عکس از پانسمان حفره خشک دندان در دندانپزشکی

پانسمان حفره خشک دندان

دندانت
30 آبان 1401 / 8 دقیقه مطالعه

پانسمان حفره خشک دندان

احتمالاً برای شما هم پیش آمده که به دلیل درد بسیار دندان به دندانپزشک مراجعه کنید و بنا بر تصمیم و نتیجه گیری دندانپزشک، دندان خود را بکشید و به یک باره از آن درد طاقت فرسا رهایی پیدا کنید.

حفره خشک دندان چیست؟

حفره خشک دندان نوعی حفره دندانی است که در ناحیه ریشه دندان ایجاد می شود. ریشه دندان در استخوان فک قرار دارد و توسط بافت لثه پوشیده شده است. حفره خشک دندان زمانی ایجاد می شود که بافت لثه اطراف دندان از بین می رود و دسترسی باکتری ها به ریشه دندان را تسهیل می کند. باکتری ها قند موجود در غذا را به اسید تبدیل می کنند که می تواند مینای دندان را از بین ببرد و منجر به ایجاد حفره شود.

Dry socket چیست؟

اما متأسفانه در مواقعی که فکر میکنید از درد طاقت فرسا رهایی پیدا کرده اید به یک باره درد شدید و ضربان داری را در فک و دهان خود احساس میکنید که به آن حفره خشک (dry socket)  یا استئیت آلوئولار می‌گویند. 

بیشتر بخوانید: روت کانال دندانپزشکی چیست؟

عکس از Dry Socket

حتماً از خودتان میپرسید که دلیل به وجود آمدن حفره خشک چیست؟ باید بگوییم که زمانی که دندان کشیده می‌شود بدن لخته خون را بر روی لثه تو خالی به وجود می آورد، این لخته خون وظیفه بهبود زخم و محافظت از استخوان و اعصاب را بر عهده دارد.

بیشتر بخوانید: کاربرد لیزر در دندانپزشکی چیست؟

شاید جالب باشد که بدانید دندان‌ ها وظیفه دارند به عنوان سپر از استخوان و اعصاب فک محافظت کنند، و دلیل درد شدید حفره خشک هم برای خالی بودن سپر محافظتی و آسیب دیدگی اعصاب فک است.

زمانی درد شدید به وجود می آید که لخته خون جا به جا یا جذب بدن بشود و دلیل درد شدید آسیب به استخوان و اعصاب محل مورد نظر است، این درد گاهی در شقیقه ها، گردن، گوش و چشم هم احساس می‌شود.

به طور متوسط سه یا چهار روز بعد از کشیدن دندانتان علائم حفره خشک خود را نشان می‌دهد و درد حفره خشک با دارو های خانگی و مسکن بدون تجویز قابل خوب شدن نیست؛ بلکه امکان دارد درد را هم بیشتر کند پس حتماً باید برای درمان به دندانپزشک مراجعه کنید. شما میتوانید برای خرید ابزار و تجهیزات جراحی و پریو از سایت دندانت بازدید کنید.

خمیر پانسمان موقت

۳۲۰,۰۰۰

خمیر پانسمان موقت نوری فلو 5 عددی

۱,۰۹۰,۰۰۰

خمیر پانسمان موقت نوری 3 عددی

۸۹۰,۰۰۰

معمولاً این درد علائم مشخصی دارد، از جمله:

  • احساس کردن دردی شدید در حفره تو خالی از دندان بعد از جراحی
  • از بین رفتن لخته خون و قابل دید بودن استخوان داخل لثه
  • تب خفیف و غدد متورم
  • احساس طعم بد در دهان و بو شدید دهان

باید بدانید که طبق اعلام انجمن دندانپزشکی کاناداحفره خشک ۳ تا ۵ روز بعد از عمل جراحی پدیدار و بعد از هفت روز رو به بهبود می‌رود.

و اما نکته مهمی که باید گفته شود این است که حفره خشک برای همه افراد اتفاق نمی‌ افتد! بلکه حدوداً در دو تا پنج درصد مواقع حفره خشک به وجود می‌آید و درد آن از ۲۴ ساعت تا ۷۲ ساعت ادامه پیدا می‌کند.

