عکس چند ژل بی حسی بر روی هم

ژل بی حسی دندان چیست؟

دندانت
27 مرداد 1401 / 13 دقیقه مطالعه

ژل بی حسی دندان چیست؟

اگر به علت ترس از تزریق آمپول به لثه، از رفتن به دندانپزشکی خودداری می کنید و درد دندان را تحمل می کنید باید بدانید این فوبیای شما قابل حل است. شما می توانید به راحتی برای راحت شدن از درد دندان و فرار از تزریق آمپول از ژل های بی حسی دندان استفاده کنید. با مطالعه ی این مطلب تا انتها شما با نحوه ی عملکرد این ماده بی حس کننده دندان آشنا می شوید.
دندان پزشکان از ژل بی حسی دندان برای آماده سازی دندان بیمار قبل از شروع به جراحی استفاده می کنند. بی حسی کننده های موضعی برای قسمت های خارجی عمل کرده و بر عصب های محیطی اثر می گذارند. در صورت نیاز به بررسی قیمت و خرید ژل بی حسی دندان می توانید محصولات دندانت را مشاهده کنید.

ژل بی حسی دندان پزشکی

تا الان با نحوه عملکرد بی حسی های موضعی به صورت کلی آشنا شدیم اما در حرفه ی دندانپزشکی چه ژل های بی حس کننده ای رایج تر است؟ در ادامه دو مورد از رایج ترین بی حسی کننده های موضعی که در مطب های دندانپزشکی از آن استفاده می شود را معرفی خواهم کرد.

بیشتر بخوانید: پانسمان جراحی دندان عقل
لیدوکائین:
لیدوکائین که یکی از پر کاربرد ترین مواد بی حس کننده موضعی است برای انسداد سیستم مرکزی کاربرد دارد. علاوه بر دندان می توان از این ماده برای بی حس کردن در غشای مخاطی، مری، حنجره و نای استفاده می شود.
استفاده از این ژل می تواند عوارض جانبی نیز داشته باشد پس اگر دارای آلرژی و حساسیت های خاصی به ترکیبات این ماده دارید حتما قبل از استفاده با پزشک خود این موارد را مطرح کنید.

عکس ژل بی حسی دندان با ژل


بهتر است از استعمال آن بدون دستور پزشک خودداری کنید اما در صورت نیاز به استفاده حتما راهنمای مصرف نوشته شده بر روی محصول را مطالعه کنید.
مصرف این محصول برای سالمندانی که دارای مشکلات کبدی، کلیوی، قلبی ممکن است خطرناک باشد پس حتما به صورت کنترل شده مصرف گردد.
همانطور که می دانید برخی از دارو های پزشکی ممکن است با یکدیگر تداخل داشته باشند به همین علت باید بدانید بهتر است همزمان این ماده بی حس کننده را با این دارو ها مصرف نکنید.
• Dihydroergotamine
• Dronedarone
• Saquinavir
• Vernakalant
با اینکه از این ژل بی حسی بسیار می شود و خیلی کم امکان حساسیت برای شما ایجاد کند اما در صورتی که بعد از مصرف این ماده دچار پیدایش جوش، خارش، گرفتگی صدا، مشکل تنفسی، بلع، تورم دست، صورت یا دهان خود شدید، حتما به دندانپزشک مراجعه کنید.

دستگاه لایت کیور با گارانتی یکساله

۲۷,۱۹۳,۷۵۰

ژل بی حسی لیدوکائین 30 میل

۱۹۵,۰۰۰

ضدعفونی کننده دست اچ سی 500 میل به همراه پمپ

۱۶۳,۸۶۰

تعریف ژل بیحسی دندان به نقل از وب سایت my.clevelandclinic:

