عکس نزدیک از دندان و آینه دندانپزشکی

پانسمان دندان عصب کشی شده

دندانت
16 آبان 1401 / 10 دقیقه مطالعه

پانسمان دندان عصب کشی شده

کلمه عصب کشی دندان برای افراد زیادی با ترس و درد معنا میشود ، گاهی در فارسی به عصب کشی یا درمان ریشه «روت کانال» گفته میشود.

دندان ها از سه لایه تشکیل شده اند:

  • مینا
  • عاج
  • پالپ

مینا :

لایه مینای دندان سخت ترین ماده در بدن انسان است .مینا که رنگی سفید دارد تمام دندان را احاطه کرده تا از قسمت های آسیب پذیر دندان محافظت کند.

عکس نزدیک از دندان و مینای دندان

عاج :

عاج دندان لایه زیرین مینای دندان است که رنگی متمایل به زرد دارد و از لایه مینا نرم تر و آسیب پذیر تر است ، لایه عاج در افرادی که دندان هایشان بر روی هم سابیده و خورده شده اند قابل رویت است.

عکس از بررسی بخش های مختلف دندان و عاج دندان

پالپ :

لایه پالپ هسته و مهم ترین بخش دندان است ، که دارای رگ های خونی و عصب های زیادی است ، و دندان را تغذیه میکند ، در ساختار دندان ، لایه پالپ بسیار نقشی حیاتی دارد.

عکس از نشان دادن موقعیت پالپ دندان

زمانی دندان ما نیاز به عصب کشی پیدا میکند که به قسمت هسته دندان یعنی پالپ آسیب رسیده باشد ، مواردی که باعث میشود به پالپ آسیب برسد معمولا این سه مورد است :

  • شکستگی قسمتی از دندان درحادثه (تصادف ، افتادن از جایی و..)
  • رسیدن پوسیدگی به قسمت پالپ
  • نشست پرکردگی قدیمی دندان و پوسیدگی هسته دندان

اگر احساس دردی ناخوشایند در دندان و لثه تان کردید حتما به دندانپزشک مراجعه کنید به دلیل اینکه اگر کمی از دندان آسیب دیده باشد با عصب کشی و پرکردگی مشکل حل میشود ،اما اگر پوسیدگی تمام دندان را بگیرد مجبور به کشیدن دندان میشوید که جایگزین کردن آن با دردسر زیادی همراه است .

خمیر پانسمان موقت کوی مور 40 گرمی

۱۸۵,۰۰۰

خمیر پانسمان موقت نوری فلو 5 عددی

۱,۰۹۰,۰۰۰

خمیر پانسمان موقت

۳۲۰,۰۰۰

زمان برداشتن پانسمان دندان

زمان برداشتن پانسمان دندان به نوع درمان دندانپزشکی که انجام شده است بستگی دارد. به طور کلی، پانسمان دندان موقتی است و باید ظرف چند روز یا چند هفته برداشته شود.

در برخی موارد، مانند عصب کشی دندان، پانسمان موقت تا زمان آماده شدن پرکردگی دائم دندان روی دندان باقی می ماند. در این موارد، دندانپزشک به شما اطلاع خواهد داد که چه زمانی پانسمان موقت باید برداشته شود.

اگر پانسمان دندان شما زودتر از موعد افتاد، باید در اسرع وقت به دندانپزشک مراجعه کنید. افتادن پانسمان دندان می تواند باعث شود که دندان شما در برابر پوسیدگی و عفونت آسیب پذیر شود.

در ادامه چند نکته برای مراقبت از پانسمان دندان آورده شده است:

  • از خوردن غذاهای سفت و چسبنده که ممکن است باعث افتادن پانسمان شود خودداری کنید.
  • از مسواک زدن و نخ دندان زدن در ناحیه پانسمان خودداری کنید.
  • اگر پانسمان دندان شما دردناک است، می توانید از مسکن بدون نسخه استفاده کنید.

اگر هر گونه مشکلی با پانسمان دندان خود دارید، باید در اسرع وقت به دندانپزشک مراجعه کنید.

اگر پانسمان دندان عصب کشی شده افتاد چه کنیم؟

در صورتی که پانسمان دندان عصب کشی شده دندان شما افتاد، در ابتدا بهتر است به دندانپزشک خود مراجعه کنید تا به شما کمک کند. دندانپزشک شما به دلیل اینکه اطلاعات کافی از دندان شما دارد بهتر می تواند شما را راهنمایی کند.

