عکس نزدیک از پروب دندانپزشکی

پروب دندانپزشکی چیست؟

دندانت
12 آبان 1401 / 7 دقیقه مطالعه

پروب دندانپزشکی چیست؟

شاید برای شما نیز پیش‌آمده باشد که دچار التهاب لثه شده باشید. در این مواقع هنگامی که به دندانپزشک مراجعه می‌کنید او برای بررسی میزان التهاب عمل پروبینگ را بر روی دندان و لثه شما انجام می‌دهد. عمل پرو بینگ توسط وسیله‌ای با نام پروب انجام می‌شود که نوک نیزی دارد. شما می توانید برای دیدن قیمت و خرید پروب دندانپزشکی از سایت دندانت محصولات را مشاهده کنید.

در این مقاله قصد داریم تا از کاربرد پروب دندانپزشکی و همچنین انواع آن اطلاعات مفیدی را در اختیار همراهان گرامی قرار دهیم.

پروب در دندانپزشکی چیست؟

زمانی که شما با ناراحتی التهاب لثه پیش دندانپزشک می‌روید. او سعی می‌کند در ابتدا میزان پاکت کردن دندان را که در نتیجه التهاب لثه ایجاد شده است را بررسی کند.

عبارت پاکت کردن به معنای وجود فاصله بین دندان و لثه است. در حالت عادی و در صورت سالم بودن دندان، لثه باید کاملاً به آن چسبیده باشد و فاصله قابل‌توجهی نداشته باشد (بین 1 تا 3 میلی‌متر).

عکس از چندین پروب دندانپزشکی در کنار هم

در بعضی مواقع به دلیل رعایت‌نکردن موارد بهداشتی اعم از مسواک نزدن، عدم استفاده از نخ دندان و دهان‌شویه‌ها، مقدار زیادی باکتری وارد دهان می‌شود.اگر این باکتری‌ها از بین نروند به‌مرورزمان روی‌هم انباشته می‌شوند و ایجاد پلاک روی مینای دندان و پشت دندان می‌نمایند.

در این حالت  رفع رسوم تنها از طریق درمان پزشکی و همچنین جرم‌گیری انجام می‌پذیرد. اگر شخص نسبت به رفع این مورد اقدام ننماید متأسفانه در بافت لثه دچار التهاب لثه خواهد شد. به این التهاب و تورمی که حاصل تجمع باکتری‌ها در اطراف لثه است  و باعث ایجاد فاصله بین دندان و لثه می‌شود پاکت دندان می‌گویند.

دندانپزشکان برای سنجش میزان پاکت دندان از وسیله‌ای نوک‌تیز با نام پروب استفاده می‌نمایند. پروب یک ابزار سنجش این فاصله بین دندان و لثه است. هرچه فاصله بیشتر باشد راه درمانی تخصصی‌تر و اساسی‌تر خواهد بود. شما میتوانید برای خريد تجهيزات و ابزار اندودانتيكس به سایت دندانت مراجعه کنید.

پروب در دندانپزشکی

 شاید در هنگام مراجعه به دندانپزشکی، دندانپزشک یک وسیلة نوک‌تیز را جهت معاینه به اطراف دندان شما وارد کند. عملی که دکتر در حال انجام‌دادن آن است پروبینگ دندان نامیده می‌شود که از طریق ابزار پروب که درجه‌بندی‌شده است، انجام می‌شود.

پروب را شاید بتوان به‌عنوان یک خط کش در اندازه‌گیری عمق پاکت لثه در نظر گرفت.  دندانپزشک در هنگام استفاده از پروب باید از 6 جهت اندازه‌گیری دقیق پاکت دندان مراجعه‌کنندگان را انجام دهد. به همین خاطر ممکن است بارهاوبارها پروب را وارد لثه بیماران کند.

پروب معمولاً  3 اندازه از داخل  و 3 اندازه از خارج دندان را نشان می‌دهد. اعداد تعیین‌کننده وضعیت رسوب بر روی دندان بیمار است. اعداد پایین‌تر معمولاً ازطریق جرم‌گیری قابل‌رفع  هستند. اما اعداد بالاتر ممکن است درمان متفاوت‌تری به همراه داشته باشد.

انواع پروب دندانپزشکی

پروب یک ابزار کاربردی در دندانپزشکی است که بیشتر برای بررسی عمق پاکت لثه استفاده می‌شودو دارای درجات مختلفی است که بر حسب میلیمتر تنظیم بندی شده‌اند. درجه‌بندی این ابزار دندانپزشکی، تعیین‌کننده کاری است که قرار است روی دندان شما انجام شود به‌عنوان‌مثال جرم‌گیری و پلنینگ ریشه یا جراحی‌های عمیق.

عکس نزدیک از انواع مختلف پروب های دندانپزشکی

آنها معمولاً در 4 گروه تقسیم‌بندی می‌شوند در ادامه با انواع پروب دندانپزشکی بیشتر آشنا خواهیم شد.

نوع اول) CP15 که North Carolina نیز نامیده می‌شود. این پروب دارای یک سر فعال مدرج شده به‌اندازه 1 تا 15 میلی‌مترمی باشد که برای تشخیص عمق پاکت پریودنتال  مورداستفاده قرار می‌گیرد. North Carolina همچنین  دارای یک سر صاف است که  برای سنجش ویتالیتی پالپ مورداستفاده قرار می‌گیرد.

نوع دوم) ویلیامز است که دارای اندازه‌های  1 تا 10 میلی‌متر است و در تشخیص عمق پاکت پریودنتال کاربرد دارد.