لیدوکائین و پریلوکائین داروهایی هستند که برای ایجاد یک ژل بی حس کننده موضعی ترکیب می شوند که دندانپزشک از آن برای بی حس کردن نواحی لثه قبل از شروع کار دندان استفاده می کند. باعث از دست دادن احساس در لثه، پوست و بافت های اطراف می شود. دندانپزشک این دارو را روی لثه های شما اعمال می کند

بیشتر بخوانید:

درد لثه بعد از عصب کشی دندان

مواد قالب گیری دندانپزشکی


بنزوکائین:
از بنزوکائین برای بی حسی کوتاه مدت دهان یا لثه به علت وجود آفت یا دندان درد استفاده می شود. دقت کنید که ممکن است این ماده بی حس کننده دارای عوارض جانبی باشد و برای کودکان زیر 2 سال توصیه نمی شود.
بهترین روش برای استفاده این دارو، پیروی کردن از دستورات پزشک است یا در صورت عدم مراجعه به پزشک، حتما راهنمای استفاده درج شده بر روی بسته بندی محصول را مطالعه کنید. معمولا از این ژل بیشتر از 4 بار در روز استفاده نمی کنند و برای اینکه اثر بهتری داشته باشد بهتر است تا یک دقیقه آن را بر روی قسمتی که مد نظر هست در دهان نگه دارید.
اگر بعد از استعمال این ماده دچار گلو درد شدید، تب، سر درد، جوش، حالت تهوع و تورم شدید باید حتما این موارد را به پزشک خود گزارش کنید.

ژل بی حسی موضعی دندان

ژل های بی حسی موضعی دندان که با عنوان Topical Anesthetic Gel شناخته می شوند برای راحتی و از بین رفتن حس نامطبوع استفاده آن در طعم های مختلف مانند تمشک، انگور، آدامس، توت فرنگی، گیلاس و نعنا استفاده می شود.


دندانپزشکان از این ماده بی حسی موضعی برای کورتاژ لثه و تزریق بی حسی برای مراجعه کنندگانی که حساس هستند بسیار مناسب و کاربردی است. حتی از این ماده برای انجام رادیو گرافی های دهانی و قالب گیری دندان مصرف می شود.
از ویژگی های مثبت این مواد می توان به عدم وجود اپی نفرین اشاره کرد که جذب بدن نمی شوند.

عکس برای بی حس کردن لثه با بی حسی موضعی


بعد از استفاده از این ژل بی حسی موضعی، لثه ی شما بی حس می شود و ممکن است علاوه بر آن حتی لب های شما هم دچار بی حسی گردد به همین علت تا پیش از کم شدن اثر بی حسی، اقدام به خوردن نوشیدنی های خیلی داغ یا سرد نکنید. حتی شما باید از خوردن و جویدن آدامس هم خودداری کنید تا نا خواسته زبان خود را گاز نگیرید.

بی حسی دندان با ژل

این ماده معمولا برای استفاده بر روی لثه مالیده می شود که ممکن است مدتی طول بکشد تا اثر گذار باشد. بعد از اینکه شما به دندان پزشک یا دندان ساز اطلاع دادید بی حسی شروع شد، متخصص می تواند کار خود را شروع کند. با این حال در نظر داشته باشید که اثر بی حسی این ژل تقریبا ده دقیقه خواهد بود.

بی حسی عمومی بدن

در برخی از موارد که بیمار اصلا طاقت ماندن بر روی صندلی مطب را ندارد و بی قراری می کند، پزشک می تواند از دارو های بی حسی عمومی بدن استفاده کند. این مواد بر خلاف کرم های موضعی، کل بدن را تحت تاثیر قرار میدهد و زمانی استفاده می شود که جراحی با دقت بالاتری باید صورت بگیرد یا بیمار درد نسبتا بالایی را باید تحمل کند.
پزشک باید بیماران اوتستیک و بیمارانی که دارای شرایط خاصی هستند، از این ماده استفاده کنند.

