چگونه چسب روکش دندان را بیاوریم؟

چگونه چسب روکش دندان را در بیاوریم؟

دندانت
16 مرداد 1402 / 8 دقیقه مطالعه

چگونه چسب روکش دندان را در بیاوریم؟

درباره روکش دندان چقدر اطلاع دارید؟ آیا درباره روش‌های مراقبت از روکش‌های دندانی آگاهی دارید؟ به طور قطع عدم مراقب صحیح از روکش‌ها منجر به آسیب دیدن و برداشتن آن‌ها می‌شود، با اینحال ساییدگی، پوسیدگی، درد دندان، زرد شدن روکش و... می‌تواند از عواملی باشد که ما را مجبور به تعویض روکش کند.

اما برداشتن روکش‌ دندان به این سادگی‌ها نیست، چرا که آن‌ها با چسب پرقدرتی به نام سمان (Cement) به عاج دندان شما چسبیده‌اند و به هیچ عنوان نمی‌توانید با روش‌های خانگی آن‌ها را از روی دندان‌ خود جدا کنید. پس تنها روش ایمن و کارآمد مراجعه به مطب یا کلینیک‌‌های دندانپزشکی است. در ادامه با روش‌های برداشتن روکش بیش‌تر آشنا خواهید شد. از شما دعوت می‌کنیم تا انتهای این مطلب ما را همراهی کنید.

نحوه برداشتن روکش دندان

در حالی که روکش‌های دندانی برای بازیابی شکل دندان و محافظت از آن در برابر پوسیدگیِ بیش‌تر موثر هستند، گاهی اوقات نیاز است که برداشته و یا تعویض شوند.

  • ساییدگی
  • پوسیدگی دندان
  • درد
  • دلایل زیبایی
  • سن

روکش داثم دندان و چسب مخصوص آن (سمان یا Cement) برای ماندگاری طولانی مدت در دهان شما ساخته شده‌اند. جالب است بدانید قدرت چسبندگی سمان‌های دندانی بین 18 تا 30 مگاپاسکال است. همچنین این روکش‌ها بنا به جنس و استحکام و البته رعایت نکات مراقبتی توسط بیمار حتی تا بیش از 15 سال ماندگاری دارند. به همین دلیل بهتر است برای جداسازی روکش های از حلال چسب روکش دندان استفاده کنند.

آکریل روکش موقت

۱,۳۷۵,۹۲۰

آکریل روکش و بریج موقت به همراه 10 عدد میکسینگ تیپ

۳,۶۰۰,۰۰۰

روکش موقت آکریلی به همراه 10 عدد میکسینگ تیپ

۴,۲۵۰,۰۰۰

نحوه برداشتن روکش دندان در کلینیک

به‌طور کلی برای برداشتن روکش دندان ابزارهای مخصوصی در مطب‌ها و کلینیک‌های دندانپزشکی استفاده می‌شوند. این ابزارها در جهت شل کردن روکش به کار می‌روند، بدیهی است که تمامی روکش‌های دندانی پس از شل شدن، به راحتی از دندان جدا می‌شوند.

برداشتن روکش موقت

برداشتن روکش‌های موقت بسیار ساده است. عموما ابزارهای مخصوص و متنوعی برای برداشتن روکش‌ها و بریج‌ها از روی عاج‌های تخریب شده زیرین آن‌ها وجود دارد. نکته حاثز اهمیت در مورد روکش‌های موقت استفاده از چسب‌های کم‌قوام برای چسباندن این نوع روکش‌هاست. همین امر باعث سهولت برداشت روکش موقت دندان نسبت به روکش‌های دائم شده است. اگر با روکش موقت دندان آشنا نیستید می توانید مقاله روکش موقت دندان چیست را مطالعه کنید.

به‌طور کلی دندانپزشکان برای برداشتن روکش موقت، با حرکت دادن آرام این روکش‌ها باعث سست شدن و شکسته شدن مهر و موم این چسب‌ها شده که در نتیجه آن روکش موقت به راحتی از دندان زیرین جدا می‌شود.

