عکس تجهیزات دندانپزشکی در مطب

تجهیزات دندانپزشکی

دندانت
27 آذر 1401 / 16 دقیقه مطالعه

تجهیزات دندانپزشکی

افرادی که به مراکز دندانپزشکی مراجعه می‌کنند در درجه اول به تجهیزات موجود در مراکز و کیفیت آنها توجه دارند. در نتیجه لازم و ضروری است که مراکز درمانی بهترین تجهیزات دندانپزشکی را برای مراجعه‌کنندگان و بیماران خود تهیه کنند. ما در این مقاله برخی از مهمترین لوازم و تجهیزات مورد نیاز دندانپزشکان را معرفی کرده و دربارۀ آنها اطلاعات مفیدی ارائه می‌دهیم. اگر قصد خرید تجهیزات دندانپزشکی را دارید، مطالعه این مطلب را از دست ندهید.

ابزار دندانپزشکی و کاربرد آن ها

خرید تجهیزات دندانپزشکی

خرید تجهیزات دندانپزشکی نیازمند تخصص و دقت کافی بوده و باید بهتر است که بدون آگاهی برای این خرید مهم اقدام نکنید. پروسۀ خرید لوازم و وسایل دندانپزشکی شامل شناخت لوازم مورد نیاز، ضرورت خرید تجهیزات و کاربردهای آنها است. در ادمه این مطلب برای پزشکانی که تمایل به خرید تجهیزات دندانپزشکی دارند، لیست کاملی از وسایل ضروری ارائه داده و دربارۀ راهنمای خرید آنها خواهیم گفت.

معرفی ابزار مطب دندانپزشکی

وسایل دندانپزشکی و کاربرد آنها

همانطور که اشاره کردیم شناخ کاربرد وسایل دندانپزشکی از اهمیت بسزایی برخوردار است. به عنوان مثال برخی از تجهیزات دندانپزشکی چندان ضروری نبوده و در روند درمان بیماران به ندرت مورد استفاده قرار می‌گیرند.

بیشتر بخوانید: آکریل دورالی در دندانپزشکی چیست؟

وسایل دندانپزشکی و کاربرد آن ها

مسلماً برای تکمیل تجهیزات مطب و کلینیک‌های دندانپزشکی، این موارد از اولویت ویژه‌ای برخوردار نیستند. موارد زیر مهمترین وسایل دندانپزشکی و کاربرد آنها هستند:

  • دریل Dental Drill: برای ایجاد حفره و سوراخ به روی دندان‌ها
  • سرنگ Denteal Syringe: برای تزریق آمپول بی‌حسی
  • قالب دندان Mould: برای قالب‌گیری ایمپلنت و روکش دندان
  • دستگاه ساکشن: برای تخلیه مایعات درون دهان در زمان جراحی و ...
  • الواتور Elevator: وسیله‌ای برای خارج کردن دندان و ریشه‌ها
  • پنس: برای قرار دادن پنبه و سایر مواد در داخل دهان و دندان
  • سوند: به منظور تراشیدن سطحی دندانها
  • تیغه برش: قابل استفاده برای ایجاد برش در جراحی‌های لثه
  • آینه با شماره‌های مختلف: قابلیت استفاده برای معاینه فضاهای دور از دید
  • ظرف Dappen Dish: ظرفی به منظور ترکیب کردن مواد
  • Liner Applicator: وسیله‌ای برای قرار دادن لاینر بین نواحی پوسیده دندانها
  • فرزها: قابل استفاده برای رفع پوسیدگی و برداشتن آنها
  • مته: برای تراش دادن دندان و رفع پوشیدگی
  • اسکالر: برای برداشتن جرم
  • سرساکشن: به منظور تخلیه آب دهان و بزاق اضافه
  • انواع هندپیس دندانپزشکی: برای برداشتن پوسیدگی و پولیش کامپوزیت و اعمال زیبایی دندان
  • توربین: وسیله‌ای برای سوراخ کردن و تراش دندان
  • یونیت دندانپزشکی: مهمترین تجهیزات دندانپزشکی که شامل صندلی بیمار و سایر تجهیزات و ابزار دنانپزشکی می‌شود.
  • آمالگاماتور: ماده‌ای‌ برای پر کردن دندان‌های آسیب دیده و سوراخ شده
  • شیلدهای محافظ: قابل استفاده به عنوان پوشش چشم و صورت دندانپزشک
  • اتوکلاو: دستگاهی برای استریل کردن سایر تجهیزات دندانپزشکی
  • تابوره: صندلی چرخ‌دار و بدون پشت با قابلیت تنظیم ارتفاع برای نشستن دندانپزشک در زمان درمان
  • دوربین داخلی دهان: برای مشاهده دندان و عکس‌برداری
  • پیشبند و روکش: وسایل مصرفی روزانه در دندانپزشکی برای بیماران و جراحان
  • انبرک: وسیله‌ای برای یافتن پوسیدگی
  • اسکیلر: قابل استفاده برای جرم‌گیری دندانها
  • پروب پریودنتال: وسیله‌ای برای عمق سنجی دقیق حفره دندان و لثه
  • سری‌ها HVE و LVE: برای تخلیه مایعات درون دهان
  • کپسول آمالگام: برای پخش آمالگام استفاده می‌شود.
  • کندانسور: وسیله‌ای برای متراکم کردن مواد ترمیمی در داخل دهان بیمار
  • فایل اندو دنتیک: قابل استفاده برای پاکسازی ریشه دندان

