درمان سریع دندان در بارداری

درمان سریع دندان درد در بارداری

دندانت
4 شهریور 1402 / 10 دقیقه مطالعه

درمان سریع دندان درد در بارداری

امروزه بهداشت دهان و دندان در دوران بارداری به یکی از موضوعات مهم در حوزه دندانپزشکی مبدل شده است؛ به خصوص آنکه در این دوران به دلایل هورمونی مادران باردار دچار لثه و دندان درد می‌شوند. از مهم‌ترین دغدغه‌های بانوان باردار و البته دندانپزشکان رعایت ایمنی پروسه درمان برای سلامت جنین در طول این دوره است اما این امر نباید مانع از درمان درد لثه و یا درمان دندان درد در بارداری شود.

مادران باردار با مراجعه و کمک‌گرفتن از دندانپزشک می‌توانند با اطمینان خاطر نسبت به درمان دردهای لثه و دندانی خود اقدام کنند. در ادامه به ارائه بهترین روش‌های درمان سریع دندان درد در حاملگی پرداخته‌ایم.

دلیل دندان درد بارداری

دندان درد در دوران بارداری به دلایل گوناگونی اتفاق می‌افتد و الزاما به دلیل کوتاهی در رعایت بهداشت دهان و دندان نیست.

دلیل دندان درد بارداری

شایع‌ترین دلایل دندان درد در طول دوران بارداری عبارتند از:

عدم تعادل هورمونی

همان‌طور که می‌دانید در طول دوران بارداری هورمون‌ها به طرز قابل توجهی افزایش می‌یابند که همین امر باعث بروز حالت تهوع و یا استفراغ در بانوان باردار می‌شود. ناگفته پیداست که استفراغ حالتی اسیدی داشته و با مینای دندان سازگار نیست. اما شستشوی دهان با آب پس از استفراغ و استفاده از خمیر دندان مناسب برای از بین بردن اثر اسیدی آن می‌تواند از آسیب‌هایی که منجر به دندان درد می‌شود، جلوگیری کند.

از دیگر آثار افزایش هورمون‌ها در بانوان باردار می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • تجمع پلاک:

هر چند که هورمون‌ها به خودیِ خود باعث ایجاد پلاک دندان نمی‌شوند اما می‌توانند در ترکیبات بزاق شما تغییراتی ایجاد کنند. جالب است بدانید در حالت طبیعی بزاق دهان حاوی ترکیبات آنتی باکتریال بوده که به عوامل باکتریایی پلاک دندان حمله و اثر نامطلوب آن‌ها بر دندان را تعدیل می‌کند اما در طول بارداری به دلیل تغییرات هورمونی، ترکیبات بزاق تغییر کرده و پلاک‌های دندانی روی دندان تجمع پیدا می‌کنند. در نتیجه با افزایش باکتری‌ها احتمال پوسیدگی و دندان درد افزایش پیدا می‌کند.

بیماری لثه:

تغییرات هورمونی همچنین می‌توانند باعث افزایش خطر ابتلا به ژنژیویت (نوعی بیماری لثه) شود. در این نوع بیماری در صورت عدم درمان به موقع علاوه بر درد لثه، دندان درد را تجربه خواهید کرد. در این صورت پیشنهاد می‌کنیم حتما با دندانپزشک خود در این زمینه صحبت کنید.

تغییر رژیم غذایی

جالب است بدانید علاوه بر تمامی موارد بالا، تغییر رژیم غذایی در دوران بارداری نیز می‌تواند منجر به دندان درد شود. این امر به ویژه در صورت مصرف نوشیدنی‌های شیرین و خوراکی‌هایی که می‌توانند منجر به پوسیدگی دندان شوند، بیشتر می‌شود.

فشار خون

ممکن است بانوان باردار در طول زمان بارداری افزایش فشار خون را تجربه کنند که همین مورد می‌تواند باعث درد و حتی خونریزی لثه شود. برای جلوگیری از این حالت می‌توانید نخ دندان کشیده و یا از مسواک‌هایی با برس‌های نرم استفاده کنید.

درمان دندان درد در بارداری چیست؟

بدون شک یکی از درمان‌های مهمی که هنگام درد به خصوص درد دندان به ذهن هر فردی خطور می‌کند استفاده از داروهای مسکن است. اکیدا توصیه می‌کنیم قبل از هر درمان خانگی و یا به اصطاح خود درمانی با پزشکان خود از جمله پزشک زنان و زایمان و دندانپزشک مشورت کنید. همچنین شما می توانید در صورت علاقه مندی به درمان سریع دندان درد می توانید مقاله ژل بی حسی دندان در بارداری را مطالعه نمایید.

