معرفی انواع آمپول های بی حسی دندانپزشکی

انواع آمپول بی حسی دندانپزشکی

دندانت
12 بهمن 1401 / 7 دقیقه مطالعه

انواع آمپول بی حسی دندانپزشکی

آخرین باری که به مطب دندانپزشکی مراجعه کردید، به یاد دارید؟ آیا شما نیز نسبت به تزریق آمپول بی حسی دندان فوبیا دارید؟ بدن شما در صورت تزریق بی حس کننده دندان چه علائمی از خود نشان می‌دهد؟

اکثر افرادی که قصد مراجعه به دندانپزشکی را دارند با سؤالات عنوان‌شده درگیر هستند. باید بگوییم که در مواقع این سؤالات از ترس و نگرانی نشئت گرفته و مشکلی جدی محسوب نمی‌شوند. یکی از دلایلی که دندانپزشکان به بررسی قیمت و خرید ژل بی حس دندانپزشکی رو میاورند نیز همین استرس و ترس بیماران است. اگر نسبت به انواع آمپول بی حس کننده دندان و ویژگی‌های آنها آشنایی و آگاهی داشته باشید، منجر به کاهش اضطراب و ترس شما می‌شود. ما در ادامه این مطلب به معرفی انواع آمپول بی حسی دندانپزشکی می‌پردازیم، همراه ما باشید.

عکس دندانپزشکی که در حال تزریق بی حس کننده دندان است

نام آمپول بی حسی دندان

تنوع آمپول بی حسی دندان پزشکی بسیار بالا بوده و متخصصان دندانپزشکی با توجه به سوابق بیماری در مراجعه‌کنندگان خود از انواع آمپول بی حسی دندان استفاده می‌کنند. شایع‌ترین نام آمپول بی حسی دندان لیدوکائین است که همۀ شما بارها دربارۀ آن شنیده‌اید. به جرأت می‌توان گفت که اکثر مراکز درمانی و دندانپزشکی برای بی حسی بیمار از تزریق لیدوکائین استفاده می‎کنند. از دیگر اسامی آمپول بی حس کننده دندان می‌توانیم به موارد زیر اشاره داشته باشیم.

بیشتر بخوانید: دندان مصنوعی ثابت چیست

عکس یک سرنگ
  • آرتیکائین؛
  • پریلوکائین؛
  • میپواکائین؛
  • و بوپیواکائین.

البته لازم به ذکر است که دندانپزشکان قبل از تزریق آمپول بی حسی دندان به لثه بیمار سؤالات مهمی از او دربارۀ بیماری‌هایی که دارند می‌پرسند؛ زیرا به صورت کلی داروهای بی حسی دندان به دو گروه زیر تقسیم‎بندی می‌شوند.

  • داروی بی حسی دارای لیدوکائین و آدرنالین: برای افرادی که سابقه بیماری قلبی ندارد از ترکیب این نوع آمپول بی حسی دندان استفاده می‌شود و ممکن است ضربان قلب شخص افزایش یابد.
  • داروی بی حسی فاقد آدرنالین: برای افرادی که بیماری و ناراحتی قلبی دارند باید از این نوع آمپول بی حسی دندان برای تزریق استفاده کرد.

ژل محافظ لثه تک عددی

۱,۰۰۰,۰۰۰

گلاس آینومر لوتینگ کوچک

۱,۱۰۰,۰۰۰

آمالکپ سینالوکس 3 واحدی 150 عددی

۸,۳۱۷,۰۵۹

آمپول سر کننده دندان چه عوارض جانبی دارد؟

در اکثر مواقع آمپول بی حسی دندانپزشکی هیچ‌گونه عوارضی ندارد؛ ولی در مواقع نادر نیز ممکن است برای افراد با شرایط خاص، عوارض جانبی به همراه داشته باشد. مواردی که در ادامه برای شما شرح می‌دهیم از جمله رایج‌ترین عوارض جانبی آمپول سر کننده دندان محسوب می‌شوند. شما می توانید برای مطالعه بیشتر مقاله نحوه تزریق بی حسی دندان را مطالعه نمایید.

