عکس خانمی در دندانپزشکی در حال معاینه است.

پانسمان در بارداری

دندانت
2 آذر 1401 / 9 دقیقه مطالعه

پانسمان در بارداری

  در طول دوران بارداری دندان درد برای خیلی از مادران باردار ممکن است اتفاق بیفتد که باعث استرس و تشویش آنها می‌شود، به این دلیل که گفته شده درمان دندان‌ درد و استفاده از بی حسی برای جنین بسیار مضر است و از طرف دیگر بی توجهی به دندان درد و عفونت دندان هم برای جنین خطرات بسیاری دارد.

اگر شما مادر باردار هستید و این مشکل را دارید باید بگوییم که به استرس و ترس خود پایان دهید و با مراجعه به دکتر زنان و توصیه هایی که به شما می‌دهد به راحتی در سه ماهه دومتان می‌توانید از حداکثر خدمات دندانپزشکی بهره مند شوید.

 اما اگر در سه ماهه اول هم دچار درد شدید دندان شدید نگران نباشید؛ زیرا دندانپزشک مراحل اولیه درمان را انجام می‌دهد و دندانتان را پانسمان می‌کند تا در سه ماهه دوم یا بعد از زایمان به درمان اصلی بپردازد. شما میتوانید برای خرید لوازم بهداشتی دندان از سایت دندانت بازدید کنید.

باید بدانید که زنان باردار بیشتر از زنان غیر باردار دچار بیماری های دهان و دندان می‌شوند، مهم ترین دلایلی که باعث دندان درد در طول دوران بارداری می‌شود موارد زیر است:

  • مبتلا شدن به ژنژیویت بارداری
  • فقر کلسیم
  • تغییر در رژیم غذایی
  • ویار بارداری
  • عدم رعایت بهداشت دهان و دندان

بیشتر بخوانید: روکش موقت دندان چیست؟

مبتلا شدن به ژنژیویت بارداری

زنان باردار در طول دوران بارداری با تغییرات هورمونی بسیاری مواجه می‌شوند، گاهی این تغییرات هورمونی می‌توانند مشکلاتی در بدن مادر باردار ایجاد کند مثل ژنژیویت بارداری که باعث التهاب و ورم لثه می‌شود و بیماری های لثه و آبسه را با خود به همراه می‌آورد.

مادران باردار در صورت احساس هر گونه ورم و دردی در لثه باید اولیه به دکتر زنان و سپس به دندانپزشکی مراجعه کنند، تا از هرگونه خطر احتمالی جلوگیری شود.

بیشتر بخوانید: پین دندان چیست؟

فقر کلسیم

بدن بانوان در زمان بارداری بیشتر از هر وقت دیگری نیازمند کلسیم است به این دلیل که بدن برای تشکیل استخوان های جنین به کلسیم زیادی نیاز دارد و اگر مادر باردار کلسیم مصرف نکند، جنین کلسیم خود را از بدن مادر تأمین می‌کند و به همین دلیل کلسیم به مینای دندان مادر نمی‌رسد و دندان ها به دلیل فقر کلسیم دچار پوسیدگی و خرابی می‌شوند.

خمیر پانسمان موقت

۳۲۰,۰۰۰

خمیر پانسمان موقت نوری فلو 5 عددی

۱,۰۹۰,۰۰۰

خمیر پانسمان موقت نوری 3 عددی

۸۹۰,۰۰۰

تغییر در رژیم غذایی

مادران باردار، در بارداری با تغییر ذائقه شدید مواجه می‌شوند به خصوص تمایل به شیرینی جات پیدا می‌کنند.

باید بدانید که مصرف بیش از حد شیرینی جات به دندان ها صدمات جدی می‌رساند که با رعایت نکردن بهداشت به مراتب صدمات شدیدتر می‌شود.

ویار بارداری

بیشتر زنان در بارداری ویار های شدید را تجربه می‌کنند، به همین دلیل اسید معده باعث صدمات و التهاب شدید در لثه می‌شود که با خود بیماری های دندان و لثه را به همراه می‌آورد.

عدم رعایت بهداشت دهان و دندان

بیشتر زنان باردار به دلیل بی حوصلگی و کرختی بدن از رعایت بهداشت دهان و دندان شانه خالی می‌کنند بدون اینکه بدانند این کار موجب صدمات جدی به دندان و لثه شان می‌شود.

 عدم رعایت بهداشت دهان و دندان و مصرف شیرینی جات عامل اصلی پوسیدگی دندان است.

پانسمان دندان در بارداری چگونه است

پانسمان دندان در بانوان باردار تفاوت آن‌چنان با دیگر افراد ندارد و کاملاً یکسان است، اما یک تفاوت شاخص وجود دارد. که در این مقاله قصد بررسی آن را داریم.

دندانپزشک در صورت اطلاع از بارداری بیمار خود سعی می‌کند از آمپول های بی حسی مثل لیدوکائین که دارای آدرنالین زیادی است استفاده نکند به این دلیل که آدرنالین گاهی باعث افت فشار بیمار می‌شود و احتمال بی هوشی موقت را در بر دارد که این موارد برای مادران باردار و جنین خطرناک است به همین دلیل از آمپول های بی حسی فاقد آدرنالین استفاده می‌کنند.