دندان درد در زنان باردار که به دلایل هورمونی مستعد این قبیل دردها هستند حتی می‌تواند نسبت به افراد عادی آزاردهنده‌تر باشد. اما به یاد داشته باشید بسیاری از دندان‌ها به دلیل تحریک با نوشیدنی و یا خوراکی سرد و یا گرم درد می‌گیرند و بعد از مدتی ممکن است این درد برطرف شود. همچنین بسیاری از افراد هنگام شب و سرگذاشتن بر بالین به دلیل تجمع گردش خون در جمجمه و همچنین کاهش حواس‌پرتی هنگام به خواب رفتن، درد بیشتری را تجربه می‌کنند.

با این اوصاف باید توجه داشته باشید درمان سریع دندان درد در شب در بارداری به طور خاص وجود ندارد چرا که استفاده از مسکن و یا درمان‌های سنتی و خانگی بدون تجویز پزشک ممکن است سلامتی و ایمنی جنین را معرض خطر دهد. هر چند که ما در ادامه به معرفی بهترین روش‌های درمان دندان درد در طب اسلامی، طب سنتی و همچنین روش‌های خانگی پرداخته‌ایم.

نکته: لطفا حتما قبل از اقدام به هر گونه مصرف دارویی مقاله ممنوعیت دندانپزشکی در بارداری را مطالعه نمایید.

درمان دندان درد در بارداری طب اسلامی

طب اسلامی که به نوعی وام گرفته شده از طب سنتی ایرانیان است روش سنتی خاصی برای درمان درد دندان پیشنهاد داده است. این روش از نظر ما غیر علمی است و پیشنهاد می‌کنیم بدون مشورت با پزشک متخصص زنان و زایمان و همچنین دندانپزشک از این روش استفاده نکنید. اما اگر بخواهیم به صورت کوتاه و اجمالی در این زمینه صحبت کنیم می‌توانیم به استفاده از روغن حنظل اشاره کنیم. در استفاده از این روش آماده است که پارچه‌ای کتان و یا یک تکه پنبه را به روغن حنظل آغشته کرده و روی محل دندان درد قرار دهید. همچنین در قسمتی دیگری از این درمان آماده است که در صورت شدید بودن دردهای دندانی حدود دو قطره از این روغن را داخل گوش خود بچکانید.

درمان دندان درد در بارداری طب اسلامی

درمان خانگی دندان درد در بارداری

در حالی که دلایل زیادی برای دندان درد در بارداری وجود دارد، اما اگر به دنبال روش‌های غیر کلینیکی و یا به اصطلاح خانگی برای تسکین دندان درد خود هستید روش‌های درمان های زیادی نیز برای درمان سریع دندان درد در حاملگی وجود دارد که از جمله آن‌ها می‌توان روش‌های زیر را نام برد:

  1. گیاه آلوئهورا:

این گیاه با دارا بودن خاصیت ضد باکتریایی و ضد قارچی خود از  جمله روش‌های درمان سریع دندان درد شدید در بارداری به شمار رفته و می‌تواند تورم لثه‌ها و رشد باکتری‌ها را کاهش دهد، تنها کافی است قسمت از آن را روی لثه و یا دندان خود قرار دهید.

2.شیر:

شیر به‌طور کلی به سبب دارا بودن کلسیم برای تقویت سیستم گردش خون و سیستم عصبی به بانوان باردار توصیه می‌شود، اما فراتر از آن می‌تواند به حفظ سلامت لثه‌ها نیز کمک کند. اما توجه داشته باشید که خود شیر می‌تواند باعث تشکیل پلاک‌های دندانی شود پس مسواک زدن دو بار در روز می‌تواند منجر به تشکیل پلاک شود.

برنیشر

۳۹۶,۰۰۰

بلیچینگ آفیس سه بیمار 40%

۲,۰۰۰,۰۰۰

جدا کننده دندانی

۲,۲۰۰,۰۰۰

3.آب نمک:

استفاده از آب نمک و قرقره کردن آن در محیط دهان می‌تواند موجب تسکین درد دندان و درمان سریع دندان درد در حاملگی شود. برای این منظور کافی است نصف قاشق چای‌خوری نمک را در یک لیوان آب گرم حل کرده و آن را در دهان بچرخانید.

4.کمپرس سرد:

از دیگر روش‌های درمان دندان درد در بارداری قرار دادن کمپرس سرد روی ناحیه‌ دردناک است. این ناحیه می‌تواند دندان و حتی لثه باشد. توصیه می‌شود که روزانه به مدت تنها 20 دقیقه این کار را تکرار کنید. حتی درصورتی که لثه‌های شما متورم، قرمز و یا در موارد شدیدتر خونریزی داشته باشند قرار دادن کمپرس آب سرد روی این نواحی باعث کاهش التهاب و در نتیجه درد می‌شود.