ژل بی حسی دندان جایگزین آمپول

به طور کلی بی حسی موضعی برای اثر گذاری بیشتر باید بعد از خشک کردن غشای مخاطی یا پوست بخش مورد نظر صورت پذیرد. معمولا دندان پزشکان دستگاه و ابزار های خاصی برای خشک کردن دارند. بخاطر اینکه بی حسی تقریبا ده دقیقه ماندگار خواهد بود به همین علت بهتر است شروع جراحی بعد از دو دقیقه از استعمال ماده صورت گیرد.
در هنگام استفاده از مواد پزشک حتما باید به حساسیت و آلرژی بیمار توجه کند. البته ژل بی حسی دندان کم خطر تر از آمپول های بی حسی هستند اما با این حال پیشنهاد می شود که لایه نازکی از ماده را برای بی حسی استعمال شود.در صورت نیاز به خريد ابزار لابراتواري میتوانید از محصولات سایت دندانت بازدید کنید.

عکس زدن یک بی حس کننده فوی به دندان

ژل بی حس کننده قوی دندان

قوی ترین بی حس کننده دندان، تتراکائین هیدروکلراید است که اثر گذاری آن 5 تا 8 برابر بیشتر از کوکائین است. تتراکائین در بین بی حس کننده های موضعی جز قوی ترین ها محسوب می شود. این ماده به صورت اسپری یا پماد در غلظت های بین 0.2 تا 2 درصد به فروش می رسد.
شروع اثر این بی حس کننده بعد از دو دقیقه و مدت اثر گذاری آن بیست الی یک ساعت است. تتراکائین خیلی سریع با غشای مخاطی به خصوص مخاط تنفسی جذب می شود به همین علت باید استفاده از این ماده به 20 میلی گرم یعنی یک میلی لیتر برای محلول های 2 درصد حتی برای بزرگسالان محدود شود.

بیشتر بخوانید: بوتاکس در دندانپزشکی چیست؟

قوی‌ترین ژل بی حس کننده

از قوی ترین ژل های بی حس کننده می توان به ژل های لیدوکائین،نوار چسبنده، بنزوکائین و تتراکائین اشاره کرد.

ژل بی حس کننده درواقع به بی حسی موضعی گفته می‌شود که کاربرد متعددی داشته و رایج‌ترین آن برای استفاده به منظور کاهش دندان درد است. برخی از قوی‌ترین ژل بی حس کننده دندان به صورت مخاطی بوده و برخی نیز به شکل تزریق مورداستفاده قرار می‌گیرند. از مدلی ک قابلیت تزریق دارد در مرکز دندانپزشکی استفاده می‌شود. قوی‌ترین ژل های بی حس کننده دندان مخاطی نیز در زمانی که امکان مراجعه به دندانپزشک میسر نیست استفاده می‌کنند. موارد مصرف ژل بی حس کننده دندان زمانی است که افراد فوبیای دندانپزشکی داشته و از تزریق به روی قسمت لثه می‌ترسند.

دندانپزشک بی حسی موضعی را به بخشی از لثه مالیده و سپس سایر اعمال مربوطه را انجام می‌دهد. لازم به ذکر است که استفاده از قوی‌ترین ژل بی حسی دندان نیز ممکن است عوارضی به همراه داشته باشد که رایج‌ترین آنها عبارت‌اند از:

  • تاری دید؛
  • احساس لرزش؛
  • زنگ زدن گوش؛
  • سردرد؛
  • احساس خواب آلودگی؛
  • تنفس دشوار؛
  • سرگیجه خفیف؛
  • عصبی بودن و بیقراری؛
  • ضربان قلب نامنظم.

