عکس سه بعدی از دهان و دندان و گوتا پرکا بر روی یکی از دندان ها

گوتا پرکا چیست؟

دندانت
27 آذر 1401 / 8 دقیقه مطالعه

گوتا پرکا چیست؟

گوتا پرکا ماده ای بسیار مهم در علم دندانپزشکی است، این ماده در درمان دندان عصب کشی شده نقش بسزایی دارد.

هر فردی در طول عمر خود حداقل یک بار به دندانپزشکی مراجعه کرده و اگر به عصب کشی نیاز داشته باشد در اغلب مواقع از گوتا پرکا برای دندان آسیب دیده استفاده می‌شود، شاید با خود بگویید که پس گوتا پرکا نام یک ماده شیمیایی است؟!

باید بگوییم نه!

گوتا پرکا ماده ای طبیعی است به همین دلیل نسبت به ماده های شیمیایی بیشترین تطابق را با بدن و طبیعت انسان دارد، به طوری که در زمان استفاده به علت طبیعی بودن آن بدن هیچ واکنشی نسبت به گوتا پرکا از خود نشان نمی دهد.

گوتا پرکا از جنس Palaquium  و به طور کلی از درختانی مانند Isonandra   ، Palaquium gutta   و Dichopsis gutta   به دست آمده که در زبان مالایی به معنای شیره پرکا (percha sap  ) است.

گوتا پرکا بالاترین حالت ترموپلاستیک و بی ‌اثر زیستی را دارد به این دلیل که کاملاً از دل طبیعت به دست آمده است، و بالاترین سازگاری با محیط زیست را دارد.

آرسی پرپ

۵۴۰,۰۰۰

کن گوتا پرکا

۱۸۶,۰۰۰

کن گوتا پرکا تزریقی

۱,۱۳۳,۵۵۰

این ماده در دندانپزشکی برای پر کردن دندان های عصب کشی استفاده می‌شود، خصوصیت خاصی که این ماده دارد این است که از نفوذ باکتری و میکروب به دندان جلوگیری می‌کند در واقع خاصیت ضد باکتری دارد.

این ماده در بازار به شکل مخروطی و در اندازه های مختلف عرضه می‌شود و دندانپزشکان با توجه به عمق دندان عصب کشی شده، اندازه مورد نیاز را از گوتا پرکا برش داده و استفاده می‌کند.

بیشتر بخوانید: اختلالات مفصل فک یا TMJ چیست؟

گوتا پرکا با ویژگی های بسیاری که دارد همواره مورد توجه بسیاری از دندانپزشکان است، تعدادی از این ویژگی ها را نام می‌بریم؛

  • وسعت محدوده نفوذ پذیری
  • سازگاری با دندان ها
  • نقطه ذوب متعادل
  • انعطاف پذیری بالا
  • قالب گیری آسان
  • و....

بیشتر بخوانید: دایکال نوری چیست؟

شاید برای شما جالب باشد که با مراحل عصب کشی و در نتیجه استفاده از گوتا پرکا آشنا شوید. با ما همراه باشید...

  • در مراحل اولیه باید دندانپزشک بیمار را معاینه و رادیوگرافی فرد را چک کند، اگر عفونت به اتاق پالپ رسیده و عصب‌ها را عفونی کرده باشد پس باید عصب کشی دندان انجام شود.
  • سپس در مرحله دوم باید دندان و لثه بی حس شود تا بیمار دردی را احساس نکند بیشتر مواقع به دلیل استرس دندانپزشک اول از ژل بی حسی بر روی لثه استفاده می‌کند تا لثه کاملاً بی حس شود سپس بعد از بی حس شدن لثه. آمپول بی حسی را تزریق می‌کند و بعد از چند دقیقه دهان و لثه آماده عصب کشی است.
  • در مرحله سوم دندانپزشک عاج دندان را می‌شکافد و اتاقک پالپ را تخلیه می‌کند، سپس شروع به پاک‌سازی عفونت و جداکردن عصب‌های پوسیده می‌شود.
  • در مرحله چهارم بعد از پاک‌سازی کامل، نیاز به موادی داریم تا اتاقک پالپ را پر کند در این قسمت از گوتا پرکا استفاده می‌شود، دندانپزشک دندان را با گوتا پرکا مخلوط شده با سیلر پر می‌کند و زمانی که از پر شده کامل دندان اطمینان حاصل می‌کند، باقی مانده آن را با استفاده از یک‌قلم داغ مخصوص برش می‌دهد و در مرحله آخر عاج را ترمیم می‌کند.