روش‌های برداشتن روکش دائم دندان

با این حال، برداشتن روکش‌های دائم با توجه به ماهیت و قوی‌تر بودن چسب‌های استفاده شده در آن‌ها چالش‌برانگیزتر است. به همین علت برای برداشتن روکش دائم دندان روش‌های گوناگونی وجود دارد. این روش‌ها در سه دسته زیر قرار می‌گیرند:

  1. روش محتاطانه (conservative):

در برداشتن روکش دندان به روش محتاطانه، روکش بدون آسیب دیدگی از عاج زیرین خود جدا می‌شود. این روش اوج هنر یک دندانپزشک را می‌رساند چرا که با روش‌های کاملا تخصصی و به شیوه‌ای ماهرانه از صدمه دیدن روکش سرامیکی جلوگیری می‌کند. می‌توان از این روکش (بنا به صلاحدید دندانپزشک) مجددا استفاده کرد؛ مثلا دندانپزشک می‌تواند با ایجاد فرایندهای لازم روی آن، مجددا روکش را روی عاج دندان بچسباند.

  • روش نیمه محتاطانه (Semi-conservative):

این روش نسبت به روش قبلی کمی تهاجمی‌تر است به این معنی که روکش با کمی آسیب از دندان زیرین خود جدا می‌شود. در این روش، برای دسترسی به چسب یا همان سمان، سوراخ یا شکاف کوچکی در بدنه روکش ایجاد شده و در نهایت از همین طریق پیوندهای محکم چسب با دندان زیرین را شل می‌کنند.

در این حالت شرایط برای برداشتن روکش دندان آماده است. هر چند که روکش دندان در این روش کمی آسیب دیده است؛ اما کماکان امکان استفاده مجدد از آن وجود دارد.

  • روش مخرب (Destructive):

در این روش، روکش را با یک ابزار چرخشی پرسرعت برش می‌دهند، در نتیجه روکش کاملا تخریب شده و عملا امکان استفاده مجدد از آن وجود ندارد.

در روش مخرب، روکش به‌طورکلی آسیب می‌بیند و نمی‌توان از آن مجدداً استفاده کرد. در صورتی‌که دندانپزشک مجبور به استفاده از روش مخرب شود، به دلیل تخریب کلی روکش، باید مجددا مراحل قالب‌گیری و چسباندن روکش دندان انجام شود.

بیشتر بخوانید: معرفی بهترین کتاب‌های روز دندانپزشکی به مناسبت روز صنعت چاپ

آیا برداشتن روکش دندان درد دارد؟

همان‌طور که پیش از این در مطلب دیگری با عنوان «روکش موقت دندان چیست؟» به بررسی انواع روکش‌ها اعم از روکش موقت و روکش دائم پرداختیم؛ تمامی روکش‌ها با چسب مخصوصی به عاج تخریب شده دندان شما متصل می‌شوند. به طور معمول روکش‌های موقت تنها دو هفته (تا آماده شدن روکش دائم در لابراتور) روی دندان‌های شما قرار می‌گیرند، سپس توسط دندانپزشک از عاج دندان شما جدا شده تا روکش دائم جایگزین آن‌ها شود. برداشتن روکش موقت بدون درد و در مدت زمان کوتاهی انجام می‌شود. براین پروسه به حدی ساده و بدون درد است که گاه دندانپزشک حتی از مواد بی‌حس کننده هم استفاده نمی‌کند. شما میتوانید برای خريد تجهيزات و لوازم ارتودنسی از سایت دندانت بازدید کنید.

آیا برداشتن روکش دندان درد دارد؟

در مورد برداشتن روکش دائم نیز همین شرایط حکمفرماست، اما ممکن است دندانپزشک برای اطمینان از بدون درد بودن این پروسه، از دوز پایین ماده بی‌حسی استفاده کند. اما به‌طور کلی برداشتن روکش دندان چه از نوع موقت باشد و چه دائم، کاملا بدون درد است و لازم نیست در این زمینه نگران بوده یا مضطرب شوید.