عکس خانمی که در حال زدن آمپول سر کننده است

بروز حساسیت‌های موضعی

اصلی و اساسی‌ترین ماده موجود در آمپول‌های سر کننده دندان، لیدوکائین است که ممکن است منجر به بروز حساسیت‌های موضعی زیر شود:

  • افزایش فشار خون و اُفت آن؛
  • بروز مشکلات پوستی مشابه کهیر؛
  • احساس سرگیجه شدید؛
  • داشتن سردرد و بی‌حسی در برخی از نواحی بدن؛
  • حالت تهوع؛
  • ایجاد اختلالات بینایی؛
  • ایجاد اختلال در بلع؛
  • بی‌حالی و خستگی؛
  • سوزش و خشکی دهان و گلو؛
  • ایجاد مشکلات تنفسی و سایر موارد دیگر.

لازم به ذکر است که عوارض نامبرده به‌صورت متداول نبوده و ممکن است در مواقع بسیار نادر افراد با آنها مواجه شوند. از طرفی عوارض عنوان‌شده کاملاً گذرا و موقت هستند؛ ولی توصیه می‌کنیم در صورت مشاهده این عوارض سریعاً با دندانپزشک خود مشورت کنید. همچنین برای خرید ابزار و مواد پروتز میتوانید روی این لینک کلیک کنید.

لکنت زبان

برخی از افراد پس از مراجعه به دندانپزشکی برای عصب کشی و سایر موارد درمانی به دلیل مصر آمپول سر کننده دندان، دچار لکنت زبان می‌شوند. اگر این اتفاق برای شما نیز افتاد نگران نباشید؛ زیرا پس از از بین رفتن اثر بی حسی دندان به راحتی قادر به تکلم خواهید بود.

بیشتر بخوانید: کلمپ در دندانپزشکی چیست؟

بروز عفونت لثه

همواره توصیه می‌کنیم برای درمان دندان‌های خود به مراکز و کلینیک‌های دندانپزشکی شناخته‌شده و معتبر مراجعه کنید تا از بابت استریل بودن تجهیزات پزشکی اطمینان خاطر داشته باشید. اگر سوزن آمپول بی حس کننده دندان، استریل نشود ممکن است به دلیل وجود میکروب و باکتری طی 24 ساعت آتی منجر به بروز عفونت در لثه‌های بیمار شود. این قبیل از عوارض معمولاً به همراه تب خفیف، خونریزی و درد مشاهده می‌شود.

داشتن تپش قلب

جالب است بدانید که تزریق آمپول بی حسی دندان در افراد به مدت چند دقیقه منجر به افزایش تپش قلب بیمار می‌شود. لازم به ذکر است که برخی از افراد فوبیای دندانپزشکی داشته و با حضور در کلینیک دندانپزشکی دچار تپش قلب می‌شوند، حتی قبل از اینکه تزریق آمپول بی حسی دندان انجام شود.

ناتوانی در پلک زدن

از دیگر عوارض تزریق آمپول بی حس کننده دندان که در برخی از افراد مشاهده می‌شود، می‌توان به عدم توانایی در پلک زدن اشاره کرد. اثر آمپول سر کننده به نواحی نزدیک تزریق، من جمله پلک بیشتر است و ممکن است تا از بین رفتن اثر بی حسی شخص قادر به بستن چشم خود و پلک زدن نباشد.

بنزوکائین (بی حس کننده قوی پوست) را به نقل از دکترتو بشناسید:

بنزوکائین یک ترکیب بی‌حس‌کننده موضعی است که از آن برای تسکین درد و خارش ناشی از سوختگی‌های جزئی، نیش حشرات، بریدگی‌های جزئی، خراش‌ها و اثر سوزش ناشی از برخی سم‌های گیاهی استفاده می‌شود. علاوه بر این ترکیب می‌تواند برای تسکین گلو درد طولانی مدت، دردهای دهانی و آفت‌های دهانی نیز مورداستفاده قرار بگیرد.