در صورتی که به هر دلیلی امکان مراجعه به دندانپزشک وجود ندارد، می‌توانید با استفاده از پانسمان دندان عصب کشی شده دندان خود را موقتاً پوشش دهید. برای این کار، می‌توانید یک پانسمان دندانی از داروخانه تهیه کنید و آن را روی سوراخ دندان خود قرار دهید. قبل از این کار، باید دندان خودتان را کاملاً تمیز کنید و سپس پانسمان را روی دندان قرار دهید و با فشار دادن آن، آن را بر روی دندان چسبانید.

مهم است توجه داشت که این روش به عنوان یک راهکار موقت برای تسکین درد و آسیب به دندان، مناسب است و در هر صورت، باید به زودی به دندانپزشک مراجعه کرد تا مشکل دندان شما را با روش‌های حرفه‌ای برطرف کند.

مراحل عصب کشی و پانسمان دندان

  1. ابتدا دندان پزشک با کمک بی حسی های مخصوص دندان و لثه بیمار را بی حس میکند .
  2. سپس در تاج دندان محفظه ای به وجود می آورد تا به قسمت عاج دندان دسترسی پیدا کند .
  3. با کمک ابرار های مخصوص قسمت زرد رنگ عاج را کامل تخلیه میکند .
  4. دیواره های داخلی دندان به خصوص قسمت عاج ، ریشه و عصب ها و نوک ریشه باید کاملا تراشیده و تمیز شود تا باکتری ها و پوسیدگی از بین برود .
  5. در قسمت های آخر دندانپزشک یا استفاده از مواد مخصوص پر کردن دندان ، دندان را پر میکند ، این قسمت نقش عاج را بازی میکند .

۶- سپس روکش مصنوعی که همان مینای دندان است گذاشته میشود ، تا به دندان فرمی طبیعی بدهد و از ورود باکتری ها جلوگیری کند .

۷-و در آخر دندان و لثه پانسمان میشود تا التهاب لثه بخوابد و کمی درد لثه را تسکین دهد .

عکس از فردی در دندانپزشکی برای ترمیم و پانسمان دندان

پانسمان دندان بعد از کشیدن دندان و عصب کشی

زمانی که پوسیدگی کل دندان را آلوده کند راهی جز کشیدن دندان باقی نمی ماند ، خون ریزی و التهاب لثه بعد از کشیدن دندان کاملا طبیعی است.

باید گفت به دلیل خون ریزی امکان گذاشتن خمیر پانسمان بر روی لثه نیست ! و بیمار تنها باید از گاز استریل برای بند آوردن خون لثه کمک بگیرد.

در زمان خونریزی گاز استریل را بر روی لثه گذاشته و با کمک از فک بالایی گاز را در جای خود نگه دارید و فشار ملایم دهید ، اگر بعد از یک ساعت خونریزی بند نیامد مجدد از گاز دیگری به مدت یک ساعت استفاده کنید.

بیشتر بخوانید: کاربرد لیزر در دندانپزشکی چیست؟

عکس نزیک از دندان پانسمان شده

سعی کنید با شدت آب دهان و خون داخل دهان را میک نزنید و تنها به آرامی آب و خون را در گوشه ای از دهان جمع کنید و بسیار آرام از دهان خارج کنید ، میک زدن باعث میشود سطح لثه مجدد باز شود و در نتیجه خونریزی بیشتر میشود.

از خوردن و نوشیدن موارد زیر حداقل تا ۲۴ساعت پرهیز کنید :

  • نوشیدنی های داغ
  • نوشیدنی های الکلی
  • استعمال دخانیات
  • نوشیدن با نی
  • خوردن غذا های داغ
  • خوردن غذا های سخت و ترد

پانسمان دندان چند روز باید بماند

نگهداری پانسمان بر روی دندان بنا بر نوع بیماری و آسیبی که به لثه و دندان وارد شده متفاوت است ، و از یک هفته تا یک ماه طول میکشد.

بیشتر بخوانید: شایع‌ترین مشکلات دندان در نوجوانان را بشناسید!

عکس نزدیک از پانسمان دندان

پانسمان دندان تا چه مدت دوام دارد

اگر خدمات دندانپزشکی سطحی مثل پر کردن دندان ،تراشیدن مینای دندان و ...از چند روز تا حداکثر دو هفته طول میکشد اما اگر خدماتی مثل عصب کشی و جراحی انجام شده تا یک ماه هم امکان دارد ، تا زمانی که مجدد به دندانپزشک مراجعه کنید. شما میتوانید برای خريد تجهيزات مصرفی دندانپزشكي به سایت دندانت مراجعه کنید.

عکس نزیک از دندانی گه پانسمان شده است.

پانسمان دندان را از کجا تهیه کنیم

پانسمان دندان را میتوان از داروخانه ها و فروشگاه های تجهیزات پزشکی تهیه کرد ، خمیر پانسمان در بازار قیمت های مختلفی دارد و بنا بر کیفیت قیمت ها کم و زیاد میشود.