بیشتر بخوانید: ژل بی حسی دندان چیست؟

علت برداشتن روکش دندان

هر چند که ممکن است به دلایل زیادی مجبور به تعویض یا برداشتن روکش دندان شوید با اینحال پوسیدگی دندان به عنوان یکی از اصلی‌ترین دلایل برداشتن روکش شناخته می‌شوند. اگر پوسیدگی دندان در زیر روکش ایجاد شود، هم دندان و هم روکش در شرایط اورژانسی درمانی قرار می‌گیرند. چراکه ممکن است این پوسیدگی به قسمت داخلی دندان رسیده و باعث عفونی شدن پالپ و در نهایت به عصب رسیدن دندان شود.

از دیگر دلایل می‌توان به شکستگی روکش یا حتی ریشه دندان اشاره کرد. همین شکستگی هم می‌تواند موجب عفونی شدن پالپ و عصب‌های موجود در آن شود. البته دلایل دیگری نیز مانند تغییر رنگ روکش و تمام شدن ماندگاری یا به اصطلاح عمر روکش در این مسئله دخیل هستند. همان‌طور که می‌دانید روکش‌های موقت نهایت تا 2 هفته اما روکش‌های دائم تا 15 سال نیز طول عمر دارند.

براکت ثابت فلزی برای ارتودنسی را به نقل از کلینیک پازل بشناسید:

براکت های فلزی در جنس استیل و یا آلیاژ ضد زنگ به عنوان یکی از ابزار های پر کاربرد ارتودنسی دندان مورد استفاده قرار می گیرند. این نوع براکت ها بسیار مقاوم هستند و جالب است بدانید که دارای قابلیت بازیافت می باشند. این نوع براکت ها هزینه بسیار مناسب تری نسبت به براکت های دیگر دارند و همچنین نتیجه گیری درمان به کمک آن ها بسیار رضایت بخش تر می باشد.

طریقه کندن روکش دندان در خانه

سمان‌ها (چسب‌های روکش‌ها) بسیار قوی هستند و معمولا امکان کندن روکش دندان در خانه وجود ندارد. اما در بعضی مواقع مقدار چسب کم بوده و یا چسب استفاده شده از قوام کافی برخوردار نیست؛ در نتیجه روکش لق می‌شود. شما هنگام غذا خوردن یا صحبت کردن به راحتی متوجه این لق شدن خواهید شد و حتی به راحتی می‌توانید آن را از دندان خود جدا کنید.

طریقه کندن روکش دندان در خانه

نتیجه‌گیری

هیچ نوع دیگری از ترمیم دندان وجود ندارد که مانند روکش، دندان را کاملاً پوشانده و ساختار تخریب شده آن را بازسازی کند. به همین دلیل، در صورت آسیب روکش، گزینه‌های درمانی جایگزین زیادی برای ترمیم روکش آسیب دیده شده وجود ندارد.

 به همین منظور باید روکش قبلی دندان را برداشت و با قالب‌گیری روکش جدیدی ساخت. در برخی شرایط هم می‌توان روکش را جدا و اصلاح کرد و دوباره در جای خود سمان کرد.با توجه به تخصصی بودن برداشتن روکش‌ دندان توصیه می‌کنیم برای این منظور حتما به مطب‌ها یا کلینیک‌های دندانپزشکی مراجعه کنید. برای مطالعه بیشتر مقالات دندانپزشکی حتما به سایت دندانت، فروشگاه آنلاین تجهیزات دندانپزشکی مراجعه نمایید.

5 / 2.4
امتیاز مقاله
امتیاز شما در رابطه با این مقاله ؟

2.4 / 5. 5

دیدگاه کاربران ثبت نظر جدید
  • بابک 4 تیر 1403

    میشه بگی کجاش کاربردی و مفید بود ؟؟؟

  • جواد صادقی 21 خرداد 1403

    چسب روکش رو دربیاوریم روکش دندان نمیریزه ؟؟

  • احمد یکتا 22 اردیبهشت 1403

    مقالتون بسیار کاربری و مفید بود ممنون از اطلاع رسانی خوبتون