عکس از خانم خندان که به دندان خود اشاره می کند

ساختن پانسمان دندان در خانه

دندانت
23 آبان 1401 / 13 دقیقه مطالعه

ساختن پانسمان دندان در خانه

به دلیل زمان بر بودن برخی از خدمات دندانپزشکی،دندانپزشک تصمیم بر استفاده از خمیر پانسمان دندان میگیرد تا در چند جلسه به درمان بپردازد.

همانطور که گفته شده خمیر پانسمان دندان راه حلی موقتی است و به عنوان راه حلی دائمی قابل استفاده نیست!

خمیر پانسمان دندان خانگی

اما باز هم احتمال اینکه خمیر پانسمان قبل از زمان مقرر از محل جدا شود هست و این امر باعث ترس خیلی از افراد میشود به دلیل اینکه خمیر پانسمان با ترکیباتی که دارد مانع از ورود میکروب و عفونت به دندان و زخم لثه میشود و کمی هم تسکین دهنده درد است.

اغلب دندانپزشکان که به بررسی قیمت و خرید پانسمان دندانپزشکی می پردازند، نیز می توانند از این روش ها استفاده کنند. اما خمیر های پانسمان به علت سرعت و عملکرد سریع تر انتخاب مناسب تری برای آن ها هستند.

به همین دلیل بعد از جدا شدن خمیر دندان مستعد ورود میکروب ها و عفونت است که امکان دارد با عفونی شدن دندان مشکلاتی از قبیل آبسه برای فرد به وجود بیاید.

در اینچنین مواقع سعی کنید در اولین فرصت به دندانپزشک مراجعه کرده تا مجدد پانسمان بر روی دندان گذاشته شود اما امکان دارد که دسترسی به دندانپزشک وجود نداشته باشد و داروخانه هم نباشد که خودتان پانسمان را تهیه کنید، پس اینچنین مواقع افراد به فکر راه حل های خانگی که جایگزین پانسمان شود میروند.

خمیر پانسمان موقت کوی مور 40 گرمی

۱۸۵,۰۰۰

خمیر پانسمان موقت نوری فلو 5 عددی

۱,۰۹۰,۰۰۰

خمیر پانسمان موقت

۳۲۰,۰۰۰

ترکیبات خمیر پانسمان به شرح زیر است:

  • رزین
  • کلسیم
  • زینک سولفات
  • زینک اکساید

به طور کلی ترکیبات پانسمان شیمیایی است و امکان ترکیب این مواد در خانه وجود ندارد چنانچه امکان هم وجود داشته باشد کار بسیار خطرناکی است به این دلیل که هر یک از مواد با درصدی معین استفاده شده اند و استفاده بیش از حد هر یک از ترکیبات میتواند عوارضی جبران ناپذیر برای فرد مصرف کننده به ارمغان بیاورد.

بیشتر بخوانید: انواع بی‌ حسی دندان پزشکی

ترکیبات طبیعی برای به وجود آوردن خمیر وجود ندارد ،اگر هم باشد ویژگی های ضد میکروبی و مسکن بودن پانسمان را ندارد اما شما میتوانید بنا بر مشکلی که دارید از راه حل های طبیعی استفاده کنید.

راه حل های طبیعی برای عصب کشی دندان

درد دندانی که دچار پوسیدگی شده است و نیاز به عصب کشی دارد بسیار شدید و گاهی طاقت فرسا است. این درد در بیشتر مواقع در ناحیه فک،سر و صورت فرد پخش میشود.

اگر به تازگی دندان عصب کشی شده دارید می توانید روش های مختلف پانسمان دندان عصب کشی شده را در این مقاله مطالعه کنید.

نحوه استفاده از خمیر پانسمان دندان در منزل

در این چنین مواقع افراد بیشتر به دنبال استفاده از قرص و داروهای مسکن شیمیایی هستند اما پیشنهاد ما به شما این است که قبل از استفاده از داروهای شیمیایی سعی کنید با راه حل های طبیعی درد خود را کاهش دهید و بعد اگر راه حل های طبیعی جوابگو درد دندان شما نبود به سمت استفاده از مسکن و داروهای شیمیایی بروید.

بیشتر بخوانید: اسید اچ دندانپزشکی چیست؟

عکس از نحوه درست کردن و استفاده خمیر پانسمان دندان

استفاده از آب نمک

در زمان پوسیدگی دندان عفونت یکی از عواملی است که باعث درد شدید دندان میشود،امکان دارد این درد شدید در ناحیه های سر،فک و صورت به وجود بیاید و درد بسیاری را برای فرد به وجود بیاورد.