قیمت تجهیزات دندانپزشکی

یکی از مهم‌ترین دغدغه‌ای که جراحان و متخصصین در حوزهٔ دندانپزشکی با آن مواجه‌اند، افرایش قیمت تجهیزات است. عوامل متعددی بر روند افرایش قیمت لوازم و تجهیزات دندانپزشکی موثر است. بهتر است قبل از اقدام برای تهیهٔ لیست تجهیزات موردنیاز و خرید آن‌ها، این قبیل از فاکتورهای موثر را بررسی کنید. موارد زیر از جمله مهمترین عوامل تاثیرگذار بر قیمت تجهیزات دندانپزشکی محسوب می‌شوند:

نوع تجهیزات دندانپزشکی

برخی از محصولاتی که برای معاینه و اعمال دندانپزشکی مورد استفاده قرار می‌گیرند، نسبت به سایر تجهیزات اهمیت بیشتری داشته و به دلیل کاربردی که دارند، قیمت آنها نیز بیشتر است. به عنوان مثال قیمت یونیت دندانپزشکی با توجه به کاربرد و قابلیت‌هایی که دارد، در مقایسه با تجهیزات مصرفی روزانه در مطب‌های دندانپزشکی قیمت بیشتری دارند. در نتیجه هرچه پیچیدگی تجهیزات بیشتر باشد، قیمت خرید نیز به مراتب افزایش می‌یابد. همچنین میتوانید برای خرید ابزار و تجهیزات جراحی و پریو به سایت دندانت مراجعه کنید.

بررسی نوع تجهیزات دندانپزشکی

تعداد تولید تجهیزات دندانپزشکی

از دیگر عوامل موثر بر قیمت تجهیزات دندانپزشکی می‌توان به تعداد تولید آن‌ها اشاره کرد. حتماً برایتان پیش آمده که به عنوان بیمار به مراکز جراحی و دندانپزشکی مراجعه کرده و  به دلیل عدم‌دسترسی به برخی از دستگاه‌های جراحی و تجهیزات دندانپزشکی، شما را به سایر مراکز درمانی ارجاع داده‌اند. یا حتی اگر به عنوان جراح و دندانپزشک فعالیت دارید، ممکن است برخی از تجهیزات مدرن را در مطب خود نداشته باشید. این قبیل از دستگاه‌ها چون به تعداد پایین تولید می‌شوند، قیمت بالایی دارند. در نتیجه اگر خواهان خرید تجهیزات دندانپزشکی ارزان و مقرون‌به‌صرفه هستید، بهتر است محصولاتی را که تعداد تولید بالایی دارند انتخاب کنید.

بیشتر بخوانید: اسپاتول دندانپزشکی چیست؟

برند تجهیزات دندانپزشکی

انتخاب برند لوازم و ابزارهای موردنیاز دندانپزشکی نیز تاثیر بسزایی بر قیمت تجهیزات دندان پزشکی دارد. مسلماً برترین و شناخته‌شده‌ترین برندها در این حوزه، از قیمت بالایی برخوردار بوده و از طرفی دارای ضمانت و گارانتی هستند. توصیهٔ ما برای جراحان و دندانپزشکان متخصص خرید تجهیزات باکیفیت از برندهای محبوب و معتبر است و کمپانی‌های شناخته شده را پیشنهاد می‌دهیم.