شاید جالب باشد که بدانید کوتاه پرکا با استفاده از یک وسیله پلاستیکی به نام آپچوراتور در کانال ریشه جا می‌گیرد، بدین صورت که به‌دور فایل پیچیده و روی حرارت گرم می‌شود و حجم گوتا پرکا افزایش پیدا می‌کند.

بعد از آن آپچوراتور درون کانال ریشه فرومی‌رود و در حین چرخیدن در دندان، فشار آپیکال را اعمال می‌کند و گوتا پرکا در دندان تخلیه می‌شود.

آپچوراتور ها از فلزی ضدزنگ تولید شده اند که بر روی یک مخروط از جنس تیتانیوم قرار می‌گیرد، آپچوراتور می‌تواند تمام کانال های ریشه را تحت پوشش خود قرار دهد. شما میتوانید برای خريد تجهيزات مصرفی دندانپزشكي از سایت دندانت بازدید کنید.

بیشتر بخوانید: اسپاتول دهانی چیست

گوتا پرکا در دندانپزشکی چیست؟

گوتا پرکا در دنیای پزشکی استفاده‌های بسیاری دارد، اما در دندانپزشکی برای پر کردن اتاقک پالپ و کانال ریشه دندان استفاده می‌شود.

بعد از تشخیص عفونت و انجام مراحل عصب کشی، دندانپزشک ضخیم‌ترین گوتا پرکایی که بتواند خود را در دندان جای دهد را انتخاب می‌کند، سپس گوتا پرکا را با ماده سیلر یا زینک اکساید اوژنول ترکیب می‌کند و داخل را از این ماده پر می‌کند، این فرایند تا قسمتی ادامه پیدا می‌کند که دندان تا قسمت مورد نظر از ماده گوتا پرکا پر شود.

با توجه به پیشرفت روز افزون علم در دنیا، متناسب با نیاز دندانپزشکان برای درمان بیماران، گوتا پرکا هایی با اندازه و سایزهای مختلف تولید می‌شوند تا دندانپزشک بر اساس اندازه طول کانال ریشه دندان و مقدار باز بودن آن از گوتا پرکا مناسب و اندازه استفاده بکند.

بیشتر بخوانید: اوژنول چیست؟

استانداردترین اندازه گوتا پرکا برای درمان، سایز ۱۵ تا ۱۴۰ است، به شکل کلی هم اندازه آن از دو درصد شروع و به چهار و شش درصد هم می‌رسد.

باید بدانید که از لحاظ شیمیایی گوتا پرکا یک پلی ترین است، یک پلیمر که از ایزوپرن یا پلی ایزوپرن تشکیل می‌شود.

بیماری پریودنتال را به نقل از دکتر قاسمی بشناسید:

بیماری پریودنتال، که به آن بیماری لثه نیز گفته می‌شود، عفونتی است که لثه‌ها و بافت‌های اطراف دندان را درگیر می‌کند. این بیماری در صورت عدم درمان به موقع، می‌تواند به استخوان‌های فک نیز سرایت کند و در نهایت منجر به از دست دادن دندان‌ها شود. علت اصلی بیماری پریودنتال، تجمع پلاک بر روی دندان‌ها است. پلاک، یک لایه چسبنده از باکتری است که اگر به طور مرتب از طریق مسواک زدن و نخ دندان کشیدن از بین نرود، می‌تواند سفت شده و به تارتار تبدیل شود. تارتار، فقط توسط دندانپزشک قابل تمیز کردن است. باکتری‌های موجود در پلاک و تارتار، سمومی تولید می‌کنند که به لثه‌ها حمله می‌کنند و باعث التهاب و خونریزی لثه‌ها می‌شوند.

