عکس از نحوه تزریق آمپول بی حسی دندان

نحوه تزریق آمپول بی حسی دندان

دندانت
14 اسفند 1401 / 6 دقیقه مطالعه

نحوه تزریق آمپول بی حسی دندان

آخرین‌باری که به دندانپزشکی مراجعه کرده و تزریق آمپول بی حسی دندان انجام داده‌اید، به یاد دارید؟ آیا در زمان تزریق احساس درد یا سوزش داشتید؟ سوالات عنوان‌شده جزء ترس و فوبیای برخی از از فراد در مراجعه به کلینیک‌های دندانپزشکی محسوب می‌شوند. اگر شما نیز دچار این قبیل از ترس و استرس‌ها می‌شوید، با مطالعه این مطلب با نحوه تزریق آمپول بی حسی دندان بیشتر آشنا شده و می‌توانید ترس‌های خود را کنار بگذارید. همچنین اکثر دندانپزشکان به دلیل استرس بیماران اقدام به خرید ژل بی حسی دندانپزشکی می کنند.

آیا تزریق آمپول بی حسی دندان درد دارد؟

اگر تجربه یک بار تزریق آمپول بی حسی دندان را داشته باشید، به خوبی می‌دانید که درد آن بسیار جزئی بوده و کاملاً قابل تحمل است. عوامل متعددی منجر به افزایش درد شده و یکی از این عوامل نحوه تزریق آمپول بی حسی دندان است. چنانچه دندانپزشک طبق اصول درست و با آرامش برای تزریق اقدام کند، بیمار متوجه درد آن نشده و تزریق برای او حتی کمتر از یک نیشگون ساده درد خواهد داشت همچین می توان این روند را با دستگاه تزریق داروی بی حسی نیز آسان تر کرد. در ادامه برای افرادی که تاکنون تجربه تزریق آمپول بی حسی دندان را نداشته‌اند خواهیم گفت که این روند به چه صورت است.

بیشتر بخوانید: طول عمر دندان عصب کشی شده چقدر است؟

بررسی نحوه تزریق سوزن بی حسی دندانپزشکی

جالب است بدانید که شیوه تزریق آمپول دندانپزشکی امری چندان دشوار و پیچیده نبوده و طی چند مرحله تزریق می‌شود. مراحل این روند به شرح زیر است:

جریان یافتن محلول بی حسی

در ابتدا دندانپزشک مواد بی حسی را وارد سرنگ کرده و بعد از قرار گرفتن کارتریج بی حسی در آمپول باید از جریان یافتن آن داخل سرنگ اطمینان کسب کند. در نتیجه برای تست کردن چند قطره از محلول را از کارتریج خارج کرده و از این بابت مطمئن می‌شود.

ژل محافظ لثه تک عددی

۱,۰۰۰,۰۰۰

گلاس آینومر لوتینگ کوچک

۱,۱۰۰,۰۰۰

آمالکپ سینالوکس 3 واحدی 150 عددی

۸,۳۱۷,۰۵۹

وارد شدن سوزن بی حسی

در این مرحله بیمار احساس درد و سوزش جزئی در محل تزریق می‌کند. سوزن موجب سوراخ شدن بافت لثه و محل تزریق شده و این سوزش تنها چند ثانیه احساس می‌شود. در این مرحله معمولاً چند قطره از محلول بی حسی تزریق می‌شود تا ادامه تزریق به راحتی انجام شود. شما میتوانید برای خرید تجهیزات و ابزار دندانپزشکی اطفال از سایت دندانت بازدید کنید.

بیشتر بخوانید: گلاس آینومر

قرار گرفتن سوزن در موضع و تزریق بی حسی

سپس آمپول بی حسی وارد موضعی مشخص شده و تزریق انجام می‌شود. در پایان با ملایمت سوزن از بافت دهان و لثه بیمار خارج شده و چند دقیقه بعد شروع به اثرگذاری می‌کند. معمولاً برای اعمال دندانپزشکی مانند کشیدن دندان، عصب کشی، جراحی و ایمپلنت و سایر موارد دیگر عمل تزریق بی حسی انجام می‌شود.

دیبوکائین موضعی را به نقل از دکترتو بخوانید:

دیبوکائین که نام دیگر آن سینکوکائین است، یک بی حس کننده موضعی آمیدی است. این بی‌حس‌کننده را می‌توان به‌عنوان یکی از قوی‌ترین و تأثیرگذارترین بی حس کننده‌های موضعی طولانی اثر در نظر گرفت. در حال حاضر اکثر استفاده این ترکیب بی‌حس‌کننده به بی‌حسی‌های نخاعی و موضعی محدود می‌شود. این بی حس‌ کننده با نام‌های تجاری Cincain، Nupercainal، Nupercaine و Sovcaine به فروش می‌رسد.

نکات مهم برای تزریق آمپول بی حسی دندان به شیوه صحیح

چنانچه برای تزریق سرنگ بی حسی به موارد و نکات زیر توجه شود، بیمار تجربه رضایت بخشی از مراجعه به دندانپزشکی خواهد داشت. این نکات و موارد مهم عبارت‌اند از:

  • قبل از هر اقدامی دندانپزشک باید درباره سابقه بیماری، سابقه تزریق بی حسی دندان، وضعیت بارداری و بیماری‌های قلبی از مراجعه کننده خود سوال کرده و با توجه به شرایط بیمار برای تزریق اقدام نماید.
  • بهتر است که بیمار بدون استرس و با آرامش خاطر باشد. اگر شخصی مضطرب است، پزشک باید او را آرام کرده و سپس برای درمان اقدام کند. به عنوان مثال ارتباط کلامی گزینه مناسبی برای کاهش استرس و اضطراب است.
  • اگر تزریق به آهستگی انجام شود، میزان درد آن نیز به حداقل ممکن می‌رسد و باید روند خارج کردن سرنگ از بافت لثه نیز به آرامی انجام شود؛ زیرا هنوز لثه بیمار بی‌ حس نبوده و متوجه درد می‌شود.
  • نوع آمپول بی حسی دندن با توجه به شرایط بیمار تعیین شده و در اکثر مواقع بی حسی موضعی لیدوکائین برای بیمار تجویز و تزریق می‌شود.
  • در برخی مواقع لازم است که در طی انجام کار به روی دندان بیمار مجدد تزریق بی حسی انجام شود. در این شرایط حتماً باید از سوزن دیگری استفاده شود. هر چه سوزن تیزتر باشد درد تزریق نیز کاهش می‌یابد.
  • پس از تزریق بهتر است به اندازه کافی صبر کنید تا بی حسی عمل کند.

جمع بندی و سخن پایانی

در این مطلب برای شما درباره نحوه تزریق آمپول بی حسی دندان گفتیم. اگر جزء افرادی هستید که به دلیل ترس از تزریق به دندانپزشکی مراجعه نمی‌کنید، لازم است که بدانید این مشکل به سایر دندانهای شما نیز آسیب زده و در آینده برایتان دردسرساز خواهد شد. در نتیجه با حفظ آرامش و آسودگی خاطر در اسرع وقت به دندانپزشکی مراجعه کنید. شما می توانید برای خرید تجهیزات دندانپزشکی از محصولات دندانت دیدن کنید.

5 / 2.8
امتیاز مقاله
امتیاز شما در رابطه با این مقاله ؟

2.8 / 5. 9

دیدگاه کاربران ثبت نظر جدید
  • الهه 16 مرداد 1403

    سلام من چند روز پیش دندونم عصب کشی کردم .اما موقع زدن بی حسی کاملا و خیلی سریع احساس کردم مایع بی حسی تا دندون 2 اومد .حالا بعد چند روز انگار رگ یا عصب دندون چهارمم گرفته و انگار کشیده می‌شه مخصوصا وقتی دهنم زیاد باز میکنم . ممکنه امپول بد زده باشن؟

  • حسین جان 11 تیر 1403

    خانم دکتر جان
    اخه انصافه تو نشستی پشت میز من از درد دندان دارم سرمو میکوبم تو مبل
    کریم بخدا مسلمون نیستی

  • حسین جان 11 تیر 1403

    سلام عرض ادب
    میخواستم بدونم که ایااز محلول لیدوئکایین میشود با امپول به داخل لثه تزریق کرد تا بیحس شود بدون درد دندون شکسته رو از لثه جدا کرد

  • رضا 10 تیر 1403

    سلام خانم دکتر . ببخشین ، پارسال یک گوشه از دندان 6 پایینم شکست و درمان نکردم , یعنی چون کارگرم و حقوقامون رو درست نمیدن نتونستم درمان کنم . امسال چند بار درد گرفت بازم نتونستم کاری کنم . تا اینکه 4 شب پیش نصفه شب خیلی درد گرفت و هر چی دارو و بی حسی مصرف کردم هیچ آروم نشد . آخرش با سرنگ انسولین و محلول لیدوکایین تزریقی و حدود دو سی سی زدم نزدیک دندون 6 . دردش آروم نشد که بیشتر شد . خلاصه یک شیاف دیکلوفناک استفاده کردم . دردم آروم شد . اما بعد از چند ساعت دیدم فکم ورم کرد اندازه تخم مرغ شده . البته دردش کم بود اما ورم اش زیاد بود . زنگ زدم به صاحب کارم که دوستش توی داروخانه بود گفت آموکسی سیلین یا آموکسی کلاو با مترونیدازول هر 6 ساعت بخور . جسارتا الان 4 روزه میخورم درد کمی داره اما دردش قابل تحمله و ورم فکم یه مقدار کمتر شده ولی انگار منتقل شده زیر گلوم یعنی قپقپم یه مقدار ورم با درد کمی ایجاد شده . بنظرتون خطر داره ؟ هنوز داروها رو بخورم ؟ من آمدم اینجا توی سیستان و بلوچستان کار میکنم و این نزدیکیها درمانگاه نیست . میشه لطفا کمک و راهنمایی کنین .خدا خیرتون بده

  • کاوه فاخر 21 خرداد 1403

    سلام
    ببخشید قبل از تزریق آمپول بی حسی میشه از ژل بی حسی استفاده کرد تا درد سوزن احساس نشه ؟

  • نیتا قاضی 22 اردیبهشت 1403

    سلام از آمپول به شدت میترسم و به همین منظور به دندانپزشکی مراجعه نمیکنم میخواستم بدونم که از ژل های بی حسی میشه به عنوان جایگزین آمپول سری استفاده کرد ؟

  • فرناد 19 اسفند 1402

    سلام می خواستم بگم که درسته شاید خیلی درد داشته باشه ولی یک 5 ثانیه تزریق تحمل می کنیم تموم میشه بعد بی حس میشه

  • ارمغان 7 مهر 1402

    ژل بی حسی دندانپزشکی وبی حسی موضعی لیدوکایین راازکجامی شودتهیه کرد؟

    • دندانت 7 مهر 1402

      ارمغان عزیز

      شما می توانید از فروشگاه دندانت اقدام به خرید محصولی که فرمودید کنید. برای دسترسی بهتر لینک محصول را در ادامه خدمت شما ارسال می کنم. همچنین می توانید به داروخانه ها نیز برای خرید مراجعه کنید.
      لینک محصول: ژل بی حس کننده لیدوکائین