تحریم‌ها و مشکلات اقتصادی

تهیه و تولید برخی از تجهیزات دندانپزشکی در کمپانی‌های داخلی میسر نبوده و متخصصین و جراحان در این شرایط مجبور به خرید محصولات وارداتی هستند. از طرفی تحریم‌های اقتصادی شامل حال برخی از تجهیزات دندانپزشکی نیز شده و دلیل افزایش قیمت آنها همین مسئله است.

جالب است بدانید که سلامت دهان و دندان افراد تاثیر مستقیمی بر قیمت تجهیزات دندانپزشکی موردنیاز در کشورها دارد. به عنوان مثال هرچه درصد مراقبت از سلامت و‌ بهداشت دهان و دندان‌ها کمتر باشد، نیازمندی به دستگاه‌ها و تجهیزات دندانپزشکی برای خدمات دندان نیز افزایش یافته و فروش این قبیل از تجهیزات به دلیل تقاضای بالا تحت‌تاثیر افزایش قیمت قرار می‌گیرد.

لازم به ذکر است، علاوه‌بر عوامل نامبرده ازایش قیمت دلار نیز بر قیمت تجهیزات پزشکی اثرگذار بوده و اگر تولید این تجهیزات وابسته به کالاها و قطعات وارداتی نباشد، نوسان قیمت تجهیزات کمتر تحت تاثیر افزایش قیمت‌ها خواهند بود.

لیست تجهیزات دندانپزشکی

اگر تمایل به خرید تجهیزات دندانپزشکی برای کلینیک و مراکز درمانی خود دارید، بهتر است یک لیست کامل از تجهیزات موردنیاز تهیه کنید. برخی از تجهیزات به صورت مداوم و روزانه مصرف می‌شوند. مثلاً دستکش و کاور یونیت دندانپزشکی جزء مواردی هستند که روزانه به تعداد مراجعه‌کنندگان استفاده می‌شوند. در نتیجه برای تهیهٔ لیست تجهیزات دندانپزشکی مشخص کردن تعداد مورد نیاز تجهیزات نیز ضرورت دارد. از طرفی اولویت و کارایی وسایل موجود در لیست نیز باید در نظر گرفته شود.

لیست تجهیزات دندانپزشکی

برخی از دندانپزشکان شخصاً برای خرید تجهیزات مورد نیاز خود اقدام کرده و برخی دستیاران یا شخص ثالثی را موظف به خرید تجهیزات کرده‌اند. شخصی که این مسئولیت مهم را بر عهده دارد، باید با اصول تهیهٔ لیست تجهیزات دندانپزشکی و اهمیت وسایل آشنایی داشته و هیچ محصولی را از قلم نیندازد. از آنجایی که تعداد لوازم مورد نیاز دندانپزشکان بسیار بالا است، توصیه می‌کنیم به وسایل و تجهیزات لیست شده در این مقاله نگاهی کلی داشته باشید تا قرار دادن این قبیل از ابزارها را در لیست تجهیزات دندانپزشکی فراموش نکنید.

معرفی ابزار کاربردی در دندانپزشکی

آموزش تجهیزات دندانپزشکی

همانطور که اشاره کردیم شناخت تجهیزات دندانپزشکی اولین لازمه برای خرید این قبیل از وسایل است. ما در این قسمت به شرح مفصل دربارۀ آموزش تجهیزات دندانپزشگی خواهیم گفت. اگر علاقه‌مند به بررسی مهمترین تجهیزات دندان پزشکی هستید، باید بگوییم که موارد زیر مهمترین لوازم مورد نیاز دندانپزشکی محسوب می‌شوند:

بررسی تجهیزات دندانپزشکی

صندلی دندانپزشکی Dental Unit

به جرأت می‌توان گفت که مهم‌ترین تجهیزات دندانپزشکی یونیت است که بدون آن ویزیت بیماران امکان‌پذیر نیست. یونیت دندانپزشکی از بخش‌های متعددی تشکیل شده که عبارت‌اند از:

  • صندلی: ساختار و شکل صندلی یونیت‌های دندانپزشکی با یکدیگر متفاوت بوده و برای ساخت آنها از حروف لاتین Z، X، U و I  الگوبرداری می‌شود. معمولاً صندلی‌های یونیت دو موتوره بوده و یک موتور در قسمت نشیمنگاه بالا و‌ دیگری در قسمت پایین است. صندلی به واسطه این موتورها قابلیت تنظیم داشته و از 90 تا 180 درجه قابلیت تغییر زاویه و جابجایی به بالا و پایین دارد‌.
  • جعبه باکس: این جعبه محل قرار دادن و نگهداری تجهیزاتی از دندانپزشکی است که به صورت مداوم باید در دسترس پزشک بوده و به‌راحتی قادر به استفاده از آنها باشد.
  • چراغ روشن: چراغ نیز از دیگر اجزای یونیت دندانپزشکی است که قابلیت بالا و پایین شدن و چرخیدن دارد. استفاده از چراغ یونیت در زمان معاینه و انجام مراحل درمانی ضروری است.
  • کراشوار: مهمترین قسمت یونیت دندانپزشکی کراشواز است که شامل لیوان پاک کن، ساکشن، قسمت شستشو و ... است. کیفیت و جنس کراشوار تاثیر بسزایی در قیمت خرید یونیت دندانپزشکی دارد.

گیتس و دریل دندانپزشکی

یکی از پرکاربردترین تجهیزات دندانپزشکی برای عصب کشی و اندو دندان گیتس و دریل است. از این وسیله به منظور باز کردن کانال ریشه‌های دندان‌ها استفاده می‌شود و در برخی مواقع صورت بسیار بالایی دارند. سرعت دریل‌های باکیفیت تا 250 هزار دور در دقیقه بوده و مهم‌ترین تجهیزات برای تراش دادن و عصب کشی دندان است.

سرنگ دندان پزشکی

تفاوت سرنگ‌های دندانپزشکی با سایر سرنگ‌ها در طول سوزن است. از سرنگ به منظور تزریق بی‌حسی استفاده می‌شود.

دستگاه ساکشن دندانپزشکی

بدون تخلیه آب دهان و مایعات درون دهان، انجام عملیات درمانی غیرممکن است. از دستگاه ساکشن که قدرت مکش متفاوتی دارد به این منظور استفاده می‌شود. به جرأت می‌توان گفت که دستگاه ساکشن برای جراحی دندان و لثه بسیار پرکاربرد و حیاتی است.

آنگل  Dental Angel

از دیگر تجهیزات دندانپزشکی پرکاربرد آنگل است که از سه قسمت تشکیل می‌شود. قسمت اول مربوط به هد یا سر آن بوده و دارای کارتیج است. بخش دوم محل ورودی و خروجی آب از مجرای آنگل است. قسمت سوم نیز پوسته آن بوده و برای نگهداری متعلقات اطراف است. دور موتور این دستگاه نیز قابلیت تنظیم داشته و از 1 تا 25 قابلیت کم‌ و زیاد شدن دارد.

استفاده از دوربین برای عکس برداری از دندانها

الواتور دندان پزشکی

گاهی اوقات برای خارج کردن دندان‌های لق، بافت باقیمانده ریشه و سایر موارد  دندانپزشک با مشکل مواجه می‌شود. در این شرایط الواتور بسیار کاربردی است. لازم به ذکر است که تنوع مدل و نوع الواتورها با توجه به شکل سری آنها بالا است.

تجهیزات معاینه دندانپزشکی

از جمله مهترین تجهیزات دندانپزشکی که برای معاینه دندان بیماران مورد استفاده قرار می‌گیرند، پنس، سوند و تیغه برش است. پنس شباهت بسیاری به انبر دارد و برای قرار دادن پنبه، سرب و ... در فضای دهان و دندان استفاده می‌شود. وظیفهٔ سوند نیز تراش سطحی در دندان است. تیغه برش نیز انواع متفاوتی داشته و هر یک برای منظور خاصی کاربرد دارد.

عکس از دندانی که در حال معاینه شدن است.