آرسی پرپ 10 سی سی حاوی کاباماید پراکساید

۴۷۵,۰۰۰

اسید سیتریک

۲۷۸,۰۰۰

اسپری تست سرما 200 میل

۹۳,۶۰۰

ماده گوتا پرکا چیست؟

همان‌طور که در ابتدا گفته شد ماده گوتا پرکا یک نوع شیره درخت است که از درختانی با نام‌های Palaquium ،   Palaquium gutta و Dichopsis gutta   به دست آمده که نام آن را از یک گیاه (getah perca ) گرفته‌اند که در زبان مالایی به معنای شیره پرکا (percha sap  ) است و در زمان استفاده در دندانپزشکی گوتا پرکا را با سیلر مخلوط و استفاده می‌کنند.

می‌توانید بهترین نوارهای مخروط گوتا پرکا را از سایت دندانت  تهیه و استفاده کنید.

تعریف گوتا پرکا به نقل از وب سایت colgate:

گوتاپرکا ماده ای است که برای پر کردن دندان بعد از عمل ریشه استفاده می شود. گوتاپرکا، یک ماده پلاستیکی از یک درخت مالزیایی به نام درخت پرکا، به عنوان پرکننده دائمی در کانال های ریشه استفاده می شود. در حین عمل کانال ریشه، ناحیه آسیب دیده دندان که به پالپ معروف است برداشته می شود و کانال های دندان قبل از پر شدن و مهر و موم شدن تمیز و ضدعفونی می شوند. گوتاپرکا ماده پرکننده ترموپلاستیک است که حرارت داده شده و در کانال دندان فشرده می شود و سپس با سیمان چسب مهر و موم می شود.

امیدواریم این مقاله برای شما مفید واقع شده باشد.

5 / 0
امتیاز مقاله
امتیاز شما در رابطه با این مقاله ؟

0 / 5. 0

دیدگاه کاربران ثبت نظر جدید
  • امیرحسین باقری 11 شهریور 1403

    من تازگیا یه مقاله خوندم که توش درباره گوتا پرکا صحبت کرده بود و راستش برام سوال پیش اومد که این ماده دقیقاً چطور کار می‌کنه و چرا ازش توی عصب‌کشی دندان استفاده می‌کنن؟ شنیدم که گوتا پرکا یه جور ماده طبیعی هست که از درخت گرفته میشه و برای پر کردن ریشه دندان بعد از عصب‌کشی به کار میره. ولی نمی‌دونم این ماده چقدر مطمئنه و آیا ممکنه بعد از مدتی مشکلی ایجاد کنه یا نه؟
    دوست دارم بدونم آیا کسی اینجا تجربه استفاده از گوتا پرکا رو داره و آیا بعد از مدتی مشکلی براش پیش اومده؟ خیلی دلم می‌خواد اطلاعات بیشتری کسب کنم تا خیالم از این بابت راحت بشه.

  • مریم احمدی 11 شهریور 1403

    یه سوالی داشتم درباره گوتا پرکا. من چند وقت پیش رفتم دندانپزشکی و بهم گفتن که باید عصب‌کشی کنم. بعد از عصب‌کشی، دکتر گفت که از گوتا پرکا برای پر کردن ریشه دندان استفاده کرده. راستش من تا حالا چیزی درباره گوتا پرکا نشنیده بودم و برام سوال شد که این ماده چیه و چه کاربردهایی داره؟ اصلاً این ماده امن هست؟ چون من خیلی به سلامت دندانم اهمیت میدم و می‌خوام مطمئن بشم که هیچ مشکلی برام پیش نمیاد.
    اگه کسی اطلاعاتی در این زمینه داره یا تجربه مشابهی داشته، لطفاً برام توضیح بده که این گوتا پرکا دقیقاً چیه و چطور می‌تونه توی دندان بمونه؟ ممنون میشم از پاسخ‌هاتون!

  • رضا احدی 28 خرداد 1403

    چگونه گوتاپرکا به درمان‌های موفق کانال ریشه کمک می‌کند و چه پیشرفت‌هایی در فرمولاسیون آن برای افزایش خواص آب‌بندی و ماندگاری آن در اندودنتیکس انجام شده است؟

  • حمید نادری 29 اردیبهشت 1403

    از گوتا پرکا برای پرکردن فضاهای خالی دندان استفاده میشه ؟