بیشتر افرادی که درد حفره خشک را ساده می‌گیرند و می خواهند که درد خود را بدون تجویز و با دارو های خانگی التیام دهند، موفق نیستند، بلکه باعث بیشتر شدن آن هم می‌شوند و در آخر مجبور به مراجعه به دندانپزشک هستند.

درمان درد حفره خشک بسیار زمان بر است به همین منظور دندانپزشک درمان را طی چند جلسه پیش می‌برد با شروع درمان به مرور درد کم و کمتر می‌شود و در آخرین مراجعه درد از بین می‌رود.

بیشتر بخوانید: شان پرفوره چشمی چیست؟

مراحل درمان حفره خشک به شرح زیر است:

  • شست و شو و ضد عفونی کردن محل حفره خشک (پاکسازی)
  • تسکین درد حفره خشک با استفاده از پانسمان های دارویی (پانسمان)
  • تجویز مسکن، آنتی بیوتیک و مواد آنتی باکتریال ها (دارو درمانی)

بعد از طی کردن مراحل بالا درد به مرور کم و از بین می‌رود، اگر قرار است دندانتان را بکشید باید بگوییم که تنها دو تا پنج درصد افراد بعد از کشیدن دندان دچار حفره خشک می‌شوند و اگر چند روز بعد از کشیدن دندان درد شدیدی حس نکردید، احتمال وجود حفره خشک در دهان شما بعید است.

پاکسازی

دندانپزشک با استفاده از محلول های نمکی یا مایعات ضد عفونی کننده های دارویی لثه تو خالی را شستشو می‌دهد تا تمام عفونت ها، میکروب ها و مواد غذایی جا مانده در لثه تخلیه شوند، این عمل تا حد زیادی از درد حفره خشک می‌کاهد، به دلیل اینکه عوامل درد و عفونت از حفره لثه خارج شده اند.

بیشتر بخوانید:

آناتومی دندان قدامی و خلفی

فرق بین کانال و ریشه دندان چیست؟

پانسمان

پانسمان حفره خشک با خمیر پانسمان دندان هم امکان پذیر است و باعث تسکین درد می‌شود و از ورود باکتری هم جلوگیری می‌کند، همراه با پانسمان دندان میتوان از گاز استریل هم جهت پانسمان استفاده کرد و شاید نیاز باشد چند بار گاز استریل را در طول درمان تعویض کرد.

دارو درمانی

حفره خشک درد بسیار شدیدی دارد به حدی که طاقت فرسا است و در موارد شدید با مسکن های بدون تجویز یا دارو های خانگی به هیچ وجه قابل التیام نیست.

در بیشتر مواقع برای درمان باید به دندانپزشک مراجعه شود تا بنا بر تصمیم دندانپزشک درمان شروع شود و به مرور طی جلسات درمانی درد کم و کمتر می‌شود و در مراجعه آخر پایان می ‌یابد.

در طول درمان باید بنا بر تجویز دندانپزشک مسکن، آنتی بیوتیک و آنتی باکتریال مصرف کرد تا عفونت حفره خشک پیش روی نکند.

در مواردی دندانپزشک آنتی بیوتیک را تجویز می‌کند که حفره خشک عفونت کرده باشد، با علائم حفره خشک آشنایی دارید؟

شایع‌ترین عوارض بعد از جراحی دندان عقل را به نقل از دکتر گلستانه بخوانید:

برخی از علائم بعد از جراحی دندان عقل کاملاً طبیعی است و جای نگرانی نیست، این عوارض کوتاه‌مدت بوده و رفع می‌شود. شایع‌ترین عوارض بعد از جراحی دندان عقل عبارت‌اند از: درد، تورم صورت، خونریزی، عفونت، آسیب به دندان مجاور حین جراحی، آسیب به عصب حسی زبان، لب پایین و چانه، سوختگی یا ایجاد زخم و تب‌خال گوشه لب، کبودی

علائم عفونت حفره خشک

  • خارج شدن عفونت از حفره لثه
  • تب و لرز شدید
  • تورم و قرمزی در محل کشیدن دندان
  • احساس ضعف در بدن
علائم حفره خشک دندان

