روکش موقت دندان چیست

روکش موقت دندان چیست؟

دندانت
16 مرداد 1402 / 8 دقیقه مطالعه

روکش موقت دندان چیست؟

قبل از توضیح دادن درباره روکش موقت دندان لازم است بدانیم که روکش دندان چیست و به چند نوع تقسیم‌بندی می‌شود. به طور کلی روکش دندان کلاهی دندانی شکل است که برای بازسازی شکل، اندازه، ظاهر و استحکام دندان‌های آسیب دیده با عاج‌های تخریب شده استفاده می‌شود. روکش‌های دندانی به دو نوع موقت و دائمی دسته‌بندی می‌شوند.

به جهت آنکه فرایند ساخت روکش های دائمی ممکن است چندین هفته طول بکشد، به صلاح دید دندانپزشک کلاهکی دندان شکل که همان روکش موقت دندان است روی دندان شما گذاشته می‌شود. در ادامه مطب به تفصیل درباره جنس روکش‌ها، تفاوت روکش دندان موقت و دائم و چرایی استفاده از روکش موقت پرداخته‌ایم. از شما دعوت می‌کنیم تا انتهای مطلب همراه ما باشید. همچنین درصورتی که قصد خرید روکش موقت دندان داشتید، می توانید از محصولات فروشگاه اینترنتی دندانت دیدن نمایید.

جنس روکش موقت دندان چیست؟

جنس و متریال روکش موقت دندان از آن جهت که برای استفاده کوتاه مدت دو الی سه هفته‌ای مورد استفاده قرار می‌گیرد با روکش های دائمی دندان متفاوت است. روکش‌ های موقت دندان معمولا از مواد اکریلیک یا مواد فلزی ساخته می‌شوند. این روکش‌ها که شبیه کلاهک هستند با چسب موقت روی قسمت‌های باقی مانده از تاج دندان چسبانده می‌شوند. دندانپزشکان از چسب موقت استفاده می‌کنند تا در مرحله بعدی که نوبت به گذاشتن روکش دائم می‌رسد؛ روکش موقت به راحتی از دندان جدا شود. همچنین دندانپزشکان برای راحتی بیشتر می توانند از حلال چسب روکش دندان استفاده کنند.

جنس روکش موقت دندان

نکته مهم در رابطه با روکش‌های موقت، ساخت آن‌ها توسط خود دندانپزشک در مطب است در صورتی‌که روکش‌های دائمی الزاما در لابراتوارهای دندانپزشکی ساخته و صیقل داده می‌شوند. پیش‌تر گقتیم که روکش‌های موقت دندان از موادی با پایه اکلریک یا فلز ساخته می‌شوند. استفاده از روکش‌های موقت اکلریک به جهت آنکه همانند دندان سفید رنگ هستند برای بیماران خوشایندتر است.

روکش‌های فلزی به دلیل تفاوت زیاد رنگ با دندان‌ها و جلوه نازیبایی که به دندان می‌دهند (مخصوصا اگر دندان‌های پیشین یا نیش روکش شده باشند) زیاد مورد استقبال قرار نمی‌گیرند. هر چند که روکش‌های اکلریک هم رنگی بسیار سفیدتر از دندان‌های طبیعی دارند و مصنوعی بودن آن‌ها در نگاه اول به چشم می‌آید. اما با تمام این اوصاف توجه داشته باشید که این روکش‌ها همان‌طور که از نامشان مشخص است، موقت هستند و تنها برای 2 تا 3 هفته روی دندان شما قرار می‌گیرند پس زیاد خود را مضطرب و درگیر رنگ و زیبایی روکش‌ موقت دندان نکنید. شما میتوانید برای خرید تجهیزات پزشکی از سایت دندانت بازدید کنید.

بیشتر بخوانید: چرا دندان عقل در میاد

تفاوت روکش موقت دندان و روکش دائم

در زیر به بررسی مهم‌ترین عوامل تقاوت روکش دندان و دائم می‌پردازیم.