گاز گرفتن لب

جالب است بدانید که شایع‌ترین عوارض آمپول سر کننده دندان گاز گرفتن لب‌ها و بخشی از فضای داخلی هان است. گاهی شدت گاز گرفتن به قدری است که لب‌های بیمار دچار خونریزی می‌شود. در اکثر مواقع این مشکل برای کودکان رخ می‌دهد زیرا قادر به کنترل خود نبوده و از سر کنجکاوی شروع به گاز گرفتن لب‌های خود می‌کنند.

آشکارساز پوسیدگی دندان

۲۶۰,۰۰۰

آشکارساز پوسیدگی دندان 3 میل

۲۷۵,۰۰۰

نشانگر پوسیدگی تک عددی

۵۲۵,۰۰۰

جمع‌بندی و سخن پایانی

در این مطلب برای شما عزیزان دربارۀ انواع آمپول بی حسی و سر کننده دندان گفتیم. اگر جزء آن دسته از افراد هستید که نسبت به تزریق آمپول بی حسی دندان ترس شدیدی دارید، بهتر است هرچه سریع‌تر و قبل از اینکه مشکل دندان‌های شما حاد شوند به جراح دندانپزشک مراجعه کرده و برای درمان اقدام کنید. آخرین باری که دندانپزشک برای شما از آمپول بی حسی استفاده کرد نام آمپول چه بود و تا چه مدت اثر آن باقی ماند؟ حتماً در قالب نظرات پاسخ پرسش عنوان‌شده را بدهید تا ببینیم افراد نسبت به چه نوع بی حسی دندانی حساسیت و واکنش کمتری دارند. همچنین شما می توانید برای دیدن محصولات دندانپزشکی و تجهیزات دندانپزشکی از سایت دندانت بازدید کنید.

5 / 3.6
امتیاز مقاله
امتیاز شما در رابطه با این مقاله ؟

3.6 / 5. 5

دیدگاه کاربران ثبت نظر جدید
  • حسن 13 مرداد 1403

    سلام‌،من چند وقت پیش بعلت درد دندون 6پایینم پیش یه دکتر رفتم ،و خلاصهذگفت که دندون عاصیب دیده باید عصب کشی بشه و پر بشه،اون روز دندونمو سر کرد چند بار ته حلقم زد و چند بار هم کنار دندون توی کاناال ،و قسمتی از اوایل کارو انجام داد ولی عصب کشی نکرده بود نمیدونم چیکار کرد و باند گذاشت که یک هفته دیگه باز برگردم ،ولی من با فرداش که بیدار شدم ،با سر درد و چشم درد غیر قابل تصور ،سر گیجه خیلی شدید ،و بی حالی خیلی بد ،که توی راه که میخاستن ببرنم بیمارستان خیلی بالا آوردم ،یعنی واقعا از حال رفتمو مردن خودمو دیدم ،و این عوارض تا دو سه روز بود ولی همون روز دیگه با غروبش خیلی بهتر شدم ولی بهتری که میگم نصبت به اون حال هیلی بدی که پیش اومده بود برامه وگرنه همینشم خیلی بده ،و الانم برای ادامه رفتم و دکتر عصب کشو انجام داد البته پس از مدت زیاد که گفت ریشه دندونت بلنده و هی ازون حالت سوزنا میکرد تو کانالم و اخر سر هم که سوخت عصبمو ،اینا بکنار ،از داروی سر کننده خوب بازم استفاده کرد ،و من قبلا چند باری انجام دادم و هیچوقت حالم بد نشده بود ،و میترسم که نکنه دوباره اینجور بشم ،چون زیر دستشم که بودم تپش قلبم رفت بالا حالا شاید این برای ترس از اتفاق یک هفته پیشه که خیلی بد بود واقعا داشتم میمردم ،دکتر دندون پزشک که خوودش اصا با عوارضو اینا آشنا نبود من تو گوگل یچیزایی گفتم که اره مثلا اینا عوارضشه ،خودش گفت ممکنه به میخک که گذاشتم برات برای عفونتش حساسیت داشتی ،ولی من میگم واسه دوز زیاد سر کنندشه نمیدونم لطفا کسی که میدونه راهنماییم کنه🙌🙏