عکس از آب و نمک در کنار هم

استفاده از آب نمک از گسترش عفونت یا به وجود آمدن عفونت جلوگیری میکند،شما می توانید با قرقره کردن آب نمک به دفعات زیاد در روز به کاهش عفونت دندان تان کمک کنید و به مرور درد دندان هم با کاهش عفونت تسکین میابد.

برای این کار یک قاشق چای خوری نمک را با یک لیوان آب ولرم مخلوط کرده و در روز چندین بار قرقره کنید.

استفاده از آب پیاز و سیر

تاثیر آب پیاز و سیر بر روی دندان عصب کشی شده  می توان گفت معجزه گونه است به دلیل اینکه به سرعت عفونت را می کشد و باعث تسکین درد دندان میشود.

یا می ‌توانید سیر و پیاز را رنده و مخلوط کنید سپس بر روی ناحیه ای که درد میکند بگذارید.

باید بدانید که در سیر ماده ای به نام آلیسین وجود دارد،این ماده خاصیت آنتی بیوتیکی به سیر میدهد.

استفاده از روغن گل میخک

به عنوان یک درمان طبیعی و خانگی می توانید از روغن گل میخک استفاده کنید، روغن گل میخک باعث کاهش التهاب و تسکین دهنده درد میشود.

 انگشتتان را به کمی از روغن گل میخک آغشته کرده و بر روی لثه بیرونی دندان صدمه دیده به صورت آرام بمالید،این کار را حداکثر سه بار در روز تکرار کنید نه بیشتر چون امکان دارد اثر بدی بر روی لثه تان بگذارد.

یا می توانید کمی از پودر گل میخک را با مقداری آب قاطی کرده تا ماده ای خمیری شکل به دست آید سپس مانند خمیر پانسمان دندان،خمیر گل میخک را هم بر روی ناحیه صدمه دیده بگذارید تا دردتان کاهش یابد.

شاید جالب باشد که بدانید در گل میخک ماده ای به نام اوژنول وجود دارد که خاصیت بی حس کنندگی  دارد،از ماده اوژنول در بی حس کننده های دندانپزشکی از جمله ژل بی حسی استفاده بسیاری میشود.

از طرفی خواص دمنوش گل محمدی برای تسکین اعصاب دندان به وسیله کاهش التهاب دندان به نقل از سایت فروشگاه محصولات ارگانیک قارتال عبارتست از:

دمنوش گل خشک می‌تواند به عنوان یک ضد التهاب طبیعی عمل کند و به کاهش التهاب در بدن کمک کند. این دمنوش بعنوان یک ضد اضطراب طبیعی عمل کرده و به کاهش علائم اضطرابی مانند استرس، اضطراب، و ناراحتی کمک می‌کند. دمنوش گل خشک یک چای آرامبخش است که علائم اضطراب را کم کرده و باعث بهبود خواب و کاهش تنش می‌شود.

استفاده از کمپرس یخ

 بعد از گذشت یک ساعت از عصب کشی دندانتان می توانید از کمپرس یخ استفاده کنید،اگر بسته مخصوص کمپرس یخ را نداشتید می توانید چند عدد یخ را داخل یک پلاستیک گذاشته و سپس پلاستیک را لای پارچه ای ضخیم گذاشته تا یکباره سرمای بسیاری به دندانتان وارد نشود.

عکس خانمی که کمپرس یخ برای کاهش درد بر روی دندان گذاشته است.

 سپس به مدت ۵ دقیقه کمپرس یخ را بر روی دندانتان بگذارید و چند دقیقه به دندانتان استراحت دهید،این عمل را در چند ۱۵ دقیقه در روز تکرار کنید.

کمپرس یخ از التهاب ناشی از عصب کشی دندان جلوگیری میکند و به مرور باعث بی حس شدن دندان و لثه آن ناحیه می شود.

استفاده از گیاه دندان درد

شاید اسم این گیاه برای شما هم جالب باشد از قدیم از این گیاه به عنوان درمان کننده دندان درد استفاده می شده است به همین دلیل اسم گیاه را  دندان درد گذاشته اند.

 این گیاه را می توانید از عطاری ها تهیه و عصاره آن را بگیرید و بر روی نزدیکترین لثه به دندان صدمه دیده بمالید یا میتوانید از خود گیاه استفاده کنید ( بر روی دندان گذاشته و کمی بجوید ) تا درد تان را تسکین دهد.

استفاده از روغن درخت چای

می توانید برای کاهش درد دندان تان از روغن درخت چای استفاده کنید اما باید به مواردی توجه کنید.