  1. جنس روکش: روکش های موقت به جهت اینکه قرار نیست برای همیشه در دهان ماندگار باشند و کارکردی موقتی در حدود 2 تا 3 هفته دارند از مواد ارزان قیمت همانند فلز یا اکلریک ساخته می‌شوند. اما روکش‌های دائمی از مواد با کیفیت مانند طلا، فولاد یا استیل ضد زنگ، پرسلن و سرامیک ساخته می‌شوند.
  2. مدت زمان استفاده: همان‌طور که بارها در طول این مطلب اشاره کردیم روکش‌های موقت طول عمری برابر با 2 الی 3 هفته دارند در صورتی که روکش‌های دائم عمدتا 10 تا 15 سال دوام داشته و برخی نیز تا 25 سال بدون آسیب باقی می‌مانند و نیاز به تعویض ندارند.
  3. ظاهر: روکش‌ های موقت دندان گاه توسط دندانپزشک و گاه به صورت آماده و یک شکل تهیه می‌شوند و از نظر زیبایی شناسی هیچ اهمیتی ندارند. در صورتی که روکش های دائمی متناسب با دندان شما قالب گیری شده و سپس در لابراتوار ساخته و صیقل داده می‌شوند. همچنین رنگ روکش دائم متناسب با رنگ طبیعی دندان‌های شما تعیین می‌شود.
  4. قرارگیری: روکش های موقت با چسب موقت و روکش‌های دائم با چسب دائم روی عاج تخریب شده یا ایمپلنت چسبانده می‌شوند.

آکریل روکش موقت

۱,۳۷۵,۹۲۰

آکریل روکش و بریج موقت به همراه 10 عدد میکسینگ تیپ

۳,۶۰۰,۰۰۰

روکش موقت آکریلی به همراه 10 عدد میکسینگ تیپ

۴,۲۵۰,۰۰۰

چرا از روکش موقت دندان استفاده می کنند؟

روکش موقت دندان به عنوان جایگزین موقت روکش دائم مورد استفاده قرار می‌گیرد. هر چند که استفاده از این روکش‌ها موقت است اما به دلیل آنکه جایگزین روکش دائم هستند پس تقریبا نقشی همانند روکش دائم را برای مدتی کوتاه ایفا می‌کنند.از جمله کارآیی روکش موقت دندان می‌توان به محافظت از باقی مانده عاج آسیب دیده دندان و جلوگیری از تخریب بیش‌تر آن اشاره کرد. در صورتی که علاقه مند به مطالعه بیشتر در زمینه کندن روکش دندان هستید، می توانید مقاله چگونه چسب روکش دندان را از بین ببریم را مطالعه کنید.

بیشتر بخوانید: پروتزهای دندانی و انواع آن

دلیل استفاده از روکش موقت دندان

روکش دائم خود نیزبرای بازسازی مصنوعیِ تاجِ آسیب دیده و برای محافظت از ساختار دندانی استفاده می‌شود. همچنین اهمیت آن از نظر بعد زیبایی شناسانه بر کسی پوشیده نیست.

در زیر دلایل استفاده از روکش دائم دندان را به صورت اجمالی و کاملا مختصر بیان کرده‌ایم:

  • برای محافظت از دندان در برابر پوسیدگی و شکستگی
  • از بین رفتن همه یا بیش‌تر قسمت‌های تاج در اثر پوسیدگی و یا شکستگی
  • برای ثابت نگه داشتن بریج دندان
  • برای پوشاندن ایمپلنت دندان
  • برای زیباتر کردن دندان‌ها

توجه داشته باشید که فرایند ساخت روکش دائمی دندان به طور میانگین 2 تا 3 طول می‌کشد. علت نیز مشخص است، در مطب دندانپزشکی از دندان شما قالب تهیه می‌شود و روکش‌های دهانی متناسب با قالب، در لابراتور ساخته می‌شوند. ممکن است در این مدت‌زمان به تشخیص دندانپزشک ملزم به استفاده از روکش موقت دندان شوید.

به نقل از وب سایت narrewarrendentalcare روکش موقت برای چنین شرایطی مناسب است:

تاج موقت به دقت روی دندان آماده شده قرار می گیرد و آن را به طور کامل می پوشاند. این به عنوان یک مانع محافظ عمل می کند و از جابجایی، حساسیت یا آسیب دندان آماده شده جلوگیری می کند. همچنین به حفظ ظاهر طبیعی لبخند در طول دوره انتظار برای تاج جدید کمک می کند

بوی بد دهان را به نقل از پذیرش 24 بخوانید:

پوسیدگی دندان و بوی بد دهان دو موضوع مرتبط بهم هستند. درواقع بوی بد دهان نشان می‌دهد که دندان‌های شما کاملا پوسیده‌اند و به مرحله پیشرفت رسیده‌اند. بنابراین اگر دهان شما دائما بوی بدی می‌دهد، توصیه می‌شود به یک دکتر دندانپزشکی مراجعه کنید تا هرچه زودتر درمان پوسیدگی دندان شما شروع شود.