نوع سوم)  CP12 که   OMSنیز در برخی شرکت‌های سازنده نام‌گذاری شده است. این نوع پروب همانند دیگر نوع ها در  معاینه و تشخیص بیماری پریودنتال کاربرد دارد. تقسیم‌بندی این مدل بافاصله 3 میلی‌متری است که باعث می‌شود تا عدد 12 را نمایش دهد.

نوع چهارم) پروب نابر که دارای طراحی خمیده است. نحوه عملکرد این پروب  به‌صورت نفوذ عرضی در نواحی بین‌ریشه‌ای است.

هریک از این ابزارها کمک می‌کنند تا بیماری پریودنتال  زودتر تشخیص داده شود و از آسیب جدی به دندان که همان ازدست‌دادن است جلوگیری شود.

بیشتر بخوانید: اسید اچ بیسکو چیست؟

کاربرد پروب دندانپزشکی

پروب  به عنوان یک ابزار کاربردی بیشتر برای بررسی عمق پاکت لثه استفاده می‌شود. کاربرد اصلی این ابزار، اندازه‌گیری عمق اطراف دندان به منظور اطلاع از وضعیت سلامت پریودنتیم  است .پریودنتیم که به عنوان بافت تخصصی دندان‌معرفی می شود،  اطراف دندان ها را احاطه کرده است وآنان را داخل خود محکم نگتاه می دارد.

عکس نزدیک از معاینه دندان با استفاده از پروب دندانپزشکی

کاربرد دیگر این وسیله کاربردی از طریق عمل پروبینگ به‌عنوان یک راه پیشگیرانه برای شناسایی خطر ابتلا به بیماری لثه محسوب می‌شود که می‌تواند به تشخیص زودهنگام این بیماری‌ها کمک کند.

بیشتر بخوانید: فورسپس کاهورن چیست؟

پروب پریودنتال دندانپزشکی

برخی آسیب‌ها و بیماری‌های دندان ممکن است از طریق چشم غیرمسلح شناسایی نشوند و یا حتی نشانه‌ای از درد و... که هشداری جهت مراجعه به دندانپزشک نیز باشد وجود نداشته باشد.

چکاپ دندان می‌تواند در تشخیص و پیشگیری از آسیب‌های جدی به دندان مؤثر واقع شود. عدم چکاپ منظم می‌تواند منجر به تجمع بیش از حد پلاک و ... در دندان و دهان افراد شود که می‌تواند منجر به التهاب لثه و بیماری پریودنتال دندان شود.

عکس نزدیک از پروب پریودنتال دندانپزشکی

 خوشبختانه، امروزه با گسترش علم پزشکی و دندانپزشکی ابزارهای تشخیصی ایجاد شده‌اند که می‌توانند با استفاده از مواردی همچون  اشعه ایکس و پروبینگ دندان، این تغییرات را زودتر تشخیص دهند.

الواتور آپکسو (Apexo Elevator) را به نقل از درنیکا سلامت بشناسید:

الواتور سوزنی یا اپکسو دارای نوک تیزی است که عمدتاً برای برداشتن قطعات آپیکال ریشه که عمیقاً در حفره فک پایین به ویژه دندان های آسیاب وجود دارد، استفاده می شود. الواتور باید بین سوکت و ریشه فشار داده شود تا نوک شکسته شل شده و از سوکت خارج گردد. با توجه به جهت نوک تیغه، دارای دو حالت مجزا برای سمت چپ و راست می باشد.

در هنگام تشخیص این حالات اتفاق می‌افتد

حالت اول: اگر عمق اندازه‌گیری شده  بین 1 تا 3 باشد وضعیت لثه در وضعیت سالم است.

حالت دوم زمانی است که عمق اندازه‌گیری  شده بین 3 تا 5 باشد معمولاً جرم‌گیری یا پلنینگ ریشه تجویز می‌شود

حالت سوم که به درمان بیشتری احتیاج دارد زمانی که  عدد نمایش داده شده بالای 5 است.

دندانپزشک در هر یک از حالت‌های بالا با انجام درمان به رفع التهاب پریودنتال می‌پردازد.

دندانپزشک در زمانی که فاصله بین دندان  و لثه بالای 3 است در  ابتدا جرم‌گیری را به بیماران پیشنهاد کند. در ادامه اگر به درمان تخصصی‌تری احتیاج باشد ممکن است با انجام عمل جراحی، التهاب‌های ایجاد شده را خارج نماید.

نتیجه گیری

پروب به‌عنوان یک ابزار در تشخیص بیماری دندان و لثه مؤثر است. از طریق این وسیله می‌توان از آسیب‌های زیاد به دندان جلوگیری کرد و از طرفی هزینه‌های در مان را کاهش داد. شما می توانید برای مطالعه مقاله غیر فارسی در این رابطه به پروب دندانپزشکی چیست؟ مراجعه کنید.

5 / 5
امتیاز مقاله
امتیاز شما در رابطه با این مقاله ؟

5 / 5. 1

دیدگاه کاربران ثبت نظر جدید
  • حسین کاویانی 30 خرداد 1403

    انواع مختلف پروب های دندانی مورد استفاده در عمل بالینی چیست و چگونه طراحی و عملکرد آنها در تشخیص و درمان بیماری های مختلف دندانی کمک می کند؟

  • سیروس گنجی 30 اردیبهشت 1403

    سلام وقت بخیر
    پروب در سایتتون موجود دارید ؟ یا از کجا میتوانم تهیه کنم ؟