  • محمد 24 تیر 1403

    من خیلی سواد پزشکی ندارم ولی بنا بر تجربه می تونم بگم که یه سری از بی حسی ها انگار ضعیف تره من خودم یه بار که می خواستم یکی از دندونام رو بکشم دکتر یه بار برام بی حسی زد بعد موقعی که می خواست بکشه من هنوز حس می کردم تو حدودی مجبور شد یکی دیگه بزنه

  • همایون 24 تیر 1403

    ببخشید این داروهای بی حسی هم تاریخ مصرف دارن دیگه درسته من احساس می کنم با توجه به بازخوردی که از مریضا می گیریم زمانی که دارو تازه تاره اثر بخشیش بیشتره یعنی نزدیکای تاریخ مصرف دارو که میشه بی حسیش کمتر میشه

  • آوا 28 خرداد 1403

    سلام وقت بخیر امروز دندون عقل کشیدم و دوچار تب شدید ..حالت تهوع .‌لمس بدن ..سستی بدن و گیجی شدید و سردرد شدم ب نظرتون مشکل خاصی پیش اومده ؟؟

  • محمد ثابتی 20 خرداد 1403

    سلام وقت بخیر برای عصب کشی دندان میشه به صورت کلی از ژل های بی حسی استفاده کرد ؟

  • حسین 4 خرداد 1403

    بعد از کشیدن دندان عقل بدون جراحی حدودا یک هفته س که در ناحیه گیجگاه سرم احساس لمسی و درد دارم و با باز و بستن فک احساس درد بیشتری دارم…

  • علی گنجی 21 اردیبهشت 1403

    سلام وقت بخیر این آمپول های بی حسی برای کودکان محدودیتی دارند ؟

  • زهرا 15 اردیبهشت 1403

    سلام وقت بخیر بنده در یک روز ۶ دندان پر کردم و ۶ تا آمپول بی حسی برایم زدند و الان پس از چند روز علائم بی حسی در کل بدم هست و کل بدنم سر شده چه کار کنم

  • مهسا 13 اسفند 1402

    درود،ایا عوارض بی حسی میتونه نفس تنگی باشه؟ من طی ۲۴ ساعت گذشته دوبار بی حسی زدم و الان اصلا نمیتونم نفس بکشم

  • میترا 7 اسفند 1402

    بی حسی دندان برای کشیدن دندان عقل منجر شد تا تهوع شدید و رفتم اورژانس با گرفتن سرم و داروهایی قطع هیچوقت اینطور نشدم علت چیست ؟ برای آینده چیکار کنم ؟

  • میرزایی 15 آبان 1402

    سلام خسته نباشید بی حسی سیتاسید هم برای افراد با سابقه قلبی هست چگونه است

  • حسین 26 شهریور 1402

    لطفا برنامه تون رو بروزرسانی کنید چون هی ارور میزنه خطای سیستمی

    • دندانت 1 مهر 1402

      با سلام و درود
      مرسی از شما حسین عزیز
      در حال بهبود وضعیت و تغییر قالب هستیم.
      ممنون بابت پیشنهادتون

  • محمد 26 شهریور 1402

    متأسفانه حتی برای حیوانات موقعی که می بری دندون حیوان(سگ)رو بکشن میگن که هزینه آزاد حساب میشه از دندانپزشکی بگیر تا دامپزشکی

    • دندانت 1 مهر 1402

      سلام محمد عزیز
      در این زمینه اطلاعات کاملی ندارم. ولی ممنون از اینکه نظر خودت رو به اشتراک گذاشتی

  • محمد 26 شهریور 1402

    سلام هزینه کشیدن دندان نیش آسیاب کوچک عقل را نجومی از بیماران دریافت می‌کنند و ۹۸درصد دامپزشکی های شهر بیمه هم قبول نمی کنند

  • علی 6 مرداد 1402

    سلام یک سوال بی حسی دندانپزشکی درد میاره یا نه
    چون من معمولن به دندانپزشکم میگفتم ژل بیحسی قبل از تزریق بزند
    ولی حتمن بدون اون درد زیادی به همراه دارد

    • دندانت 16 مرداد 1402

      سلام وقتتون بخیر
      معمولا قبل از تزریق ماده بی حسی کمی ژل به محل تزریق میزنند که اثر درد آمپول از بین برود. در غیر اینصورت همراه با درد است.