پشتی فک بالا را شروع کنید و تا اتمام تمام دندان‌ها همین کار را انجام دهید. پس از اتمام مسواک زدن دندانها، مسواک را روی زبان‌تان بگذارید و به آرامی سطح زبان را نیز تمیز کنید. مواد باقی مانده در دهانتان را بیرون بریزید و دهان را با آب سرد بشویید.

بیشتر بخوانید: آناتومی دندان قدامی و خلفی

نحوه درست مسواک زدن به نقل از وب سایت colgate:

مسواک زدن دندان ها به حذف پلاک ها و باکتری هایی که به طور مداوم روی دندان ها و اطراف خط لثه ایجاد می شوند، کمک می کند. هنگامی که پلاک به طور منظم برداشته نشود، می تواند منجر به حفره، پوسیدگی دندان و حتی بیماری پریودنتال شود. یک روش صحیح مسواک زدن می تواند از دندان ها در برابر پوسیدگی و بیماری محافظت کند. این مراحل را دنبال کنید:

مرحله 1: با سطوح خارجی دندان های خود شروع کنید. راحت باش! دندان های بالا و سپس پایین را به آرامی مسواک بزنید. دندان به دندان رفتن می تواند به شما کمک کند سرعت خود را کاهش دهید و هیچ نقطه ای را از دست ندهید.
مرحله 2: برس خود را با زاویه 45 درجه کج کنید. خط لثه را مسواک بزنید تا از شر هر گونه پلاک به دام افتاده یا بقایای غذا خلاص شوید. به آرامی برس را با حرکات کوتاه و پهن دندان به جلو و عقب حرکت دهید.
مرحله 3: سطح داخلی دندان های خود را مسواک بزنید. از آنجایی که قسمت های داخلی دندان های شما به اندازه ای قابل مشاهده نیستند، رد کردن آن ها وسوسه انگیز است – اما این سطوح داخلی به همان اندازه در برابر پلاک آسیب پذیر هستند. برای تمیز کردن سطوح داخلی دندان ها از زاویه 45 درجه برای مسواک زدن به جلو و عقب استفاده کنید.
مرحله 4: سطوح جویدنی دندان های خود را تمیز کنید. فراموش نکنید که برای مسواک زدن بالای دندان های عقبی خود از حرکات کوتاه به جلو و عقب استفاده کنید، جایی که غذا به راحتی می تواند به دام بیفتد.
مرحله 5: زبان خود را مسواک بزنید. برای تنفس تازه تر، زبان خود را مسواک بزنید تا باکتری های ایجاد کننده بو را از بین ببرید.

کلام آخر

شما در این مقاله با نحوه درست مسواک زدن، مدت زمان مسواک زدن در هر سری و مواردی این چنینی آشنا شدید. اگر سوالی در این زمینه دارید می توانید با ما در میان در بخش نظرات با ما در میان بگذارید. اگر علاقه مند به مطالعه مقالات غیر فارسی هستید می توانید از این سایت استفاده کنید.

5 / 2.7
امتیاز مقاله
امتیاز شما در رابطه با این مقاله ؟

2.7 / 5. 3

دیدگاه کاربران ثبت نظر جدید
  • فرهاد 23 مرداد 1403

    سلام و ممنون از مطالب آموزنده‌تون. من همیشه شنیدم که مسواک زدن قبل از خواب خیلی مهمه، ولی نمی‌دونم آیا باید صبح‌ها قبل از صبحانه مسواک زد یا بعد از اون؟ شما کدوم رو پیشنهاد می‌کنید و چرا؟ خوشحال میشم نظر متخصصین رو بدونم.

  • شیما 23 مرداد 1403

    مقاله خیلی مفیدی بود، مرسی! همیشه برام سوال بوده که آیا باید بعد از هر وعده غذایی مسواک زد؟ بعضی وقت‌ها شنیدم که ممکنه این کار به دندان‌ها آسیب بزنه، مخصوصاً اگر غذای اسیدی مصرف کرده باشیم. نظر شما در این باره چیه؟

  • رضا 23 مرداد 1403

    سلام و تشکر از اطلاعات خوبتون. من شنیدم که مسواک زدن بیش از حد ممکنه به مینای دندان آسیب بزنه. سوالم اینه که اگر روزی سه بار مسواک بزنم، آیا ممکنه دندان‌هام رو خراب کنم؟ یا اینکه باید از مسواک نرم‌تری استفاده کنم؟ ممنون میشم اگر راهنمایی کنید.

  • سمانه 23 مرداد 1403

    من همیشه سعی می‌کنم روزی دو بار مسواک بزنم ولی بعضی وقت‌ها شب‌ها اینقدر خسته‌ام که مسواک زدن رو فراموش می‌کنم. آیا اگر بعضی شب‌ها مسواک نزنم، ممکنه تاثیر بدی روی دندون‌هام داشته باشه؟ آیا روزی دو بار مسواک زدن واقعاً کافیه یا باید بیشتر به این موضوع توجه کنم؟

  • فرامرز قاسمی 22 خرداد 1403

    خیلی عذر میخواهم
    استفاده از سفید کننده دندان هم جزو وعده های مسواک زدن محسوب میشه ؟

  • سیمین دانشور 24 اردیبهشت 1403

    بعد از گذشت چه مدت از جراحی دندان میشه مسواک زدن ؟

  • سمیه کلامی 22 اردیبهشت 1403

    مسواک زدن بعد از پرشدن دندان مشکلی داره ؟