روکش موقت تنها 2 الی 3 هفته در دهان شما قرار می‌گیرد، اما در همین مدت کوتاه هم امکان مخدوش شدن روکش موقت دندان وجود دارد. در زیر 3 مورد از اصلی‌ترین نکات مراقبت از روکش موقت دندان را ذکر کرده‌ایم:

  1. از خوردن غذاهای سفت و چسبناک خودداری کنید:
    از خوردن تنقلاتی مانند آب نبات سفت و چسبنده، آجیل، کارامل، سیب و هر نوع غذای سفت یا چسبناک دیگری اجتباب کنید.
  2. شکر نخورید:
    با خوردن شکر و شیرینجاتِ حاوی مواد قندی، ممکن است ذرات کوچکِ مواد قندی وارد شکاف تاجِ روکشِ موقت دندان شما شده و باعث پوسیدگی شود.
  3. از خوردن غذاهای خیلی گرم یا خیلی سرد خودداری کنید:
    خوردن مواد غذایی خیلی گرم و به اصطلاح داغ و مواد غذایی سرد باعث ایجاد تغییرات فیزیکی و شیمیایی در ساختار روکش‌های موقت شده که همین امر به مرور به استحکام و ساختار روکش موقت (مخصوصا اگر از جنس اکلریک و پلاستیک باشد) آسیب وارد می‌کند.
  4. از مسواک‌‌ با برس‌های سفت استفاده نکنید چرا که این سفت و سخت بودن ممکن است باعث جابه‌جایی و یا کنده شدن روکش موقت شما شود. بهتر از مسواک‌های نرم و فلوراید استفاده کنید.

نتیجه‌گیری

در این مقاله از سایت دندانت، شرکت تجهیزات دندانپزشکی، به روکش موقت دندان اشاره شد. روکش موقت دندان همان‌طور که از نامش پیداست «جایگزین موقت» روکش دائمی دندان است. هر دو روکش بخشی از روند درمانی- زیباسازی عاج تخریب شده دندان‌ها هستند و هر دو به سهم خود نقش مهمی در موفقیت آمیز بودن پروسه بازسازی عاج ایفا می‌کنند. پس نباید نقش روکش موقت را بی اهمیت قلمداد کرد چرا که هر نوع آسیب به روکش موقت موجب بروز پوسیدگی و خراب شدن بافت دندان می‌شود.

5 / 0
امتیاز مقاله
امتیاز شما در رابطه با این مقاله ؟

0 / 5. 0

دیدگاه کاربران ثبت نظر جدید
  • علیرضا 23 مرداد 1403

    با سلام یه سوال داشتم: آیا ممکنه روکش موقت باعث تحریک لثه‌ها بشه؟ من احساس می‌کنم از وقتی روکش موقت گذاشتم، لثه‌هام کمی حساس‌تر شدن. آیا این طبیعی هست یا باید به دندانپزشک مراجعه کنم؟

  • حمیدرضا 23 مرداد 1403

    سلام من نمی‌دونستم که روکش موقت چقدر اهمیت داره تا زمانی که یکی از دندان‌های عقلم روکش موقت گرفت. سوالی که دارم اینه که آیا با روکش موقت می‌تونم مثل همیشه غذا بخورم یا باید از غذاهای خاصی اجتناب کنم تا به روکش آسیبی نرسه؟

  • نرگس 23 مرداد 1403

    من همیشه فکر می‌کردم که روکش موقت فقط برای حفاظت از دندان تا زمان آماده شدن روکش اصلی استفاده میشه. آیا واقعاً این روکش‌ها می‌تونن از حساسیت دندان جلوگیری کنن؟ و اگه اینطور هست، چه مدت زمانی میشه ازشون استفاده کرد بدون اینکه به دندان آسیب برسه؟

  • مهسا 23 مرداد 1403

    سلام، ممنون بابت توضیحات کاملتون. من هفته گذشته روکش موقت دندان گذاشتم و دندانپزشکم گفت که باید مراقب باشم تا نیفته. سوالم اینه که اگر روکش موقت به هر دلیلی بیفته، آیا سریعاً باید به دندانپزشک مراجعه کنم یا تا چند روز مشکلی نداره؟

  • سمانه ستوده 22 خرداد 1403

    گزینه های روکش موقت دندان در دسترس کدامند و چه تفاوتی از نظر دوام و اثربخشی در محافظت از دندان دارند؟

  • خلیل ملکی 26 اردیبهشت 1403

    روکش موقت چند روز دوام خواهد آورد آیا محدودیتی دارد ؟