روغن درخت چای برای معده بسیار مضر است و بعد از آماده کردن محلول موردنظر و قرقره کردن آن سعی کنید تمام محلول را از دهانتان خارج کنید و هرگز قورت ندهید.

چهار قطره از روغن درخت چای را در آب گرم مخلوط کرده و در روز چند مرتبه قرقره کنید.

استفاده از سیب زمینی

استفاده سیب زمینی بسیار راه حل مناسب و عالی است به دلیل اینکه سیب زمینی خاصیت ضد باکتری و عفونت را دارد و در زمان استفاده دندانتان را از هر نوع باکتری و عفونت محافظت می کند.

تنها کافی است برش کوچکی از سیب زمینی را بر روی دندان صدمه دیده گذاشته و تا زمانی که سیب زمینی تراوش نکرده آن را از دهان تان بیرون نیاورید.

استفاده از روغن پونه کوهی

این روغن هم مانند سیب زمینی خاصیت ضد باکتری و آنتی اکسیدان دارد و باعث جلوگیری از جذب باکتری و عفونت به دندانتان می شود کافی است چند قطره از روغن را بر روی لثه ای که دندان صدمه دیده در آن وجود دارد بمالید و بگذارید حداقل ده دقیقه بماند سپس بشویید این کار باعث تسکین درد تان میشود.

یا می ‌توانید برای به دست آوردن محلول روغن پونه کوهی چند قطره از روغن را در مقداری آب گرم مخلوط کرده و در روز چند مرتبه قرقره کنید.

پانسمان دندان تا چه مدت دوام دارد

عمر مفید هر پانسمان در زمان استفاده از یک هفته تا حداکثر چند ماه است که ماندگاری آن به عوامل زیادی بستگی دارد از جمله:

  • امتناع از خوردن و نوشیدن تا دو ساعت بعد از استفاده از خمیر پانسمان دندان
  • ممنوعیت استفاده از آدامس،آجیل،تنقلات سفت و ترد و شکلات
  • ممنوعیت نوشیدن،نوشیدنی های الکلی،گازدار و داغ
  • استفاده مداوم (دوبار در روز) از مسواک و نخ دندان(البته در زمان نخ دندان زدن باید مراقب لبه های برآمده پانسمان باشید تا در زمان بالا آوردن نخ باعث جدا شدن پانسمان نشود)
  • از سمت مخالف پانسمان برای جویدن غذا استفاده کنید تا فشاری بر روی خمیر به وجود نیاید

هر فردی حداقل یک بار در طول عمر خود به دندان پزشکی مراجعه کرده و پانسمان دندان را تجربه کرده است.

ممکن است برای شما سوال ایجاد شود که تا چه مدت بعد از پانسمان دندان، برای مقاومت بیشتر آن نباید چیزی خورد، برای پاسخ به این پرسش می توانید مقاله تا چند از ساعت بعد از پانسمان دندان نباید چیزی خورد؟ را مطالعه کنید.

عصب کشی دندان مشکلی رایج بین افراد بسیاری است که باعث درد زیادی میشود،عصب کشی دندان بسیار زمان بر است و احتمال دارد دندانپزشک با صلاحدید خود چند جلسه برای درمان شما در فواصل زمانی مختلف در نظر بگیرد

اول برای توضیح باید با مراحل عصب کشی دندان آشنا بشویم:

زمانی که فردی برای عصب کشی دندان به دندانپزشک مراجعه میکند،دندانپزشک باید متناسب با میزان استرس و ترس بیمار از ژل و آمپول بی حسی استفاده کند،بعد از اطمینان از بی حسی کامل دهان و دندان فرد مراحل عصب کشی شروع میشود.

لینک مرتبط: پانسمان دندان و سیگار

پانسمان دندان در منزل

شما می توانید برای ساختن پانسمان دندان در منزل این مقاله را در مگدانت مطالعه کنید.

عکس نزدیک از خمیر پانسمان دندان

دندانپزشک ابتدا باید مینای دندان را که لایه ای بسیار سخت است بشکافد تا میزان پوسیدگی را بسنجد،سپس نوبت به لایه دوم یعنی عاج دندان میرسد که لایه ای نسبتاً نرم و منعطف است.

دندانپزشک باید لایه عاج را تخلیه کند تا به قسمت مهم دندان که ریشه و رگ های خونی داخلش وجود دارد برسد،احتمال دارد دندانپزشک تا این مرحله پیش رود و عصب کشی اصلی را به جلسه بعد واگذار کند.