بعد از بی حس شدن موضع سعی می‌کنند تا حدی در عصب کشی پیشروی کنند که درد دندان مادر باردار از بین برود و مابقی درمان را به سه ماهه دوم یا بعد از زایمان موکول کنند.

دندانپزشک برای محافظت از دندان در این فاصله زمانی از پانسمان دندان استفاده می‌کند و مادران باردار باید توجه داشته باشند که در صورت شکستن یا جدا شدن پانسمان مجدد برای تمدید پانسمان به دندانپزشک مراجعه کنند.

بیشتر بخوانید: عوارض اوژنول

پانسمان دندان را کی برداریم

پانسمان دندان زمانی برداشته می‌شود که دندانپزشک تصمیم بر شروع به درمان تکمیلی دندان بگیرد و دیگر نیازی بر وجود پانسمان بر روی دندان نباشد.

چگونه از پانسمان دندان مراقبت کنیم

پانسمان دندان جنسی خمیری شکل دارد و راه حلی موقتی است، در موارد بسیاری احتمال دارد که دندانپزشک تصمیم بر پانسمان کردن دندان شما بگیرد عمر پانسمان ها نسبت به میزان مراقبت هر فرد متفاوت است؛ اما عمر مفید هر پانسمان از دو هفته تا چند ماه است.

ممنوعه های مصرف در زمان استفاده از پانسمان دندان به شرح زیر است:

  • مصرف نوشیدنی های گازدار، الکلی، اسیدی و داغ
  • استفاده از غذاهای ترد و سخت
  • استفاده از شکلات، پاستیل و آب‌نبات

همراه با ممنوعیت های بالا باید برای داشتن یک پانسمان عالی در مدت زمان بالا به این موارد هم دقت کنید:

  • سعی کنید در هنگام غذا خوردن با سمت مخالف پانسمان غذا را بجوید تا فشار زیادی به پانسمان محول نشود؛ اما اگر پانسمان را فراموش کردید نگران نباشید در صورتی که غذا را با ملایمت جویده باشید نباید اتفاق خاصی برای پانسمان افتاده باشد.
  • به هیچ وجه مسواک و نخ دندان را ترک نکنید و حداقل دو بار در روز از مسواک و نخ دندان استفاده کنید، زمان استفاده سعی کنید که نخ دندان به لبه های پانسمان گیر نکند و باعث جدا شدن آن نشود.

همچنین "بهترین روش ها برای مراقبت از دندان در دوران بارداری چیست؟" به نقل از وب سایت dentspa به شرح زیر است:

آیا می توانم در دوران بارداری به دندانپزشک مراجعه کنم؟ قطعا! اما نه قبل از اینکه مطالعه این مقاله را تمام کنید. بارداری یک سفر هیجان انگیز پر از شادی و انتظار است، به خصوص برای تازه مادران. با این حال، با چالش های منحصر به فردی نیز همراه است. در حالی که هیجان زده هستید، مهم است که سلامت دهان و دندان خود را در اولویت قرار دهید، زیرا نقش کلیدی در تضمین سلامت شما و کودکتان دارد.

این مقاله اهمیت حفظ بهداشت دهان و دندان را در حین انتظار تازه واردان بررسی خواهد کرد. ما به نگرانی های رایج در مورد مراقبت از دندان در دوران بارداری می پردازیم و نکات عملی برای حفظ لبخندی سالم در این زمان خاص ارائه می دهیم.

مراجعه به دندانپزشک در دوران بارداری برای سلامتی شما و رشد کودک شما ایمن و ضروری است. مسائل دندانی مانند بیماری لثه یا حفره ها می توانند به طور بالقوه بر بارداری شما تأثیر بگذارند، بنابراین مراقبت از دهان و دندان شما مهم است. دندانپزشک شما می تواند مشاوره و مراقبت شخصی ارائه دهد. با اتخاذ رویکردهای پیشگیرانه برای مراقبت از دندان خود، می توانید از لبخند خود محافظت کنید و با خیال راحت از این سفر ویژه لذت ببرید. بیایید این راهنمای ویژه از DentSpa را برای همه مادرانی که قصد باردار شدن دارند یا در حال پرس و جو در مورد مراقبت از دندان در ماه های بارداری خود هستند، توضیح دهیم.

اینکه آیا لمینت دندان در بارداری ضرر دارد را به نقل از کلینیک سریتا بخوانید:

بارداری دوره حساسی است؛ زیرا مادر باید علاوه بر سلامت خود، به سلامت جنین نیز توجه کند. بسیاری از غذاها و داروها را مصرف نکند، از برخی از فعالیت‌های برای مدتی دوری کند و از خود به خوبی مراقبت کند. دوران بارداری به دلیل حساس بودن ممکن است کمی دشوار باشد. به همین دلیل بهتر است با انجام کارهای غیرضروری این فشار را بیشتر نکنید. واین گونه اقدامات بعد از دوران بارداری انجام شود.