آینه‌های دندانپزشکی نیز با توجه به ساختار دندان‌ها تولید شده و هر کدام با توجه به شکلی که دارند برای معاینه یک محدوده خاص استفاده می‌شوند. امروزه آینه‌های دندانپزشکی به صورت یکبارمصرف بوده و پس از مصرف دور انداخته می‌شوند. از جمله رایج‌ترین لوازم ایجاد برش در دندانپزشکی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • Margin Trimmer
  • Chisel
  • Hatchet
  • Hoe
  • Angel Former
  • Excsvator
  • Gingival

تجهیزات روتاری دندانپزشکی

ابزارهای روتاری نیز برای اعمالی مانند جرم گیری دندان‌ها کاربردی هستند و شامل انواع فرز، اسکالر، سرنگ دندان، قالب و مته‌ها می‌شوند. فرزها خود تنوع بالایی دارند و رایج‌ترین آنها عبارت‌اند از:

  • Cutting burs
  • Finishing burs
  • Dimond burs
  • Laboratory burs
  • انبرهایی که برای دندانپزشکی استفاده می‌شوند بسیار متنوع بوده و هر کدام برای رفع پوسیدگی‌ها، جرم و پلاک دندان‌ها کاربرد دارند. تفاوت انبرک‌ها در ضخامت سر و انعطاف آنها است.

اسکلیر

از اسکلیر نیز برای رفع جرم‌های روی دندام استفاده می‌کنند. تنوع قیمت اسکلیرها به مدل، جنس و کیفیت و سایر عوامل بستگی دارد.

شرکت تجهیزات دندانپزشکی

زمانی که پزشکان تصمیم به خرید تجهیزات دندانپزشکی می‌گیرند، سعی در انتخاب بهترین شرکت‌های محصولات دارویی و تجهیزات دندان پزشکی دارند. برای انتخاب بهترین شرکت باید به عوامل متعددی دقت داشت. به عنوان مثال قبل از اقدام به خرید، بهتر است که سوابق تولید تجهیزات دندانپزشکی شرکت مربوطه را مورد بررسی قرار دهید. به این منظور می‌توانید از دندانپزشکان حاذق و همکاران خود مشورت بگیرید. از طرفی داخلی و خارجی بودن شرکت‌ تجهیزات دندانپزشکی نیز حائز اهمیت بوده و عاملی موثر بر کیفیت وسایل و ابزارهای مورد نیاز حوزهٔ درمان دهان و دندان است.

لیست شرکت‌های وارد کننده تجهیزات دندانپزشکی

شرکت‌های متعددی در زمینهٔ عرضه و فروش تجهیزات دندانپزشکی فعالیت دارند که از جمله رایج‌ترین و شناخته‌شده‌ترین شرکت‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

شرکت تولید کننده تجهیزات دندانپزشکی فخر سینا

یکی از بزرگترین شرکت‌های داخلی در زمینه تولید تجهیزات دندانپزشکی مجموعه فخر سینا است. فعالیت‌های این شرکت در حوزهٔ تولید تجهیزاتی مانند یونیت دندانپزشکی، دستگاه جدا کننده مایع آمالگاماتور، دستگاه‌های رادیوگرافی، دستگاه ساکشن و سایر تجهیزات است.

شرکت تولید کننده تجهیزات دندانپزشکی نوین مدیکال

سابقه درخشان این شرکت به سال 1367برمی‌گردد که فعالیت خود را با ارائه تجهیزات فیزیوتراپی آغاز کرد. اگر قصد خرد تجهیزات دندانپزشکی درجه یک و باکیفیت را دارید، شرکت نوین مدیکال در زمینه تولید تجهیزات اولیه و مورد نیاز کلینیک‌های دندانپزشکی بهترین گزینه ممکن است.