ژل بی حس کننده دندان درد

محصولات بی حسی برای بهبود درد دندان بسیار متنوع بوده و شامل روغن‌ها، اسپری، نوار چسبنده و ژل‌های بی‌ حسی می‌شوند. هر کدام از موارد نامبرده ترکیبی از بی حسی‌های مخاطی قوی به همراه سایر افزودنی‌های مجاز هستند. در ادامه انواع بی حسی‌های دندان را برایتان معرفی می‌کنیم:

  • لیدوکایین

این ژل بی حس کننده دندان به دو صورت پماد روغنی و نوار چسبنده در داروخانه‌ها موجود بوده و کافی است برای محل درد دندان استفاده شود. مدت بی حسی معمولاً بین 3 تا 15دقیقه است.

  • نوار چسبنده

این نوار که آغشه به لیدوکایین است باید به مدت 15 دقیقه به روی محل درد قرار داده شده و طی 2 تا 5 دقیقه محل درد بی‌ حس شده و تا 30 دقیقه شخص احساس درد نمی‌کند.

  • بنزوکایین

این محصول نیز به دو شکل پماد روغنی و مایع مورد استفاده قرار گرفته و حدود 20 تا 75 درصد آن را به صورت متغیر ماده بی حسی تشکیل می‌دهد. لازم به ذکر است که تنها ماده بی حسی مخاطی بنزوکایین است.

  • تتراکایین

اگر به دنبال قوی‌ترین ژل بی حسی موضعی هستید تتراکایین بهترین گزینه ممکن است که فقط یک دقیقه طول می‌کشد اثر کند. اثر بی‌ حسی آن نیز بین 15 تا 20 دقیقه باقی میماند.

بهتر است که برای درمان دندان درد به دندانپزشک مراجعه شده و مشکل به صورت اساسی رفع شود و توصیه می‌کنیم تنها در مواقع ضروری که دسترسی به دندانپزشک میسر نیست از قوی ترین ژل بس حس کننده دندان استفاده کنید.

پوسیدگی دندان را به نقل از مهراز کارت بخوانید:

پوسیدگی دندان یا همان کرم خوردگی دندان زمانی اتفاق می افتد. که پلاک به وجود آمده روی دندان باعث خرد شدن دندان شود. در آخر سبب سوراخ شدگی دندان و آسیب به دندان می گردد. دندان های عقل به جهت قرارگیری آنها در انتهای فک و عدم دسترسی آسان برای نظافت آنها بیش از دیگر دندان ها در معرض خراب شدگی و پوسیدگی قرار می گیرند. ولی در صورتی که در مراحل اول به این پوسیدگی ها رسیدگی شود. می توان این دندان ها ترمیم کرد.

الواتور کرین

۵۵۸,۸۰۰

الواتور پریوست

۱,۲۵۴,۰۰۰

دسته میکروبلید

۱,۱۹۵,۳۳۶

ژل بی حس کننده دندان بزرگسال

تنها کودکان نیستند که از تزریق آمپول بی‌حسی وحشت دارند، برخی از افراد بزرگسال نیز فوبیای تزریق داشته و به‌خاطر همین مسئله از مراجعه به دندانپزشکی اجتناب می‌کنند. باید بگوییم که در برخی مواقع حتی نیازی به تزریق نیست. ژل بی حس کننده دندان بزرگسال راهکار مناسبی برای مقابله با ترس این افراد است. از این ژل بی‌حسی برای آماده‌سازی دندانی که دچار مشکل شده یا بخشی از لثه بیمار استفاده می‌شود. درواقع ژل بی‌حس‌کننده دندان نوعی بی‌حسی موضعی است.

امروزه تنوع ژل‌های بی‌حسی قابل‌استفاده برای بزرگسالان بسیار بالا بوده و محصولات متنوعی وجود دارد. البته ناگفته نماند که استفاده از این ژل‌ها بدون تجویز دندانپزشک می‌تواند خطر و عوارضی به همراه داشته باشد. رایج‌ترین ژل بی‌حس کننده دندان بزرگسال از لیدوکائین تولید شده و برای بی‌حسی غشای مخاطی، مری و حتی حنجره مورداستفاده قرار گرفته و در دندانپزشکی نیز پرکاربرد است.