امکان دارد که در زمان شروع درد حفره خشک به دندانپزشک دسترسی نداشته باشید و از درد شدید و طاقت فرسا رنج ببرید در این‌چنین مواقع می‌توانید به درمان های خانگی روی بیاورید در این مقاله چند مورد درمان خانگی برایتان آورده ایم:

  • شستشوی دهان با محلول های نمکی جهت ضدعفونی کردن لثه در تسکین درد بسیار مؤثر است و تا حد زیادی درد را کاهش می‌دهد، اما باید توجه داشته باشید که به صورت صحیح لثه را شستشو دهید که فشار زیادی به لثه نیاید.
  • با مسواک زدن دندان های اطراف دندان کشیده شده می‌توانید تا حد زیادی از ورود میکروب به حفره خشک لثه جلوگیری کنید، به این دلیل که لثه در این مواقع بسیار مستعد عفونت و جذب میکروب و باکتری است.
  • استفاده از دخانیات نظیر تنباکو، سیگار و... باعث کاهش بهبود وضعیت دندان‌ می‌شود.
  • ممنوعیت استفاده از غذا های پر ادویه و نوشیدنی های گاز دار و الکلی
  • جهت تسکین درد می‌توانید از کمپرس سرد استفاده کنید.

در ادامه به نقل از وب سایت healthdirect حفره زیر شامل ویژگی های زیر نیز می شود:

سوکت خشک چیست؟
حفره خشک که به آن استئیت آلوئولار نیز گفته می شود، یک بیماری دردناک است که ممکن است هنگام برداشتن دندان اتفاق بیفتد.

زمانی که دندان کشیده می شود، معمولاً لخته خون در حفره ایجاد می شود. کلمه سوکت به سوراخی در استخوان فک اشاره دارد که قبلا دندان در آن قرار داشت. این لخته خون از استخوان و عصب محافظت می کند.

اگر لخته خون از جای خود خارج شود یا به خوبی تشکیل نشود، استخوان و عصب در معرض قرار می گیرند. این باعث درد شدید می شود و می تواند منجر به عفونت شود.

اگر حفره خشک دارید، باید به دندانپزشک یا جراح دهان مراجعه کنید.

در پایان باید مجدد ذکر شود که دوام حفره خشک نهایتاً هفت روز است و این عارضه برای تنها دو تا پنج درصد افراد بعد از کشیدن دندان رخ می‌دهد و به هیچ وجه عارضه فراگیری نیست.

امیدواریم این مقاله برای شما مفید واقع شده باشد.

5 / 3
امتیاز مقاله
امتیاز شما در رابطه با این مقاله ؟

3 / 5. 6

دیدگاه کاربران ثبت نظر جدید
  • حسام 23 مرداد 1403

    ممنون از توضیحاتتون! من چند روز پیش دچار حفره خشک شدم و دندانپزشکم پانسمان گذاشت، اما هنوز کمی درد دارم. آیا این طبیعی هست؟ و اگر درد ادامه پیدا کنه، باید دوباره به دندانپزشک مراجعه کنم؟ یا ممکنه که بدن به زمان بیشتری برای بهبودی نیاز داشته باشه؟

  • الهام 23 مرداد 1403

    می‌خواستم بپرسم که آیا بعد از پانسمان حفره خشک باید از غذاهای خاصی پرهیز کنیم؟ مثلاً آیا خوردن غذاهای گرم یا سرد می‌تونه به پانسمان آسیب بزنه یا فرایند بهبود رو کند کنه؟ لطفاً راهنمایی کنید.

  • سعید 23 مرداد 1403

    سلام و خسته نباشید. من بعد از کشیدن دندان دچار حفره خشک شدم و دندانپزشکم برام پانسمان گذاشت. سوالم اینه که این پانسمان‌ها باید چند روز روی زخم بمونن؟ و آیا نیاز به تعویض دارن؟ خیلی از درد کم شده، ولی نگرانم که مبادا مشکلی پیش بیاد.