شرکت تولید کننده تجهیزات دندانپزشکی سینا مد تجهیز

این شرکت در سال 1380 در شهر تهران به ثبت رسیده و کلیهٔ مجوزهای تولید تجهیزات در زمینه دانش دندانپزشکی را دارا است. این شرکت درواقع نماینده شرکت آلمانی Bisico Bielefelder Dentalsilicone GmbH &Co.KG   است و در زمینه عرضه وارد زیر فعالیت دارد:

  • تجهیزات دندانپزشکی ترمیمی
  • پروتزهای دندانی
  • تجهیزات جراحی
  • کامپوزیت کیت
  • چسب مواد قالبگیری
  • روکش موقت
  • کیت‌های ترمیمی

شرکت تولید کننده تجهیزات دندانپزشکی گلچای

این شرکت فعالیت خود را از سال 1370 در حوزه تولید تجهیزات دندانپزشکی شروع کرده و به دلیل کیفیت بالای تجهیزات دندانپزشکی با استقبال مواجه شده است. کلیهٔ تجهیزات این شرکت دارای تاییدیه و مجوز بوده و از کیفیت مطلوبی برخوردارند.

یکی از فعال‌ترین کمپانی‌های داخلی در زمینه واردات و صادرات تجهیزات دندانپزشکی تهران دنتال است که فعالیت خود را از سال 1363 شروع کرده و در این زمینه به موفقیت‌های بزرگی رسیده است.

تجهیزات دندان پزشکی تهران اتکال

برای تهیه و خرید تجهیزات دندانپزشکی در شهر تهران، شرکت تجهیزات دندانپزشکی تهران اتکال گزینه مناسبی است. کلیهٔ جراحان و دندانپزشکانی که از محصولات این کمپانی خریداری کرده‌اند، رضایت کامل داشته و این کمپانی را به سایر افراد و موسسات درمانی توصیه کرده‌اند.

شرکت تجهیزات دندانپزشکی مستردنتال

از شرکت‌های تازه تاسیسی که در زمینه تولید تجهیزات دندانپزشکی موفق ظاهر شده‌اند، شرکت مستردنتال است. شما می‌توانید کلیهٔ تجهیزات فنی دندانپزشکی را از این مرکز معتبر خریداری کنید.

نمایشگاه تجهیزات دندانپزشکی

در سال‌های اخیر شاهد برگزاری نمایشگاه‌های متعددی در زمینه فروش تجهیزات دندانپزشکی در ایران و سایر کشورها بوده‌ایم. امکان خرید از نمایشگاه تجهیزات دندانپزشکی به شدت معقول بوده و قابلیت بررسی برندها و مقایسه کیفیت محصولات و تجهیزات برای خریداران وجود دارد.

لیست فروشندگان تجهیزات دندانپزشکی

در نتیجه با مراجعه به این قبیل از نمایشگاه‌ها می‌توانید بر اساس اولویت‌های خود خرید تجهیزات و لوازم دندانپزشکی داشته باشید. اسامی زیر از جمله کمپانی‌های شرکت کننده در نمایشگاه تجهیزات دندانپزشکی اخیر هستند:

  • شرکت سینا مد تجهیز در زمینه تولید موتد دندانپزشکی و لابراتواری
  • شرکت جهان کالای هما در زمینه واردات مواد دندانپزشکی
  • شرکت حاس بان اندگار در زمینه تولید مدل‌های آموزشی دندانپزشکی
  • شرکت آریا طب گاادزا در زمینه تجهیزات دندانپزشکی
  • شرکت ایران آیرون در زمینه واردات تجهیزات دندان پزشکی
  • شرکت پیشرفت مستند دندانپزشکی در حوزه ایمپلنت
  • شرکت تولیدی بازرگانی ملورین در تهیه و تولید یونیت و صندلی دندانپزشکی و سایر تجهیزات
  • شرکت گلچای در زمینه تولید مواد دندانی
  • شرکت دانش نگین آریا در زمینه واردات، تولید و توزیع مواد دندانپزشکی
  • شرکت کوشافرین درمان در خصوص تولید ابزارهای دندانپزشکی
  • شرکت نیشام آریانا در زمینه واردات تجهیزات دندانپزشکی
  • شرکت نوآوران طب فردا در زمینه تصویربرداری دندانپزشکی
  • شرکت بازرگانی رونقی
  • شرکت بنیان دندان ایران
  • شرکت کوشافن پارس
  • شرکت مهرآرابن
  • شرکت تمهید طب
  • شرکت فناوران دندان اصفهان
  • شرکت روژان درمان
  • شرکت آران دندان طب
  • شرکت گل طب البرز
  • شرکت پایا دندان پیشرو
  • شرکت مروابن
  • شرکت دندان طب تیروژ
  • شرکت بهار آردین
  • شرکت آوا درمان آریا و سایر شرکت‌های داخلی