خمیر پانسمان موقت 38 گرمی

۵۶۰,۰۰۰

ضدعفونی کننده دست اچ سی 500 میل به همراه پمپ

۱۶۳,۸۶۰

محلول ضدعفونی کننده سطوح سارفوسپت کوئیک پلاس 500 میل

۲۰۰,۰۰۰

آیا پانسمان دندان در بارداری ضرر دارد؟

باید بگوییم خیر!

پانسمان دندان به دلیل ترکیبات خاصی که دارد و به دلیل اینکه برخلاف دارو های دیگر جذب کمتری دارد برای مادران باردار خطری به وجود نمی آورد و حتی باعث تسکین درد هم می‌شود.

پانسمان دندان، با استفاده از خاصیت ضد میکروبی که دارد از ورود هر گونه میکروب، عفونت و باکتری به دندان جلوگیری می‌کند.

توصیه آخر ما به مادران باردار این است که سعی کنند قبل از اقدام به بارداری برای چکاپ کامل دهان و دندان به دندانپزشک مراجعه کنند و از وقوع بیماری های احتمالی در دوران بارداری جلوگیری کنند.

توجه داشته باشند که به هیچ وجه مسواک و نخ دندان را در طول بارداری ترک نکنند و حتماً ماه به ماه برای چکاپ دهان و دندان به دندانپزشک مراجعه کنند؛ چون به قول معروف پیشگیری بهتر از درمان است.

مادران باردار می‌توانند در طول بارداری بدون هیچ نگرانی دندان‌هایشان را جرم‌گیری کنند، جرم‌گیری دندان به این دلیل که به هیچ دارویی نیاز ندارد خطری هم برای جنین و مادر به وجود نمی آورد.

بیشتر بخوانید: پریودنتیت چیست؟

سخن پایانی

تیم دندانت در تلاش است تا با تهیه مطالب آموزشی مختلف اطلاعات شما را در زمنیه دندان و مشکلات دهان بالا ببرد. امیدواریم این مقاله برای شما مفید واقع شده باشد.

5 / 1
امتیاز مقاله
امتیاز شما در رابطه با این مقاله ؟

1 / 5. 1

دیدگاه کاربران ثبت نظر جدید
  • یسنا 23 مرداد 1403

    من در اوایل بارداری هستم و دندانم به پانسمان نیاز داره. شنیدم که بعضی مواد مورد استفاده در پانسمان ممکنه حساسیت ایجاد کنن. آیا در دوران بارداری باید نگران چنین مشکلاتی باشم؟ و آیا درمان دندان رو باید به بعد از زایمان موکول کنم؟

  • یاسین 23 مرداد 1403

    همسرم بارداره و دندانپزشکش گفته که نیاز به پانسمان داره. آیا باید از دندانپزشک بخوایم که از مواد خاصی استفاده کنه که برای جنین بی‌خطر باشه؟ و آیا بعد از پانسمان نیاز به مراقبت ویژه‌ای هست؟

  • آیناز 23 مرداد 1403

    فکر می‌کردم در دوران بارداری نباید هیچ درمان دندانی انجام داد، ولی حالا فهمیدم که میشه با احتیاط این کار رو انجام داد. سوالم اینه که چه زمانی از بارداری بهترین موقع برای انجام پانسمان دندان هست؟

  • هانیه 23 مرداد 1403

    من باردار هستم و دندانم به پانسمان نیاز داره. خیلی نگرانم که آیا این کار می‌تونه برای جنین ضرری داشته باشه یا نه. آیا استفاده از مواد خاصی در پانسمان دندان می‌تونه روی سلامتی جنین تأثیر بذاره؟ لطفاً اگر اطلاعاتی دارید، به اشتراک بذارید

  • مریم 15 مرداد 1403

    تا ماه چندم بارداری امکان انجام عمل های جراحی روی دندان و لثه وجود داره؟ من دختر خالم الان دو ماهه بارداره و یکی دورزه که دندون عقلش بد درد گرفته و چون قبلا هم درد داشته احتمالا الان باید جراحی بشه بعد برای سلامت بچه اش از جراحی می ترسه از طرفی می ترسه الان درستش نکنه بعدا بدتر بشه و بیشتر درد داشته باشه نمی دونه چیکار کنه

  • سمیه 15 مرداد 1403

    مصرف دارو های بی حسی مثل لیدوکائین که احتمال قورت داده شدن داره ممکنه که رو سلامت جنین ضرر بذاره؟ چون من عادت دارم که زمانی که دندون درد می گیرم از این اسپری استفاده می کنم و تا حالا هم که همیشه ازش جواب گرفتم الان نمی دونم تو بارداری هم میشه از همین دارو استفاده کرد یا ممکنه که ضرر داشته باشه.

  • صدف جوادیان 25 خرداد 1403

    ایمن ترین و موثرترین گزینه های پانسمان دندان برای زنان باردار چیست و چگونه این درمان ها سلامت و ایمنی مادر و کودک در حال رشد را تضمین می کند؟

  • شیما نیکپور 27 اردیبهشت 1403

    خیلی ممنون از مقاله بسیار مفید و کاربردی تون خیلی عالی توضیحات لازم رو دادید.