اگر در سنین میان‌سالی و سالمندی هستید، به‌هیچ‌عنوان به‌صورت سرخود از ژل بی‌حس‌کننده دندان که حاوی لیدوکائین است استفاده نکنید؛ زیرا در صورت ابتلا به بیماری‌های کبدی، کلیوی و قلبی خطراتی جدی شما را تهدید می‌کنند. حتماً در زمان مراجعه به مطب دندانپزشکی، دندانپزشک خود را از بیماری‌هایی که به آنها مبتلا هستید آگاه کنید. از دیگر مدل‌های ژل بی حس کننده دندان بزرگسال می‌توان به ژل‎‌هایی که دارای بنزوکائین، topical anesthetic gel و سایر موارد اشاره کرد.


کلام آخر
ژل بی حسی دندان برای کاهش درد ناشی از جراحی استفاده می شود. این بی حس کننده باعث کم شدن استرس و اضطراب بیمار می گردد. از ژل بی حس کننده دندان می توان به لیدوکائین و بنزوکائین اشاره کرد که هر کدام از این مواد را باید با توجه به شرایط بیمار استفاده کرد. در صورتی که علاقه مند به مطالعه مقاله های غیر فارسی هستید می توانید از این سایت استفاده کنید.

5 / 0
امتیاز مقاله
امتیاز شما در رابطه با این مقاله ؟

0 / 5. 0

دیدگاه کاربران ثبت نظر جدید
  • سپیده محمدی 23 مرداد 1403

    خیلی جالب بود، من تا حالا نمی‌دونستم که ژل بی‌حسی هم برای دندان استفاده میشه! آیا این ژل فقط برای کارهای ساده مثل پر کردن دندان استفاده میشه یا برای عمل‌های بزرگتر مثل جراحی هم کاربرد داره؟ و چقدر سریع اثر می‌کنه؟

  • رایان 23 مرداد 1403

    ممنون بابت توضیحات کاملتون. سوالی که دارم اینه که آیا استفاده از ژل بی‌حسی برای کودکان هم مناسبه؟ چون دختر کوچیکم همیشه از آمپول می‌ترسه و دکتر پیشنهاد داده که از ژل بی‌حسی استفاده کنیم. آیا این ژل به اندازه آمپول موثره؟

  • mehsam.a@gmail.com 23 مرداد 1403

    خیلی جالب بود، من تا حالا نمی‌دونستم که ژل بی‌حسی هم برای دندان استفاده میشه! آیا این ژل فقط برای کارهای ساده مثل پر کردن دندان استفاده میشه یا برای عمل‌های بزرگتر مثل جراحی هم کاربرد داره؟ و چقدر سریع اثر می‌کنه؟

  • alireza.karimi 23 مرداد 1403

    سلام. خیلی ممنون از اطلاعاتی که درباره ژل بی‌حسی دندان دادید. یه سوال داشتم، آیا این ژل برای همه افراد قابل استفاده است؟ یعنی کسانی که حساسیت دارن هم می‌تونن از این ژل استفاده کنن یا باید روش‌های دیگه‌ای رو در نظر بگیرن؟

  • امین 24 تیر 1403

    ژل بی حسی دندان چه تفاوت هایی با این اسپری بی حسی دندان لیدوکائین داره؟ یعنی می خوام بدونم که از نظر قدرت بی حس کننده ای بیشتر شبیه آمپول های بی حسیه یا اینکه شبیه اون اسپری های بی حسی برای دندون درده

  • سیاوش 24 تیر 1403

    ببخشید بهترین برند ژل بی حسی برای استفاده بلند مدت کدوم برنده؟

  • تمنا گودرزی 20 خرداد 1403

    ژل بی حسی رو به صورت کامل میشه جایگزین آمپول های بی حسی کرد ؟

  • پیمان یوسفی 21 اردیبهشت 1403

    این. ژل های بی حسی برای کودکان هم می باشند ؟