خمیر پانسمان را میتوان به صورت عمده از این مجراها تهیه کرد:

  • فروشگاه های تجهیزات پزشکی
  • وبسایت های رسمی پزشکی
  • تولیدی های داخلی
  • وارد کننده ها
  • نمایندگی ها

تولیدی های بسیاری در ایران پانسمان دندان تولید میکنند و به دلیل حساس بودن نوع استفاده پانسمان ، باید از بهترین متریال ها خمیر تولید و عرضه در بازار شود.

سعی کنید از خمیر پانسمان با تجویز یا کمک دندانپزشک استفاده کنید.

عکس نزدیک از پانسمان دندان در کنار بسته بندی آن

به دلیل اینکه پانسمان دندان یک راه موقت است و به مرور با هر نوع فشاری که ناشی از جوییدن و نوشیدن باشد احتمال ریختن پانسمان هم وجود دارد .

کیفیت نوع پانسمان هم در این امر دخیل است .اگر کیفیت پانسمان بالا باشد دوام هم مطمئنا دارد و دیر تر از دیگر پانسمان ها میریزد.

نحوه مراقبت هم بسیار مهم است ، مثل این که زمانی که لثه و دندان شما پانسمان دارد ، سعی کنید با طرف دیگر از دهانتان غذا را بجوید و از خوردن غذا های سفت و ترد جدا خود داری کنید.

لینک مرتبط: پانسمان دندان و سیگار

ساختار و جنس ایمپلنت‌های دندان را به کمک درمانکده بشناسید:

ایمپلنت‌ها ساختاری هستند که جایگزین دندان از دست رفته می‌شوند. جراح با دستگاه‌های پیچ مانند ایمپلنت را در استخوان فکر قرار می‌دهد تا به‌عنوان لنگر دندان مصنوعی به نام تاج عمل کند. سپس دستگاهی به نام اباتمنت دندان مصنوعی را به ایمپلنت دندان متصل خواهد کرد. این تاج به صورت سفارشی، متناسب با فک و دهان هر فرد ساخته می‌شود تا با رنگ دندان‌های او مطابقت داشته باشد. جنس پایه ایمپلنت را از تیتانیوم می‌سازند که می‌تواند کاملا با استخوان فک سازگاری داشته باشد.

اسپاتول محکمه

۱۱۰,۰۰۰

اسپری روغن 500 میل

۴۵۰,۰۰۰

تری شماره دو 12 عددی

۸۷,۷۵۰

چگونه پانسمان دندان را از بین ببریم؟

پانسمان دندان به دلیل اینکه راه ‌حلی موقت است بسیار راحت ریخته و گاهی به راحتی از دندان جدا میشود .

اما اگر حس میکنید دیگر نیازی به وجود پانسمان در دهان تان ندارید می توانید به دندانپزشک مراجعه کرده تا پانسمان را جدا کندو در صورت لزوم در موارد پر کردگی دندان از راه حلی دائمی استفاده کند.

عکس از دندان پانسمان شده و پانسمان نشده در کنار هم

بیشتر بخوانید: حساسیت به مواد پانسمان دندان

کلام آخر

سعی کنید هر دو یا سه ماه برای چکاب دندان ها به دندانپزشکی مراجعه کنید ، و حتما هر روز از مسواک و نخ دندان استفاده کنید .هیچ لبخندی زیبا تر از لبخند شما با دندان های سالم نیست. شما می توانید برای مطالعه بیشتر پانسمان دندان از سایت های غیر فارسی نیز استفاده کنید.

5 / 3.5
امتیاز مقاله
امتیاز شما در رابطه با این مقاله ؟

3.5 / 5. 8

دیدگاه کاربران ثبت نظر جدید
  • دنیا 24 تیر 1403

    اگر پانسمان دندان رو زودتر از موعدی که باید برداری و بعد بینی که اوضاع دندان خوب نیست میشه دوباره دندان رو پانسمان کنیم خودمون یا باید حتما دوباره به دندانپزشکمون نشون بدیم؟

  • پارسا 24 تیر 1403

    ببخشید کیفیت موادی که پانسمان دندان باهاش انجام میشه به مدتی که لازمه تا دندان درمان شه کامل ربط داره دیگه فکر کنم به نظر شما بهترین برند های پانسمان دندان که بشه تو بازار ایران گیر آورد کدوما هستن؟

  • مینا دانا 20 خرداد 1403

    پانسمان دندان دائمی هستش یا بعد از گذشت مدتی باید برداشته بشه ؟؟

  • صادق نوری 21 اردیبهشت 1403

    بعد از عصب کشی کردن پانسمان دندان واجب هستش و حتما باید انجام شود ؟