همانطور که خواندید دندان اکنون کاملا تو خالی و تخلیه از عاج است،پس میتوان گفت که محلی عالی برای جذب عفونت و باکتری در دهان فرد به وجود آمده است.

عفونت دندان باعث به وجود آمدن آبسه میشود که آبسه درد بسیاری را برا بیمار به وجود می آورد ،به همین دلیل دندانپزشک از خمیر پانسمان دندان استفاده میکند!

خمیر پانسمان دندان ترکیبات منحصر به فردی دارد یکی از ترکیبات این خمیر باعث به وجود آمدن ویژگی ضد میکروب بودن آن است که زمان استفاده بر روی دندان تو خالی مانع از جذب میکروب و عفونت میشود.

ویژگی دیگر خمیر پانسمان مسکن بودن آن است،لثه ما امکان دارد با هر یکی از خدمات دندان پزشکی التهابی دردناک پیدا کند،خمیر دندان با خاصیت مسکن بودن به کم کردن التهاب و درد لثه،به میزان قابل توجه ای کمک میکند.

اما عیبی که خمیر دندان دارد موقتی بودن آن است،موقتی بودن خمیر دندان باعث میشود که ساختار بسیار سختی نداشته باشد و امکان دارد قبل از زمان مراجعه به دندان پزشک با یک فشار از جا در بیاید و از دندان و لثه جدا شود.

اینجا این سوال به وجود می آید که آیا میشود خودمان خمیر پانسمان را استفاده کنیم؟

خمیر پانسمان به صورت بسته بندی های کوچک در داروخانه ها و فروشگاه های تجهیزات پزشکی موجود است و شما میتوانید آن را تهیه کنید اما با توجه به اینکه مقدار مصرفی مجاز را نمی دانید و استفاده مقدار بیش از حد خمیر پانسمان امکان دارد عوارضی را به دنبال داشته باشد سعی کنید در زمان جدا شدن خمیر پانسمان از دندانتان تنها به دندانپزشک مراجعه کرده تا به صورت اصولی خمیر را جایگزین کند.

اما اگر دسترسی به دندانپزشک نداشتید میتوانید خمیر پانسمان را تهیه و بنا بر مقدار پانسمان کنده شده،از پانسمان مجدد بر روی محل مورد نظر بگذارید و با شیئی یا انگشت به محل کامل بچسبانید.

اگر به تازگی دندانتان را پانسمان کردید و از جدا شدن پانسمان ترس دارید،بدانید که فقط کافی است که به صورت صحیح از پانسمان دندانتان مراقبت و نگهداری کنید.

اسپاتول محکمه

۱۱۰,۰۰۰

اسپری روغن 500 میل

۴۵۰,۰۰۰

تری شماره دو 12 عددی

۸۷,۷۵۰

طریقه مراقبت از پانسمان دندان به شرح زیر است:

تا دو ساعت بعد از پانسمان دندان خوردن و نوشیدن ممنوع است زیرا باید خمیر پانسمان سفت و سخت شود و خوردن و نوشیدن مانع از سفت شدن خمیر میشود.

سعی کنید با سمتی که پانسمان وجود دارد چیزی نجوید،از خوردنی های سخت و ترد دوری کنید زیرا به بافت پانسمان صدمه میزند و باعث جدا شدنش میشود.در انتها پیشنهاد میکنیم اگر کلینک و مطب دندانپزشکی دارید با خريد ابزار لابراتواري دندانپزشکی از دندانت مطب خود را در بروز ترین حالت ممکن تجهیز کنید.

روزی دو بار مسواک  و نخ دندان بزنید،در زمان نخ دندان کشیدن مراقب لبه های برآمده پانسمان باشید.

بیشتر بخوانید: حساسیت به مواد پانسمان دندان

در پایان پیشنهاد ما به شما این است که در اینچنین مواقع به دندانپزشک مراجعه کنید و سرخود دارویی مصرف نکنید،به دلیل اینکه امکان دارد واکنش های آلرژیک برایتان به وجود بیاید!

امیدوارم این مقاله برای شما مفید واقع شده باشد.

5 / 2.4
امتیاز مقاله
امتیاز شما در رابطه با این مقاله ؟

2.4 / 5. 5

دیدگاه کاربران ثبت نظر جدید
  • ثنا حجازی 21 خرداد 1403

    میتونیم پانسمان دندان رو خودمون روی دندان اعمال کنیم یا این کار حتما باید توسط دکتر انجام بشه ؟

  • صادق مصطفوی 22 اردیبهشت 1403

    اگر پانسمان دندانمان بریزه و در خانه خودمان درستش کنیم مشکلی برای دندان به وجود نمیاد ؟