 از دیگر روش‌های خانگی درمان سریع دندان درد در حاملگی می‌توان به استفاده از انار، سیر و میخک اشاره کرد. هر کدام از محصولات خوراکی بالا خواص منحصربه‌فرد خود را داشته و با مکانیسم‌های متنوعی می‌توانند به تسکین درد و درمان دندان درد در بارداری کمک کنند.

درمان خانگی دندان درد در بارداری

برای مثال آب انار می تواند با تجمع پلاک و عفونت‌های باکتریایی ناشی از آن مقابله کند در حالی که سیر مکانیسمی شبیه یک آنتی بیوتیک طبیعی داشته و قادر است باکتری‌های اطراف مناطق آلوده و ملتهب که بسیاری از آن‌ها در حدفاصل لثه و دندان‌ها قرار دارند را از بین ببرد. میخک یا روغن میخک نیز می تواند به عنوان یک ضدعفونی‌کننده طبیعی استفاده شود، تنها کافی‌ است آن را به صورت مستقیم روی دندان و یا لثه‌های خود بمالید.

درمان سنتی دندان درد بارداری

به‌طور کلی بسیاری از روش‌های خانگی درمان دندان درد در بارداری که پیش‌ از این اشاره کرده بودیم از طب سنتی گرفته شده است، پس علاوه بر تمامی روش‌های خانگی مطرح شده می‌توانید از روغن حنظل نیز برای رفع دندان درد استفاده کنید. به این صورت که یک پنبه یا پارچه‌ای از جنس کتان را به روغن حنظل آغشته کرده و آن را روی دندان و یا لثه ملتهب قرار دهید. رفع دندان درد که ناشی از پوسیدگی باشد برای پر کردن دندان روغن حنظل با نخ کتان باید استفاده شود.

همچنین در صورتی که دندان درد بسیار شدید باشد و احتمال به عصب رسیدن دندان وجود داشته باشد توصیه می‌شود که دو قطره از روغن حنظل را داخل گوش بریزید. نکته مهمی که لازم است در نظر  بگیرید پیشنهاد تمامی این روش‌ها به تمامی افراد اعم از افراد عادی و افراد باردار است. این روش‌های سنتی و خانگی مانند روش‌های علمی و کلینیکی آزمایش نشده‌اند و در طب سنتی هیچ تمایزی بین فرد باردار و فرد عادی برای رفع دندان درد وجود ندارد. اما توصیه ما به شما کماکان استفاده از روش‌های کلینیکی و به طور کلی استفاده از علم روز و مشورت با پزشک زنان و زایمان و دندانپزشکان مجرب در این زمینه است.

کلام آخر

در این مقاله از دندانت، فروشگاه اینترنتی تجهیزات دندانپزشکی به درمان سریع دندان در بارداری پرداختیم. دوران بارداری برای بسیاری از افراد با دندان درد و حتی لثه‌های متورم و دردناک که مستعد خونریزی بوده و به ژنژیویت (التهاب لثه) معروفند، همراه است. تقریبا می‌توان گفت مشکلاتی که اشاره کردیم در بسیاری از بانوان در دوران بارداری بسیار شایع هستند و اگر به هر نحو در دوران بارداری خود مشکلاتی دندان و لثه پیدا کردید حتما به دندانپزشک مجرب در این زمینه مراجعه کنید.

 توصیه می‌کنیم از خود درمانی و یا مصرف قرص‌های مسکن پرهیز کرده و حتی ایمن‌ترین روش‌های خانگی و سنتی را نیز بدون مشورت با پزشک متخصص زنان و زایمان و دندانپزشک خود امتحان نکنید. همچنین توجه داشته باشید نگرانی از ایمن بودن وضعیت جنین شما نباید باعث رها کردن پروسه‌ درمان دندان شود چرا که دردها و ناراحتی‌های حوزه دهان و دندان در صورت عدم رسیدگی ممکن است شدت پیدا کرده و برای شما آزاردهنده‌تر شده و مراحل درمانی پیچیده‌تری داشته باشند.

بنابراین، برای جلوگیری از مشکلات دندانی یا دندانی در دوران بارداری، بهداشت دهان و دندان را رعایت کرده و معاینات منظم دندانپزشکی داشته باشید.

5 / 1.7
امتیاز مقاله
امتیاز شما در رابطه با این مقاله ؟

1.7 / 5. 3

دیدگاه کاربران ثبت نظر جدید
  • Rickie 21 فروردین 1403

    Ahaa, its nice discussion about this post at this
    place at this weblog, I have read all that, so at this time
    me also commenting at this place.

    my homepage: vpn special code