  • آرزو 23 مرداد 1403

    من به تازگی جراحی دندان عقل داشتم و دندانپزشکم گفت که احتمال حفره خشک وجود داره. می‌خواستم بدونم که پانسمان حفره خشک چقدر درد رو کاهش میده؟ و اینکه آیا باید دوباره به دندانپزشک مراجعه کنم یا میشه خودم این کار رو در خونه انجام بدم؟”

    کاربر 2 (سعید) – ایمیل: saeed.ramezan78@hotmail.com

  • محبوبه 13 مرداد 1403

    سلام من روز یازدهمه دندونم رو کشیدم حتی یک لحظه بدون درد نبودم با اینکه دکتر شستشو دادن و پانسمان کردن همچنان درد دارم دکتر جوابگو نیست گفت پانسمان کردم برو دیگه درد نداری سه روز دیگه برگرد توی دو روز ده تا مسکن خوردم بازم درد دارم

  • صبا 31 خرداد 1403

    کاش اینا که نظر گذاشتند بیاند دوباره نظر بزارند ببینیم چی شد… من خودم الان درگیر حفره خشک هستم حدود ۶ روز که دندانمو کشیدم و تا الان دوبار پانسمان داخل حفره دندونمو عوض کرده دکتر ولی نمیدونم تا چند بار دیگه باید اینکارو بکنه تا درست بشه البته خودش گفت تا ۵ روز .. الان درد ندارم ولی خیلی نگرانم

  • ترانه کشاورز 22 خرداد 1403

    درمان حفره خشک دندان معمولا چقدر زمان خواهد برد ؟

  • نوشين 10 خرداد 1403

    حدوده ماه درگیردندان آسیاب راست ششم بودم سابقه نداشته یعنی عمل قلب باز اینقدر طول بکشدخدا۹وانهایی مثل دکتر کثیری دندانپزشکی رابرای ایران مان نگه دارد جوانن است ولی ازعرچی تاحالا باتجربه ترین رفتم بهتربود .خوش برخوردوخوش اخلاق دراین زمانه کم هست.خدا نگهش دارد.واقعا بایک نگاه تشخيص داد.لیزر وپانسمان وبخیه وخلاصه ازدردکشنده نجاتم داد همش دعاش میکنم.واقعا کشورمابهدچنین جوانهایی احتیاج دارد نگهشون داریم وزارت بهداشت نگذارد جوانهای بااستعدادی بروند…حفره دندانی داشتم وخوب شدم توصیه میکنم یک با شده به جناب دکترمهدی کثیری مراجعه کنید کاربرده بمونه ایران خوبه نرودازدستنان مثل بقیه نخبه ها..

  • تینا خرم 24 اردیبهشت 1403

    سلام خسته نباشید
    پانسمان حفره خشک را بعد از چه مدت میشه درآورد ؟

  • علی قربانی 22 اردیبهشت 1403

    حفره دندانم عفونت کرده و درد بسیار شدیدی دارم زمان کافی برای مراجعه به پزشک ندارم چطور میتونم این درد رو تسکین بدهم ؟

  • مریم 27 اسفند 1402

    منم دندانم یک هفته پیش کشیدم خیلی درد دارم دو تا پنیسیلین زدم و دو تا آمپول مسکن با آب نمک رقیق هم شستشو دادم ولی درد شدید دارم لطفا راهنمایی کنید

  • زهرا 18 اسفند 1402

    سلام خسته نباشید منم به حفره خشک دچار شدم مثل خانوم سیمین که گفتن دردم بیشتر دارم‌میمیرم‌باید چیکار کنم‌

  • سمین 20 آذر 1402

    سلام‌من هشت روزه دندون ۷ رو کشیدم و هر چی گذشت دردم بیشتر شد به پزشکم مراجعه کردم بخیه رو باز کرد و حفره رو شستشو داد و‌پانسمان داخلش گذاشت و البته تو این هشت روز حدود ۲۰ تا امومسی سیلین و ۲۰ تا مترونیدازولم خوردم با نظر پزشکم ولی باز درد شدید دارم و پانسمانم دو روزه قرار دادند داخل دندونم ولی دردم همچنان ادامه داره باید چیکار کنم از درد دارم میمیرم