جزوه تجهیزات دندانپزشکی

کلیۀ متخصصین در زمینه دندانپزشکی جزوه تجهیزات دندانپزشکی را مطالعه کرده‌اند. اگر دانشجوی رشته دندانپزشکی هستید یا تمایل دارید که به عنوان دستیار دندانپزشک در کلینیک دندانپزشکی فعالیت کنید، در درجه اول گذراندن دوران کارآموزی حائز اهمیت است. از طرفی مطالعه جزوه تجهیزات دندان پزشکی نیز ضرورت دارد. محتوای این جزوه شامل موارد زیر می‌شود:

  • معرفی کلیۀ تجهیزات مورد نیاز در دندان پزشکی
  • بررسی کاردبردهای تجهیزات دندانپزشکی
  • موارد مصرف تجهیزات و ابزار دندان پزشکی
  • طریقه صحیح استفاده از ابزار دندانپزشکی
  • نحوه مراقبت از تجهیزات دندان پزشکی و شیوه صحیح استریل کردن آنها
  • طول عمر و انقضاء تجهیزات دندان پزشکی

ساکشن هوایی را به نقل از دندال بشناسید:

ساکشن دندانپزشکی هوایی نوعی دیگر از ساکشن های رایج در دندانپزشکی است. دستیار دندانپزشک، ساکشن دندانپزشکی هوایی را در مجاورت بخشی که نیازمند ترمیم است نگه می دارد و بدین وسیله کلیه مواد، ترشحات، مایعات، و خرده های دندان که در حین عملیات، شکسته می شوند جمع آوری می شود. عملکرد ساکشن های دندانپزشکی هوایی مشابه عملکرد جاروبرقی پر قدرت می باشد. زیرا این نوع ساکشن قادر است هر آنچه که از مواد و ترشحات در دهان باقی مانده است را به راحتی و حتی بدون لمس دندان ها، از طریق مکش جمع آوری نماید.

 آشنایی با تجهیزات دندانپزشکی

همانطور که در ابتدا گفتیم مسئله آشنایی با تجهیزات دندانپزشکی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. چنانچه تمایل دارید بهترین خدمات درمانی را برای مراجعه‌کنندگان و بیماران خود ارائه دهید، در وهله اول باید به کیفیت تجهیزات دندانپزشکی توجه کنید. در نتیجه توصیه می‌کنیم در خصوص شناخت و آشنایی با انواع تجهیزات دندانپزشکی وقت صرف کنید. تحقیق و مطالعه در این زمینه مسلماً مفید و کاربردی است. البته مشورت و گرفتن راهنمایی از اساتید دندان پزشکی نیز بی‌تاثیر نیست. فراموش نکنید که علم دندانپزشکی وابستگی شدیدی به تجهیزات داشته و کیفیت وسایل دندانپزشکی حرف اول را می‌زند.

جمع‌بندی و سخن پایانی

امیدواریم مطالعه این مطلب برای افرادی که تمایل به خرید تجهیزات دندانپزشکی دارند، مفید باشد. در این مطلب برای شما کلیۀ لوازم و تجهیزات دندانپزشکی که ضرورت ویژه‌ای برای درمان بیماران دارند، معرفی کردیم. همچنین به بررسی کاربردها و کارایی این قبیل از ابزارآلات پرداختیم. در پایان نیز بر این نکته مهم تاکید می‌کنیم که برای خرید تجهیزات دندانپزشکی حواس و توجه شما باید به نکات و مطالب کلیدی گفته شده باشد تا بهترین تجهیزات درمانی و دارویی را برای بیماران خود تهیه کرده و سلامت آنها را بهبود ببخشید.

5 / 5
امتیاز مقاله
امتیاز شما در رابطه با این مقاله ؟

5 / 5. 1

دیدگاه کاربران ثبت نظر جدید
  • محمد ثابتی 21 خرداد 1403

    سلام وقت بخیر
    انگل از کجا میتونم تهیه کنم ؟

  • سعید احمدی 22 اردیبهشت 1403

    سلام
    به دنبال یک کندانسور هستم و نیاز به تهیه آن دارم ممنون میشم راهنمایی کنید که از کجا میتونم تهیه کنم